Hars op de tent

Gestart door marcoprofittlich, augustus 10, 2011, 02:46:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcoprofittlich

Hallo allemaal
Nadat we 3 weken op camping Beauregard in Mornas in de heerlijke Provence hebben gestaan zit er door de naaldbomen allemaal harsvlekken op de tent.
Ze zijn nog niet allemaal geheel droog.
Nu weet ik niet wat ik precies moet doen. Sommige zeggen niets aan doen en tent opbergen. Sommige zeggen afdoen met groene zeep en goed afspuiten zodat het het tentdoek niet aantast.
Wat denken jullie?
Het is een trigano Chantilly uit 2003

Kooikertje

Dat is vervelend. Ik heb even op internet gegoogled (is dat een werkwoord?) en heb een antwoord van de ANWB gevonden:
http://www.anwb.nl/kamperen/kampeermiddelen/tent,/onderhoud/vlekken.html

Of het nu nog werkt nu je al thuis bent, weet ik natuurlijk niet ::)

Succes met het wegwerken en volgende keer niet meer onder de bomen gaan staan  :#

Alex

De anwb zegt dan wel van alles doen.
Harsvlekken (van naaldbomen)

Maak de harsdruppel met behulp van een ijsblokje koud (hoe kouder hoe beter). De hars laat zich dan gemakkelijk verpulveren. Hebt u geen ijs bij de hand, dan kunt u de harsdruppel voorzichtig met een lepeltje of een mes verwijderen. Ook kunt u proberen om de druppel door een papieren keukendoekje te laten absorberen (de hars moet dan wel zacht zijn). De achterblijvende hars kunt u vervolgens met brandspiritus (alleen op donkere kleuren), alcohol, wasbenzine of terpentine verwijderen.

Maar om heel eerlijk te zijn ik doe er nooit iets aan.
Ik weet niet hoe groot de plekken zijn maar mij is geleerd zo weinig mogelijk aan vlekken doen.
En als je er wat aan doet alleen met schoon water.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

toonvkr

Wij hebben in het verleden het volgende gedaan;
Je constateert dat er hars op zit. Je verwijdert (schrapen met een voorwerp, bijv. lepeltje) het "overtollige hars" er af. (ik weet dat alles overtollig is, maar bedoel de dikke laag).  de rest laat je zitten.  Het wordt inderdaad hard. Tent lekt na 22 jaar nog steeds niet, ondanks de harsplekjes. (het is wel een roadmaster, misschien dat dit voor Jametics e.d. niet geldt  8) 8)

muis

Ik zou ook zeggen, laten zitten. Wij hebben afgelopen vakantie een beetje opgedroogde vogelpoep weggeveegd en hadden meteen een lek in het tentdoek op die plek.

jari

ook bij Holtkamper zeggen ze niks aan doen.

en inderdaad als het opgedroogd is even met een zachte borstel het meeste weg vegen en dan dus de rest laten zitten
Jevipro

Bosje

zou zo zeggen; niks aan doen dan welicht de dikke laag weghalen.
Op de plekken waar hars zit is je tent gegarandeerd waterdicht :W :W

Yella

Ik heb afgelopen zomer de tent helemaal schoon gespoten met de waterslang. was toch al nat tijdens inklappen. Was een stuk schoner geworden. Nu net weer terug van 3 weken vakantie, ziet de tent er niet uit. Overal grauw en smerig en vlekken van zand of kleikluitjes die telkens op de tent kwamen. Je ziet gewoon de "loop sporen" waar het vuil van de tent afliep met het regenwater. Ik ga als het een paar dagen droog bllijft, de hele tent weer goed nat maken en weer met de slang afspuiten en hopen op een redelijk resultaat. We hebben nergens onder of in de buurt van bomen gestaan en toch komt er van alles op.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

der ghopmeister

Anders even met dasty proberen ;) Is verkrijgbaar bij de Wibra en werkt super op allerlei soorten materialen (wel eerst ff testen op een stukje wat niet in het zicht zit oid)

Mocht je meer willen weten google voor de grap maar eens op dasty  :) Het is wel een vrij sterk goedje maar op autolak vreet het niet in! want ik gebruik het wel eens in de motorruimte etc Wel even naspoelen met water maar jah dat is met de meeste schoonmaak middelen wel

Laatst op m'n werk hars aan mijn handen gekregen van een stel dennehouten planken met als gevolg echt plakkerige handjes.... Beetje dasty er op gedaan en daarna met een papieren poetsdoek de handen schoongemaakt werkte echt super! Als het ook zo op tentdoek oid werk weet ik niet! maar zal me niet verbazen :#

papajur

Wij maken de tent ook schoon met alleen water.
Roadmaster adviseerd zelf alleen gedestileerd water om kalkvlekken te voorkomen
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

CEO

Kalk zal in NL wel meevallen. Maar in sommige buitenlanden zit er veel kalk in het water, dus dan zeker oppassen! (In Zwitserland kwam de kalk vrij als je limonade aanmaakte... Zag er redelijk smerig uit, maar je proeft er niets van. Ook het eier-kook-pannetje zag er niet meer uit na 2,5 week...) Ik kan me voorstellen dat dat lelijke vlekken in je doek achterlaat.

Wij laten Petrus altijd de tent wassen...
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Yella

De eventuele kalkvlekken zit ik minder over in dan de vlekken die er nu op zitten, ziet er gewoon niet uit. Of de vw minstens 10 jaar oud is. En het komt allemaal uit de lucht, maar of Petrus daar iets mee te maken heeft....... Heeft er in ieder geval niet meer voor gezorgd dat het schoon werd.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

muis

Citaat van: der ghopmeister op augustus 13, 2011, 07:53:05 AM
Anders even met dasty proberen ;) Is verkrijgbaar bij de Wibra en werkt super op allerlei soorten materialen (wel eerst ff testen op een stukje wat niet in het zicht zit oid)

Mocht je meer willen weten google voor de grap maar eens op dasty  :) Het is wel een vrij sterk goedje maar op autolak vreet het niet in! want ik gebruik het wel eens in de motorruimte etc Wel even naspoelen met water maar jah dat is met de meeste schoonmaak middelen wel

Laatst op m'n werk hars aan mijn handen gekregen van een stel dennehouten planken met als gevolg echt plakkerige handjes.... Beetje dasty er op gedaan en daarna met een papieren poetsdoek de handen schoongemaakt werkte echt super! Als het ook zo op tentdoek oid werk weet ik niet! maar zal me niet verbazen :#

En daarna weer impregneren

Dirk willem

Heb het gewoon met veel water en een karcher schoon gekregen. Hars en poep gaat niet weg..maar wel dat het tentdoen niet meer plakkerig aanvoelt en schoner eruit ziet...dus ja om de 2 jaar doe ik het en daar blijft het doek ook goed onder.

muis

Met een karcher lijkt het me bij oudere wagens wel uitkijken dat je niet dwars door spuit en het doek beschadigd