Goedemiddag,
Kan ik de stekker (7 polig) van de vw vervangen voor een 13 polige Jeager? Zonder storingen te krijgen.
Ik heb geen extra draden of stroom nodig in de vouwwagen, alleen als ik hem nu aansluit met een verloop stekker (auto 13 vw 7) dan gaan de achterlichten van de auto (niet kentekenverlichting) en de verlichting op de vw branden. Ook gaan de dode hoeksensoren in de spiegels regelmatig aan en uit.
Maar zou ik dan van deze storing af zijn?
Auto is ca 7 maanden oud, heb hetzelfde probleem bij het trekken van een geleende paardentrailer.
gr,Axel
Storing zal waarschijnlijk in de auto zitten. Nieuw gekocht of anderszins garantie terug gaan naar de verkopende partij.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Ik zou eerst eens meten of de verlichting wel juist is aangesloten. Aan de auto kant dan.
Heb de auto al laten testen bij de garage, die zeggen dat alles correct is aangesloten...
Alles werkt verder ook alleen gaan de lichten ongevraagd branden.
Nu gaan we niet heel ver maar toch heb het liever op orde.
Auto is goed, zit in het systeem van de vouwwagen. Zelfde gehad met een HK flyer en een Opel, altijd gezeur, sluit deze aan op een BMW via een verloop en alles werkt. CAM bus verhaal. Flyer was de stekker omgezet naar een Multicon west 13 polig, ivm mistachterlicht.
Met de nieuwe Cocoon geen gezeur, beide gebruiken Jaeger connectie en het werkt gelukkig.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Het vreemde is, dat met een 7 polige auto (Audi en Mercedes) er geen probleem is.
Maar los ik het probleem op als ik de stekker op de vw verander naar 13 (denk het niet)..
Dit klinkt als een probleem wat bij peugeot, citroen, renault vaker voor komt.
Het probleem zit hem meestal in het aannsluiten van de kabels aan de kabelboom.
Dit gaat nogal eens hout, met een breukje in de kabelboom van de auto.
Dit laat zich alleen zien bij het belasten van de kabels van de aanhanger, en is helaas niet 123 opgelost, als dit het is.
Een 13 polige aansluiten maakt geen verschil in kabelbeladting, tov een verloopstekker
Citaat van: Wolbert op juli 05, 2018, 01:48:56 PM
Dit klinkt als een probleem wat bij peugeot, citroen, renault vaker voor komt.
Hmmm. Onze Citroen mekkert meteen als er ook maar iets niet goed is. dat lijkt me niet echt een probleem, maar een systeem dat goed functioneert en storingen signaleert. Tot nu toe altijd problemen aan de aanhanger kant. Niks auto gerelateerd probleem. Onze Citroen gooit ook meteen alles uit zodat er geen verdere problemen kunnen ontstaan.
Overigens wel eens bij een kortsluiting die ontstond in de vouwwagen dat de auto met de sleutel in het contact op slot ging en niet meer was te openen met de afstand bediening. Zelfs de ramen gingen dicht. Kon alleen de deur openen met de reservesleutel in het slot.
Steekt alles wel volledig in. De jeager, naar de verloop stecker zal wel goed zijn maar steekt de 7 polige wel goed genoeg in de verloop stecker?
De dode hoeksensoren werken bij heel wat auto's niet als er een aanhangwagen aan hangt. Dat dedecteert hij aan de hand van de aansluiten van de elektriciteit van de aanhangwagen. Dus als dat aan en uit springt, klinkt dat bij mij als een slecht contact en dan zou ik dat eerst eens chekcken.
Heb hem gisteren even voor de aanhanger (13polig) van mijn buurman gezet maar gelijk ging de verlichting weer branden.
Ga na onze vakantie met de vouwwagen naar de RN dealer dan mogen ze eens kijken.
Citaat van: Yella op juli 05, 2018, 07:07:44 PM
Hmmm. Onze Citroen mekkert meteen als er ook maar iets niet goed is. dat lijkt me niet echt een probleem, maar een systeem dat goed functioneert en storingen signaleert. Tot nu toe altijd problemen aan de aanhanger kant. Niks auto gerelateerd probleem. Onze Citroen gooit ook meteen alles uit zodat er geen verdere problemen kunnen ontstaan.
Overigens wel eens bij een kortsluiting die ontstond in de vouwwagen dat de auto met de sleutel in het contact op slot ging en niet meer was te openen met de afstand bediening. Zelfs de ramen gingen dicht. Kon alleen de deur openen met de reservesleutel in het slot.
Dat laatste wat je vermeld, is precies wat er kan gebeuren bij de moderne (franse) auto's.
Ik heb in de pechhulp gezeten, (concurent anwb) en heb het vaker voorbij zien komen.
Een monteur van de peugeot heeft me een keer verteld dat het lastige is bij deze 3 auto's (hebben voornamelijk de zelfde basis) dat de kabelboom niet goed is voorbereid op een verloop naar een stekker voor de aangangers.
Dus bij het klaar maken voor de aflevering moeten de monteurs nog echt de kabelboom gaan uitpluizen, en de stekker nog echt ouderwets vast zetten.
(Steeds meer merken hebben gewoon een aansluiting kant en klaar zitten al.
En dat aansluiten op de kabelboom, dat kan (en gaat) soms wel eens mis.
Een kleine breuk in een kabel. Kan rare dingen laten zien.
Van storingsmeldingrn, tot ramen die open en dicht gaan, tot navigaty systemen die gaan knipperen, of tankmeters die gaan springen.
Wil overigens niet perce zeggen dat als je zo iets hebt, dat het dan altijd weer daar aan licht
Als de dode hoek sensoren in de spiegels aan gaan (iets anders dan parkeersensoren), dan geeft dat in elk geval aan dat de canbus in de auto van slag raakt door de aangesloten aanhanger. Dat kan bv als de aanhanger voorzien is van led verlichting. Veel auto's met canbus vereisen een canbus module tussen de auto en de stekkerdoos. 'Vroeger' tapte je gewoon het signaal af van de achterlichten, maar dat werkt tegenwoordig niet meer. Kun je niet eerst de verlichting van een andere aanhanger of fietsenrek uitproberen? Dan weet je aan welke kant van de stekkerverbinding je moet gaan zoeken.
Citaat van: Wolbert op juli 06, 2018, 09:00:33 AM
Dat laatste wat je vermeld, is precies wat er kan gebeuren bij de moderne (franse) auto's.
Ik heb in de pechhulp gezeten, (concurent anwb) en heb het vaker voorbij zien komen.
En daarom heb ik geleerd om altijd sleutel uit contact te halen zodra ik de auto verlaat op een plaats anders dan thuis.
Wat betreft de gevoeligheid van de Citroen, met een verloop van Jaeger naar 7 polig zijn er nooit problemen met aangesloten aanhanger. Maar als ik de verloop laat zitten na afkoppelen, krijg ik soms meldingen.
Tegen mijn zin in zit er onder mijn nieuwe auto ook een Jeager. De garage heeft me wel een verloop gegeven naar 13 polig multicon. maar als ik dit draadje lees wordt ik er niet perse gerust op.. ik ga de vouwwagen denk ik maar even iets eerder halen.
Ik weet van Ford dat zij alleen maar 13 polig leveren. Kan dus makkelijk zo zijn dat meer autofabrikanten dat doen. After market is 7polig echter wel te verkrijgen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Citaat van: Theu op juli 06, 2018, 02:32:21 PM
Ik weet van Ford dat zij alleen maar 13 polig leveren. Kan dus makkelijk zo zijn dat meer autofabrikanten dat doen. After market is 7polig echter wel te verkrijgen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Heb een nieuwe kia cee'd en daar was het nog gewoon standaard. Maar merk wel als er iets niet goed zit aan de vouwwagen op de kogel dat de kia via een nood signaal aangeeft dat het fout zit.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Citaat van: poldertoerist op juli 06, 2018, 10:20:00 AM
Tegen mijn zin in zit er onder mijn nieuwe auto ook een Jeager. De garage heeft me wel een verloop gegeven naar 13 polig multicon. maar als ik dit draadje lees wordt ik er niet perse gerust op.. ik ga de vouwwagen denk ik maar even iets eerder halen.
Helemaal niet druk om maken. Gewoon andere stekker op je vouwwagen zetten. Kosten een euro of 7 en een uurtje werk.
En het maakt niet uit als je auto 13 polig heeft en je vouwwagen 7 polig. Wat je niet op de vouwwagen hebt, wordt ook niet bediend.
Op mijn vouwwagen zit 13 polig.(multicon) op mijn fietsen drager 7 polig, op de 2e auto en op de klassieker ook 7 polig, dus met multicon kon ik alle kanten uit. De stekker aan de vouwwagen weer terugveranderen kan... Het heeft alles behalve mijn voorkeur. Maar als het verloop bij mij ook storing geeft zal er weinig anders op zitten.
Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Net de fietsdrager maar even aan de stekker gehangen. Geen bijwerkingen met de verlichting. Dan zal het met de vouwwagen ook wel goed gaan.
Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Ik ben niet zo'n fan van verloopstekkers. Mijn ervaring is dat zo'n verloop toch een bron van storing kan zijn. Je ontkomt er niet altijd aan natuurlijk, maar als het kan zou ik een passende stekker aan de VW maken. Het is niet zo moeilijk om een 7-polige stekker te vervangen door een 13-polige Jeager. Heb ik ook gedaan met de 7-polige stekker van de fietsendrager. Wel even goed opletten dat je de juiste aansluitpennen gebruikt anders wordt het alsnog 'feestverlichting' of, nog erger, blijft het donker.
Kan het niet zijn dat het niet goed is aangepast in je Boordnet van je auto? Bij VAG moet alles geactiveerd worden voor al het gedonder. Kan dit gelukkig zelf doen en ook extra opties aan zetten of bepaalde dingen uit.
Ik heb op de auto ook een Jeager en de vouwwagen heeft een 7 polige. Dus verloopstekker. GEen problemen met gehad. Toen de vorige vouwwagen een defect lampje had, kwam de auto boordcomputer me zelf vertellen welk lampje dat vervangen moest worden.
Citaat van: FriedelP op juli 08, 2018, 01:51:54 PM
Ik heb op de auto ook een Jeager en de vouwwagen heeft een 7 polige. Dus verloopstekker. GEen problemen met gehad. Toen de vorige vouwwagen een defect lampje had, kwam de auto boordcomputer me zelf vertellen welk lampje dat vervangen moest worden.
Ideaal. De onze vertelt alleen dat er een storing is en we naar iemand toe moeten die het kan repareren.
Citaat van: FriedelP op juli 08, 2018, 01:51:54 PM
Ik heb op de auto ook een Jeager en de vouwwagen heeft een 7 polige. Dus verloopstekker. GEen problemen met gehad. Toen de vorige vouwwagen een defect lampje had, kwam de auto boordcomputer me zelf vertellen welk lampje dat vervangen moest worden.
En daarom verloopt alles tegenwoordig via de canbus. Een zegen en een ramp tegelijkertijd.
Nou de oplossing na een 30min in de garage gestaan te hebben met vw.
Auto starten zonder verloop en stekker > de achterlichten branden ook. Nieuwe auto hebben voor en achter dagrij verlichting.........
Dat had ie ook wel via de mail kunnen melden, weet dat ze daar mee bezig zijn alleen niet dat de onze dat ook al had. Heb ook de indruk dat dat pas is na de laatse update (software).
Aan de dode hoek sensoren konden ze niet wat doen maar die kan je ook uitzetten in het menu.
Dus eigenlijk voor niks naar de garage geweest.
Even oude topic omhoog halen, maar nieuwe auto's hebben geen dagrijverlichting achter. Alleen maar voor en dat zal voorlopig zo blijven.
Franse auto's zijn nogal gevoelig voor electronica maar kan het zo zijn dat ze de trekhaak niet aangemeld hebben in het boordnet? Bij het VAG concern moet je zeker met nieuwere auto's aanmelden in het boordnet, dit ook om eventuele parkeersensoren uit te schakelen die achter zitten en te zorgen dat je geen foutmeldingen e.d krijgt.
Citaat van: steef op maart 03, 2019, 10:42:28 AM
Even oude topic omhoog halen, maar nieuwe auto's hebben geen dagrijverlichting achter. Alleen maar voor en dat zal voorlopig zo blijven.
Citeer
Nee, dat is al veranderd, in 2015:
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=37706
Te veel auto's reden te lang zonder verlichting achter. Was een stom idee, alleen DRL aan de voorzijde.
De bron is ANWB maar nergens wettelijk. Daarbij werk ik zelf in een bedrijf waar vele nieuwe auto's dagelijks de weg op gaan, meerdere mensen met nieuwe auto's die ik ken en zelf ook een auto van december 2018 voor de deur heb staan en allemaal dagrijverlichting aan de voorkant maar niet achter. Achter werkt alleen als de je de schakelaar op stadslicht zet of op dimlicht.
Bij VAG kan ik ze wel coderen dat je achterlichten mee branden maar ze moeten ook weer uit kunnen voor apk.
Als je geen DRV hebt en je voert dimlicht branden de achterlichten. Met DRV zou dit ook moeten zijn om te voorkomen je niet zichtbaar bent in mist, of slecht werkende (te laat automatisch aangaande dimlicht) lichtsensor hebt. Dat achterlichten aan met alleen DRV een APK afkeurpunt is vind ik vreemd.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Lijkt me niet alleen vreemd, maar vooral ook onzin. Ik heb een auto uit 2017 en daar staan standaard bij DRV de achterlichten ook aan. Is volgens mij ook geen mogelijkheid om ze uit te zetten.
Ik heb me laten vertellen dat het in de Scandinavische landen verplicht is dat de achterlichten meebranden met de dagrijlichten. In Belgie/Nederland is dat niet het geval.
Bij mijn auto (audi, maar ik neem aan bij andere merken ook) is het mogelijk om de instelling van het al dan niet meebranden van de achterlichten te veranderen via computer. Ik heb deze dan ook aangepast zodat deze zowel meebranden met de drl als met de gewone lichten. (Kwestie van zichtbaarheid).
Elke nieuwe auto heeft voor en achter dag rij verlichting.
Alleen voor moet het standaard aanstaan, en achter moet het de mogelijkheid zijn om het in te schakelen.
Alleen dat weten veel autobedrijven niet, of het kost ze teveel moeite.
Dat is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
:#