stekkerleed

Gestart door Frankie, februari 03, 2012, 11:22:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Swede

Citaat van: peter123456 op februari 04, 2012, 01:33:40 PM
als de trekkende auto geen mistachterlichten heeft hoeft de vouwwagen ze ook niet te hebben.... :#

dit klopt inderdaad, echter alleen voor auto's met een registratie datum voor 31/12/1997.

Hoewel het 12 Volt-circuit ten opzichte van 230 Volt veilig lijkt, kan een slechte verbinding of verkeerde aansluiting net zo goed tot kortsluiting en zelfs brand leiden.
Bij de trekhaak onder de auto is de stekkerdoos gemonteerd. Veel automobilisten zullen daar ooit de relatief goedkope oplossing met 7-polige aansluiting hebben laten installeren. In die 7-polige aansluiting kan via pin 2 het mistachterlicht van de aanhanger worden bediend. Als echter op pin 2 al een constante stroomdraad is aangebracht, gebruikt om de koelkast te laten werken, dan moet naar een 13-polige aansluiting worden uitgeweken. Een constante stroomdraad via 7-polige aansluiting is sinds het verplichte mistachterlicht niet meer mogelijk. Ombouwen naar 13-polig is dan noodzakelijk.

live life outdoors

spikehome

Citaat van: Swede op februari 05, 2012, 09:55:31 AM
dit klopt inderdaad, echter alleen voor auto's met een registratie datum voor 31/12/1997.

Hoewel het 12 Volt-circuit ten opzichte van 230 Volt veilig lijkt, kan een slechte verbinding of verkeerde aansluiting net zo goed tot kortsluiting en zelfs brand leiden.
Bij de trekhaak onder de auto is de stekkerdoos gemonteerd. Veel automobilisten zullen daar ooit de relatief goedkope oplossing met 7-polige aansluiting hebben laten installeren. In die 7-polige aansluiting kan via pin 2 het mistachterlicht van de aanhanger worden bediend. Als echter op pin 2 al een constante stroomdraad is aangebracht, gebruikt om de koelkast te laten werken, dan moet naar een 13-polige aansluiting worden uitgeweken. Een constante stroomdraad via 7-polige aansluiting is sinds het verplichte mistachterlicht niet meer mogelijk. Ombouwen naar 13-polig is dan noodzakelijk.
Idd zo is het.

En met het huidige canbus systeem kan je niet ff zelf draadjes aftakken voor een 13 polige aansluiting.
Zelf heb ik al enkele jaren een jeager aansluiting terwijl ik eerst ook dat dat de multicon meer gebruikt zou zijn vooral omdat de oud 7 polige stekker er zo in past.
Gelukkig zijn daar verlopen voor.

Tago Herman

Even een waarschuwing voor de zelfdoeners: de nieuwere auto's zijn (vaak) voorzien van een boordcomputer, die ook de trekhaakverlichting aanstuurt. Bij het zelfdoen is de kans groot dat de computer het begeeft. Dus beter een paar tientjes uitgeven aan een garage dan vele honderden euro's aan een boordcomputer.

Mijn 2 jaar geleden aangeschafte vw heeft een 13 polige stekker, daarom mijn auto aan laten passen. Alles, dus ook achteruitrijlichten en  mistlamp werken perfect. Voor het gebruik van mijn oudere aanhanger een verloopstekker gekocht.
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Stori

Citaat van: Tago Herman op februari 05, 2012, 02:33:39 PM
Even een waarschuwing voor de zelfdoeners: de nieuwere auto's zijn (vaak) voorzien van een boordcomputer, die ook de trekhaakverlichting aanstuurt. Bij het zelfdoen is de kans groot dat de computer het begeeft. Dus beter een paar tientjes uitgeven aan een garage dan vele honderden euro's aan een boordcomputer.

Een paar tientjes?? Wij hebben een nieuwe auto gekocht en natuurlijk een trekhaak extra bij besteld. Standaard wordt in Belgie een 7-polige stekker geplaatst. Enkele weken geleden viel onze frank nog op tijd dat we nu de kans hebben om  een 13-polige te laten monteren. Even een telefoontje naar de garage en klaar is kees. Extra kostprijs: 200 euro.  :o
We hebben het toch maar gedaan, op de hele investering valt dit in het niet, maar het blijft veel geld.

En even off-topic; heb jij een verlichte trekhaak?  :)

Yella

Ik zit eigenlijk ook met een dergelijk probleem, maar dan op de vw zelf. De Jamets hebben een zeer droevige stekker verbinding tussen keuken en wagen. Zo'n simpel 8 polig blokje wat eigenlijk bedoeld is voor binnen. stukje krimpfolie wat niet aansluit tegen water lekkage enzo. Nu heb ik nog een setje 7 polige stekker en contrastekker liggen en wilde dit gaan aansluiten. Kom ik echter tot de ontdekking dat er ook achteruitrij verlichting op zit en er dus 8 draden nodig zijn. Nu boeit dat laatste me niet zo omdat die toch niet aangesloten zit op de auto, die heeft een7 polige verbinding. Dus ik twijfel. Hoe belangrijk is/wordt achteruitrij verlichting. Ben in ieder geval niet van plan om de aansluiting op de auto te wijzigen gezien de kostprijs. Niet zolang er geen wettelijke noodzaak is. Zet nu vaak de paniekverlichting aan als ik op de weg achteruit ga. Valt misschien wel beter op dan een kleinwit lampje overdag. Het liefst wilde ik overigens een vaste contrastekker op de bak schroeven, maar dat gaat niet omdat de kabel vanuit de keuken hiervoor te kort is. Nu is dat geen probleem, maar de klep van de keuken moet dan helemaal uit elkaar om de kabel te verlengen. En die klep zit helemaal met popnagels in elkaar. Dus een heel gedoe.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Henk CC

Dat wat jij wilt doen heb ik op mijn eerste Jamet ook gedaan. Maar ik hoefde de kabel niet te verlengen of zo. De stekkerdoos zoveel mogelijk naar links. Het werkt opzich goed ik had het af gekeken van Conway, die had ook dat systeem.
En wat betreft de achteruitverlichting zie ik het nut ook niet van in.
Henk

Yella

Citaat van: Henk CC op februari 09, 2012, 09:48:30 AM
Dat wat jij wilt doen heb ik op mijn eerste Jamet ook gedaan. Maar ik hoefde de kabel niet te verlengen of zo. De stekkerdoos zoveel mogelijk naar links. Het werkt opzich goed ik had het af gekeken van Conway, die had ook dat systeem.
En wat betreft de achteruitverlichting zie ik het nut ook niet van in.
Henk
Zou misschien kunnen lukken als ik de verdelerdoos die daar zit verplaats en de op te bouwen stekkerdoos op een hoek stuk plaats zodat deze al naar achteren wijst. De kabel van de keuken biedt niet veel speelruimte. Lijkt me toch een beter idee nu ik er zo over nadenk. Ik wilde meteen al zoiets maken toen de vw net nieuw was en ik de "klungelige" werkwijze zag. Nu nog wat betere temperaturen zodat ik er mee aan de slag kan. alleen nog even een opbouwdoos halen.

CEO

Citaat van: jellejawa op februari 09, 2012, 05:25:24 AM
Nu is dat geen probleem, maar de klep van de keuken moet dan helemaal uit elkaar om de kabel te verlengen. En die klep zit helemaal met popnagels in elkaar. Dus een heel gedoe.

Dat heb ik gedaan bij onze oude wagen. Viel mij 100% mee: nog geen uur van in elkaar via uit elkaar naar uit elkaar. Ik moest een nieuw achterlicht monteren en daarvoor moest ik dus de keukenklep uit elkaar nemen.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Yella

Vandaag mooi weer en tijd zat. Vw naar buiten en begonnen met klussen. De contrastekkerdoos had ik al ingekocht voor Euro 4,99 bij Halfords en gemonteerd op een stuk aluminium waarin ik een haakse hoek had gebogen. Dus vandaag 2 gaten boren in alu en draagbalk van de vw. Wat vaseline spray ertussen om roesten te verminderen. Oude stekkers weg geknipt van keuken en de vw. Vanaf de verdeeldoos onder de vw een langer stuk 7 aderig snoer gemonteerd om enige ruimte te maken. De verbindingen in de verdeeldoos zaten met van die zelfklemmende verbindingen. Die kreeg ik niet meer los, dus los geknipt. Alles weer keurig in elkaar gezet met kroonstenen. Daarna stekkerdoos aangesloten en de stekker van de keuken. Alles volgens een standaard schema voor autostekkers. De grijze draad voor het achteruitrijlicht heb ik laten vervallen. Anders had ik andere kabel moeten halen. En zit toch al niet aangesloten op de auto stekkerdoos. Zie er verder de noodzaak ook niet zo van in. Testen en alles werkt keurig. En alles voor die 5 euro, de rest van de spulletjes had ik her en der nog liggen.

Swede

mooi gedaan. wel gekke vraag; wordt dit je verbinding naar je auto?
zo ja, zit die dan niet aan de verkeerde kant, zie nl geen dissel...
live life outdoors

Richard

Citaat van: Swede op maart 12, 2012, 07:37:59 PM
mooi gedaan. wel gekke vraag; wordt dit je verbinding naar je auto?
zo ja, zit die dan niet aan de verkeerde kant, zie nl geen dissel...
Nee dat is de aansluiting naar de keuken met de remlichten etc...(zols ik het kan beoordelen)

Yella

Klopt, mmisschien was het verhaal niet duidelijk genoeg voor iedereen. De aansluiting zit onder de achterste draagbalk van de vw. Steekt er net niet onderuit aan de achterkant zodat het zeiltje in de voortent er geen last van heeft. De oude gammele verbinding van Jamet heb ik verwijderd en vervangen door degelijker materiaal.

Boes

in de alpenkreuzer zit ook zo'n stom stekkertje.
alle draden zijn nét te kort om ze lekker in de stekker te schroeven.
mijn linker knipperlicht deed het niet meer dus heb op vakantie nog moeten knutselen ook!
niet dat ik daar een hekel aan heb, maar toch.
nu doet het knipperlicht het wel maar de mist lamp weer niet...

dus denk dat dit ook wel handig is voor mij!

Yella

Bij ons waren de draden wel lang genoeg. Maar dat knullige stekerblokje irriteerde me al vanaf dat we de Jametic nieuw hadden. Begrijp zoiets knulligs niet op een nieuwe vw. Zijn de kosten ook weer niet. En de aansluitingen in het blokje waren meteen al verroest bij de eerste bui regen omdat de boel niet eens fatsoenlijk waterdicht is. Hangt notabene precies in het spatwater van het vw wiel.

Taan

Stekker leed inderdaad.
Op onze pas aangeschafte Roodmaster zit een multicon west stekker. Wij hebben een 7polige contactdoos op de auto.
Dit moet normaal gesproken passen, maar dan moet je wel een rozetvormig binnenwerk op je contactdoos hebben. Dat hebben wij dus niet. Die van ons is rond.
Nu vraag ik me af of ik die contactdoos ongestraft kan uitwisselen voor een 7-polige in rozet vorm. De dealer zegt van wel, maar zal die de schade ook vergoeden als het fout gaat?

De kabelboom op de auto zit niet aan de boardcomputer, althans dat zegt de dealer. Dr gaat wel een lampje branden op mijn dashboard als de verlichting van de aanhanger niet goed werkt. Mijn parkeersensoren gaan ook niet af, als ik achteruitrij met aanhanger.

Als ik de polen gewoon op dezelfde manier aansluit moet het goed gaan toch?