Dat het bij caravans gedaan word is mij wel bekent.
Maar zijn er hier leden die dit ook doen?
Waar zullen ze dan eigenlijk naar kijken? :?
Vind de prijzen eigenlijk wel hoog.
Meer dan 100 euro.
Hoi Alex,
Bedoel je het nazien van: wiellagers, veren, staat v/d banden, verlichting en indien aanwezig de remmen + kabels?
Daar is een monteur al snel een half uur zoet mee...ja, dan is 100 euro wel veel..
Ergens op het forum heb ik eens gelezen dat er iemand is die dit in z,n vrijetijd doet..K,dacht dat het met wiellagers te maken had..
Ik wil dat ook wel doen, maar zit nogal krap in vrijetijd..
Mocht je niemand vinden stuur dan effe een prive mail, dan kan ik je ook het een en ander vertellen waarom ik dat kan.
Gr. Marcel
Kijk de staat van de banden is zo gedaan.
Zijn volgend jaar 6 jaar oud en dus bijna aan vervanging toe.
De gasslang is ook bijna 6 jaar dus die zal er ook af moeten.
De oploop rem dat weet ik niet zeker.
Als ik geremd heb en kom op gang dan voel je dat de vouwwagen nog heel even op de rem zit.
maar de kop komt wel heel langzaam weer terug als ik hem indruk op de parkeerplaats.
Tja de lagers zijn wel goed neem ik aan want de wagen is van 2005.
De smeernippels krijgen elk jaar een paar slagen vet.
De verlichting is in orde moet alleen de stekker op mijn auto vervangen zodat de mistlamp gaat werken.
Ben ik nog iets vergeten. :?
Mijn Montana heeft vorig jaar een Bovag onderhoudsbeurt (of eigenlijk een onderstelbeurt) gehad.
Er wordt een Bovag onderhoudsrapport (zie bijlage) ingevuld met controle op de volgende punten:
Onderstel (oplooprem, chassisbouten, reservewiel, remkabels, remmentest, etc.)
Banden (spanning, leeftijd, profieldiepte en draagvermogen)
Verlichting (richtingaanwijzers, remlichten, stekker, lengtedriehoeken, etc.)
Gas (afpersen gasleiding, gasslang, drukregelaar, etc.)
Kosten voor deze keuring EUR 125,-.
Tesamen met banden, gasslang en toebehoren was ik in totaal EUR 282,- kwijt...
He vrienden,
toevallig dit topic.
Heb net vandaag de Roadmaster Family S weg gebracht naar Goirle...de Roadmaster Hoofdkantoor/werkplaats voor een onderhoudsbeurt en wat kleine reparaties.
Weer een leuk gesprek gehad met Ad...
En we mogen hem begroeten op de caravan jaarbeurs in Utrecht...
Groetjes van de enige echte Mr.Roadmaster I: en euh van mij ook dan maar... :#
Wat zijn de kosten ongeveer??
197 euro
Zo dat vind ik nog best prijzig, worden daarbij dezelfde dingen nagelopen als eerder genoemd?
Nout was tijdens het klapweekend toch bij een aanhanger'boer' beland voor die kapjes van de verlichting die kapot waren gevallen, die zei dat hij dit soort 'onderstel'keuringen ook deed, vraag me af of dat dan nog voordeliger is dan bij een kampeerzaak ofzo?
Iemand daar ervaring mee?
Onderhoud kost geld, ik laat het niet elk jaar doen, maar uiteraard de BOVAG onderstel keuring, liever veilig op weg, en misschien iets te veel betaald, dan achteraf moeten zeggen ....... Had ik maar.......... :? ;(
Tenslotte moet vakantie plezier opleveren, en geen onveilige situaties. :**
tenslotte, mijn laatste keuring kost 172 Euries
was incl vervangen gasslang en drukregelaar.
Waar ik mijn vouwwagen stal, doen ze ook onderhoud. Dat scheelt je gelijk al 'geld', omdat je niet heen en weer hoeft te rijden om je aanhanger af te leveren.
Ze lopen dan het Focwa-rapport langs en doen dat voor EUR 125,-. Als ik de overige prijzen zo zie, dan valt dat best mee, al weet je natuurlijk wat wat er exact voor gedaan wordt.
Zo'n beurt 1x per 2-3 jaar lijkt mij voldoende. Nooit een beurt lijkt mij niet fijn, aangezien lagers en andere bewegende onderdelen altijd onderhoud vergen als smeren, kleine defecten vervangen etc.
Als mijn aanhanger terug is van de fabrikant, krijgt ie bij de stalling ook een onderhoudsbeurt. De wagen hebben we dan vanaf nieuw aangeschaft 3,5 jaar. Vanaf nu krijgt de wagen om de zomer een beurt.
Bekijk profiel Persoonlijk bericht (Offline)
Re:Onderhoud vouwwagen??
? Antwoord #3 Gepost op: April 19, 2010, 05:24:14 ?
Antwoord met citaatCitaat
Bijna alles kun je zelf doen.
In het voorjaar even de vetspuit op de nippels (laten) zetten is zowat het belangrijkste
(en ook het enige wat ze bij dat NEPonderhoud doen Sad
Om de 3 á 4 jaar de zijkanten even opkrikken zodat het wiel vrij hangt.
Draai het eens rond en luister...draait het mooi stil rond of komen er geluiden uit, duidelijk geruis en gerommel zijn een teken van een gaar gedraaid wiellager.
Die zijn vrij simpel zelf te vervangen trouwens alhoewel de meeste mensen denken dat dit raketwetenschap is.
Oke, we gaan even een serieuze APK zelf doen. (nee de oplichter die uw onderhoudsbeurt uitvoert doet dat echt niet)
Tik de vetdop los en haal de splitpen uit de kroonmoer, draai de moer er af.
Doe een adembeschermkapje op en trek de remtrommel er af.
Een vrij stoffige rem komt nu vrij (oude remmen van vóór zo 1990 is ASBEST dus ja, echt dat mondkapje ff opdoen)
Kijk of er voldoende voering op de remschoenen zit (minstens 3mm)
Kijk of de veren vastzitten en niet gebroken zijn.
Alles oke dan een kwak lagervet op de lagers en de trommel er weer op en de moer even stevig aandraaien....
Dan de moer heel iets terugdraaien, ruk en trek aan de trommel, er moet nu een minime speling voelbaar zijn.
Splitpen weer terug (of als je die gemold hebt een spijker) krombuigen en kapje er weer op.
Wiel terugplaatsen en klaar.
We al eens eerder hierover gesproken,...door Coinoperator,... ook de oplooprem behandeld hij hierin uitvoerig,...
Was zeer leerzaam,.. hele kundige man lijkt me!
Groet Alp
Ik heb de vouwwagen dus naar roadmaster zelf gebracht, hier wordt natuurlijk het het hele onderstel nagekeken.
Alles wordt gecontrolleerd en vervangen indien nodig..plus dat er ook aan de tent e.e.a. nageken en gemaakt s.q vervangen..
doe dit een keer per 3 jaar dus onderhoud is dan 65 euro p/j en dat is niet veel voor veiligheid..en plezier/gemak op de camping dat alles het doet...en werkt zo als het moet...
Op zich vind ik het wel jammer dat er geen echte Jamet bouwers/reparateurs zijn.
Denk dat ik maar eens naar een caravan onderhoud station hier in de buurt ga kijken.
Bedoelde het niet negatief hoor Richard, kan het me bij een nieuwe wagen prima voorstellen, was meer op zoek naar wellicht een meer betaalbare optie voor onze eigen (toch stuk oudere) wagen!
Zag inderdaad dat ze het soort onderstelkeuring wat ik bedoelde ook bij Stet doen hier in HHW, dus daar gaan we ff informeren. Wij hebben deze wagen nu ruim 2 jaar en er is niets aan gedaan nog in dat opzicht, dus dat moet gewoon volgende voorjaar. Hij staat nu alweer in de stalling, en die is niet meteen om de hoek, dus volgend jaar maar voor de eerste klapactie dan!
Citaat van: klavertjes op september 19, 2010, 11:57:06 AM
Bedoelde het niet negatief hoor Richard, kan het me bij een nieuwe wagen prima voorstellen, was meer op zoek naar wellicht een meer betaalbare optie voor onze eigen (toch stuk oudere) wagen!
Zag inderdaad dat ze het soort onderstelkeuring wat ik bedoelde ook bij Stet doen hier in HHW, dus daar gaan we ff informeren. Wij hebben deze wagen nu ruim 2 jaar en er is niets aan gedaan nog in dat opzicht, dus dat moet gewoon volgende voorjaar. Hij staat nu alweer in de stalling, en die is niet meteen om de hoek, dus volgend jaar maar voor de eerste klapactie dan!
Had het ook niet als negatief gelezen :# :zw alleen nog eens gemeld....en voor Alex, je kunt jouw jamet ook naar Ad brengen voor onderhoud....dat zal allemaal het zelfde zijn qwa onderhoud dan.... I:
Tuurlijk lekker dichtbij ook.
Citaat van: Alex op september 19, 2010, 12:34:32 PM
Tuurlijk lekker dichtbij ook.
kun je gelijk een bezzoekje brengen aan de zweedse hema
inplaats van een lekkere wost van de hema lekkere gehakt balletjes van de ikea ;D ;D
:off
Let op alstublieft.
Citaat van: Alex op september 19, 2010, 11:56:36 AM
Op zich vind ik het wel jammer dat er geen echte Jamet bouwers/reparateurs zijn.
Denk dat ik maar eens naar een caravan onderhoud station hier in de buurt ga kijken.
Op het risico af dat ik geen reclame mag maken hier...... Caravanhandel Holiday Sport in Lochem is heeeeel goed :W
Ik ben uiteraard wel bevooroordeeld want mn broer werkt daar als vakmonteur :O :O
Voor mij dus gelukkig een beurtje helemaal gratis, op eventuele onderdelen na. :K :K
Het is je vergeven.
Je zou hem eens kunnen vragen voor een vouwwageclub korting.
Voor mij is het te ver rijden woon in drenthe.
Bij onze nieuwe CC (2010) hebben ze verteld, dat als je ieder jaar een onderhoudsbeurt doet, dan wordt de garantie met een jaar verlengd. Dat is leuk, maar om nou ieder jaar 135 euro neer te tellen voor garantie voor iets wat je maar 4-5 weken per jaar gebruikt dat lijkt me wat overdreven!
Zowiezo is de wettelijke garantie toch 2 jaar en niet één?
En het kan aan mij liggen, maar als die wagen zo snel slijt dat er na dat ene ritje naar Frankrijk al onderhoud nodig is, wat is dat dan voor rotzooi? Mijn auto van 15 jaar oud krijgt ieder jaar een beurtje maar dan gaan ze echt niet elke keer naar de wiellagers kijken. En dat is dus met een auto die 10000 km per jaar rijdt...
Ik heb ook een CC uit 2010 en ik heb gewoon twee jaar garantie, beurt of niet. Ik kreeg het advies om na 200km even de wielbouten na te trekken. Als de wagen een jaar of wat 's winters in de stalling heeft gestaan laat ik de boel wel eens nakijken maar dan meer vanwege het risico op slecht functioneren door het stilstaan.. :P
Citaat van: Jos Montana op september 18, 2010, 04:01:39 PM
Mijn Montana heeft vorig jaar een Bovag onderhoudsbeurt (of eigenlijk een onderstelbeurt) gehad.
Er wordt een Bovag onderhoudsrapport (zie bijlage) ingevuld met controle op de volgende punten:
Onderstel (oplooprem, chassisbouten, reservewiel, remkabels, remmentest, etc.)
Banden (spanning, leeftijd, profieldiepte en draagvermogen)
Verlichting (richtingaanwijzers, remlichten, stekker, lengtedriehoeken, etc.)
Gas (afpersen gasleiding, gasslang, drukregelaar, etc.) Citeer
Voor deze keuring vragen ze hier ?50,- Dan komen de extra dingen die ze moeten doen er nog bij..
Gaan jullie met de vw naar een vw dealer/garage of gewoon naar een aanhangwagenspecialist,ik zit heb nl mn verlichtingskabel er compleet af liggen en ik zit te denken om de vw gelijk na te laten kijken
@ Wilma, heb je de klapper al na laten kijken?
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,5844.msg59031.html#msg59031
Ik zoek ook nog een betrouwbaar en betaalbaar adres om de wagen te laten controleren. Het liefst in de buurt van Hoorn (noord Holland). Iemand ideeen/tips?
update: blijkt er vlak bij mijn huis een aanhanger-specialist te zitten. Daar rij ik dus vamiddag even langs, kijken of ze vakkundig en betrouwbaar over komen. En meteen maar even een prijsje vragen.
Citaat van: screech op april 14, 2011, 12:36:19 PM
@ Wilma, heb je de klapper al na laten kijken?
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,5844.msg59031.html#msg59031
Ik zoek ook nog een betrouwbaar en betaalbaar adres om de wagen te laten controleren. Het liefst in de buurt van Hoorn (noord Holland). Iemand ideeen/tips?
update: blijkt er vlak bij mijn huis een aanhanger-specialist te zitten. Daar rij ik dus vamiddag even langs, kijken of ze vakkundig en betrouwbaar over komen. En meteen maar even een prijsje vragen.
In HHWaard, Theo Stet aanhangers. En in Winkel, Tonca.
Citaat van: jellejawa op april 14, 2011, 03:10:24 PM
In HHWaard, Theo Stet aanhangers. En in Winkel, Tonca.
Daar staat de onze ook nu! Ehm ik bedoel natuurlijk bij Stet.
Als je een beetje handig bent, en wat technisch inzicht hebt, is het zeker wel zelf te doen.
Er zit niet veel op een vouwwagen, dus er kan weinig misgaan als je zelf wat doet.
Ik doe alles ook gewoon zelf, scheelt ook wel dat ik monteur ben. Maar ik wil/zal wel eens op korte termijn een soort How To maken, over hoe je zoiets zelf kan doen, voor als iemand het zelf wil proberen :)
Citaat van: GranaDavey op april 14, 2011, 06:17:58 PM
Als je een beetje handig bent, en wat technisch inzicht hebt, is het zeker wel zelf te doen.
Er zit niet veel op een vouwwagen, dus er kan weinig misgaan als je zelf wat doet.
Ik doe alles ook gewoon zelf, scheelt ook wel dat ik monteur ben. Maar ik wil/zal wel eens op korte termijn een soort How To maken, over hoe je zoiets zelf kan doen, voor als iemand het zelf wil proberen :)
Waarom niet eens een Workshop organiseren ergens?
Citaat van: Klavertjes op april 14, 2011, 03:19:06 PM
Daar staat de onze ook nu! Ehm ik bedoel natuurlijk bij Stet.
Net telefoontje van Stet gehad, onderhoudsbeurt en twee nieuwe banden, ? 236,- ik vind 't een nette prijs! Nu nog twee weekjes bij m'n schoonmoeder onder de carport en dan mogen we weer!
Citaat van: GranaDavey op april 14, 2011, 06:17:58 PM
Als je een beetje handig bent, en wat technisch inzicht hebt, is het zeker wel zelf te doen.
Er zit niet veel op een vouwwagen, dus er kan weinig misgaan als je zelf wat doet.
Ik doe alles ook gewoon zelf, scheelt ook wel dat ik monteur ben. Maar ik wil/zal wel eens op korte termijn een soort How To maken, over hoe je zoiets zelf kan doen, voor als iemand het zelf wil proberen :)
tja ik kan mn verlichtingskabel zelf ook wel een beetje aan elkaar knopen maar ik weet niet of dat dat goed is .. O0
Citaat van: frk op april 15, 2011, 08:52:06 PM
tja ik kan mn verlichtingskabel zelf ook wel een beetje aan elkaar knopen maar ik weet niet of dat dat goed is .. O0
Schemaatje zoeken en netjes werken, is niet zo ingewikkeld als het lijkt.
Wij hebben sinds pas een andere vouwwagen een Alpen Kreuser prestige, dacht 1992.
Omdat wij dit jaar ruim 6 uur gaan rijden met de vw voor de vakantie (naar duitsland) en omdat de vw 3 jaar heeft stilgestaan.
Hebben wij hem voor een bovag beurt laten gaan.
Bij ons was de vw in goede staat gezien de leeftijd.
Wij wisten dat er nieuwe banden onder moesten.
In totaal rond 390,-- euro. Vond het wel een hoop geld moet ik zeggen. Maar goed veiligheid gaat boven alles en gezien de wagen jaren niet gereden
had , leek ons dit verstandig en hij is het waard.
Wij hebben overigs deze vw gratis gekregen, dus in die zin is het ook niet erg. En de tent is in goede conditie en wij zijn hier erg blij mee gezien de toestand van onze oude vw waar de tent zowat wegschuurde.
Wat is er gedaan.
Een onderhoudsbeurt die was excl. btw 117,--
3 nieuwe banden (ja ook de reserve hebben we laten vervangen) 148,71 excl. btw
Gasslang was al net zo oud als de vw en ook de drukregelaar. Dus die moest ook vervangen worden24,50 en 12,50 en vervangskosten 27,50 excl. tbw.
Al met al een hoop geld. Maar ik ga graag veilig de weg op.
Citaat van: Jofiena op april 16, 2011, 10:49:11 PM
Een onderhoudsbeurt die was excl. btw 117,--
3 nieuwe banden (ja ook de reserve hebben we laten vervangen) 148,71 excl. btw
Gasslang was al net zo oud als de vw en ook de drukregelaar. Dus die moest ook vervangen worden24,50 en 12,50 en vervangskosten 27,50 excl. tbw.
Ik vind dat je hier een rijtje verstandige dingen hebt laten uitvoeren! Wellicht had het hier of daar een paar euro goedkoper gekund, maar soms moet je domweg geen risico nemen.
Citaat van: Jofiena op april 16, 2011, 10:49:11 PM
Al met al een hoop geld. Maar ik ga graag veilig de weg op.
Dat bedoel ik! ;)
Ja precies, en deze zat bij ons in Den Helder en anders moesten we een heel stuk gaan rijden.
En nu kunnen we er weer een paar jaar tegen aan.
Citaat van: GranaDavey op april 14, 2011, 06:17:58 PM
Als je een beetje handig bent, en wat technisch inzicht hebt, is het zeker wel zelf te doen.
Er zit niet veel op een vouwwagen, dus er kan weinig misgaan als je zelf wat doet.
Ik doe alles ook gewoon zelf, scheelt ook wel dat ik monteur ben. Maar ik wil/zal wel eens op korte termijn een soort How To maken, over hoe je zoiets zelf kan doen, voor als iemand het zelf wil proberen :)
Is die how to nog in de maak? ikzelf heb sinds kort een roadmaster overgenomen van vrienden en wil het onderhoud ook wel zelf doen. ik ben best handig maar een how to met tips en tricks is nooit weg!
Citaat van: GranaDavey op april 14, 2011, 06:17:58 PM
Als je een beetje handig bent, en wat technisch inzicht hebt, is het zeker wel zelf te doen.
Er zit niet veel op een vouwwagen, dus er kan weinig misgaan als je zelf wat doet.
Ik doe alles ook gewoon zelf, scheelt ook wel dat ik monteur ben. Maar ik wil/zal wel eens op korte termijn een soort How To maken, over hoe je zoiets zelf kan doen, voor als iemand het zelf wil proberen :)
Een goeie How-To zou erg welkom zijn, misschien een idee voor een nieuw topic, het grote How-To topic :W
Ik doe het onderhoud voor mijn motor ook zelf dus dan zal de VW ook geen probleem zijn lijkt me.
dus ja we hebben een techniek meeting nodig
Wat is de status van die meeting in het noorden van het land
Wij zijn ook niet zo handig, maar gaan graag veilig op weg, dus VW naar kampeerwinkel bij ons in de beurt gebracht voor een onderhoudsbeurt. Vandaag weer opgehaald:
Beurt ? 95 incl btw
Reparatie keuken: gaspit + afvoer: ? 39,70
Lamp LA gerepareerd ? 10
Vetkeerring vervangen ? 12
Dan valt het nog reuze mee als ik dit vergelijk met anderen in deze topic en zoals gezegd veiligheid voor alles
en eh waar was dat dan..want wie weet willen daar nu wel veel meer heen..maar er zaten geen bandjes bij he en ja die tikken wel aan
Zeker niet duur heb net een afspraak gemaakt ben ongeveer 125 kwijt.
Bij Vakantiewereld in Margraten (vlakbij Maastricht), zal dus voor de meesten van jullie te ver weg zijn
Weet iemand ook nog een goedkoop adresje in de buurt van Den Bosch. Binnenkort gaan we een tweedehandsje kopen en die wil wel even nagekeken hebben. Alleen de wagen, keukentje Tentdoek is niet per se nodig denk ik.
Of ze goedkoop zijn weet ik niet, maar De Wit in Schijndel en de Vouwwagenspecialist in Boxtel, zitten in ieder geval in de buurt en zijn betrouwbaar.
Citaat van: Angel op juli 01, 2011, 08:15:10 PM
Weet iemand ook nog een goedkoop adresje in de buurt van Den Bosch. Binnenkort gaan we een tweedehandsje kopen en die wil wel even nagekeken hebben. Alleen de wagen, keukentje Tentdoek is niet per se nodig denk ik.
Stalling van de Laar in Liempde wellicht? Heeft vorig jaar het onderstel van onze bejaarde Tago nagezien voor ik meen 8 tientjes.
Misschien dat ie ook VW's doet die niet bij 'm in de stalling staan. (is trouwens wel krap aan voor de vakantie...)
je kunt je vw (of elke aanhanger) bij elke autogarage na laten kijken.
Elke automonteur die een APK kan uitvoeren, heeft in die opleiding ook de APK-punten van een aanhanger geleerd.
Dit leerde alweer heel wat jaren geleden, toen wij onze VW een controlebeurt wilden laten geven en geen van alle caravanboeren nog tijd had;
de Ford-garage waar wij destijds onze Escort brachten, bood aan de VW meteen even mee te nemen. Kostte geloof ik 25 euri extra ...
Sindsdien gaat de AK gewoon naar de lokale vakgarage voor haar 2-jaarlijkse controle.
Heeft iemand (in het noorden des lands) ervaring met http://www.schaafsma-schade.nl/ ?
Binnenkort, op aanraden van mijn vader, gaat de VW er even heen voor een rijwielbeurtje a ? 100,- Ik laat wel even weten hoe het bevalt.
Ik heb de kwik fit gemaild, maar die doen geen onderhoudsbeurten aan vouwwagens. Uit eindelijk uitgekomen bij merkservice in den bosch. Ik kon daar binnen 2 dagen terecht, maar dat kwam mijzelf niet zo goed uit. Nu ga ik hem 8-8 wegbrengen en benieuwd wat ze vinden en wat het gaat kosten. Naar aanleiding van mailcontact met merkservice hebben ze ingeschat dat het ongeveer 75 euro zou kosten (1 uur werk) mits er niets gevonden wordt natuurlijk.
Ik lees bijna niets meer over de Alpenkreuzers.
Die van ons draait al een "paar jaar" mee en heeft dit jaar na een intensief rondje Europa (Duitsland, Tsjechië, Hongarije, Slowakije, Kroatië, Bosnië, Kroatië, Italië, Frankrijk, Luxemburg, Belgie en weer Nederland) wel een servicebeurt verdiend. Op zich werkt alles goed, maar ik merk bij remmen dat de oplooprem wat heftig inkomt en dat dit bij langzaam rijden en wat sterker remmen soms resulteert in een bokkerend wiel. (een enkele keer moet ik dan even rammelen aan de veer en springt deze los).
Kortom, oplooprem c.q. remblokken hebben serieus aandact nodig. We hebben een Duet Royale met trommelremmen.
Zelf ben ik redelijk handig, maar krijg die krengen niet los en kom dus niet bij de remschoenen.
Heeft iemand een tip hiervoor. Zijn er overigens ook nog gespecialiseerde onderhoud bedrijven (regio Rotterdam) voor Alpenkreuzer, of is het echt een afgelopen zaak.
(zijn op onze hele trip onderweg nog maar een enkele tegengekomen)
Hoi Elbruno,
ivm met die vastzittende trommelrem, heb je al geprobeerd om met een stevige hamer zachtjes rondom de trommel te tikken?
dan effe voelen en wrikken, komt hij niet los, opnieuw en een ietsje harder (uiteindelijk mag er redelijk doorgetikt worden, die trommel kan wel wat aan.) LET WEL tikken is niet slaan hé, zo krijg je alles stuk ::)
als de remschoenen niet versleten zijn lekker wat remmenreiniger over de hele interne zooi, klaar!)
suc6
Gewoon een BOVAG caravan zaak opzoeken die weten er wel raad mee.
als je toch handig bent als het goed is zit er op je trommel en schroef en als die vast zit gebruik je een slag schroevendraaier en dan kan je de boel mooi schoon maken of vervangen
Bedankt voor de tips.
Ben bezig geweest, maar juist aan de kant waar het volgens mij om gaat met geen mogelijkheid los te krijgen.
Wiel er op en ga toch maar even langs een plaatselijke caravan handel. Vervelende is dat je er dan zelf niet bij ben als ze er aan gaan werken....
Als je achteraf de rekening krijgt is het natuurlijk de standaard onderhoudsbeurt (tussen de 150- 200) en moest er natuurlijk weer van alles vervangen worden.....
Ik meld de uitslag nog wel.
Tja als je al zo negatief tegenover de zaak staat waar je heengaat doe je toch iets verkeerd.
Een goede zaak vervangt alleen wat nodig is.
Gisteren de vouwwagen weggebracht bij merkservice in den bosch is eigenlijk een apk station voor auto's, maar de vouwwagen konden ze ook na kijken. Er was eigenlijk niks bijzonders mee gelukkig en het koste met 96 euro. Het enige aandachtspuntje wat ik en zij zelf vreemd vinden is dat er niet achter te komen is wat het jaar van de banden is. Dit is namelijk nergens af te lezen. Merkservice heeft nog gebeld met de leverancier en die vermelde dat er een tijd geweest is dat ze dit niet op de banden vermelden. Maar de banden zagen er qua profiel nog goed uit en waren niet droog dus kun ik er met een gerust hart mee rond blijven rijden.
Toch is het vreemd dat er geen jaartal op de banden staat. Volgens mij komt je vw. uit 2000 en als de banden nog nooit vervangen zijn, dan zijn ze al wel 11 jaar oud. Ze kunnen er aan de buitenkant nog prima uit zien maar er wordt niet voor niets geadviseerd om banden na 6 jar te vervangen.
Klopt en persoonlijk vind ik 6 jaat al lang. Het is mijn enige contact met de weg daarom om de vier jaar gaat er nieuwrubber op. Wil er niet aan denken om daar ellende mee te krijgen.
6 jaar is een advies en daar zit al een marge in. Eerder vervangen kan geen kwaad uiteraard, maar is onnodig. Een goede kwaliteit band kan dat echt met gemak doorstaan. (maar echt belangrijk: als dit je helpt met je nacht rust is het een goede investering!).
ja echt wel slaap er veel beter van :)en voor die paar euro hoef je het niet te laten toch
Zoals toegezegd de uitslag.
Weggebracht bij lokaal caravan bedrijf. Hebben onze Alpenkreuzer een onderhoudsbeurt gegeven. Kosten 135,-
Bovag sticker gekregen en wielen en oploop rem zouden zijn afgesteld. Uit rapportje blijkt verder niets bijzonders.
Bij rijden naar stalling had ik echter het idee dat bij remmen nog steeds de kar nadrukkelijk een "klonk" laat horen
bij normaal aan remmen rotonde/ bocht. Gek lijkt me als je bedenkt dat er verder geen bagage ed inzit.
Voor mijn gevoel zou de oploop rem best nog wat strakker mogen staan, dus later inkomen.
Enfin. belangrijkste nu was zeker te weten dat de remblokken en lagers nog goed zijn en neem aan dat daar
serieus naar is gekeken.
Volgend jaar gaat hij dus waarschijnlijk weer een flink rondje mee!
Onderhoud? Ik vraag me ook af waar je het geld voor betaald. Een lijstje nalopen, vinkjes zetten en geld incasseren. Ik heb er niet zoveel vertrouwen in. Als je er bij mocht blijven en wat uitleg zou krijgen had ik er geen moeite mee (en zou ik wel het dubbele willen betalen :O).
Wij hebben 13 jaar met een Conway gedaan (13 jaar geleden nieuw aangeschaft, vorige week verkocht). Hij heeft nooit een 'servicecentrum' van binnen gezien en we hebben ook nooit problemen gehad.
- Het smeren van de oplooprem heb ik zelf met regelmaat gedaan,
- De oplooprem heb ik 1 keer wat bijgesteld, verder altijd prima gefunctioneerd
- Vrijloop van de wielen af en toe controleren, geen problemen mee.
- Banden nooit vervangen: Zagen er uit als nieuw, ze zien bijzonder weinig UV licht (alleen tijdens de rit) wat de band zou schaden.
(Ik heb de KCK er op nageslagen en kwam de volgende opmerking bij een bandentest tegen: 'Als het carcas door de droogtescheurtjes niet zichtbaar is, zijn de banden veilig'; wij hadden NUL droogtescheurtjes. Bij een tussenstop voelde ik de temperatuur van de banden en de velgen en deze waren altijd in orde.
Als ik de wagen uit de stalling haalde wat er ook steeds maar heel weinig drukverlies.
Als je zelf de gasslang en drukregelaar vervangt is dat goedkoper dan het laten cotroleren of ze nog goed zijn.
Beste nunogconway,
Eigenlijk ben ik het wel met je eens. Wel wil ik daarbij nog een kanttekening plaatsen.
Je geeft aan alles nauwkeurig in de gaten te houden. Mijn ervaring en misschien ook van anderen, is dat er heel wat mensen op pad gaan zonder enige controle door hen zelf t.a.v. banden, bandenspanning, vrijlopen wielen e.d. Je hoeft wat dat betreft tijdens de zomermaanden maar eens rond te kijken op de weg.....
Zelf houd ik het ook een beetje in de gaten en ga alleen voor een beurtje als ik daar aanleiding voor zie.
Ach, zodra steeds meer mensen attent zijn op de staat van onderhoud en eventueel zelf wat kunnen, zal er wel weer vanuit de branche een lobby starten voor een "verplichte" jaarlijkse of 2 jaarlijkse keuring om de "meter te laten lopen"
Nou de beurt was op zich goed maar de slimpies hadden mijn lange slang vervangen voor een te korte. :(
Kwam ik pas achter op het vakantie adres. :(
Citaat van: Alex op augustus 28, 2011, 11:07:36 PM
Nou de beurt was op zich goed maar de slimpies hadden mijn lange slang vervangen voor een te korte. :(
Kwam ik pas achter op het vakantie adres. :(
Vervangen ze die slang altijd, of alleen als deze (te) oud is?
De mijne is nog geen jaar oud bijvoorbeeld.
Ik zit ook te twijfelen of ik een beurt zou willen laten doen.
Maar ik zou het dan meer voor het onderstel (wielen, remmen) willen laten doen. Niet voor het keukenblokje.
Maar moet je de hele vouwwagen dan leeg opleveren of mag je hem gewoon direct vanuit de stalling erheen brengen?
Ik had het eigenlijk ook alleen voor het onderstel gedaan.
Maar de slang met drukmeter waren te oud dus die hebben ze ook vervangen.
Had alleen de keuken leeg gehaald bij de rest hoeven ze niet te zijn.
Citaat van: Alex op augustus 29, 2011, 09:11:35 AM
Ik had het eigenlijk ook alleen voor het onderstel gedaan.
Maar de slang met drukmeter waren te oud dus die hebben ze ook vervangen.
Had alleen de keuken leeg gehaald bij de rest hoeven ze niet te zijn.
Hmzz... ik ben wel een uurtje bezig met leeghalen van het keukenblok.
Zit helemaal vol zodat er niets kan klapperen ;)
Ik dacht eerst te snappen waarom het zoveel geld kost. Ze moeten de hele vw uitklappen en inspecteren. Maar dat hoeft blijkbaar niet.
ze hoeven helemaal niets uit te klappen. zelfs de keuken blijft erop als de vw de brug op gaat.
in feite kijken ze alleen naar het onderstel, de as met lagers en banden en de reminrichting
Daarom vind ik het nu jammer dat er geen officiële Alpenkreuzer dealer meer is.
In de praktijk zit men bij een andere dealer toch niet echt te wachten op vriendelijk geprijsd onderhoud op een oude Alpenkreuzer toch?
Bandje en standaard onderhoud leuk, maar openklappen, opzetten van zo'n oudje......
Om nog maar niet te spreken over kleine onderdelen zoals een scharniertje e.d.
We gebruiken 'm dus maar tot de tent / opbouw "op" is :J :J
Ik heb nog verzuimd te melden dat ik de popnageltjes van de vouwwagen altijd naloop en, indien ik er bij kan, vervang. Het gebeurt namelijk af en toe dat er een afbreekt.
Zo net even de VW weggebracht naar Roadmaster voor een onderhoudsbeurt. Twijfelde even of ik het wel zou doen, maar ja de 2e beurt in 7 jaar is niet teveel denk ik. Ad vertelde me dat ze onder de wagen alles loshalen nakijken en invetten. Ook de banden en verlichting (niet geheel onbelangrijk!) worden ge?nspecteerd. En er is waarschijnlijk een nokstang krom ook daar wordt even naar gekeken.
Eind van de week halen we 'm weer op en dan.... nog maar 5 weken tot w op vakantie naar Millau (Frankrijk) gaan :>
Ik heb ook nog een vraag voor jullie: Om de hoeveel tijd doen jullie dit?
Vandaag de VW weer opgehaald bij Roadmaster. Er waren geen bijzonderheden :# alleen advies voor volgend jaar nieuwe banden. Profiel is nog goed (vermoed volgend jaar ook nog wel) maar ze zijn dan 8 jaar oud en dus behoorlijk op leeftijd.
Vond het onderhoud niet goedkoop, maar ga nu wel met een gerust hart de weg op. De wagen lijdt toch het meest van heel het jaar stil staan ::)
Citaat van: Goolse Klapper op mei 24, 2012, 11:16:33 PM
Vandaag de VW weer opgehaald bij Roadmaster. Er waren geen bijzonderheden :# alleen advies voor volgend jaar nieuwe banden. Profiel is nog goed (vermoed volgend jaar ook nog wel) maar ze zijn dan 8 jaar oud en dus behoorlijk op leeftijd.
8 jaar is bejaard, maar volgens mij wordt daar vaak meer ophef over gemaakt dan nodig is. Ik kreeg ooit een volledige politiecontrole waarbij me gewezen werd op droogtescheurtjes, wat volgens oom agent een reden was om de band te vervangen. De banden waren net 6 jaar oud.
Op zijn beurt reageerde de dealer nogal laconiek en zei dat droogtescheurtjes geen probleem waren, waarbij hij naar alle waarschijnlijkeheid vooral de APK-eisen in het achterhoofd had. Daarin worden weinig andere relevante zaken vermeld dan dat je het karkas van de band (lees: de interne stalen/textielen structuur) niet door de beschadigingen (ofwel de scheurtjes) heen mag zien. Nou, daar moet heel wat voor gebeuren. Droogtescheurtjes of leeftijd van banden is voor een auto zelfs helemaal geen APK eis!
Een uitgedroogde band heeft weliswaar een minder groot remvermogen maar de vraag is hoe problematisch dat nou eigenlijk is bij een vouwwagen, die ondanks c.q. vanwege de oplooprem een belangrijk deel van z'n tegendruk toch ondervindt van de trekkende auto. En aangezien de sterkte van een band toch vooral zit in het karkas, moet een band toch echt heel ver heen zijn wil je een klapband krijgen.
Let wel: dit is geen advies, maar vooral bedoeld als relativering. Wie vindt dat-ie elke 5 jaar nieuwe banden moet hebben moet dat vooral doen. De Bovag adviseert als aanbiedersclub een periode van 6 jaar, maar onder het motto 'Wij van WC-eend adviseren... WC eend, moet je er toch vanuit gaan dat garages c.q. dealers die banden verkopen toch graag ehh... banden verkopen. :#
Citaat van: Frankie op mei 24, 2012, 11:53:09 PM
8 jaar is bejaard, maar volgens mij wordt daar vaak meer ophef over gemaakt dan nodig is. Ik kreeg ooit een volledige politiecontrole waarbij me gewezen werd op droogtescheurtjes, wat volgens oom agent een reden was om de band te vervangen. De banden waren net 6 jaar oud.
Op zijn beurt reageerde de dealer nogal laconiek en zei dat droogtescheurtjes geen probleem waren, waarbij hij naar alle waarschijnlijkeheid vooral de APK-eisen in het achterhoofd had. Daarin worden weinig andere relevante zaken vermeld dan dat je het karkas van de band (lees: de interne stalen/textielen structuur) niet door de beschadigingen (ofwel de scheurtjes) heen mag zien. Nou, daar moet heel wat voor gebeuren. Droogtescheurtjes of leeftijd van banden is voor een auto zelfs helemaal geen APK eis!
Een uitgedroogde band heeft weliswaar een minder groot remvermogen maar de vraag is hoe problematisch dat nou eigenlijk is bij een vouwwagen, die ondanks c.q. vanwege de oplooprem een belangrijk deel van z'n tegendruk toch ondervindt van de trekkende auto. En aangezien de sterkte van een band toch vooral zit in het karkas, moet een band toch echt heel ver heen zijn wil je een klapband krijgen.
Let wel: dit is geen advies, maar vooral bedoeld als relativering. Wie vindt dat-ie elke 5 jaar nieuwe banden moet hebben moet dat vooral doen. De Bovag adviseert als aanbiedersclub een periode van 6 jaar, maar onder het motto 'Wij van WC-eend adviseren... WC eend, moet je er toch vanuit gaan dat garages c.q. dealers die banden verkopen toch graag ehh... banden verkopen. :#
De Continental banden onder onze auto vertoonden na ca. 2 jaar al kleine haarscheurtjes in de groeven. In de gaten houden, maar verder geen probleem zolang er geen karkas is te zien volgens autodealer en lokale bandenboer. En een auto maakt doorgaans hogere snelheden dan een vw.
Citaat van: Frankie op mei 24, 2012, 11:53:09 PM
Een uitgedroogde band heeft weliswaar een minder groot remvermogen maar de vraag is hoe problematisch dat nou eigenlijk is bij een vouwwagen, die ondanks c.q. vanwege de oplooprem een belangrijk deel van z'n tegendruk toch ondervindt van de trekkende auto. En aangezien de sterkte van een band toch vooral zit in het karkas, moet een band toch echt heel ver heen zijn wil je een klapband krijgen.
Dat is volgens mij toch een misvatting Frank. Ik heb het met onze vouwwagen nog niet geprobeerd / hoeven proberen, maar in het verleden met een caravan achter de auto een keer een noodstop moeten maken en toen remde de caravan bijna harder dan de auto, de caravan ging (oplooprem) vol in de ankers en ik had het gevoel dat de auto nog extra werd afgeremd door de remmende caravan.
Dat extra afremmen zal natuurlijk met een veel lichtere vouwwagen niet het geval zijn maar het remmen van de vouwwagen zal toch voornamelijk door de (goed werkende) oplooprem komen en niet voornamelijk door het trekkende voertuig.
Toch lijkt me dat typisch: de oplooprem werkt uitsluitend als de aanhanger de auto als het ware aanduwt: dan is de demper ingedrukt en worden de remmen aangetrokken. Als de aanhanger de auto remt ontstaan er vreemde taferelen.
Het grootste gedeelte van de remkracht komt van de voorwielen. Doordat de aanhanger die meestal niet heeft, komt bij een vertraging de druk op de kogel te liggen. Hierdoor zou het zomaar kunnen zijn dat de achterwielen van de auto beter meeremmen dan normaal en dat kan wellicht het gevoel, dat de aanhanger harder remt dan de auto, verklaren.
Citaat van: CEO op mei 25, 2012, 10:05:58 AM
Toch lijkt me dat typisch: de oplooprem werkt uitsluitend als de aanhanger de auto als het ware aanduwt: dan is de demper ingedrukt en worden de remmen aangetrokken. Als de aanhanger de auto remt ontstaan er vreemde taferelen.
Het grootste gedeelte van de remkracht komt van de voorwielen. Doordat de aanhanger die meestal niet heeft, komt bij een vertraging de druk op de kogel te liggen. Hierdoor zou het zomaar kunnen zijn dat de achterwielen van de auto beter meeremmen dan normaal en dat kan wellicht het gevoel, dat de aanhanger harder remt dan de auto, verklaren.
Klopt, het zal ook wel meer het gevoel geweest zijn.
Citaat van: bensi op mei 25, 2012, 11:50:05 AM
Klopt, het zal ook wel meer het gevoel geweest zijn.
Het is inderdaad een gevoel, je voelt namelijk wel het 'meeremmen' van de aanhanger. Als je begint te remmen doet de aanhanger nog niets, trap je de rem wat harder in dan spreekt de oplooprem aan waardoor de aanhanger opeens een stuk minder de auto 'duwt'. Di? overgang voel je en kan inderdaad overkomen als "ik heb net het anker uitgegooid" ;)
Sluit niet echt aan op de laatste reactie, maar wel op het topic:
Ik was dit voorjaar op zoek naar een goedkoop adres voor een onderhoudsbeurt. Alle officiële Bovag vouwwagenbeurten moesten 125-150 euro kosten. Best prijzig. Ben uiteindelijk terecht gekomen bij een Bovag aanhangwagenspecialist. Deze heeft voor 78 euro (incl. Btw) een goede beurt gegeven. Het enige verschil met een vouwwagenbeurt was dat de gasslang niet werd nagekeken en dat ik geen sticker kreeg.
Ik ben er echt tevreden over. Het onderstel is nagekeken en gesmeerd. De oplooprem is afgesteld en de remschijven zijn nagekeken. En ik kreeg het bekende advies over de banden: 7 jaar oud, dus vervangen.
Klinkt goed. Waar is dat goedkope adresje?
Dit was in Boskoop bij Van der Smit. Maar dat moet overal kunnen. Zoek maar eens naar aanhanger bedrijven bij je in de buurt op www.bovag.nl
Ik ben zoekende naar een passend antwoord: Wij hebben onze Spacer eind 2011 bij Holtkamper opgehaald. Voor aflevering heeft ie een beurt gehad en zijn er nieuwe velgen en banden op gekomen. In 2012 hebben de vouwwagen voor het eerst gebruikt (winter in overdekte stalling) en hebben er in de vakantie 3000km mee gereden. Ik twijfel nu of een beurt nodig is. Ik heb diverse bedrijven benaderd en deze geven allemaal aan dat het nodig is. Een bedrijf zei zelfs dat 300-km wel heel erg veel is ::) Ik kan niet anders bedenken dat hier winstbejag achter zit.
Mijn vraag dus: is het nu nodig een beurt uit te laten voeren of is het voldoende dit volgend jaar te laten doen. Ik ben er afgelopen mei nog mee op pad geweest en hoor of voerl geen rare dingen (oploomrem etc werken gewoon goed).
Wie kan me het antwoord geven?
Wij hebben vorig jaar een vouwwagen uit 2009 overgenomen en gisteren werd duidelijk dat er nog geen enkele onderhoudsbeurt is uitgevoerd want er moest nog een nieuwe reserveband komen maar toen bleek dat alledrie de bandjes zeker 10 jaar oud waren, dus dat werden toen 3 nieuwe banden in plaats van 1
Een vouwwagen uit 2009 met banden van 10 jaar oud???
Citaat van: wendyenbob op mei 23, 2013, 03:14:07 PM
Een vouwwagen uit 2009 met banden van 10 jaar oud???
Ja, stond op de banden helaas, had ik ook zeker niet verwacht moet ik zeggen ::) ::) ::)
Citaat van: wendyenbob op mei 23, 2013, 03:14:07 PM
Een vouwwagen uit 2009 met banden van 10 jaar oud???
Toch maar even op de dissel kijken dan....
Zou je direct willen geloven (Jootje..) maar iets zegt....., wat stond er op de oude banden? die je niet meer hebt..
ervan uitgaande dat ze alledrie met hetzelfde fabrikagejaar (en dus met gelijke DOTcode) gelijktijdig gemonteerd zaten, tot vorig jaar, geeft al info dat deze set origineel kan zijn geweest en zelfs uit 2009. Een afleesfout van 10 jaar?
DOTcode is in 3 of 4 cijfers in omloop. Als de 4cijfercode met 09 eindigt staat dit voor 2009 met een week nr ervoor, bijv. 0609 is juni 2009
[Ik meen dat de 3cijfercode staat voor fabrikage t/m 1999, met het jaar in een 1 eindcijfer en week nr in 2 cijfers]
Verderop staan hierover goede topics voor de geinteresseerden
Dat klopt dan ook wel, de code eindigde op 03 dus 2003. Volgende keer beter opletten ::) mochten we nog een keer een tweedehands vouwwagen kopen :J
Vouwwagen standaard onderhoudsbeurt bij Herca in Enschede 65,- euro
Citaat van: EdwinMerks op mei 23, 2013, 02:19:26 PM
Ik ben zoekende naar een passend antwoord: Wij hebben onze Spacer eind 2011 bij Holtkamper opgehaald. Voor aflevering heeft ie een beurt gehad en zijn er nieuwe velgen en banden op gekomen. In 2012 hebben de vouwwagen voor het eerst gebruikt (winter in overdekte stalling) en hebben er in de vakantie 3000km mee gereden. Ik twijfel nu of een beurt nodig is. Ik heb diverse bedrijven benaderd en deze geven allemaal aan dat het nodig is. Een bedrijf zei zelfs dat 300-km wel heel erg veel is ::) Ik kan niet anders bedenken dat hier winstbejag achter zit.
Mijn vraag dus: is het nu nodig een beurt uit te laten voeren of is het voldoende dit volgend jaar te laten doen. Ik ben er afgelopen mei nog mee op pad geweest en hoor of voerl geen rare dingen (oploomrem etc werken gewoon goed).
Wie kan me het antwoord geven?
Officiële reactie van Holtkamper: eens in de 2 jaar. De Wit Schijndel (Cabanon, Aart Kok, 3Dog etc.) geeft aan 10.000km of 3 jaar.
Ik heb mijn kar in onderhoud bij de Witte Smid in Warnsveld. Ik heb deze ook de vraag gesteld over de onderhoudsinterval. Advies was eenmaal per 2 jaar, bij 3000 km per jaar, deels bergen. De remtrommels openen en grondig reinigen moest eenmaal per 4 jaar.
Ik vraag overigens niet om een beurt maar geef aan wat er moet gebeuren. Verlichting testen kan ik zelf wel..
De Witte Smid controleert dan de demper in de oplooprem, blaast de remmen schoon, stelt de remmen af, smeert alles door en test de remmen . Vorige keer zei de beste man, "ik ben een half uurtje bezig geweest: dat wordt dan ?20,- werkplaatstarief.." lol. Ik heb alles kunnen bekijken, lekker wat vragen kunnen stellen en kon na een half uur tevreden naar huis!
De Kyte gaat denk ik volgend jaar voor het eerst. Doorsmeren van de vetnippels doe ik de jaren dat hij geen onderhoud krijgt zelf.
Citaat van: olaf73 op mei 25, 2013, 10:10:45 PM
Vouwwagen standaard onderhoudsbeurt bij Herca in Enschede 65,- euro
Waar zit die in Enschede en wat valt allemaal binnen deze beurt, weet je dat?
Citaat van: Kuipje op mei 26, 2013, 11:17:11 PM
Waar zit die in Enschede en wat valt allemaal binnen deze beurt, weet je dat?
Nu aanbieding!
Zie: http://www.herca.nl/werkplaats.html (http://www.herca.nl/werkplaats.html)
Contactgegevens Herca
Herca Caravans
De Reulver 130
7544 RT Enschede
Tel: 053-4778039
Fax: 053-4778236
Email : termors@hetnet.nl
Citaat van: Kuipje op mei 26, 2013, 11:17:11 PM
Waar zit die in Enschede en wat valt allemaal binnen deze beurt, weet je dat?
Ik ben er langs geweest en een afspraak gemaakt
Citaat van: EdwinMerks op mei 26, 2013, 10:23:59 AM
Officiële reactie van Holtkamper: eens in de 2 jaar. De Wit Schijndel (Cabanon, Aart Kok, 3Dog etc.) geeft aan 10.000km of 3 jaar.
Dat lijkt me meer dan voldoende. Het grootste probleem is het stilstaan van de wagen, banden vlakken daardoor af en drogen uit, en het slijten van de lagers in de wielen. Maar dat is allemaal makkelijk zelf te controleren en dat beetje smering wat er in een wagen zit is echt het werk niet en kan je zelf met een vetspuit makkelijk doen.
Om daar nu 65 euro voor te vragen (terwijl een APK van een personenauto tegenwoordig 20 euro kost) is bijna onfatsoenlijk. De hele controle neemt echt niet meer dan 15 minuten in beslag... dus een uur salaris van 260 euro!
Citaat van: KenJo op mei 27, 2013, 06:31:09 PM
Dat lijkt me meer dan voldoende. Het grootste probleem is het stilstaan van de wagen, banden vlakken daardoor af en drogen uit, en het slijten van de lagers in de wielen. Maar dat is allemaal makkelijk zelf te controleren en dat beetje smering wat er in een wagen zit is echt het werk niet en kan je zelf met een vetspuit makkelijk doen.
Om daar nu 65 euro voor te vragen (terwijl een APK van een personenauto tegenwoordig 20 euro kost) is bijna onfatsoenlijk. De hele controle neemt echt niet meer dan 15 minuten in beslag... dus een uur salaris van 260 euro!
en daar redt je het nog niet mee hoor! De door mij opgevraagde prijzen (Bovag en Focwa) bedragen tussen de ? 115 en ? 225! ::)
Citaat van: EdwinMerks op mei 27, 2013, 09:59:48 PM
en daar redt je het nog niet mee hoor! De door mij opgevraagde prijzen (Bovag en Focwa) bedragen tussen de ? 115 en ? 225! ::)
Klopt, ik heb ook verder gekeken. De prijzen liggen gem. op de ? 150,- euro voor een vouwwagen/aanhanger beurt. Misschien allemaal wel te duur. Herca heeft 4 jaar geleden van onze (toen) 20 jaar oude AK vouwwagen alle 3 de banden vervangen. (1 was kapot Klapband en 1 was opties slecht) voor ? 220,- (incl montage). Dat werd ook als duur beschouwd door de mede kampeerders bij ons in de straat. ?Iedereen? wist wel een beter/goedkoper adres. Daar sta ik natuurlijk voor open, er was er niet één goedkoper. :J
Citaat van: olaf73 op mei 27, 2013, 10:26:56 PM
Klopt, ik heb ook verder gekeken. De prijzen liggen gem. op de ? 150,- euro voor een vouwwagen/aanhanger beurt. Misschien allemaal wel te duur. Herca heeft 4 jaar geleden van onze (toen) 20 jaar oude AK vouwwagen alle 3 de banden vervangen. (1 was kapot Klapband en 1 was opties slecht) voor ? 220,- (incl montage). Dat werd ook als duur beschouwd door de mede kampeerders bij ons in de straat. ?Iedereen? wist wel een beter/goedkoper adres. Daar sta ik natuurlijk voor open, er was er niet één goedkoper. :J
Inderdaad! Dus als iemand een adresje weet in de regio Eindhoven....roept u maar! :J
Citaat van: KenJo op mei 27, 2013, 06:31:09 PM
Dat lijkt me meer dan voldoende. Het grootste probleem is het stilstaan van de wagen, banden vlakken daardoor af en drogen uit, en het slijten van de lagers in de wielen. Maar dat is allemaal makkelijk zelf te controleren en dat beetje smering wat er in een wagen zit is echt het werk niet en kan je zelf met een vetspuit makkelijk doen.
Om daar nu 65 euro voor te vragen (terwijl een APK van een personenauto tegenwoordig 20 euro kost) is bijna onfatsoenlijk. De hele controle neemt echt niet meer dan 15 minuten in beslag... dus een uur salaris van 260 euro!
Ik denk dat ze toch wel iets langer bezig zijn dan 15 minuten. Wielen er af, remtrommels schoon maken, lagers controleren, remmerij bijstellen, etc. ze persen bij een beurtje ook nog de gasinstallatie af ter controle of alles lekvrij is.
Ik ken hier in de buurt (Noord-oost Brabant, driehoek Nijmegen - Den Bosch - Eindhoven) ook een caravandealer die ook BOVAG-beurten aan vouwwagens doet, voor ? 125 wordt ie nagezien exclusief eventuele onderdelen als gasslang etc. Ben er een aantal keer geweest voor onderdelen en toebehoren, komt mij als een betrouwbaar bedrijf over, maar ze verkopen er geen vouwwagens helaas ;-): www.vdelzencaravans.nl (http://www.vdelzencaravans.nl), in t dorpje Zeeland.
Je kunt ook naar v d Oever gaan in Herpen, die heeft wel vouwwagens en een garage.
Citaat van: vdirk op juni 10, 2013, 11:56:34 AM
Ik ken hier in de buurt (Noord-oost Brabant, driehoek Nijmegen - Den Bosch - Eindhoven) ook een caravandealer die ook BOVAG-beurten aan vouwwagens doet, voor ? 125 wordt ie nagezien exclusief eventuele onderdelen als gasslang etc. Ben er een aantal keer geweest voor onderdelen en toebehoren, komt mij als een betrouwbaar bedrijf over, maar ze verkopen er geen vouwwagens helaas ;-): www.vdelzencaravans.nl (http://www.vdelzencaravans.nl), in t dorpje Zeeland.
Haha..da's een klant van me :K Toch maar eens een bezoekje brengen. Onlangs daar ook een tafel en een gas-heater gekocht.
Van Uden in Sint-Oedenrode.
Prima bedrijf, heeft mijn vw ook een bovag beurt gegeven + onderhoud uitgevoerd.
Sent from my iPad using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m/)
Zoek gewoon per onderdeel even op youtube.
Mijn fietenmaker vertelde dat ik op youtube moest kijken hoe ik de versnellingen moets afstellen. Kon ik makkelijk zelf!! :>
Vouwwagen heeft net een bovag onderhoudsbeurt gehad. Was bij Stikvoort in amersfoort.
http://www.stikvoortgroep.nl/
Goede service. Om 09:30 gebracht en om 12:00 een belletje dat de wagen klaar was. Geen rare dingen ( had ik ook niet verwacht na 2 jaar).
Kosten: 99,50 euro. Wat mij betreft een redelijk bedrag.
Ik zoek een adres voor onderhoud van het tentgedeelte van mijn vouwwagen. Er moet waarschijnlijk een nieuwe rits in de deur en de ophangelastieken van de binnentent moeten vervangenworden. Wie weet een goed adres.
In de buurt van welke plaats? Of maakt de afstand niks uit?
Neem eens contact op met Aart Kok Adeventure B&A in Roden. Heb daar mijn vouwwagen gehad voor onderhoud. Volgens mij doen ze ook (reparatie van) andere merken. Prettige zaak met dito eigenaren. De Vrijbuiter is om de hoek :)
Het adres is:
Westeresch 6
9301 ZW Roden
050 3021950
Citaat van: damstrag op oktober 07, 2013, 04:03:29 PM
Neem eens contact op met Aart Kok Adeventure B&A in Roden. Heb daar mijn vouwwagen gehad voor onderhoud. Volgens mij doen ze ook (reparatie van) andere merken. Prettige zaak met dito eigenaren. De Vrijbuiter is om de hoek :)
Het adres is:
Westeresch 6
9301 ZW Roden
050 3021950
Op zich een goede tip (ook ik kom daar als Rodenaar vrij vaak), je moet alleen nog even wachten: ze genieten nog even van hun vakantie W: bier
Wij hebben daar onze wagen 3 jaar geleden gekocht. Vorig jaar een stormschadetje laten repareren.
Beide keren een heel plezierig contact. Ik vind het jammer dat ze nu alleen nog Aart Kok en Combi Camp verkopen, maar voor reparatie zeker een adres om eens te gaan praten.
Goedeavond,
Wij hebben een Zambezi river lodge en hebben, volgens Aart kok, last van condens vorming onder de zwart mat
in de wagen.
Heeft iemand daar ervaring mee
Ik hoor graag
vr gr Do
Afgelopen weekend heb ik onze klapper bij een aanhanger-specialist geparkeerd voor een BOVAG 'beurtje'.
Vrijwel alles was in orde, maar in de bandjes zitten droogte-scheurtjes. Vind ik wel vreemd aangezien ze nog geen 2 jaar oud zijn.
Vanaf Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) 2
Dat kan eigenlijk niet na 2 jaar. Ik kan me dan eigenlijk ook niets anders voorstellen dat productiedatum een stuk eerder lag als de verkoopdatum. Je kunt het productiejaar op de band aflezen. In dit geval zou ik de leverancier er op aanspreken.
Citaat van: GJT op november 11, 2013, 02:20:00 PM
Dat kan eigenlijk niet na 2 jaar. Ik kan me dan eigenlijk ook niets anders voorstellen dat productiedatum een stuk eerder lag als de verkoopdatum. Je kunt het productiejaar op de band aflezen. In dit geval zou ik de leverancier er op aanspreken.
Het kan zeer zeker wel. Bij onze vorige auto, skoda Roomster, constateerde ik na 2/3 jaar ook scheurtjes in het loopvlak van de banden tussen de blokken. Kon geen kwaad volgens dealer en bandenspecialist. wel in de gaten blijven houden. De auto heeft er nog een jaar of 3 mee gereden en denk dat ze er nu nog om zitten. (inmiddels al een jaar verkkocht) waren Continental banden via de VAG group.
Het ging inderdaad om scheurtjes tussen het profiel,
Meteen even de banden-leverancier gebeld. Op zich is het niet echt bijzonder, tenzij het karkas te zien is.
Ook de druk loopt na een jaartje stilstaan terug van 3,5 bar naar 1,9. Op zich vrij normaal voor zo'n klein bandje. En met zo'n 500 kg erop kunnen zulke scheurtjes blijkbaar ook voorkomen doordat de bandjes een beetje vervormen.
Strax ga ik 'm ophalen. Morgen bij daglicht eens kijken.
Vanaf Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) 2
He wat typisch! Ik had ook Continental banden op mijn auto, ook na 3 jaar droogtescheurtjes (volgens mijn garage reden voor APK afkeur!).
Is dit toevallig, of is dit een probleem bij Continental ???
Citaat van: Tago Herman op november 11, 2013, 06:01:01 PM
He wat typisch! Ik had ook Continental banden op mijn auto, ook na 3 jaar droogtescheurtjes (volgens mijn garage reden voor APK afkeur!).
Is dit toevallig, of is dit een probleem bij Continental ???
Bij ons geen afkeur, maar zal hebben gelegen aan het feit dat de APK altijd in december was en dus met de winterbanden gemonteerd. Overigens onze eerste Skoda Felicia had ook Conti's met een ander probleem. N.l. een dwarse snee in alle 4 de banden na een aantal km's. Heb ze toen maar voortijdig vervangen. De buurman met een Felicia van hetzelfde bouwjaar, 1999 had hetzelfde probleem.
De winterbande, ook Conti hadden geen droogtescheurtjes.
Citaat van: jellejawa op november 11, 2013, 02:31:08 PM
Het kan zeer zeker wel. Bij onze vorige auto, skoda Roomster, constateerde ik na 2/3 jaar ook scheurtjes in het loopvlak van de banden tussen de blokken. Kon geen kwaad volgens dealer en bandenspecialist. wel in de gaten blijven houden. De auto heeft er nog een jaar of 3 mee gereden en denk dat ze er nu nog om zitten. (inmiddels al een jaar verkkocht) waren Continental banden via de VAG group.
Het zal vast kunnen, maar ik vindt het niet kunnen...en zeker niet mee akkoord gaan.. Conti's, tja :X
Ik blijf er bij dat het niet zou moeten kunnen met welke band ook. Ik twijfel in zo'n geval ook aan de echte leeftijd van zo'n band..
Citaat van: GJT op november 11, 2013, 08:03:05 PM
Het zal vast kunnen, maar ik vindt het niet kunnen...en zeker niet mee akkoord gaan.. Conti's, tja :X
Ik blijf er bij dat het niet zou moeten kunnen met welke band ook. Ik twijfel in zo'n geval ook aan de echte leeftijd van zo'n band..
Je ziet het pas na een aantal jaren, dan is de garantie vaak verlopen. Daarnaast zien de meeste mensen het niet eens. Wie let er nu op de banden? Maar ben wel wat huiverig geworden voor Conti's. Alhoewel ik nu zomerbanden heb van Point S. Een Conti kloon. Maar daar is nog niets aan te zien, maar zijn nog maar anderhalf jaar oud. En ze zaten om de lichtmetalen velgen die ik voor onze c4 kocht. En waren nagenoeg nieuw.
Droogtescheurtjes, daar heb ik dus geen verstand van. Waarschijnlijk weet ik niet wat ik zou moeten zien
Maar wat me wel verbaast, is de leeftijd van de band. Ik heb naar de DOT code gekeken. 3310 ofwel ergen in augustus 2010 geproduceerd.
En gekocht in januari 2012.
Qua leeftijd kan ik me dan wel iets voorstellen bij de mogelijke scheurtjes.
Maar ik vraag me wel af of je banden mag verkopen die al anderhalf jaar oud zijn.
Weet iemand hoe dat zit?
Vanaf Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) 2
Citaat van: jackodb op november 14, 2013, 09:42:22 AM
Qua leeftijd kan ik me dan wel iets voorstellen bij de mogelijke scheurtjes.
Maar ik vraag me wel af of je banden mag verkopen die al anderhalf jaar oud zijn.
Weet iemand hoe dat zit?
Tsja, ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Een klapkarfabrikant koopt een partij banden en die liggen dan eerst daar te wachten totdat er een vouwwagen boven gebouwd wordt. Dan gaat die wagen via een importeur naar een dealer waar de wagen hopelijk verkocht wordt. Op elk punt van de route kan er zo maar een paar maanden wachttijd optreden en dan zijn je banden zo maar al anderhalf jaar oud.
Dat Tapatalk is ook maar een waardeloze applicatie. zit ik tot 2 keer te posten staat mijn reactie er helemaal niet.
Dan maar gewoon ouderwets:
In de tegenwoordige tijd willen fabrikanten de voorraad zo minimaal mogelijk houden en wordt er gewerkt conform het just in time principe richting toeleveranciers.
Het zou natuurlijk kunnen dat die kampen met overproductie, en dat je daarom banden op leeftijd onder je wagen hebt zitten, maar dan doen die dus wel iets fout.
Citaat van: NielsP op november 14, 2013, 11:23:09 AM
Tsja, ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Een klapkarfabrikant koopt een partij banden en die liggen dan eerst daar te wachten totdat er een vouwwagen boven gebouwd wordt. Dan gaat die wagen via een importeur naar een dealer waar de wagen hopelijk verkocht wordt. Op elk punt van de route kan er zo maar een paar maanden wachttijd optreden en dan zijn je banden zo maar al anderhalf jaar oud.
Onze Jamet heeft Champiro (onbekend) banden. Zijn inmiddels ook al 5 jaar oud, maar zie nog geen droogte of andere scheurtjes. Het hangt er natuurlijk ook van af hoe de banden zijn bewaard.
Citaat van: poldertoerist op november 14, 2013, 12:06:48 PM
In de tegenwoordige tijd willen fabrikanten de voorraad zo minimaal mogelijk houden en wordt er gewerkt conform het just in time principe richting toeleveranciers.
Het zou natuurlijk kunnen dat die kampen met overproductie, en dat je daarom banden op leeftijd onder je wagen hebt zitten, maar dan doen die dus wel iets fout.
Dit is meestal niet helemaal het geval. De meeste fabrikanten beginnen al rond juni/juli met het produceren van wagens voor het daaropvolgende jaar. Op die manier hebben ze voldoende voorraad om de modellen in september/oktober te presenteren. Logischerwijs wil men dan ook meteen de wagens kunnen bestellen, of in ieder geval op voorraad hebben staan, dus moet er wat voorraad zijn. Echter, deze wagen worden vaak pas na de jaarwisseling geleverd door de dealer, om niet meteen een wagen van een 'jaar' oud te hebben (als je in december een vouwwagen geleverd krijgt, staat er 2013 op de factuur, terwijl het model 2014 is. Ga je hem dan een paar jaar later inruilen bestaat de kans dat men zegt: u heeft wel degelijk een 2013 wagen!!). Tel daarbij op de tijd die het duurt om banden bij de fabriek te krijgen (moet vaak vanuit het verre Oosten komen per vrachtschip, 6-8 weken vaartijd), productietijd, vervoer van fabriek naar leverancier, klaar maken voor aflevering en je bent zo een klein jaar verder! Heel vervelend, maar over het algemeen bijzonder weinig aan te doen.
Ter info, deze banden (Vredestein V47 10inch) komen van de firma Middelbos in Assen. Via internet besteld.
Als excuus voor de leeftijd krijg ik te horen dat zij zulke banden niet vaak verkopen. Kan me ook wel iets bij voorstellen. Een les voor de volgende keer :)
Vanaf Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) 2
Citaat van: jackodb op november 14, 2013, 01:38:32 PM
Ter info, deze banden (Vredestein V47 10inch) komen van de firma Middelbos in Assen. Via internet besteld.
Als excuus voor de leeftijd krijg ik te horen dat zij zulke banden niet vaak verkopen. Kan me ook wel iets bij voorstellen. Een les voor de volgende keer :)
Vanaf Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) 2
Je kan ze ook gewoon retourneren. Kan zonder opgave van reden bij bestelllingen via internet.
Citaat van: jellejawa op november 14, 2013, 01:52:29 PM
Je kan ze ook gewoon retourneren. Kan zonder opgave van reden bij bestelllingen via internet.
Na 2 jaartjes is dat wat laat. ;)
Maar bij de eerstvolgende keer zal ik dat ook zeker doen als blijkt de banden ouder zijn dan bijv een half jaar.
Vanaf Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) 2
Gebeurt veel vaker.
Toevallig een demo wagen gekocht?
Het heeft te maken met de handel, er is een officieel circuit en er is een parallelmarkt.
Koop je banden via het officiële circuit dan heb je ( in het algemeen) recente banden.
De parallelmarkt is heel anders. Die kopen vaak grote partijen op (bv overschot van fabrikanten) en verkopen deze mondjesmaat.
De kans op oudere banden is daar groter.
Op zich hoeft dit geen probleem te zijn , als de banden op de juiste wijze zijn opgeslagen is er niets mis mee.
Daar er ook geen wettelijke regeling is ( ondanks dat je wel eens het idee krijgt bij bv. de discussies over banden van 6 jaar en ouder) zijn deze banden normaal te gebruiken.
Het probleem is echter dat banden op vouwwagens en caravans haast geen kilometers maken, anders dan bij autobanden zal er dus altijd voldoende profiel zijn. Worden de banden te oud is er inderdaad kans op droogtescheurtjes, dit geeft wel meer kans op een klapband.
Maar voor je 100 km keuring is het wel van belang en kan het je geld kosten als je niet het goede jaartal krijgt
Citaat van: Tago Herman op november 14, 2013, 06:00:52 PMWorden de banden te oud is er inderdaad kans op droogtescheurtjes, dit geeft wel meer kans op een klapband.
Ja, bij (te) zware belasting. Maar dan moet je je de vraag stellen of het nou de te zware belasting is geweest of de droogtescheurtjes die de klapband veroorzaakt heeft. Vooropgesteld dat dat dus geen 'APK-afkeur droogtescheurtjes' zijn (karkas te zien).
Normaal gesproken is een klapband tenslotte primair het gevolg van een beschadigd karkas, een te zware belasting of een verkeerde druk. Maar droogtescheurtjes zonder meer, zijn geen primaire oorzaak van een klapband. Het is hooguit droogtescheurtjes
en... Want het is vooral het karkas dat voor de sterkte zorgt. Het rubber is er vooral voor de wegligging, de slijtage en de waterafvoer.
En als het rubber uitdroogt, kan er vocht bij het karkas komen, wat kan gaan oxideren daardoor weer kracht verliest... Blijft een lastig verhaal, maar als ik het me goed herinner, staat er in de polis van de verzekering vaak iets in de trend van: 'In geval van schade door een technisch probleem, moet de eigenaar kunnen aantonen dat er deugdelijk onderhoud is gepleegd.' Deugdelijk onderhoud, dus een BOVAG of FOCWA-keuring. En zij raden weer aan om de banden na 6 jaar te vervangen. Lang verhaal kort, het is verkapt een eis voor de verzekering! Ik zou de discussie in ieder geval liever uit de weg gaan...
Citaat van: vdirk op november 16, 2013, 07:17:37 PM
En als het rubber uitdroogt, kan er vocht bij het karkas komen, wat kan gaan oxideren daardoor weer kracht verliest... Blijft een lastig verhaal, maar als ik het me goed herinner, staat er in de polis van de verzekering vaak iets in de trend van: 'In geval van schade door een technisch probleem, moet de eigenaar kunnen aantonen dat er deugdelijk onderhoud is gepleegd.' Deugdelijk onderhoud, dus een BOVAG of FOCWA-keuring. En zij raden weer aan om de banden na 6 jaar te vervangen. Lang verhaal kort, het is verkapt een eis voor de verzekering! Ik zou de discussie in ieder geval liever uit de weg gaan...
In die zin zijn nieuwe banden ook een verzekering.
Zouden er ook al RFT (Run Flat) banden te krijgen zijn voor aanhangers ?
Vast niet, en wel hierom:
Om gebruik te maken van run-flat banden heb je een bandenspanning detectiesysteem nodig. Ander zou je niet tot nauwelijks merken dat de band lek is. Dit zou gevaarlijke situaties opleveren en daarom is het niet toegestaan.
Aldus de bandenboer
Citaat van: RonvanTilburg op november 17, 2013, 09:57:17 AM
Vast niet, en wel hierom:
Om gebruik te maken van run-flat banden heb je een bandenspanning detectiesysteem nodig. Ander zou je niet tot nauwelijks merken dat de band lek is. Dit zou gevaarlijke situaties opleveren en daarom is het niet toegestaan.
Aldus de bandenboer
Hmm, je hebt ook van die ventieldopjes met indicator. Is dat niet voldoende?
Overigens heb ik een oude bandenspanningsmeter in de vw liggen en meet de druk alvorens we weer naar huis vertrekken.
Toch krijgen steeds meer auto's de optie om RFT te monteren met een indicator. Waarom zou de indicator niet kunnen werken middels een door de stekker aangebracht signaal? Al vele jaren hebben auto's een indicator die gaat branden als je een aanhanger hebt aangekoppelt. Volkomen zinloos die indicator want ik mag toch aannnemen dat je dat al wist !
Waarom niet die gebruiken voor de bandenspanningscontrole van RFT.
Wel zo'n veilige gedachte dat je eigenlijk een lekke band hebt maar er tijdens het rijden amper iets van merkt...beter dan een klapband en een VW aan diggelen ...toch !
Citaat van: H Poulssen op november 17, 2013, 01:17:29 PM
Al vele jaren hebben auto's een indicator die gaat branden als je een aanhanger hebt aangekoppelt. Volkomen zinloos die indicator want ik mag toch aannnemen dat je dat al wist !
:off maar toch: toen ik op de middelbare school zat hebben we bij onze natuurkunde leraar ooit een aanhangertje aangekoppeld wat al heel lang ook op het schoolplein stond. Hij kwam er thuis pas achter. :H we hebben er erg om gelachen en ontzettend op onze donder gehad. had natuurlijk heel fout af kunnen lopen. Maar ja... als je 15 bent dan denk je soms niet heel veel verder dan een grap.
Citaat van: poldertoerist op november 17, 2013, 06:40:04 PM
:off maar toch: toen ik op de middelbare school zat hebben we bij onze natuurkunde leraar ooit een aanhangertje aangekoppeld wat al heel lang ook op het schoolplein stond. Hij kwam er thuis pas achter. :H we hebben er erg om gelachen en ontzettend op onze donder gehad. had natuurlijk heel fout af kunnen lopen. Maar ja... als je 15 bent dan denk je soms niet heel veel verder dan een grap.
:H :H wel een leuke :#
Citaat van: H Poulssen op november 17, 2013, 01:17:29 PM
Al vele jaren hebben auto's een indicator die gaat branden als je een aanhanger hebt aangekoppelt. Volkomen zinloos die indicator want ik mag toch aannnemen dat je dat al wist !
Nog nooit gezien.
Citaat van: jellejawa op november 18, 2013, 07:45:12 PM
Nog nooit gezien.
Ik ook niet. Waarschijnlijk hebben alleen heeeeeeele duuuuuuuure auto's dat. :#
Veel auto's met trekhaak af fabriek en een 13 polige stekkerdoos, waarbij op het dashboard een extra setje richting aanwijzers indicator lampjes mee gaan knipperen als je de aanhanger stekker plaatst.
Wat betreft de bandenspanning indicator voor je klapper, hiervoor kun je draadloze setjes gebruiken die je voor motoren kunt kopen. Deze bestaan het een druk sensor zender die je op het ventiel schroeft en een ontvanger met lage druk verklikker . Even Google raadplegen en je vind diverse setjes.
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
Citaat van: Frankie op november 18, 2013, 08:09:58 PM
Ik ook niet. Waarschijnlijk hebben alleen heeeeeeele duuuuuuuure auto's dat. :#
Dacht het niet, zelfs mijn 8 jaar oude skoda fabia combi met trekhaak af fabriek heeft deze functie standaard en mijn faabje valt nu niet bepaald in de categorie heeeel duur
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
Citaat van: Frankie op november 18, 2013, 08:09:58 PM
Ik ook niet. Waarschijnlijk hebben alleen heeeeeeele duuuuuuuure auto's dat. :#
Ik kijk altijd naar het huidige verbruik... :#
Citaat van: bosi op november 18, 2013, 08:23:04 PM
Dacht het niet, zelfs mijn 8 jaar oude skoda fabia combi met trekhaak af fabriek heeft deze functie standaard en mijn faabje valt nu niet bepaald in de categorie heeeel duur
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
we begrijpen mekaar allemaal verkeerd. De bewering was dat alle auto's al heel lang een indicator hebben als de aanhanger is aangekoppeld. In die zin klopt het dat auto's die niet hebben, want dan zou er een lampje moeten branden dat de aanhanger is aangekoppeld. Auto's hebben inderdaad wel een functie dat er meerdere lampjes gaan knipperen als de richtingaanwijzers worden ingeschakeld. En kunnen we nog oeverloos over door ouwehoeren.
Citaat van: jellejawa op november 19, 2013, 02:39:46 PM
we begrijpen mekaar allemaal verkeerd. De bewering was dat alle auto's al heel lang een indicator hebben als de aanhanger is aangekoppeld. In die zin klopt het dat auto's die niet hebben, want dan zou er een lampje moeten branden dat de aanhanger is aangekoppeld. Auto's hebben inderdaad wel een functie dat er meerdere lampjes gaan knipperen als de richtingaanwijzers worden ingeschakeld. En kunnen we nog oeverloos over door ouwehoeren.
Helemaal mee eens :J , want het gaat in dit topic volgens mij niet over de defintie van een aanhanger indicator in de auto, maar over onderhoud en met name vouwwagen banden. Zo zie je maar weer hoe makkelijk het is om van een non-onderwerp het leidend onderwerp te maken ;)
Klopt...het ging mij om de RFT banden. De bandenspanningsindicator is bijzaak maar wel nodig ! Belangrijkste is dat een klapband een dure servicebeurt tot gevolg kunnen hebben of voorlopig geen meer. Aangezien steeds meer auto's met RFT kunnen worden geleverd uit het oogpunt van veiligheid vraag ik mij af wanneer dit bij VW gaat gebeuren. Daarnaast misschien interessant om te weten hoeveel % je meer voor dit soort banden zou over hebben als je ze zou willen aanschaffen ?
Vandaag een Bovag onderstelbeurt laten doen bij de Witte Smid in Arnhem.
Zeer vriendelijke mensen, werd zeer goed geholpen. Kreeg nog een handje NL stickers mee ;)
...en voor net geen 100euris klaar :)