Ik lees in eerdere berichten dat de meningen over het laten staan van de vouwwagen op de banden tijdens een winterstalling wat verdeeld zijn.
Gewoon laten staan op de banden en ze harder oppompen of er worden oplossingen aangedragen als krik-steunen en as-steunen.
De VW staat in onze eigen garage dus we kunnen er altijd bij, dat is dus niet het punt.
Onze oude vouwwagen (Tago settler super comfort) had een dissel en uitdraaisteunen die veel robuuster waren dan die van de Jametic.
De Tago lieten we in de winter gewoon (waterpas) op zijn steunen staan met de wielen van de grond.
Bij de Jametic zouden we dan krik- of assteunen willen gebruiken, maar waar plaats je deze steunen dan? (ik ben dus niet zo technisch).
Trouwens bij de vouwwagen zit geen krik.
Indien je een lekke band krijgt waar plaats je dan een krik.
Bij een auto staat het in het instruktieboekje waar je de gaten kunt vinden voor het plaatsen van de krik.
Of ga je dan de steunen uitdraaien voor het verwisselen van de band?
Ik denk dat ik dan de steunen ga gebruiken.
Bij de holtkamper cocoon is expliciet bij de oplevering gezegd dat bij het wisselen de uitdraaipootjes gebruikt moeten worden.
Sommige klappers kunnen door de uitdraaisteunen gedragen worden bij andere zijn ze puur voor stabioliteit terwijl de wielen altijd het gewicht moeten draaien
Je kunt dan een krik (vaak zelfs uit de auto) gebruiken onder een steunpunt van onderstel. Je kunt dan kijken waar het onderstel vlak bij de as een stevig stuk heeft om de krik genoeg houvast te geven.
Om te zorgen dat de wagen niet gaat rijden kun je de handrem gebruiken of de twee uitdraaipoten van de andere kant lekker stevig opdraaien.
Mocht er bij de auto geen krik zitten dan kun je die natuurlijk nieuw kopen (een universele) maar bij iedere kringloop, rommelmarkt en vooral bij autosloperijen koop je zo'n ding voor een paar euro.
Oh ja neem dan als het kan gelijk een kruisleutel mee die zijn een stuk sterker dan de #*@0X*!/*-# sleutels die vaak lekker compact bij auto's zitten
Wij hebben geen keus, de eigenaar wil niet dat er steuntjes worden uitgedraaid omdat in geval van brand de boel ontruimt moet kunnen worden.
Als reactie op de opmerking over de sleutels die standaard zijn meegeleverd. Ik heb op vakantie in Frankrijk een nieuwe kruissleutel moeten aanschaffen.
Nu is dat een heel fijn ding om te gebruiken, maar veel te groot om handig mee te nemen. In Frankrijk vond ik een opvouwbare kruissleutel, past in iedere kofferbak bij de reserveband, ideaal. :)
Ja zo'n opvouwbare kruissleutel heb ik ook bij de GAMMA zien liggen maar ik ben een beetje bang voor de sterkte van de verbindingen.
Heb je die van jouw al geprobeerd?
Als ie de krachten goed aankan ga ik er misschien ook 1 kopen voor in de auto.
Gebruik geen krik van een auto..dat geeft alleen maar problemen en dan druk ik mij nog netjes uit..koop voor 10 of 20 euro een 2 tons krik en daar til je hem zo mee op. Ook als hij vol is, en zo dicht mogelijk bij het wiel doe nog iets er tussen om het beschadigen tegen te gaan en klaar is kees..maar eh Kijken of de banden niet te oud zijn en Wheel seal zijn nog betere opties
Citaat van: HenkenSusan op juli 03, 2011, 02:36:31 PM
Als reactie op de opmerking over de sleutels die standaard zijn meegeleverd. Ik heb op vakantie in Frankrijk een nieuwe kruissleutel moeten aanschaffen.
Nu is dat een heel fijn ding om te gebruiken, maar veel te groot om handig mee te nemen. In Frankrijk vond ik een opvouwbare kruissleutel, past in iedere kofferbak bij de reserveband, ideaal. :)
De grootte valt toch wel mee? Is een plat ding. Liever een echte die het doet dan zo'n opvouw geval. Wielmoeren/bouten kunnen soms best vast zitten. Vooral als ze jaren niet los zijn geweest. Als het ding knapt als je al je kracht er op zet, weet ik niet of je nog veel trek in je vakantie zult hebben
hahah juist soms dus size matter
Citaat van: Dirk willem op juli 05, 2011, 11:20:06 PM
hahah juist soms dus size matter
Dat kan iedereen die wel eens een klapkar probeert vol te pakken beamen... :O
:#
voor het stallen kun je het beste assteunen gebruiken, kost niet veel.
banden verwisselen, idd een goede krik is fijn.
niet afhaken, dan valt ie ook niet om.
en idd, een gewonekruissleutel lijkt mij ook beter.
neemt niet al te veel ruimte in.
In de stalling staat de wagen gewoon op zijn banden.
Voor wisslen bij een lekke band heb ik een potkrik met as steun in de disselbak staan. De achterkant van onze slinger (om de pootjes uit te draaien) is exact de juiste groote van de wielmoeren. Dus die kan ik daarvoor gebruiken, geen kruissleutel nodig.
Ik hoop dat je met de zwengel de bouten los kunt krijgen.
En dan nog vastdraaien, dat doe ik toch liever met een kruissleutel dan weet ik zeker dat het wiel blijft zitten waar die hoort.
Het gaat me te ver om mijn momentsleutel mee te nemen voor het geval dat. :)
Zo'n slinger lijkt mij ook niet erg handig. Vooral als ze goed vastzitten. Met een kruissleutel kun je dubbel zoveel kracht uitoefenen. Bovendien kun je daar ook goed je voet op zetten. Kun je veel meer kracht zetten. Ik weet maar al te goed hoe de bouten van de auto vastzitten als ik de winter/zomer wielen wissel. En die komen ieder half jaar los.
Citaat van: screech op juli 08, 2011, 10:58:48 AM
In de stalling staat de wagen gewoon op zijn banden.
Voor wisslen bij een lekke band heb ik een potkrik met as steun in de disselbak staan. De achterkant van onze slinger (om de pootjes uit te draaien) is exact de juiste groote van de wielmoeren. Dus die kan ik daarvoor gebruiken, geen kruissleutel nodig.
... dus zou je ook met je kruissleutel je pootje uit kunnen draaien :**
(ik neem ze allebei mee, potkrik en momentsleutel laat ik dan weer thuis)
Citaat van: stkl op juli 08, 2011, 06:43:01 PM
... dus zou je ook met je kruissleutel je pootje uit kunnen draaien :**
(ik neem ze allebei mee, potkrik en momentsleutel laat ik dan weer thuis)
Voor de pootjes is de zwengel weer handiger dan een kruissleutel. de zwengel is ook niet voor niets vrij lang.
Citaat van: jellejawa op juli 08, 2011, 05:28:19 PM
Ik weet maar al te goed hoe de bouten van de auto vastzitten als ik de winter/zomer wielen wissel
Dan vermoed ik dat je ze veel te vast zet. Sinds een jaar of tien zet ik de wielbouten van de auto (zomer/winterwissel) vast met een momentsleutel en kwam er toen achter dat je geneigd bent de bouten veel vaster te zetten dan is voorgeschreven (120Nm). Helemaal funest zijn die prachtige luchtsleutels van de kwitfitten op deze wereld. Bij het losdraaien van een door hen gemonteerd wiel heb ik er zelfs een keer een wielsleutel op kapot gedraaid. De wegenwachter die toen kwam kreeg de bouten alleen los met een verlengpijp van een meter of wat op de sleutel en diverse krachttermen die ik hier niet zal herhalen :#.
Als de bouten volgens voorgeschreven moment zijn vastgezet krijg je ze met de wielsleutel van de vw zonder problemen los. Als je dan toch iets anders wil en niet een grote wielsleutel wilt meenemen heb je ook sleutels waar je een 3/4" dop (met de benodigde maat 17 of 19) op kunt zetten en waar je de arm van kan verlengen. Die neemt nauwelijks ruimte in, en je kan er wel veel kracht mee zetten.
ietwat :off maar wel belangrijk:120Nm is niet bij alle auto's zo. Ik moet bij mijn focus Cmax en Renault Scenic 130Nm aanhouden.
Bij de kwikfit hebben ze een lijst hangen van alle (wel heel veel althans) merken en types auto's met het aandraaimoment erbij. Navragen bij je garage kan natuurlijk ook.
Ik gebruik gewoon een robuste ratel met verlengstuk en de juiste zeskantdop, ik gebruik deze voor zowel de wielmoeren alswel het uitdraaien van de pootjes op de campif.
Werkt voor mij beter dan die lompe kruissleutels, en die meegeleverde sleutel van een meter om je pootjes uit te zetten wat een &^%$@#%& ding ;)
Owh ja in de stalling staat ie op een oude set velgen/banden, de nieuwere set (nu 3 jaar) blijft thuis op zolder.
voor een paar euro is er een verlengde uitschuifbare sleutel te koop met daarop een dop in 2 maten die vrijwel past, mocht dit niet zijn kan er nog een dop op uit je doppenset(of koop je er 1 los bij voor een paar euro) die verlengde sleutels werken prima (heb er zelfs een wielbout mee kapot gedraait zo strak) de mijne komt van de lidl maar de halfords en dhz heeft ze ook voor net onder de 10 euro.
Citaat van: Joseppe op juli 12, 2011, 09:56:58 PM
voor een paar euro is er een verlengde uitschuifbare sleutel te koop met daarop een dop in 2 maten die vrijwel past, mocht dit niet zijn kan er nog een dop op uit je doppenset(of koop je er 1 los bij voor een paar euro) die verlengde sleutels werken prima (heb er zelfs een wielbout mee kapot gedraait zo strak) de mijne komt van de lidl maar de halfords en dhz heeft ze ook voor net onder de 10 euro.
ooit eens bij de aldi gekocht voor 4 euro, geen idee waar die gebleven is
Geloof dat de vouwsleutel aanstaande maandag weer in de aanbieding / verkrijgbaar is bij de Lidl.
ik zie wel de inklapbare kruissleutel vanaf maandag.
http://www.lidl.nl/cps/rde/xchg/lidl_nl/hs.xsl/index_22714.htm
(http://www.lidl.nl/static_content/lidl_nl/images/NL/NL_63829_01_b.jpg)
Citaat van: screech op juli 15, 2011, 09:25:24 AM
ik zie wel de inklapbare kruissleutel vanaf maandag.
http://www.lidl.nl/cps/rde/xchg/lidl_nl/hs.xsl/index_22714.htm
(http://www.lidl.nl/static_content/lidl_nl/images/NL/NL_63829_01_b.jpg)
ben niet zon fan van (inklapbare) kruissleutels, je kan heel moeilijk kracht zetten dus vaak moet je dan de boel met de voet lostrappen en daarmee veel stuktrappen. ik bedoel deze door de verlenging kan je juist heel eenvoudig veel kracht zetten en is het echt een eitje. heb hem zelfs gebruikt om vastgeroeste bouten bij de montage van de trekhaak los te krijgen. op deze site is hij vrij duur, de halfords maar ook aldi/lidl heeft hem stukken goedkoper te koop.
(http://www.carcenterhifi.nl/image/cache/data/producten/SX2707088-500x500.jpg)
De onderste (uitschuifbare) levert Holtkamper mee met een duo-dop 17 en 19 mm.
Zoals al gezegd zijn de uitdraaisteunen de krik.
Citaat van: gaan op juli 03, 2011, 07:21:14 PM
Ja zo'n opvouwbare kruissleutel heb ik ook bij de GAMMA zien liggen maar ik ben een beetje bang voor de sterkte van de verbindingen.
Heb je die van jouw al geprobeerd?
Als ie de krachten goed aankan ga ik er misschien ook 1 kopen voor in de auto.
Ik heb de sleutel al meerdere keren probleemloos gebruikt. Ook bij een paar serieus vastzittende moeren of bouten.
Groeten Henk.