Recente berichten

Vragen algemeen. / Re: Op zoek naar onze eerste v...
Laatste bericht door KeithWM - juli 14, 2025, 11:24:07 PM
Welkom op het forum! Je bent hier zeker aan het juiste adres voor advies. Vooral van anderen, ik ben geen expert; desalniettemin hieronder mijn advies.

Ik denk dat een eerste keuze is of je wil gaan voor een dubbelklapper, die aan twee kanten openklapt, of een enkelklapper met het 1-2-3 systeem.

Wij zijn een paar jaar terug met 3 piepjonge kinderen (toen 4, 1 en -1) afgestapt van de oude "bouwwagen" met middenstuk en overgegaan op een 1-2-3 systeem. Het was vooral om de tent sneller en min of meer met één persoon op te kunnen zetten. Met wat grotere kinderen is dat misschien minder belangrijk. Ik mis het middenstuk niet, ik herinner me uit mijn jeugd nog wel dat het bij heel slecht weer wel fijn was om wat meer ruimte op hoogte te hebben. Maar dat was uitzonderlijk, zelfs als we in Engeland kampeerden.

Buren van ons zijn juist de andere kant op overgestapt, omdat een dubbelklapper ook zonder voortent kan staan, en dan nóg sneller in- en uitgeklapt is. Dat is vooral handig voor stops van één nacht.

Wij zijn nog altijd erg tevreden met onze Flexi, al denk ik dat ik rationeler voor het Trigano-equivalent was gegaan, die is net iets ruimer. Ik vond de Flexi gewoon mooier. Grootste nadeel vind ik dat de keuken goed neerzetten een crime is. De keuken is niet heel stijf (het middengedeelte is slechts een plank), maar wel heel zwaar. Ik heb ook "uit gewoonte" gekozen voor een disselbak, maar gezien hoe groot het bagageruim is, had dat niet eens gehoeven.

Diefstal zou ik me echt geen zorgen om maken. Zelfs met zeil kan je alle sluitingen van een slot voorzien. Om dan door de tent en lattenbodem heen spullen uit de wagen te ontfutselen, daar gaat geen dief aan beginnen.
Techniek / C banden :)2:)2391]92],:)2:)23...
Laatste bericht door OhPeeCee - juli 14, 2025, 10:56:02 PM
Weet eigenlijk niet waar deze opstond. Maar de wangen waren niet zoals autoband, met aan de zijkant duwen met weinig kracht ging het al heen en weer.

Dus, sorry, kan ik geen uitsluitsel over geven.
Zit niets anders op om een proefrit te maken met de vw en dan de bandenspanning omhoog of omlaag brengen en de voelen hoe het rijd en de trillingen en of de bewegingen van de vw ook in de gaten houden

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Vragen algemeen. / Re: Op zoek naar onze eerste v...
Laatste bericht door Vonke - juli 14, 2025, 08:36:15 PM
Leuk om alle reacties te lezen we zijn een stuk wijzer geworden.
Dank daar voor!
Techniek / Re: Vouwwagen techniek en onde...
Laatste bericht door sammyvannorel - juli 14, 2025, 08:32:02 PM
Citaat van: Tago Herman op juli 14, 2025, 06:20:38 PMBanden vervangen en een slang vervangen zijn inderdaad extra werkzaamheden. Horen dus niet bij de onderhoudsbeurt. Een bedrag hierbvoor van 50 euro is m.i. zeer redelijk voor de extra werkzaamheden.

Ik vind dat best wel veel eigenlijk: het is niet dat een gasslang een uur werk is, en banden vervangen, dat gaat altijd samen met het eraf halen en omleggen. Ik laat hier bij mijn banden boer een bandje leggen plakken voor 15 euro (incl balanceren en parapluutje plakken) en autobanden koop je altijd incl omleggen...
Trigano / Re: Aanpassingen trigano chant...
Laatste bericht door Stefaan - juli 14, 2025, 08:13:41 PM
Dat klopt, door wat uitdagende omstandigheden in mijn gezin heb ik wat meer ruimte nodig dan een standaard gezin.
Techniek / Re: C banden 4,5 bar
Laatste bericht door Nico40 - juli 14, 2025, 07:37:43 PM
Hallo OhPeeCee,

Had je de bandenspanning destijds aangepast of 4,5 bar aangehouden?
Laatste bericht door OhPeeCee - juli 14, 2025, 06:56:16 PM
Heb dit soort band ooit onder een Flyer gehad, niet fijn, wagen was zeer beweeglijk, fietsen op het deksel gingen steeds harder slingeren, en gaf veel reactie in de kogel. Dit alles, volgens mij, ten gevolgen van bolle wangen waar de wagen over ging rollen.     Na de vakantie kampeer periode eraf laten halen de "normale" autoband eronder laten zetten bij de Kwikfit. Alle problemen opgelost

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Laatste bericht door Nico40 - juli 14, 2025, 06:43:09 PM
Hallo Tago Herman,

Het is mij inmiddels duidelijk dat dit geen voor de hand liggende band is. Heb een banden calculator gebruikt en gegevens ingevuld en kom dan op 2.6 bar uit. Dat zou het stuiteren/ springen moeten voorkomen.

Maar is 2.6 bar niet veel te laag voor dit type band en geeft dat risico op een klapband oid?

En gezien het type band heb je met een lagere druk nog steeds risico op los trillen van onderdelen etc?

Zijn er argumenten voor een C band of is hier gewoon een verkeerde keus gemaakt door het bedrijf?

Alvast dank voor de reactie.

Laatste bericht door winnieandbuzz - juli 14, 2025, 06:39:56 PM
C banden zijn cargo banden voor bijv. beladen bestelbussen e.d. Naar mij mening niet geschikt voor voor een en overkill voor een vouwwagen van zo'n 750 kg. Sowieso de voorgeschreven spanning volgen (die gebaseerd is op normale banden).
Alpen Kreuzer / Re: Kleine lekkage rits
Laatste bericht door CEO - juli 14, 2025, 06:30:32 PM
Een rits lekt eigenlijk altijd. Maar meestal is er een flap die je eroverheen moet vouwen. Als die niet goed zit...