warm worden vouwwagenbanden

Gestart door pat en wen, maart 27, 2012, 11:05:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

pat en wen

beste allemaal

Ik heb een roadmaster ideal gekocht.
De ouden banden worden warm met het rijden, heb ik dat ook met de nieuwe banden.laadvermogen 425 kg
De banden maat is 5.00/10  of licht dat aan het type band.
bedankt voor de info

afz pat en wen

avr

Bij mijn wagen worden ze ook wel wat warm maar dat is normaal na een behoorlijke rit, het moet natuurlijk wel binnen de grenzen blijven!

MoveToGo

Een (te) lage bandenspanning kan ook de oorzaak zijn dat de banden opwarmen.
Sowieso niet te hard rijden met 10" banden. Ik zou onder de 100 km/h blijven (nou ja, 90 in holland dan).
Groet, Mark.

Henk CC

Mijn oude banden onder de Combi Camp waren vrij snel warm. 2 jaar gelden nieuwe banden er onder laten zetten Vredestijn hi speed 205/80/10,en zet deze op 3.5 bar en moet zeggen dat deze na genoeg niet warm worden. Het zijn helaas geen goedkope banden.
Henk

CEO

Hoe warm is warm? Wat ik bij een stop doe is de banden van de auto eerst controleren, daarna de banden van de vouwwagen. Als die allebei ongeveer even warm zijn, geloof ik het verder wel. Wij hadden onderde JAmet 10" wieltjes met Vredestein banden. Nooit problemen mee gehad. Wel altijd gezorgd voor de juiste bandenspanning: zowel bij ophalen als bij wegbrengen (van en naar de stalling) zorgden we voor de juiste bandenspanning.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

bosi

Banden worden altijd warm, is een gevolg van de wrijving met het wegdek, zeker bij langere ritten.
Echter naast de juiste bandenspanning is de belading een belangrijke factor, scheef of overbeladen kan enorm uitmaken en natuurlijk niet te vergeten de snelheid waarmee wordt gereden.
Als stelregel kun je aanhouden dat banden niet dusdanig heet mogen worden dat je niet meer kunt aanraken.
Het gevaar, van oververhitting is, dat je een klapband kunt krijgen door uitzetting van de lucht in de band (en het zachter worden van het rubber in de wang van de band) of dat het loopvlak (gedeelte met het profiel) van de band loskomt.
Eventueel vullen met stikstof ipv lucht help een beetje (tegen het uitzetten), maar verstandig laden en rijden zijn veeeel verstandiger.

Wil je weten of je banden niet te oud zijn of de juiste snelheid catagorie hebben hier een handig linkje met de verklaring van de codering op de banden:

http://ssl.delti.com/autobanden/Reifenbezeichnung.html

Yella

Banden worden inderdaad altijd warm. wat ik bij iedere stop doe is zowel de banden van de auto als van de vw voelen. Ook de naven voel ik altijd even of die niet heet worden. want dat kan betekenen dat de rem iets aanloopt door verschillende oorzaken.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

spikehome

Citaat van: jellejawa op maart 29, 2012, 12:36:17 PM
Banden worden inderdaad altijd warm. wat ik bij iedere stop doe is zowel de banden van de auto als van de vw voelen. Ook de naven voel ik altijd even of die niet heet worden. want dat kan betekenen dat de rem iets aanloopt door verschillende oorzaken.
Jaren terug deed een kameraad ook zijn remschijven checken nadat we echt in de 1ste versnelling solo omlaag moesten en dan nog steeds moeten bij remmen omdat je steeds harder ging.
Die verfikte dus zijn klauwen

Yella

Citaat van: spikehome op maart 29, 2012, 03:01:49 PM
Jaren terug deed een kameraad ook zijn remschijven checken nadat we echt in de 1ste versnelling solo omlaag moesten en dan nog steeds moeten bij remmen omdat je steeds harder ging.
Die verfikte dus zijn klauwen
AUW!  :(
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

toonvkr

Ik dacht dat ik de enige in west europa was die bij elke stop op een parkeerplaats in Belgie of Franrijkrijk even met de handen de temperatuur van de vouwwagenbanden meette.  Onze Roadmaster heeft de eerste jaren enkele lekke en soms verbrande banden gehad, en dan wordt je toch zenuwachtig tijdens je reis.  De afgelopen 15 jaar is er echter geen band meer kapot gegaan.  De bandenspanning wat hoger en de kwaliteit van de banden iets beter.  Vooral bandenspanning is toch wel belangrijk.

pat en wen

hallo allemaal

Dan denk ik dat mijn banden spanning niet goed was.
De rit was van stalling naar huis onderweg wel opspanning gebracht.
Zijn ook oude banden maar ik leg er nieuwe onder, de  banden mogen dus hand warm zijn.
dan weet ik voldoende toch bedankt voor de info allemaal!!!!!

mgr Pat en Wen

gaan

Citaat van: toonvkr op maart 29, 2012, 10:46:34 PM
Ik dacht dat ik de enige in west europa was die bij elke stop op een parkeerplaats in Belgie of Franrijkrijk even met de handen de temperatuur van de vouwwagenbanden meette. 

Ik voel ook altijd de band maar ook de velg (wel altijd met de 'buitenkant' van de hand) bij iedere stop
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

teammeyer

Hoeveel moet of kan er in een band dan ( spanning)??

Gr teammeyer KK

avr

Dit is niet voor iedere VW hetzelfde, zul je even moeten opzoeken/navragen , voor die van mij is het max 3.0 bar.

Richard

Op de band staat de max druk in BAR of PSI
de mijne hebben 51 PSI D.w.z. bij koude banden en normaal beladen.
Dus eerst de band gegevens checken alvorens er lucht in te doen.
Tip : Als je het nu weet schrijf dan met een watervaste stift op de wielkast de BAR en PSI  erop ...of  ergens binnen in de keuken of op de dissel ...
1 psi = 0.0689 bar.
1 bar = 14.5038 psi.