werkelijke opzettijd trigano odyssee en trigano olympe

Gestart door RichardenCarolien, juni 08, 2012, 11:20:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

RichardenCarolien

Hallo Allemaal,

Wellicht is deze vraag al meerdere malen gesteld maar ik kan hem nog niet vinden..........Op dit moment zijn wij in het bezit van een trigano vendome uit 2008 en zijn zeer te spreken over onze wagen echter vinden wij de opzettijd van de gehele wagen toch wel erg lang en we zijn aan het overwegen om een nieuwe en snel op te zetten trigano vouwwagen aan te schaffen.
Nu zitten we te twijfelen tussen de trigano olympe en de trigano odyssee, met de voorkeur naar de odyssee omdat we denken dat we dan op een camping meer ruimte overhouden voor evt een toekomstig bijzettentje voor de kinderen (zijn nu nog maar 5 en 4 jaar oud).
Wie heeft er ervaring met het opzetten van een van deze tenten en hoe lang ben je er nu echt mee bezig want die 10 en 20 minuten die trigano opgeeft zijn denken we wel erg rooskleurig.....
Alvast bedankt voor de reacties WW

spikehome

De Olympe geen ervaring mee maar denk dat die een 15m langer duurt.
Met de odyssee was ik in een 45m klaar met luifel en dan zaten er alle haringen ook in.
Voor een overnachting echter in 5min.

Taan

Geen ervaring met deze wagens, maar voordat mijn wagen waterpas staat ben ik al 20 minuten verder denk ik.
Het lijkt mij dat dat bij de meeste wagens zo is.

Fietsen+rest eraf
Plek inspecteren
Zeiltje neerleggen
Wagen afkoppelen
waterpas zetten.

Overigens wordt de Olympe niet meer verkocht door Pauw in Heerhugowaard vanwege de kwaliteit. Het klapsysteem is te zwak voor de grootte van de tent. Ze kregen er erg veel terug met een krom frame.

De odyssee vind ik wel mooi, maar ik zou niet graag 1 of meer dagen in de voortent verblijven als het wat minder weer is.
Aan de andere kant, het is heus wel te doen, maar het is wat meer eeeeh, kamperen  :#

CEO

Het hangt ervanaf wat je onder opzetten verstaat.

In ons geval, een Trigano Odyssee 2011, zijn wij ongeveer een uur bezig. Dat wil zeggen: wagen stellen, spullen van het bed af (stoelen en grondzeil) onderzeiltjes neerleggen, stroom aanleggen, water halen, keuken van vervoersklaar naar gebruiksklaar (zelfs de keukenrol hangt dan op zijn plek), bedden opgemaakt voor zover dat nog moet, luifel eraan inclusief grondtapijt (Aerotex) en uiteraard het kuipzeil ingeritst.

Niet alle haringen zitten er dan in, wel alle haringen die ik voor normaal weer noodzakelijk acht. Oh ja, ook aan de verschillende uitzetbare raampjes zitten de scheerlijnen om ze uit te zetten.

Wat moet er nog gebeuren: routine krijgen, ik denk dat er nog wel een kwartiertje van de tijd af kan. Ook hebben we nog geen ervaring om 1 nacht te staan op doorreis. Zou denk ik in 15 minuten kunnen en opruimen in een half uurtje.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

RichardenCarolien

wow jullie zijn snel met reageren, werkt dus perfect dit forum!

Lijkt ons duidelijk dat het verschil tussen onze vendome en een 'snelle' opzetter aanzienlijk is want de vendome compleet met voortent voortentbinnenhemel en luifel met inruimen kost ons zeker minimaal een uurtje f 3 (misschien wel meer maar we hebben het nooit precies bijgehouden want het blijft vakantie natuurlijk :#). Wij hebben destijds voor de vendome gekozen omdat we ook dachten om bij slecht weer in de voortent te kunnen gaan zitten maar de ervaring wijst uit dat je bij erg slecht weer toch meestal uitstapjes oid gaat maken.....

Taan bedankt voor de tip over het klapsysteem van de olympe, dit maakt onze keuze zeker makkelijker want het is zeker onze bedoeling de wagen voor een lange tijd (zeker 10 jaar) aan te schaffen!

Ceo dat is inderdaad heel erg snel, is zo'n aerotex tenttapijt erg comfortabel of zou je het ook gewoon met een normaal tenttapijtje afkunnen?

CEO

Aerotex is zo'n gaatjes tapijt. (Ik geloof jute bekleed met kunststof)

Overigens bouwen wij wel op in een vakantietempo... Als je wilt kan het snellen, maar de ervaring leert dat het zinvoller is om gezamenlijk eerst de routine te krijgen, dan komt de snelheid vanzelf.

De tijden die jij noemt klinken erg bekend: we hadden hiervoor een Jamet Louisiana.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

spikehome

Wij hebben de Odyssee dus bijna 10jaar gehad.
De laatste paar jaren ook met fietsendrager boven de wagen, dit kost echter maar 5min. extra.
Het waterpas zetten kan soms langer duren maar gezien je gewoon poten uit kan draaien ben ik daar max 5m. mee bezig.
Het openklappen is echter 2x klappen en klaar en je kan de hulp stokken plaatsen en afspannen.
Naar mijn mening is na wat ervaring ermee echt in 45m haalbaar.
Wij hadden geen kuipzeil overigens.

Voor een overnachting wagen aangekoppeld als mogelijk is.
En open klappen zonder hulpstokken 2 haringen voor in tegen het terug waaien (als slechter weer is meer werk natuurlijk).
Vorig jaar voor de laatste keer mee weg geweest, naast ons kwamen mensen 5m na ons aan op de plek (zonder achter ons met inchecken) deze hadden een vendome achtige wagen.
Toen wij klaar waren stond bij hun het slaap gedeelte en moest de voortent en luifel er nog aan.
Even of het verschil van opzetten!!!

Nu met de kyte hoop ik in een 15m klaar te zijn, maar ook hier geld dat we er eerst wat meer ervaring mee moeten hebben, echter stond deze de eerste keer (niet alle haringen) binnen 20m.
Dus het kan nog sneller.

RichardenCarolien

Bedankt allemaal voor de reacties, we komen net terug uit zeist en het is de odyssee geworden.....binnenkort kunnen we het dus zelf.gaan proberen  O0

spikehome

tinus

Ben benieuwd of je een beetje een scherpe tijd kan neerzetten!
Wij hebben ook een odyssee en ik schat ook dat het opzetten zo'n 20 a 30 min duurt. Dat is dan zonder luifel, en we gebruiken altijd alleen maar de hoekstangen in de voortent. Het waterpas zetten en leegmaken van de wagen is altijd het meeste werk.
De luifel is een zwak punt kwa ontwerp. Als hij eenmaal staat, dan staat hij ook als een huis, maar het kost ons met z'n tweeen ook bijna een half uurtje. Het zit niet echt slim in elkaar (odyssee uit 2004).

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

frankphilips77

Bosje

opzet tijden zijn altijd lastig, want het hangt van zoveel af....
    wat reken je allemaal onder opzetten...
    hoe is de reis geweest
    hoe is je ondergrond, enz

wil komende vakantie een film gaan maken van het opzetten op locatie, eens kijken of er dan nog verrassingen uit komen.

overigens met mijn 'oude' arizona deden wij er ook inderdaad ca 3u over om kompleet geinstalleerd te staan.

villeke

Citaat van: RichardenCarolien op juni 08, 2012, 09:35:29 PM
Bedankt allemaal voor de reacties, we komen net terug uit zeist en het is de odyssee geworden.....binnenkort kunnen we het dus zelf.gaan proberen  O0

en? hoe bevalt ie? ben benieuwd (en geinteresseerd in deze vw).