dakkoffer op de camplet

Gestart door stkl, mei 02, 2012, 10:13:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

stkl

Omdat Camplets nou eenmaal niet zo ruim zijn moeten we wat verzinnen om de zooi mee te krijgen  :I
Wie rijdt er rond met een dakkoffer op de deksel?
Een wat korter en niet te breed (we hebben ook nog 2 fietsgoten) model zou moeten passen. Maar hoe zit het met de hoogte? Ik heb liever niet dat bij het opzitten de skibox op de grond uh... klapt :H

buzz

http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,6996.0.html misschien heb je hier wat aan! zelf heb ik ook een camplet gehad en daar had ik ook een dakkoffer op gemonteerd en dat ging precies, dat was geloof ik een dakkoffer van halfords, maar dan konden er geen fietsdragers meer bij.

Taan

Hmmzz, ik dacht dat ik op een ander topic reageerde.

stkl

super topic!
@Buzz: hoe had jij je koffer vastgemaakt? De beugeltjes uit de link lijken me wel heul erg dun. Van de andere kant... veel meer ruimte is er gewoon niet. Mijn quick&dirty oplossing zouden sjorbanden zijn (met zo'n leuke ratel).

buzz

ik had hem aan de voorkant vastgemaakt met de orginele beugels van de dakkoffer en aan de achterkant met een spanband

stkl

OK, we hebben een koffer, spanbanden, tie-wraps...
morgen de Concorde ophalen (hopelijk droog) van een uitleen-weekendje en kijken wat we er van kunnen bakken.

stkl

:> gelukt!
De fietsgoten naar de uiterste zijkanten geschoven. Koffer in tussenin.
Vast gezet met tie-wraps. Om onderste boven aan de deksel te hangen is dat voldoende.
Voor onderweg een set spanbanden erover heen.
Koffer schat ik op 350l. Onderkant 80cm breed. Hoog ca. 35cm. Uitgeklapt hebben we nipt 1cm over.
Tussen fietsendragers en de koffer een paar mm, maar het past.

beatleenco

Bij onze Concorde zit de dakkoffer met 4 beugelklemmen vast, volgens mij de orginele klemmen.
Ik gebruik verder geen spanbanden omdat dat naar mijn mening weinig toevoegt.
Het imperial zit vast aan de deksel met slechts 4 M8 boutjes die door het 3mm dikke polyester gaan, met aan de onder/binnenzijde slechts een klein onderlegschijfje. Als je er teveel gewicht op vast trekt met spanbanden, trek je niet alleen het imperial uit z,n vatzoen maar ook die boutjes dwars door het polyester..of er komen scheurtjes in die eerst niet ziet. In iedergeval heb ik eerst die onderlegschijfjes vervangen door grotere plaatjes om te voor komen dat je op den autobaan niet alleen de dakkoffer kwijt raakt... :N
Fietsen ga ik er ook niet op doen!..Die hebben op het imperial hetzelfde effect als een hefboom of een koevoet onder een kiezelsteentje en oefenen door rijwind/g-krachten en trilingen enorm veel kracht uit op die 4 boutjes.
Een dakkoffermet lichte spullen er gaat prima, ook omdat die vrij laag ligt en niet zoveel wind vangt als hogere dingen zoals fietsen en dergelijke.

Zo, en nu eerst KK

Dammetje

Kun je niet 2 dakdragers er op monteren? Dan kun je de koffer er met de bijbehorende beugels op plaatsen. Ik had dit ook met de aanhanger die ik voor mijn tent gebruikte.

stkl

Spanbanden zijn nodig omdat de beugels van de koffer niet tussen deksel en imperial passen.
Ze sjorren de koffer vast op de imperial, ten opzichte van de deksel komen er geen extra krachten vrij.
(ik sleur het rek niet uit model)
Wat betreft de fietsen: daar heb je een punt. Misschien spanbanden vanaf ogen op het chassis?

beatleenco

Citaat van: stkl op mei 12, 2012, 09:56:55 PM
Spanbanden zijn nodig omdat de beugels van de koffer niet tussen deksel en imperial passen.
Ze sjorren de koffer vast op de imperial, ten opzichte van de deksel komen er geen extra krachten vrij.
(ik sleur het rek niet uit model)
Wat betreft de fietsen: daar heb je een punt. Misschien spanbanden vanaf ogen op het chassis?

Bij onze dakkoffer zijn die beugels niet zo heel erg dik, het zijn U beugeltjes die 6mm dik zijn en kunnen net tussen deksel en imperialstang door. De U-beugeltjes staan dus met de open kant naar boven en gaan door gaatjes in de dakkoffer. Aan de binnenzijde heb ik daar een paar vleugel moeren op met ringen op geschroefd.

Die spanbanden voor de fietsen zou je inderdaad aan het cassis kunnen vast zetten waarbij ik denk dat je dat niet eens via ogen aan het cassis hoeft te doen.
Het cassis is nammelijk een U-vorm dat op z,n kant ligt en daar kun je de spanbandhaken zo in haken. Het kijkt mij een goede oplossing om de fietsen op die manier vast te zetten en de daarmee de krachten van het imperial weg te houden.

Marcel