Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Kyte S Windforce - 1,1kW?  (gelezen 50914 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Emiel

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 49
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #75 Gepost op: september 10, 2021, 08:01:46 am »

Zit ie serieus zo aangesloten? Kunnen ze voor dat geld niet een wat grotere schakelkast erin zetten? Lijkt me niet echt veilig voor een leek.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #76 Gepost op: september 10, 2021, 08:06:53 am »

normaal zit de traanplaat deksel erop lijkt me voor afscherming
Gelogd

Emiel

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 49
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #77 Gepost op: september 10, 2021, 08:55:30 am »

Toch, als die frequentieregelaar lijkt me typisch iets voor in de schakelkast. Ook omdat alle kabels de schakelkast ingaan. En omdat de schakelkast aan een WCD zit aangesloten. Vind het er erg amateuristisch uitzien.
Maar zo kun je wel bij de MMI, dus op zich snap ik het wel. Maar had dan de gesloten versie gepakt, die is een paar tientjes duurder en dan kun je niet zomaar bij de terminals.

Maar ik ben techneut...  :+
Gelogd

Kevin2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.2
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #78 Gepost op: september 10, 2021, 09:52:44 am »

Haha ja in een consumentenproduct lijkt me dat ook niet verkeerd. Daarnaast, wat zit er nog in die gesealde schakeldoos?

Uitgaande draden:
Elektriciteit frequentieregelaar
Aansturing frequentieregelaar
Elektriciteit motor

Inkomende draden:
Elektriciteit
Elektriciteit motor (vanuit frequentieregelaar)

Inhoud van gesealde doos (bijna niks dus):
Wat lasklemmetjes voor het verdelen van de elektriciteit
Ontvanger voor afstandsbediening
(Eventueel een bordje wat het signaal van de afstandsbediening vertaalt naar een signaal wat de frequentieregelaar begrijpt)

En wat ik wonderlijk vind is dat de output van de frequentieregelaar eerst de doos in gaat. Het lijkt een soort afleidingsmanouvre om het ingewikkelder te laten lijken dan het is. Dat signaal gaat namelijk direct naar de motor...
« Laatst bewerkt op: september 10, 2021, 09:54:28 am door Kevin2 »
Gelogd

Kevin2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.2
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #79 Gepost op: september 10, 2021, 10:15:54 am »

Ik heb trouwens gelezen dat de piekstroom van windforce een probleem kan zijn op sommige campings. Nu je bij de frequentieregelaar kan, kan je daar misschien ook wat aan doen zonder hardware veranderingen. Volgens de fabrikant kan je de acceleratietijd van de motor aanpassen via parameter 3.

Als je die hoger instelt zal de ventilator langzamer starten en dus een lager piekvermogen hebben.

Is er iemand met een windforce systeem en een stroommeter die hiermee wil experimenteren? :D

Op 1:55 gaat het over de acceleratie.
https://youtu.be/JYVJf3Br3-4

« Laatst bewerkt op: september 10, 2021, 10:19:05 am door Kevin2 »
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #80 Gepost op: september 10, 2021, 10:44:08 am »

Mooi verhaal, heb ook windforce, oud systeem met een blaas en zuig pomp. De laatste keer op een camping in Drente, bij Nieuw Dordrecht, 10 ampere zekering en het was een no go. Hele snelle zekering erin. Pomp hoorde je aanslaan en de zekering er gelijk uit. Dus met de hand geklapt uit en in. Werkt ook snel, voor inklappen is de windforce wel ideaal. De volgende camping in Noord Brabant, deze had maar 6 ampere, gelaten voor wat het was. Manueel klappen kan ook. In juni hebben we gewoon geblazen op de camping, 16 amp zekering. Thuisgekomen de motoren nog eens getest werken allebei, vlot zonder enige hapering. Het jaar daarvoor al eens geblazen met 6 ampere, motor komt wat langzamer op gang maar ging wel door. Weet niet of dit systeem in het filmpje gaat werken op het pomp systeem wat bij ons in de Cocoon Aero WF zit.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.346
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #81 Gepost op: september 10, 2021, 11:09:38 am »

Wat er ook allemaal in zit bij de Aero, het werkt wel. Met 6 amp en met 50 meter 1,5mm2 kabel  (twee gekoppelde delen) gaat het tot nu toe overal goed.  :J

Ps. Na gebruik van Windforce halen we de cee stekker hiervoor weer los om deze aan de keuken te verbinden. Als je kampeert blijft het systeem bij ons daarom niet onder stroom staan. Vanuit de keuken hebben we nu een stekkerdoos in de wagenbak aangesloten.
Enkel bij een dichte wagen staat de regelaar daarom onder stroom (en ook nog alleen als je hem bediend). Hiernaast zit er idd nog een afdekplaat op. Volgens de regels zouden de aansluitingen volgens mij wel afgeschermd moeten zijn maar in de praktijk is dit eigenlijk geen issue.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #82 Gepost op: september 10, 2021, 11:15:04 am »

Wat er ook allemaal in zit bij de Aero, het werkt wel. Met 6 amp en met 50 meter 1,5mm2 kabel  (twee gekoppelde delen) gaat het tot nu toe overal goed.  :J

Ps. Na gebruik van Windforce halen we de cee stekker hiervoor weer los om deze aan de keuken te verbinden. Als je kampeert blijft het systeem bij ons daarom niet onder stroom staan. Vanuit de keuken hebben we nu een stekkerdoos in de wagenbak aangesloten.
Enkel bij een dichte wagen staat de regelaar daarom onder stroom (en ook nog alleen als je hem bediend). Hiernaast zit er idd nog een afdekplaat op. Volgens de regels zouden de aansluitingen volgens mij wel afgeschermd moeten zijn maar in de praktijk is dit eigenlijk geen issue.

Wij halen de CEE ook los van het windforce systeem en deze gaat daarna in de keuken aansluiting. Van daaruit gaat de rest gevoed worden. En de vermogens opname via deze aansluiting dan heb je aan 6 ampere, en hou je nog zat over. (Waterkoker 600 W/3 amp, koelkastje (geen idee), wat verlichting (alles ledof 3watt spaarlamp), opladers voor telefoon en andere dingetje (fietscomputer, gehoorapparaatjes)
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #83 Gepost op: september 10, 2021, 02:16:07 pm »

een beveiligingsautomaat heeft een marge in de uitschakelkarakteristiek
deze KAN schakelen bij 3x nominale stroom (bv 3x6A = 18A) en MOET schakelen bij 5x maximale stroom (bv 5x6A = 30A)

je bent dus afhankelijk van de automaat wanneer deze uitschakelt
zoals eerder aangegeven is de gemeten piekstroom in opblazen 24A
bij 6A nominaal stroom is dat 4x de nominaal stroom, dus mag / kan de automaat schakelen

ik heb contact gezocht met Hiflex de importeur en uitgelegd hoe de oudere wagens werken, met een aparte ventilator voor invouwen en uitvouwen

zij geven deze regelaar aan om te gebruiken: https://hiflex.nl/ode-3-220105-1f42-01
let op: de regelaar heeft naast 230V voeding een start/stop signaal nodig om vanaf nul te gaan optoeren en zo de piekstroom te beperken
dit zou in de documentatie staan die op de website staat, net als de instellingen die gedaan moeten worden
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #84 Gepost op: september 10, 2021, 02:18:16 pm »

En wat ik wonderlijk vind is dat de output van de frequentieregelaar eerst de doos in gaat. Het lijkt een soort afleidingsmanouvre om het ingewikkelder te laten lijken dan het is. Dat signaal gaat namelijk direct naar de motor...

de sturing linksom of rechtsom voor invouwen of uitvouwen?
Gelogd

Borrie

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 14
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #85 Gepost op: september 10, 2021, 03:10:14 pm »

Het uitgangs signaal van een frequentieregelaar hoeft niet perse direct naar een motor te gaan. Er kan nog een uitgangsfilter op zitten (https://www.invertekdrives.com/de/variable-frequency-drives/optidrive-eco/options).

Richting van de ventilator wordt neem ik aan geregeld door het draaiveld van de regelaar linksom/rechtsom te draaien. Daar is verder niets voor nodig.
« Laatst bewerkt op: september 10, 2021, 03:13:14 pm door Borrie »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #86 Gepost op: september 10, 2021, 03:12:48 pm »

Zit ie serieus zo aangesloten? Kunnen ze voor dat geld niet een wat grotere schakelkast erin zetten? Lijkt me niet echt veilig voor een leek.

Verbaas ik me ook over. Als ik zie wat de specs en eisen voor autoelektronica zijn, is dit nogal hobby bob. Krijgt tijdens het rijden toch best wat te verduren en wordt op campingelektriciteit aangesloten die niet altijd aan alle veiligheidsaspecten voldoet. Verrassend dat de bekabeling niet eens mechanisch is vastgezet.
Gelogd

Kevin2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.2
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #87 Gepost op: september 10, 2021, 03:26:04 pm »

...

Richting van de ventilator wordt neem ik aan geregeld door het draaiveld van de regelaar linksom/rechtsom te draaien. Daar is verder niets voor nodig.

Dat zou ik ook verwachten, maar er zijn maar twee signaaldraden aangesloten. Daarmee lijkt het alleen een aan/uit schakelaar te zijn.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #88 Gepost op: september 10, 2021, 04:16:14 pm »

Nog effe sparen. Veel geld.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

Borrie

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 14
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #89 Gepost op: september 10, 2021, 05:33:13 pm »

Dat zou ik ook verwachten, maar er zijn maar twee signaaldraden aangesloten. Daarmee lijkt het alleen een aan/uit schakelaar te zijn.

Je moet de uitgang van een frequentieregelaar niet als fase en neutraal zien. De 230V wordt gelijkgericht en met PWM wordt er DC spanning op de een of andere klem gezet. Door de richting van de stroom te regelen controleer je welke kant een motor (ventilator) op draait.
Gelogd
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal