Even een vlekje wegwerken

Gestart door couson, mei 07, 2012, 09:03:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

couson

Na onze eerste heel goed bevallen vakantie met de Columbia (ik ga jullie niet vermoeien met alle details, want anders wil ik alweer meteen op vakantie  :> en ik moet mijn blik nu toch echt op werken gaan zetten), is een vraag bij mij opgekomen waarop een of meer lezers van het forum wellicht een antwoord weten. Het gaat om het volgende: op een deel van het doek is vocht van een boom , waar we onder stonden, gekomen. Ik vraag me af hoe dat te verwijderen. Eerlijk gezegd weet ik niet goed wat de impregnering van het doek kan hebben. Iemand een tip of wijze raad?

Met vriendelijke groet,
Henry Coumans

Mieke

Wat bedoel je juist met vocht? Hars of....?

Als het gewoon vocht is zou ik zeggen, goed laten uitdrogen. En even afwachten wat de vlek doet. Als ze goed uitgedroogd is kan ze misschien gewoon verdwijnen.
Zoals al vaak herhaald is een vlek vaak alleen het zicht en doet dit niet af aan de kwaliteit van het tentdoek. Vaak is het proberen verwijderen van een vlek erger dan de vlek gewoon laten zitten.

muis

couson

Citaat van: Mieke op mei 07, 2012, 09:06:23 PM
Wat bedoel je juist met vocht? Hars of....?

Als het gewoon vocht is zou ik zeggen, goed laten uitdrogen. En even afwachten wat de vlek doet. Als ze goed uitgedroogd is kan ze misschien gewoon verdwijnen.
Zoals al vaak herhaald is een vlek vaak alleen het zicht en doet dit niet af aan de kwaliteit van het tentdoek. Vaak is het proberen verwijderen van een vlek erger dan de vlek gewoon laten zitten.

Het lijkt op hars maar is alleen oppervlakkig aanwezig. Het is wel droog. Ik heb al eens geborsteld maar dat helpt niet veel. Ook al voorzichtig met een vezeldoekje geveegd en dat helpt wel iets. Ik wil voorkomen dat ik de impregnering aantast.

Op zich is het geen ramp, maar als ik het weer netjes kan maken, zonder iets ergers aan te richten, dan heeft dat wel mijn voorkeur.

couson

Citaat van: muis op mei 07, 2012, 09:10:45 PM
Toevallig bruine vlekjes?

Moeilijk te zeggen. Het doek is op die plekken donkerder dan het origineel was. Het zijn wel druppels, verdeeld over een 20 (breedte van de boom) bij 30 cm.

muis

Wij hebben onder bomen gestaan waar een soort vliesjes vanaf kwamen, deze maakte, door de regen, vlekken op het tentdoek. We hebben de luifel inmiddels goed gereinigd (met schoon water) Dat scheelt veel maar het is er niet helemaal uit.

Spoelen met schoon water en de zon zou al veel moeten helpen. Misschien gaat niet aales eruit maar ja, het is ook een gebruiksvoorwerp

Dammetje

Die van ons zit er ook helemaal onder. Het moet van de eik komen want dat is waara wij vlak bij stonden. Niet eens er onder dus. Het is een grote vlekkendeken. Het is niet anders en inderdaad spoelen met schoon water en evt zachte borstel is alles wat mogelijk is. Onze wagen is een jaar oud maar ik heb me er snel bij neer gelegd. Doet nlniks af aan kwaliteit van het doek.

Yella

Ach, niet te druk om maken. Onze Jametic ziet er na 2 jaar gebruik ook niet meer uit. Laten we het maar op "doorleefd" houden. Heeft ook wel wat. De kreten die bij advertenties staan als "5 jaar oude vw, als nieuw", geloof ik absoluut niet.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Stori

Veel kans dat je onder een boom vol bladluizen hebt gestaan. Die scheiden namelijk een plakkerig doorzichtig goedje af. Mieren zijn hier dol op en je tent ziet er binnen de kortste tijd niet meer uit. We hebben het vorig jaar in Spanje mee gemaakt. Ik heb er thuis een beetje aan geborsteld, maar ik ben niet zo het poetstype en het ergste is weg. En mijn man zegt; dan had het maar geen tent moeten worden !!
De eerste reis met de CCC stonden we eind april in de Provence onder bloeiende dennen, op één nacht veranderde ons witte dak in een geel. Dat is er later helemaal afgeregend, maar toen heb ik me moeten bedwingen om er af te blijven. Of ook vorig jaar hadden een stel vogels zich tegoed gedaan aan een soort braambessen en dan de smurrie op de zijkant van onze tent laten vallen. Met wat water en een borstel heb ik het eraf gekregen. Zelfs al kijk je goed uit waar je gaat staan, alles kan je niet vermijden.
Maar dat een wit dak smetteloos blijft, kan je niet verwachten.

nikkel1964

Herkenbare situatie. Afgelopen meivakantie ook te dicht bij de bomen gestaan, daarna kleine (bruine) vlekjes over het hele doek. Thuis nog wel even de tuinslang er op gezet maar het merendeel van de vlekken zit er nog. Maar goed, het is katoen en dat is een natuurproduct. Zoals eerder gezegd: schoon houden lukt toch niet en schoon maken brengt wellicht meer schade toe.

(De bruine vlekjes kleuren op zich ook nog wel bij het doek...  ;) )

Bosje

en raar maar waar ook katoen hersteld zelf.

heb ooit koffie op het grondzeil gehad, met opvouwen van het doek niet aangedacht...... en ja hoor allemaal heel kleine koffievlekjes op het doek.
niks aangedaan, omdat het op een plek zat waar je het nauwelijks zag.
En het volgende seizoen waren alle vlekjes verdwenen.
Dat zal misschien niet met alle vlekken zo zijn, maar over het algemeen niet te veel aan doen. I:

Dammetje

Vandaag ff bij Holtkamper Emmen geweest.
De vlekjes verdwijnen vanzelf grotendeels weer.
Wat je evt kunt doen is in de zomer met een warme zonnige dag een keer of drie de tent natspuiten en weer laten opdrogen. Je zult zien dat het doek weer bijna schoon is. Dit komt door ongebleekt en ongewassen katoen.
Voor mensen die overigens graag de dissel niet meer onder de luifel willen is het relatief eenvoudig om de bak om te draaien. Dit kun je zelf doen.
Tevens heb ik gezien dat holtkamper gestopt is met het plaatsen van gasaansluitingen in de keukens. Dit wordt nu meteen externe aansluiting aan de buitenkant gemonteerd.
Holtkamper wil dit overigens niet achteraf aan gaan brengen. Dit kun je overigens denk ik ook eenvoudig zelf doen. Persoonlijk lijkt het mij best handig.
Misschien niet alles helemaal on topic maar ik wou het toch maar ff bij elkaar houden. ???

Alberik

Citaat van: Dammetje op mei 09, 2012, 05:47:43 PM
Tevens heb ik gezien dat holtkamper gestopt is met het plaatsen van gasaansluitingen in de keukens. Dit wordt nu meteen externe aansluiting aan de buitenkant gemonteerd.
Holtkamper wil dit overigens niet achteraf aan gaan brengen. Dit kun je overigens denk ik ook eenvoudig zelf doen. Persoonlijk lijkt het mij best handig.
Ik zie het voordeel er niet van. Ik heb een gasflesje in de keuken staan. Kom ik op een camping is het een kwestie van gaskraantje open, gaan we weer weg, gaskraantje dicht.

Dammetje

Citaat van: Alberik op mei 09, 2012, 07:26:44 PM
Ik zie het voordeel er niet van. Ik heb een gasflesje in de keuken staan. Kom ik op een camping is het een kwestie van gaskraantje open, gaan we weer weg, gaskraantje dicht.

Kastruimte!:)

Alberik