Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Ons keukenproject krijgt vorm, toch nog wat hulp nodig  (gelezen 10421 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mieke

  • Gast
Ons keukenproject krijgt vorm, toch nog wat hulp nodig
« Gepost op: december 02, 2011, 02:36:57 pm »

De wensen zijn er al lang, ik wil en zal een keuken hebben op onze Astro dissel. Ik snuffel al bijna een jaar op marktplaats en co maar ik vind niks wat ik zowel betaalbaar vind en praktisch. De prijzen springen de pan uit en ik moet echt geen pure luxe hebben. Ik wil kookvuutje (2pits) dwars ingebouwd zodat ik aan de kop kant van de keuken kan staan om te koken en niet aan de dissel, geen water of gootsteen wel ruimte voor ons ijskastje en opbergruimte. Ik heb geen behoefte aan stopcontacten in mijn keuken. Om te starten moet de keuken niet afneembaar zijn maar op de dissel blijven. Ik wil eerst een test, achteraf misschien wel pootjes.

Met de white box heb ik al ervaring, die wordt het niet.:
Positief: ruim, voldoende bergruimte en werkruimte. Een echte complete werkbare keuken dus.
Negatief: groot, vangt veel wind als hij open staat en, neemt veel plek in als je hem in de voortent wil zetten. In de Flyer ging dit wel maar de Astro is wel wat kleiner.

Dus manlief wil voor mij zelf aan de slag gaan maar ik moet zeggen wat ik wil. En hem een plan geven. Ik heb alle keukenprojecten op het forum gevolgd maar ik ben nog niet 100% overtuigd en zit hier en daar wat met vragen en twijfels  tussen de 3 keuzes die ik uiteindelijk heb.

1/ een aluminium kist om te bouwen tot keuken.
Voordeel: goed gesloten en zeker waterdicht, compact en ook in open stand niet te groot, licht in gewicht tov hout.
Nadeel: spullen alleen langs boven bereikbaar. (vermits ik vaak iets vergeet klaar te zetten, problematisch als ik aan het koken ben).  Binneninrichting moet toch nog in hout. Geen schuif mogelijk. Kist is toch behoorlijk duur in aankoop.

2/ Vertrekken van een lege Rapido keuken
Voordeel: waterdicht (denk ik),  goedkoper in aankoop
Nadeel: ook werken met hout voor binneninrichting, kleiner van formaat, staat te koop op MP maar ver in Nederland voor ons.

3/ Zelf te bouwen houten kist. (draagt mijn grote voorkeur!)
Voordeel: zelf helemaal naar wens te maken, kan ook met deurtjes vooraan en schuif.
Nadeel: krijg je deze constructie waterdicht???

Nog één grote vraag; weet iemand van jullie op het internet een goed tekenprogramma waar ik mee aan de slag kan???
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.361
  • Merk: kampeermiddel : CCCX
Re:Ons keukenproject krijgt vorm, toch nog wat hulp nodig
« Reactie #1 Gepost op: december 02, 2011, 03:10:23 pm »

Als tekenprogramma kun je naar Sketchup van Google kijken (legaal gratis te downloaden). Voor een beginneling wellicht wat moeilijk, maar leert snel. Natuurlijk kun je ook Paint van Windows gebruiken.

Voor de aluminium kisten kun je bij Faes kijken, zie http://www.koffersenkisten.nl/defender-ka64-aluminium-kisten.html

Overigens heb ik zelf voor onze vorige vouwwagen een disselbak gemaakt in 12mm berken multiplex en wit afgelakt; deze was prima waterdicht en mooier dan enig origineel. Nu ben ik bezig met een nieuwe keuken voor onze (nieuwe CC), maar daar heb ik als basis een oude keuken voor gekocht; maak t.z.t. wat foto's voor de site.
« Laatst bewerkt op: december 02, 2011, 03:23:45 pm door nunogconway »
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Ons keukenproject krijgt vorm, toch nog wat hulp nodig
« Reactie #2 Gepost op: december 02, 2011, 03:52:52 pm »

Waarom zou je een goed tekenprogramma willen hebben?
je kan toch ook ruitjespapier gebruiken, en dan een 3d schetsje maken (als je dat kan) en dan van alle (relevante) zijkanten een aanzicht maken op de schaal die je wilt.

Voor zo'n project heb je toch geen ingewikkeld tekenprogramma nodig. Paint is ook 2D, dus dan kan je net zo makkelijk papier gebruiken. (overigens heb ik makkelijk praten, ik gebruik voor mijn werk een professioneel-tekenpakket)
Je hebt tenslotte een beperkte ruimte op de dissel, dus de breedte en de diepte worden al bepaald door de afstand tot je (aangetrokken) handrem zelf en de breedte van je vouwwagen. De hoogte wordt bepaald door óf de hoogte van je opbouw tijdens het rijden, óf de werkhoogte. Je wilt de disselbak tenslotte op de dissel laten staan.
Volgens mij heb je dan al gauw duidelijk wat de maximale maten kunnen worden. En vervolgens is het kiezen welke onderdelen je waar in de disselbak wilt hebben. Wil je de koelkast op de camping eruit halen, of blijft die er ook in. Als ie erin blijft zal je ook moeten kiezen hoe die benaderbaar is. Moet je om de hele dissel heen lopen bijvoorbeeld.

Mijn tips, bepaald eerst de maximale afmetingen, en maak dan een bovenaanzichtje welke elementen je waar geplaatst wilt hebben. en ga dan zitten krasse en strepen wat je anders wilt, of extra,... etc.


Gelogd

Mieke

  • Gast
Re:Ons keukenproject krijgt vorm, toch nog wat hulp nodig
« Reactie #3 Gepost op: december 02, 2011, 06:26:34 pm »

De afmetingen heb ik al 150 x 50 x50.
De ijskast wil ik altijd kunnen verwijderen, ze gaat alleen mee op weekends. Op de langere vakanties heb ik vorig jaar het gemak ontdekt van een huur ijskast (ruimere inhoud). ivm het gewicht zal de plek voor de ijskast in het midden zijn (boven de dissel).
Op de heen en de terugreis maken we gebruik van een kleine koelbox met bevroren flessen water als koelelement. Op de vakantie wordt de koelbox gebruikt voor daguitstppen en boodschappen.

Een tekenprogramma is niet noodzakelijk natuurlijk maar ik moet toch ook nog iets te doen hebben buiten mijn man te commanderen ;)

@nunogconway: heb je nog foto's van je oude keuken?
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.361
  • Merk: kampeermiddel : CCCX
Re:Ons keukenproject krijgt vorm, toch nog wat hulp nodig
« Reactie #4 Gepost op: december 02, 2011, 06:40:34 pm »

De oude keuken is gewoon een CC keuken waar ik alles uitgesloopt heb.

Een wasbak hoeven we niet en voor het kookplaatje komt een inductiekookplaatje terug en eventueel 1 gaspit voor als we geen stroomaansluitng hebben en evt. voor onderweg (hoewel we dat onderweg nog nooit gebruikt hebben). Koelkastje ben ik nog over aan het twijfelen.

De disselbak kun je zien hier zien http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7374.msg88157.html#msg88157
maar op de fotois het natuurlijk alleen maar een witte bak.
Bij mijn vorige keuken had ik al het plaatmatetraail vervangen door Okoume multiplex (licht van gewicht en watervast verlijmd) en met hoogglans hardplastic plaat afgewerkt. Indeling toen niets aan gedaan (ik kan niet zo snel een foto vinden)
« Laatst bewerkt op: december 02, 2011, 06:45:45 pm door nunogconway »
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re:Ons keukenproject krijgt vorm, toch nog wat hulp nodig
« Reactie #5 Gepost op: december 03, 2011, 12:09:08 am »

@Mieke:
eenvoudig montage dmv een frame welke je vast maakt op de dissel, zie foto.
vervolgens 2 kisten,
1/kan de koelkast in, en op de camping bijvoorbeeld de BBQ spullen en wandelschoenen
2/ een keukenkist, zelf te maken van multiplaat, schilderen en is spat-waterdicht. kan koken op de dissel en te verplaatsen en op te zetten met pootjes.

vindt ik zelf zeer praktisch.
ben echter nog aan het verzinnen om een "up-date" te maken, dan komt deze kookkist op marktplaats te staan (pas in eind 2012)
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2014, 10:24:22 pm door Alex »
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re:Ons keukenproject krijgt vorm, toch nog wat hulp nodig
« Reactie #6 Gepost op: december 03, 2011, 11:29:44 am »

@Ed: ik heb jouw kist in het achterhoofd gehad, maar ik kan niet wachten tot einde 2012  ;)

Ondertussen hebben we hier wat overlegd. Ik wil het budgetvriendelijk houden dus de aluminium kist valt af. De aankoopprijs van een kist met het formaat dat ik wil (en nodig heb ivm de ijskast die we bezitten) kost rond 350 -400 euro. + het vuurtje komt dan al op bijna 500 euro, dat willen we er niet aan geven.
Het wordt dus hout, voorlopig langs boven te laden en eventueel later een serviceluik inbouwen. Nu nog welk hout? Mijn man dacht aan betonkist hout ivm de waterdichtheid.

Ondertussen ben ik al in onderhandeling ivm aankoop inbouw 2 pits gasstel. Straks gaan we eens kijken naar de aankooppijs van de plaat + ventialtierooster voor de ijskast. Ijskast is er dus al. Ik zie dus af van een deurtje vooraan waardoor het waterdicht maken van de voorzijde ook niet meer speelt.
Het luik en gasveren kunnen later altijd ingebouwd worden.


Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.867
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Ons keukenproject krijgt vorm, toch nog wat hulp nodig
« Reactie #7 Gepost op: december 03, 2011, 05:09:11 pm »

Watervast Multiplex is bij iedere bouwmarkt te koop. Goed in de verf of lak en er gebeurt echt niets mee. En wat waterdichtheid betreft. Tijdens het reizen zou je er ook een waterdichte hoes omheen kunnen doen. Tijdens het kamperen staat de keuken droog neem ik aan.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

jacobs66

  • Gast
Re:Ons keukenproject krijgt vorm, toch nog wat hulp nodig
« Reactie #8 Gepost op: december 05, 2011, 06:23:28 pm »

Mieke,

je heb het over de kosten. ik was voor de alukist 430 euro kwijt inclusief verzenden kosten. Hoef hem niet meer te bewerken tegen vocht etc. Reken de rest door ter vergelijking.
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re:Ons keukenproject krijgt vorm, toch nog wat hulp nodig
« Reactie #9 Gepost op: december 05, 2011, 06:33:35 pm »

dun multiplex op maat (laten) zagen, grondverf(2lagen) en vervolgens lakken (2 lagen).
de randen/hoeken voorzien van bescherming dmv alu-profiel en metalen hoekstukken.
Deze eerst voorzien van siliconenkit, vervolgnes goed vast zetten.

voor mijn keukenkist was ik +/-?100 kwijt (veel klein materiaal had ik al)

voordelen.
= waterdicht, mits de opslag in de winter binnen staat.
= betaalbaar
= mid-zwaar van gewicht.
= flexibele indeling

nadeel:
= zeer bewerkelijk
= je moet handig zijn
= tijdrovend
= gevoelig voor krassen en butsen
Gelogd

Richard

  • Gast
Re:Ons keukenproject krijgt vorm, toch nog wat hulp nodig
« Reactie #10 Gepost op: december 05, 2011, 08:46:11 pm »

Ik zou de binnenkant van de deksel met magnetenverf behandelen, zo kun je enkele spullen makkelijk "ophangen" schaartje, opener, mesje ....etc...
en dan ook nog met schoolbordverf kun je er ook nog e.e.a op schrijven zoals boodschaplijstje o.i.d.



s6 ermee
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re:Ons keukenproject krijgt vorm, toch nog wat hulp nodig
« Reactie #11 Gepost op: december 07, 2011, 06:41:09 pm »

Mieke,

je heb het over de kosten. ik was voor de alukist 430 euro kwijt inclusief verzenden kosten. Hoef hem niet meer te bewerken tegen vocht etc. Reken de rest door ter vergelijking.

Betonplex plaat (materiaal dat voor bodems aanhangwagens gebruikt wordt), niet nodig te schilderen. 1 plaat van 150x 3m = 120 euro
gasvuurtje incl verzending vanuit Nederland = 100 euro
wat klein materiaal zoals al. profielen, ventilatierooster = 50 euro
De rest is wel ergens in onze garage te vinden ;)
totaal: 270 euro
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re:Ons keukenproject krijgt vorm, toch nog wat hulp nodig
« Reactie #12 Gepost op: december 07, 2011, 07:38:48 pm »

@mieke, lijkt er op dat je je man aan het werk krijgt. :J

Tip; let op met betonplex dat het snel te zwaar gaat worden.
betonplex is volgens mij 18mm.
dat is in mijn ogen niet noodzakelijk. advies tussen 6 en 12 mm te houden.

kijk er naar uit wat je je mannetje laat maken :#
enne, denk aan d foto's
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:Ons keukenproject krijgt vorm, toch nog wat hulp nodig
« Reactie #13 Gepost op: december 07, 2011, 09:02:07 pm »

@mieke, lijkt er op dat je je man aan het werk krijgt. :J

Tip; let op met betonplex dat het snel te zwaar gaat worden.
betonplex is volgens mij 18mm.
dat is in mijn ogen niet noodzakelijk. advies tussen 6 en 12 mm te houden.

Betonplex is ook in 12 mm verkrijgbaar, en  daardoor heel wat gewicht te besparen.
Ik ben ook erg benieuwd naar foto's.

Succes met bedenken en bouwen
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Mieke

  • Gast
Re:Ons keukenproject krijgt vorm, toch nog wat hulp nodig
« Reactie #14 Gepost op: december 08, 2011, 02:34:34 pm »

Tip; let op met betonplex dat het snel te zwaar gaat worden.
betonplex is volgens mij 18mm.
dat is in mijn ogen niet noodzakelijk. advies tussen 6 en 12 mm te houden.

We moeten nog eens kijken want blijkbaar is maat 150x300 alleen in 18mm te krijgen. We waren er ook al achter dat dit te zwaar gaat worden. Starten van een kleinere maat is een optie maar dan zullen we meer dan één plaat nodig hebben.

Foto's worden er zeker genomen  ;)
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal