Onderhoud remsysteem

Gestart door GJT, mei 09, 2012, 09:32:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

GJT

Ik ben vandaag bij een aanhanger speciaalzaak geweest (Witte Smid) voor een controle van de oplooprem. Tevens is alles even gesmeerd en is gecontroleerd of de remvoering al open moest voor reiniging. De remmen bleken af fabriek en na 3 seizoenen gebruik niet meer goed te zijn afgesteld, dit is ter plekke verholpen en getest. Verder was alles prima. 

Ik kon er op wachten en moest 2 tientjes werkplaatstarief afrekenen. Niet veel voor een veilig gevoel.

Ik heb tevens gevraagd naar de hoeveelheid onderhoud die ze adviseerden (+/- 3000 km per jaar, deels bergen). Eenmaal per 2 jaar was het antwoord. Hij adviseerde de volgende keer de remtrommel ook te reinigen. Gaan we zeker doen. Door in de trommel te blazen met perslucht kwam er bij mij een geringe hoeveelheid stof uit. Bij een kar verderop zat de hele trommel vol getuige de zwarte troep die er onder lag. Ik was in de veronderstelling dat trommelremmen redelijk onderhoudvrij zijn...

Wat is jullie ervaring met onderhoud (frequentie, en wat laat je doen?)

wijnand

Ik doe het een keer per jaar, om de eenvoudige reden dat de garantie dan ook weer een jaar verlengd wordt.

toonvkr

Toevallig vorige week ook gedaan, heb er nog een paar foto's van op deze site gezet; na 22 jaar gebruik en ongeveer 50.000 km ermee gereden hebben de eerste beurt gegeven.  Alles zag er goed uit, geen gekke dingen. Vet is ververst, trommels met hoge druk schoon geblazen en lagers opnieuw afgesteld.  Er zat iets speling op volgens de monteur, maar niet zodanig dat er niet meer naar Frankrijk gereden had kunnen worden.  Geen idee na hoeveel km gebruikers van een "normale" aanhanwagen in Nederland de ahw een beurt laten geven. 

ScubaRider

Ik heb een offerte liggen voor een onderhoudsbeurt voor de vouwwagen: 165 euro incl. BTW. Dat is alleen het aanhangwagendeel, niets vouwwagen-specifieks. Dat is wel een heel schril contrast met die twee tientjes.

Is die 165 veel te hoog of is het onderhoud voor twee tientjes erg beperkt?

Tago Herman

Wij laten onze vw iedere twee jaar nakijken. Remmen afstellen, handrem stellen, oplooprem vetten, alles gangbaar en schoon maken, etc. etc.
Wij laten dit doen door de garage waar wij ook onze auto in onderhoud hebben. Hebben nooit meer betaald dan ? 50,--.
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

GJT

Citaat van: ScubaRider op mei 10, 2012, 05:16:13 PM
Ik heb een offerte liggen voor een onderhoudsbeurt voor de vouwwagen: 165 euro incl. BTW. Dat is alleen het aanhangwagendeel, niets vouwwagen-specifieks. Dat is wel een heel schril contrast met die twee tientjes.

Is die 165 veel te hoog of is het onderhoud voor twee tientjes erg beperkt?

Hij is bij mij een half uur bezig geweest. Het vet was gratis.  O0

165 lijkt me belachelijk veel. Demonteren en schoonmaken remmen zou iets van een half uur extra zijn....

primera

Dat komt door de arbeids kosten.

Ik meen dat deze 65 euro per uur was.

(absurd veel!!!)

wijnand

Volgens mij kost een BOVAG beurt bij de Vouwwagenspecialist 125,- inclusief BTW. En als je daar een nieuwe vouwwagen koopt is meteen de garantie een jaar langer geldig. Of dat ook het geval is bij tweedehands wagens weet ik niet.

C5CCV

#8
Citaat van: primera op mei 10, 2012, 07:00:38 PM
Dat komt door de arbeids kosten.

Ik meen dat deze 65 euro per uur was.

(absurd veel!!!)
::) Beetje kort door de bocht. Haal er de btw af en kijk een naar je eigen bruto loon of het gemiddelde brutoloon in Nederland; Bedenk dan dat het bedrijf er ook alle andere zaken van moet betalen en waarschijnlijk ook geen 100% urendekking heeft. Dan is het best een r[font=]eëel [/font] tarief;

Beter is te kijken wat je voor de 65,- per uur uberhaupt krijgt. Als de wagen voor 1 a 2 uur werk weer tiptop in orde is dan is dat het bedrag toch wel waard lijkt me zo. Anders moet je er zelf onder kruipen of enig risico lopen dat er iets niet goed gaat.

primera

Het spijt me.

Maar als je gaat kijken bij andere bedrijven zijn de uurlonen een stuk lager.

Dit zit meestal in de produkten verwerkt.

Kijk maar eens bij schilders.
Zwart werk kost 15 euro per uur
Wit werk kost 21.95 per uur.

Bij produkten van ongeveer 50 euro aan materiaal vragen ze bijna 200 tot 400 euro voor.

Als ik de auto zwart laat doen bij de garage scheelt mij dit toch zo'n 100 tot 300 euro. Afhankelijk wat er moet gebeuren.