Hallo allemaal,
Onze auto is vanwege de verwachting nooit veel meer dan een fietsendrager of hooguit een 'huurbakkie' te zullen gebruiken destijds voorzien van een 7 polige contactdoos. Nou gaat mijn auto de komende week voor een beurt en dan mag de garage er met het oog op de klapper gelijk een volbedrade 13-polige contactdoos onder hangen.
Onze aan te schaffen klapper heeft standaard een 13 polige Jaeger stekker. Dat betekent dat er voor mij twee mogelijkheden zijn.
1. Ik laat de garage er een 13-polige Jaeger aansluiting onder zetten, zodat ik de klapper er zonder verloopkabel aan kan koppelen en koop ooit nog eens een verloopstekker/snoer van 7-pool naar 13-pool jaeger voor de spaarzame keren dat de fietsendrager of de boedelbak erachter moet.
2. Ik laat de garage er een 7/13-polige multicon west onder zetten en vraag de leverancier van de klapper om de jaeger eraf te knippen en er een Multcon west op te zetten zodat ik zonder verloopkabel de fietsendrager of het bakkie er aan kan hangen.
Ik lees evenveel beweringen dat jaeger beter zou zijn dan multicon west als omgekeerd. En de argumenten hebben dan te maken met vervuiling/oxidatie, (electronische) schade bij losbreken van de aanhanger, storingen.
Dus vraag ik me af: wat is in mijn geval de beste/slimste keus?
Heb je wel een 13 polige aansluiting nodig? Onze Jametic was nieuw uitgerust met een 13 polige Multicon west. (schijnt de meeste voorkomende). Die past gewoon op de standaard 7 polige aansluiting van onze auto. Meer hebben wij ook niet nodig omdat we geen constant stroom of een achteruitrijlicht gebruiken op de vw. Maak voor jezelf duidelijk of je wel beslist die 13 polen nodig hebt en bekijk wat de meest voorkomende aansluiting is. Kan de ANWB je vast meer over vertellen. Heb daar wel eens artikelen over gelezen.
Inderdaad even goed overwegen of je het echt noodzakelijk vind. Wij hebben ook een vw met een 13-polige aansluiting en op de auto een 7-polige. Werkt allemaal perfect alleen geen constante stroom, maar de koelkast bijvoorbeeld hebben wij achterin de auto staan waar een 12-volts aansluiting zit, waarop wij de koelkast eventueel zouden kunnen aansluiten, maar dat doen we eigenlijk nooit.
Citaat van: Angel op februari 04, 2012, 09:44:14 AM
Inderdaad even goed overwegen of je het echt noodzakelijk vind. Wij hebben ook een vw met een 13-polige aansluiting en op de auto een 7-polige. Werkt allemaal perfect alleen geen constante stroom
Tjonge... dank voor de antwoorden. Ik heb me in de luren laten leggen door de veronderstelde noodzaak van achteruitrijlichten, maar die blijken helemaal niet verplicht... Ik ben dus met een verloopstekker van nog geen 15,- in één keer helemaal klaar. :>
Verlooostekker hebben wij er ook niet tussen zitten.
Citaat van: Angel op februari 04, 2012, 10:38:24 AM
Verlooostekker hebben wij er ook niet tussen zitten.
Dat zal dan zijn omdat er een multicon west aan de klapper zit, maar een 13p Jaeger past niet in een 7p contact. Dus als ik geen verloop wil gebruiken zal ik vlgns mij aan de klapper alsnog een 13p multicon west moeten laten zetten.
Je kunt ook gewoon op de klapper een 7-polige stekker zetten, nog goedkoper :)
Citaat van: Frankie op februari 04, 2012, 10:31:55 AM
Tjonge... dank voor de antwoorden. Ik heb me in de luren laten leggen door de veronderstelde noodzaak van achteruitrijlichten, maar die blijken helemaal niet verplicht... Ik ben dus met een verloopstekker van nog geen 15,- in één keer helemaal klaar. :>
ik had op mijn renault 5 niet eens achteruit rij lichten , ik had er een engels achterlicht op gezet, dan zit hij er gewoon niet meer, en wat niet is hoeft het niet te doen.
dat geld jammer genoeg niet voor mistachterlichten.die zijn verplicht .
Als je niet zelf aan de slag wilt gaan om te bedraden, maar dit via een garage wilt doen, let wel dat het al gauw in de papieren kan gaan lopen. Een orginele trekhaakstekkerdooskabelboom (leuk scrabbel woord :>) kost al gouw tussen de ?70,- en ?120,- (afhankelijk of je zaken als parkeer sensoren hebt etc) en voor een uurtje werkt komt er dan gauw zo'n zelfde bedrag bij. Heb je en wat oudere auto en ben je een klein beetje handig is het goed zelf te doen; meestal een paar panelen in de kofferbak losmaken (rond de doorvoer naar de trekhaak en bij beide achterlichten) en dan met 0.75 mm dradd bedraden (stukje buiten de auto door een mantel halen en klaar. Wel een tip gebruik goede AMP conectors of zelfs solderen is nog beter, alle andere methoden zijn nogal storing gevoelig
Als je toch besluit om een 13 polige westcon stekkerdoos te gaan of laten plaatsen (heeft niet mijn persoonlijke voorkeur) let dan wel op dat je 7 polige stekker (buiten mantel) van je vw niet van metaal (bv aluminium) is gemaakt. De metalen buitenkant maakt kortsluiting met de koper strip contacten van de westcom stekkerdoos, je zou dan een 7 polige kunstof stekker aan je vw te maken.
Veel succes met sleutelen
Zelf "een draadje trekken" kon vroeger wel. Nu met alle electronica lijkt het me niet verstandig. Het gevaar bestaat dat alles in de war wordt gestuurd, oa. parkeersensoren, defect lamp signalering etc. Een kabelboom die rechtstreeks op jouw model auto aangesloten kan worden, gaat echt in de papieren lopen. Heb je nergens een 13- polige aansluiting voor nodig, gewoon een 7-polige aansluiting aan de klapper monteren.
Citaat van: marcel.s op februari 04, 2012, 11:41:48 AM
ik had op mijn renault 5 niet eens achteruit rij lichten , ik had er een engels achterlicht op gezet, dan zit hij er gewoon niet meer, en wat niet is hoeft het niet te doen.
dat geld jammer genoeg niet voor mistachterlichten.die zijn verplicht .
als de trekkende auto geen mistachterlichten heeft hoeft de vouwwagen ze ook niet te hebben.... :#
had ik met mijn oude auto ook niet, zodoende
is de enige reden om geen mistlicht op de vouwwagen te hebben.
Als je toch al van plan was een 13-polige stekker op de auto te laten monteren, zou ik dat zeker doen. Onze auto heeft (net als onze vouwwagen) een 13 polige jaeger aansluiting die zonder enige storing functioneert. En dat kan ik van de vorige 7-polige stopcontacten niet zeggen. De ene ellende met slechte contacten na de andere. Daarom zou ik zeker niet voor een multicon-west kiezen. Een verloopstekker naar 7 polig kost weinig en doordat je die er met ee bajonetsluiting in draait heb je een goed contact. Voordeel van 13 polig is dat alles op je kar prima werkt (inclusief mistlicht en achteruitrijlampen), en je gewoon je constante stroom hebt voor een koelkast, etc. Bij 7-polig kom je daarvoor aansluitpunten tekort.
Als je een auto hebt van recente datum met een canbussysteem, dan zou ik er zeker zelf niet mee aan de gang gaan, die systemen zijn ontzettend storingsgevoelig en voor je het weet heb je de gekste klachten.
Wij hebben al jaren een MuticonWest stekker/contrastekker, zonder enige problemen. Belangrijk is dat je bij monteren een gaatje boort in de contrastekker(aan de auto). Evt. vocht/water loopt dan weg.
En ik smeer de aansluitingen, achter in de doos, in met vaseline. Nooit problemen.
de keuze is al met al nogal persoonsgebonden (lees trekkend voertuig gebonden)
heb zelf net een nieuwe auto uitgezocht, en daar wil ik wel een 13-polige jaeger onder hebben, dat is de standaard voor nagenoeg alle nieuwe aanhanger/caravna merken
maar als er al 7-polig onder zit, dan zou ik het n mooi zo laten.
Citaat van: Bosje op februari 04, 2012, 03:59:03 PM
de keuze is al met al nogal persoonsgebonden (lees trekkend voertuig gebonden)
heb zelf net een nieuwe auto uitgezocht, en daar wil ik wel een 13-polige jaeger onder hebben, dat is de standaard voor nagenoeg alle nieuwe aanhanger/caravna merken
maar als er al 7-polig onder zit, dan zou ik het n mooi zo laten.
Ja, dat is eigenlijk ook de reden dat ik denk dat ik er wellicht toch het beste aan doe om het voorlopig maar even met een verloopplug Jaeger-naar-7p te doen. Ik kan de Jaeger wel van m'n nieuwe klapper af laten knippen en d'r een 7-p of een 13-p multicon op laten zetten, maar als er op enig moment een nieuwe auto komt waar weer een trekhaak achter moet, dan zal dat ongetwijfeld een 13p worden en als ik daar tegen die tijd dan een Jaeger voor kies, hoef ik nu niks met de klapper te (laten) doen.
En v.w.b. de gedane suggesties van zelf doen: technisch gesproken ben ik wel in staat om zo'n klusje zelf te doen, maar ik vind m'n eigen vak leuker, dus verdien ik daar liever het geld mee om dit soort werk dan (meestal in veel kortere tijd) door een ander te laten doen. :)
Citaat van: peter123456 op februari 04, 2012, 01:33:40 PM
als de trekkende auto geen mistachterlichten heeft hoeft de vouwwagen ze ook niet te hebben.... :#
dit klopt inderdaad, echter alleen voor auto's met een registratie datum voor 31/12/1997.
Hoewel het 12 Volt-circuit ten opzichte van 230 Volt veilig lijkt, kan een slechte verbinding of verkeerde aansluiting net zo goed tot kortsluiting en zelfs brand leiden.
Bij de trekhaak onder de auto is de stekkerdoos gemonteerd. Veel automobilisten zullen daar ooit de relatief goedkope oplossing met 7-polige aansluiting hebben laten installeren. In die 7-polige aansluiting kan via pin 2 het mistachterlicht van de aanhanger worden bediend. Als echter op pin 2 al een constante stroomdraad is aangebracht, gebruikt om de koelkast te laten werken, dan moet naar een 13-polige aansluiting worden uitgeweken. Een constante stroomdraad via 7-polige aansluiting is sinds het verplichte mistachterlicht niet meer mogelijk. Ombouwen naar 13-polig is dan noodzakelijk.
Citaat van: Swede op februari 05, 2012, 09:55:31 AM
dit klopt inderdaad, echter alleen voor auto's met een registratie datum voor 31/12/1997.
Hoewel het 12 Volt-circuit ten opzichte van 230 Volt veilig lijkt, kan een slechte verbinding of verkeerde aansluiting net zo goed tot kortsluiting en zelfs brand leiden.
Bij de trekhaak onder de auto is de stekkerdoos gemonteerd. Veel automobilisten zullen daar ooit de relatief goedkope oplossing met 7-polige aansluiting hebben laten installeren. In die 7-polige aansluiting kan via pin 2 het mistachterlicht van de aanhanger worden bediend. Als echter op pin 2 al een constante stroomdraad is aangebracht, gebruikt om de koelkast te laten werken, dan moet naar een 13-polige aansluiting worden uitgeweken. Een constante stroomdraad via 7-polige aansluiting is sinds het verplichte mistachterlicht niet meer mogelijk. Ombouwen naar 13-polig is dan noodzakelijk.
Idd zo is het.
En met het huidige canbus systeem kan je niet ff zelf draadjes aftakken voor een 13 polige aansluiting.
Zelf heb ik al enkele jaren een jeager aansluiting terwijl ik eerst ook dat dat de multicon meer gebruikt zou zijn vooral omdat de oud 7 polige stekker er zo in past.
Gelukkig zijn daar verlopen voor.
Even een waarschuwing voor de zelfdoeners: de nieuwere auto's zijn (vaak) voorzien van een boordcomputer, die ook de trekhaakverlichting aanstuurt. Bij het zelfdoen is de kans groot dat de computer het begeeft. Dus beter een paar tientjes uitgeven aan een garage dan vele honderden euro's aan een boordcomputer.
Mijn 2 jaar geleden aangeschafte vw heeft een 13 polige stekker, daarom mijn auto aan laten passen. Alles, dus ook achteruitrijlichten en mistlamp werken perfect. Voor het gebruik van mijn oudere aanhanger een verloopstekker gekocht.
Citaat van: Tago Herman op februari 05, 2012, 02:33:39 PM
Even een waarschuwing voor de zelfdoeners: de nieuwere auto's zijn (vaak) voorzien van een boordcomputer, die ook de trekhaakverlichting aanstuurt. Bij het zelfdoen is de kans groot dat de computer het begeeft. Dus beter een paar tientjes uitgeven aan een garage dan vele honderden euro's aan een boordcomputer.
Een paar tientjes?? Wij hebben een nieuwe auto gekocht en natuurlijk een trekhaak extra bij besteld. Standaard wordt in Belgie een 7-polige stekker geplaatst. Enkele weken geleden viel onze frank nog op tijd dat we nu de kans hebben om een 13-polige te laten monteren. Even een telefoontje naar de garage en klaar is kees. Extra kostprijs: 200 euro. :o
We hebben het toch maar gedaan, op de hele investering valt dit in het niet, maar het blijft veel geld.
En even off-topic; heb jij een verlichte trekhaak? :)
Ik zit eigenlijk ook met een dergelijk probleem, maar dan op de vw zelf. De Jamets hebben een zeer droevige stekker verbinding tussen keuken en wagen. Zo'n simpel 8 polig blokje wat eigenlijk bedoeld is voor binnen. stukje krimpfolie wat niet aansluit tegen water lekkage enzo. Nu heb ik nog een setje 7 polige stekker en contrastekker liggen en wilde dit gaan aansluiten. Kom ik echter tot de ontdekking dat er ook achteruitrij verlichting op zit en er dus 8 draden nodig zijn. Nu boeit dat laatste me niet zo omdat die toch niet aangesloten zit op de auto, die heeft een7 polige verbinding. Dus ik twijfel. Hoe belangrijk is/wordt achteruitrij verlichting. Ben in ieder geval niet van plan om de aansluiting op de auto te wijzigen gezien de kostprijs. Niet zolang er geen wettelijke noodzaak is. Zet nu vaak de paniekverlichting aan als ik op de weg achteruit ga. Valt misschien wel beter op dan een kleinwit lampje overdag. Het liefst wilde ik overigens een vaste contrastekker op de bak schroeven, maar dat gaat niet omdat de kabel vanuit de keuken hiervoor te kort is. Nu is dat geen probleem, maar de klep van de keuken moet dan helemaal uit elkaar om de kabel te verlengen. En die klep zit helemaal met popnagels in elkaar. Dus een heel gedoe.
Dat wat jij wilt doen heb ik op mijn eerste Jamet ook gedaan. Maar ik hoefde de kabel niet te verlengen of zo. De stekkerdoos zoveel mogelijk naar links. Het werkt opzich goed ik had het af gekeken van Conway, die had ook dat systeem.
En wat betreft de achteruitverlichting zie ik het nut ook niet van in.
Henk
Citaat van: Henk CC op februari 09, 2012, 09:48:30 AM
Dat wat jij wilt doen heb ik op mijn eerste Jamet ook gedaan. Maar ik hoefde de kabel niet te verlengen of zo. De stekkerdoos zoveel mogelijk naar links. Het werkt opzich goed ik had het af gekeken van Conway, die had ook dat systeem.
En wat betreft de achteruitverlichting zie ik het nut ook niet van in.
Henk
Zou misschien kunnen lukken als ik de verdelerdoos die daar zit verplaats en de op te bouwen stekkerdoos op een hoek stuk plaats zodat deze al naar achteren wijst. De kabel van de keuken biedt niet veel speelruimte. Lijkt me toch een beter idee nu ik er zo over nadenk. Ik wilde meteen al zoiets maken toen de vw net nieuw was en ik de "klungelige" werkwijze zag. Nu nog wat betere temperaturen zodat ik er mee aan de slag kan. alleen nog even een opbouwdoos halen.
Citaat van: jellejawa op februari 09, 2012, 05:25:24 AM
Nu is dat geen probleem, maar de klep van de keuken moet dan helemaal uit elkaar om de kabel te verlengen. En die klep zit helemaal met popnagels in elkaar. Dus een heel gedoe.
Dat heb ik gedaan bij onze oude wagen. Viel mij 100% mee: nog geen uur van in elkaar via uit elkaar naar uit elkaar. Ik moest een nieuw achterlicht monteren en daarvoor moest ik dus de keukenklep uit elkaar nemen.
Vandaag mooi weer en tijd zat. Vw naar buiten en begonnen met klussen. De contrastekkerdoos had ik al ingekocht voor Euro 4,99 bij Halfords en gemonteerd op een stuk aluminium waarin ik een haakse hoek had gebogen. Dus vandaag 2 gaten boren in alu en draagbalk van de vw. Wat vaseline spray ertussen om roesten te verminderen. Oude stekkers weg geknipt van keuken en de vw. Vanaf de verdeeldoos onder de vw een langer stuk 7 aderig snoer gemonteerd om enige ruimte te maken. De verbindingen in de verdeeldoos zaten met van die zelfklemmende verbindingen. Die kreeg ik niet meer los, dus los geknipt. Alles weer keurig in elkaar gezet met kroonstenen. Daarna stekkerdoos aangesloten en de stekker van de keuken. Alles volgens een standaard schema voor autostekkers. De grijze draad voor het achteruitrijlicht heb ik laten vervallen. Anders had ik andere kabel moeten halen. En zit toch al niet aangesloten op de auto stekkerdoos. Zie er verder de noodzaak ook niet zo van in. Testen en alles werkt keurig. En alles voor die 5 euro, de rest van de spulletjes had ik her en der nog liggen.
mooi gedaan. wel gekke vraag; wordt dit je verbinding naar je auto?
zo ja, zit die dan niet aan de verkeerde kant, zie nl geen dissel...
Citaat van: Swede op maart 12, 2012, 07:37:59 PM
mooi gedaan. wel gekke vraag; wordt dit je verbinding naar je auto?
zo ja, zit die dan niet aan de verkeerde kant, zie nl geen dissel...
Nee dat is de aansluiting naar de keuken met de remlichten etc...(zols ik het kan beoordelen)
Klopt, mmisschien was het verhaal niet duidelijk genoeg voor iedereen. De aansluiting zit onder de achterste draagbalk van de vw. Steekt er net niet onderuit aan de achterkant zodat het zeiltje in de voortent er geen last van heeft. De oude gammele verbinding van Jamet heb ik verwijderd en vervangen door degelijker materiaal.
in de alpenkreuzer zit ook zo'n stom stekkertje.
alle draden zijn nét te kort om ze lekker in de stekker te schroeven.
mijn linker knipperlicht deed het niet meer dus heb op vakantie nog moeten knutselen ook!
niet dat ik daar een hekel aan heb, maar toch.
nu doet het knipperlicht het wel maar de mist lamp weer niet...
dus denk dat dit ook wel handig is voor mij!
Bij ons waren de draden wel lang genoeg. Maar dat knullige stekerblokje irriteerde me al vanaf dat we de Jametic nieuw hadden. Begrijp zoiets knulligs niet op een nieuwe vw. Zijn de kosten ook weer niet. En de aansluitingen in het blokje waren meteen al verroest bij de eerste bui regen omdat de boel niet eens fatsoenlijk waterdicht is. Hangt notabene precies in het spatwater van het vw wiel.
Stekker leed inderdaad.
Op onze pas aangeschafte Roodmaster zit een multicon west stekker. Wij hebben een 7polige contactdoos op de auto.
Dit moet normaal gesproken passen, maar dan moet je wel een rozetvormig binnenwerk op je contactdoos hebben. Dat hebben wij dus niet. Die van ons is rond.
Nu vraag ik me af of ik die contactdoos ongestraft kan uitwisselen voor een 7-polige in rozet vorm. De dealer zegt van wel, maar zal die de schade ook vergoeden als het fout gaat?
De kabelboom op de auto zit niet aan de boardcomputer, althans dat zegt de dealer. Dr gaat wel een lampje branden op mijn dashboard als de verlichting van de aanhanger niet goed werkt. Mijn parkeersensoren gaan ook niet af, als ik achteruitrij met aanhanger.
Als ik de polen gewoon op dezelfde manier aansluit moet het goed gaan toch?
Citaat van: Taan op april 24, 2012, 02:48:41 PM
Stekker leed inderdaad.
Op onze pas aangeschafte Roodmaster zit een multicon west stekker. Wij hebben een 7polige contactdoos op de auto.
Dit moet normaal gesproken passen, maar dan moet je wel een rozetvormig binnenwerk op je contactdoos hebben. Dat hebben wij dus niet. Die van ons is rond.
Nu vraag ik me af of ik die contactdoos ongestraft kan uitwisselen voor een 7-polige in rozet vorm. De dealer zegt van wel, maar zal die de schade ook vergoeden als het fout gaat?
De kabelboom op de auto zit niet aan de boardcomputer, althans dat zegt de dealer. Dr gaat wel een lampje branden op mijn dashboard als de verlichting van de aanhanger niet goed werkt. Mijn parkeersensoren gaan ook niet af, als ik achteruitrij met aanhanger.
Als ik de polen gewoon op dezelfde manier aansluit moet het goed gaan toch?
Zou inderdaad geen problemen mogen opleveren, de kabelboom is tenslotte al goed aangesloten in de auto.
Ik zou wel even de polen van de accu loshalen, voor je het weet maak je kortsluiting.
Hier nog even een link met de aansluitschema's
http://www.aanhangwagen.nu/verlichting.html (http://www.aanhangwagen.nu/verlichting.html)
Als je dashboard reageert op de klapper en de parkeersensoren ook, lijkt het mij dat eea op de boardcomputer is aangesloten... De dealer roept wel erg gemakkelijk dat kan is mijn gevoel.
Citaat van: gaan op april 24, 2012, 03:05:04 PM
Ik zou wel even de polen van de accu loshalen, voor je het weet maak je kortsluiting.
Die had ik zelf ook al bedacht. Nu nog zorgen dat ik het niet vergeet te DOEN! ::)
@CEO: Niet op de klapper (die stekker past immers niet) maar wel op mijn antieke fietsendrager en andere aanhangers.
Maargoed er verandert in feite niks in het aansluitschema, dus volgens mij moet het sowieso kunnen.
Ik ga er vanavond wel eens op studeren.
Voor alle duidelijkheid, je hebt tegenwoordig 2 soorten Multi / West-con stekkers en stekkerdozen:
Het oude model (Multi con) heeft de zelfde dikke pen contacten als de 7-polige en daarbij nog een aantal platte contact-strips
De nieuwe (Westcon is tegen woordige DE standaard ), heeft wederom de zelfde dikke pen contacten als de 7-polige maar nu aangevuld met een aantal dunne pencontacten (zelfde dikte als de jager stekker).
Wellicht eerst even kijken of een nieuw type West-con wel op je 7-polige stekkerdoos op de auto past. Het is namelijk makkelijker op een stekker op de VW te vervangen als een stekkerdoos op je auto.
Let wel, je mag NOOIT een metalen Multi con of West con in een 7-polige stekkerdoos doen, geeft 100% kortsluiting en visa versa.
Wat betreft de boord computer, waarschijnlijk is de trekhaak aansluiting via y-stekkers verbonden met de verlichting achterin, op die mannier wordt vaak ook kapotte verlichting op de VW mee gedetecteerd.
Vaak is voor de parkeer sensoren wel een extra electronica (relais?) module geplaatst, dit maakt het lastiger om er zelf aan te sleutelen, vaak is deze verbonden met het extra hulpcontact in de trekhaak stekkerdoos, die ook het mistachterlicht op de auto uitgeschakeld, als je een aanhanger aansluit. (contact 54G en 54A).
Stekkerdoos vervangen door de garage kost ca. ?75,- (als de kabelboom niet vervangen hoeft te worden).
Veel succes
Ik ga het vanavond eens openschroeven en zien of ik er wijzer van word.
Onze auto heeft ook gewoon een 7 polige doos. En de Jametic een 13 polige Multicon west. 7 grote en 6 kleine ronde pinnetjes. Past en werkt perfect. Alles doet het, ook het mistlicht op de vw.
Citaat van: Taan op april 24, 2012, 04:22:45 PM
Ik ga het vanavond eens openschroeven en zien of ik er wijzer van word.
Maak eerst een foto van de hoe het er van binnen vast zit, kun je het ook weer in die volgorde terugzetten als het mist gaat....
Ik heb vaker geklust, dank je.
((En dan doe ik dat soort dingen ook niet.)) :X
Citaat van: jellejawa op april 24, 2012, 06:56:29 PM
Onze auto heeft ook gewoon een 7 polige doos. En de Jametic een 13 polige Multicon west. 7 grote en 6 kleine ronde pinnetjes. Past en werkt perfect. Alles doet het, ook het mistlicht op de vw.
Het is OF Multi con, ouder model met plaat contacten, OF WeSt con met grote en kleine pinnetjes.
In beide gevallen zijn de extra contacten (plaat of kleine pin) voor de extra opties, zoals achteruit rij licht, permente geschakelde spanning of permente spanning en de bijbehorende aardes.
De Multi con past wel in een WeSt con contact doos, maar andersom gaat dat niet (door de extra pinnentjes van de WeSt-con), wel heb je dan, bij beide verlies van de functie van de extra contacten. Beide typen zouden gewoon in een 7 polige stekkerdoos moeten passen (voor beide geld nogmaals dat de stekker NIET van metaal mag zijn). De 7 polige stekker past ook op zowel de Multi- als de WeSt con stekkerdoos, ook hier geld GEEN metalen stekker.
Het 54G (en/of 54A) pin/contact moet dan wel zijn gebruikt voor de mistlamp en niet voor de constante voeding anders rijdt je continu rond met een brandende mistlamp op je VW
:( :( :( :( :(
Wat een eenvoudig klusje moest worden valt toch tegen.
Ten eerste alle schroeven vastgeroest (doet niet eens zo zeer zo'n haakse slijper in je hand, verwonding valt mee :+)
Ten 2e zit er in mijn huidige contactdoos een schakelaartje, waarschijnlijk voor mijn pdc. die zit in de nieuwe die ik had gekocht dus niet terwijl dat wel op de verpaking stond.
Ik kan het dus helaas niet afmaken. Nu alle draden los en ik heb geen zin meer om mijn oude doos er nog op te zetten. Gepriegel met draadjes.
Nu maar alles aftapen en morgen weer verder.
Dat schakelaartje is inderdaad voor je PDC maar ook voor de mistachterlichtschakeling: Het is de bedoeling dat het mistachterlicht van je auto niet brandt als er een kar achter hangt. Zeker niet wanneer die kar een grote, witte caravan ofzo is... ::)
Hmm, ik weet het niet, maar mijn vorige auto had ook zoiets voor het mistlicht, maar die had dan ook geen CAN-bus gestuurde verlichting...
M'n huidige auto wel en die detecteert via een aparte trailermodule of de stekker er wel of niet in zit om het mistachterlicht van de auto en de PDC uit te schakelen.
Weet niet wat voor auto je hebt, of hoe die de verlichting regelt, maar ik zou wel even kijken wat dat schakelaartje nu precies doet voordat je straks het elektrische systeem van je auto hebt platgelegd... ;)
Ik moet toegeven dat ik vrijwel een leek ben op dit vlak, maar is het niet zo dat datzelfde schakelaartje door de CAN-bus gebruikt wordt om een aanhanger te detecteren? Als er namelijk geen stekker geplaatst is dan zal bijvoorbeeld een afwijkend stroomverbruik het gevolg van een storing zijn met een foutmelding als gevolg. Doordat de stekker w?l geplaatst is 'weet' de CAN-bus dat er een aanhanger aanwezig is en zal het systeem geen foutmelding geven. Hoe merkt de trailer-module anders dat er een aanhanger aanwezig is?
Iemand meer op de hoogte van deze materie dan ik? I:
Citaat van: Blackraven op april 24, 2012, 11:39:29 PM
Hmm, ik weet het niet, maar mijn vorige auto had ook zoiets voor het mistlicht, maar die had dan ook geen CAN-bus gestuurde verlichting...
M'n huidige auto wel en die detecteert via een aparte trailermodule of de stekker er wel of niet in zit om het mistachterlicht van de auto en de PDC uit te schakelen.
Weet niet wat voor auto je hebt, of hoe die de verlichting regelt, maar ik zou wel even kijken wat dat schakelaartje nu precies doet voordat je straks het elektrische systeem van je auto hebt platgelegd... ;)
Die trailer module heb je meestal bij als je een 13 polige Jager of WeSt-con hebt, hier is een pinset (nr. 12) gereserveerd voor de aanhanger detectie, de trailer module is dan meestal opgenomen in de can-bus besturing.
Bij de 7-polige stekkerdoos kun je een versie krijgen waarbij (door een simpel maak/verbreek contact dmv van een pinnetje wat wordt ingedrukt als je de stekker plaatst) op pin 54G (met extra aansluiting 54A) een extra schakeling wordt gemaakt, deze is in principe bedoelt voor het uitschakelen van de mistalmp van de auto (draad van de voeding van de mistlamp auto gaat naar pin 54A, draad van pin 54G gaat naar mistlamp auto), voor PDC wordt dan vaak een extra relais op dit contact gezet om zonder gevaar de PDC bij aangekoppelde aanhanger uit te schakelen. De oude Multicon stekkerdoos heeft zo'n zelfde constructie met een extra maak/verbreek contact dmv een door de stekker ingedrukt contact.
Wat betreft de de defect lamp detectie, als de stekkerdoos van de trekhaak via y-stekkers of doorlus stekkers is afgetakt van de achterlichten van de auto, zal bij defect licht van de aanhanger dit gewoon worden meegedetecteerd.
Het kan dus zo zijn dat het hulp contact (54G/A) wordt gebruikt voor de aansturing van de trailer module en dus wel is opgenomen in de Can-bus besturing!Maar als je de stekkerdoos vervangt door een zelfde model met hulp contact, zou je geen problemen moeten verwachten, wel eerst je accu (+pool) afkoppelen zodat je zeker geen kortsluiting maakt.
Dealer adviseerde juist om niet de accu af te koppelen. Anders moet je de pincode voor je radio weer ingeven en waar ligt dat ding ook alweer.
Als je contact uit is en je sleutel eruit kan er niks gebeuren. Wel even wachten tot je follow me home verlichting is uitgeschakeld. Zo heb ik het ook gedaan.
Europa is met name zijn bestuurlijke hoofdstad "Brussel" is niet populair momenteel.
Maar er zou ook wat goeds uit die rcihting kunnen komen en dat is een richtlijn die een standaard afkondigd en meteen zware sancties legt op uitzonderingen.
Zo moeilijk hoeft dit niet te zijn gezien andere issues in Europa die veel groter zijn.
Vorig jaar hebben wij half Europa doorgereden met een kortsluiting waardoor de auto achteruit dacht te rijden.
Was bijzonder en hilarisch om met 130 km/uur achteruit over de peage te scheuren met een navigatie die achteruit reed en een brandende achteruitlamp, dat lampje hebben we maar losgedraaid om misverstanden te vorokomen.
Om nog erger te voorkomen hebben we onderweg een dubbele set adapters gekocht waarbij we vanuit de 13-polige autostekker via de eerste adapter naar een 7-polige gingen en via de tweede adapter van een 7-polige naar de 13-polige klapkarstekker gingen. Al met al bijna een halve meter stekkers, adapters en stekkers....Als je dit nog kunt volgen, dan is dat knap WW, alleen het formuleren van de zin was al een klus .
Gelukkig werkte de oplossing wel!
Thuis begon het ruziemaken tussen de auto- en de klapdealer die vooral naar elkaar keken. Inmiddels werkt alles gelukkig weer.
Advies is om alleen dan zelf te gaan klussen als je weet waar je mee bezig bent.
Citaat van: Taan op april 25, 2012, 09:29:51 AM
Dealer adviseerde juist om niet de accu af te koppelen. Anders moet je de pincode voor je radio weer ingeven en waar ligt dat ding ook alweer.
Als je contact uit is en je sleutel eruit kan er niks gebeuren. Wel even wachten tot je follow me home verlichting is uitgeschakeld. Zo heb ik het ook gedaan.
Dan minimaal de zekeringen verwijderen van de trekhaak (+ die van de constante voeding en de geschakelde constante voeding)
{Om nog erger te voorkomen hebben we onderweg een dubbele set adapters gekocht waarbij we vanuit de 13-polige autostekker via de eerste adapter naar een 7-polige gingen en via de tweede adapter van een 7-polige naar de 13-polige klapkarstekker gingen. Al met al bijna een halve meter stekkers, adapters en stekkers....Als je dit nog kunt volgen, dan is dat knap , alleen het formuleren van de zin was al een klus} .
Voor zowel van Jager 13 polig (vaak duitse en aanverwante merken auto) naar WeSt-con of Multic-con 13 polig (of andersom) zijn rechtstreekse adaptors verkrijgbaar ook voor alle 13 polige modellen van en naar 7 polig. Deze zijn niet meer dan een cm. of 5-6 lang. Ik heb zelf Jager onder de auto en heb standaard een verloop naar 7 polig en één 13 polig WeSt-con in de auto liggen. Kosten bijelkaar ca ?25,- (via webshop)
Citaat van: bosi op april 25, 2012, 10:15:29 AM
{} .
Voor zowel van Jager 13 polig (vaak duitse en aanverwante merken auto) naar WeSt-con of Multic-con 13 polig (of andersom) zijn rechtstreekse adaptors verkrijgbaar ook voor alle 13 polige modellen van en naar 7 polig. Deze zijn niet meer dan een cm. of 5-6 lang. Ik heb zelf Jager onder de auto en heb standaard een verloop naar 7 polig en één 13 polig WeSt-con in de auto liggen. Kosten bijelkaar ca ?25,- (via webshop)
Ik geloof je meteen, maar ergens in Zuid Frankrijk, (de storing ontstond pas na 1.000 kilometer) waren we al blij dat we onze oplossing konden realiseren. . Die paar tientjes extra betaal je graag om achteruitrijdende navi's en brandende achteruitrijverlichting goed aan het werk te krijgen.
:off
Spiegelbeeld, jij klust zeker niet veel. Je kan niet alles van te voren weten. Voor alles geldt, eens moet de eerste keer zijn. Soms wordt je door schade en schande en veel vragen/uitzoeken wijzer, soms blijkt het veel simpeler dan gedacht. Zo heb ik het klussen geleerd en inmiddels durf ik heel wat klussen aan.
Bosi, je lijkt er veel verstand van te hebben. Misschien wil je even meedenken. Hier is nu mijn situatie
Ik heb nu dus 9 draden. 7 zitten op de 7 polen en 2 op een 3polig schakelaartje. Verder lijkt er niet nog een schakelaartje in de stekkerdoos te zitten.
Ik weet dat voorheen mijn PDC uitgeschakeld was als ik met een aanhanger ging rijden. Van mijn mistlamp weet ik het niet. (wie gebruikt dat ding nou)
De dealer weet zeker dat de kabelboom niet op de computer zit aangesloten, daar ga ik dan maar even van uit.
Het liefst zou ik een 7 polige stekkerdoos kopen met zo'n microschakelaar, zodat ik alles op dezelfde manier kan aansluiten. helaas zie ik op de oude geen merk o.i.d. en zijn die niet zo dik bezaaid.
Je ziet echter ook 7 polige met slechts 1 extra aderaansluiting. Hoe zou ik dan die 9 draden moeten verwerken?
Ik zie 2 mogelijkheden.
1: De draden die op de microschakelaar zitten schakelen zowel mijn mistlamp als mijn PDC uit.
2: De draden die op de microschakelaar zitten schakelen alleen mijn mistlamp uit en mijn mistlamp is niet geschakeld
Ik heb een Skoda Octavia Combi uit 2006. Ik neem aan dat ze toen rekening hebben gehouden met de mistlamp. Dat zou betekenen optie 1. Ik vermoed dan dat de draden die op de microschakelaar zitten alleen schakeldraden zijn. Stel ik neem een 7 polige met 1 extra aderaansluiting volgens mij kan ik dan niet zomaar 1 van de 2 op positie 2 van de 7 polen kan aansluiten en dan de draad die nu op positie 2 zit weg te laten.
De draden die op de microswitch zitten zijn waarschijnlijk de geschakelde voeding of massa van de PDC en mistlamp.
In het geval van voeding zou het wel kunnen werken, in het geval van massa niet.
Dat zou ik kunnen meten.
Pffff des te langer ik er over nadenk, des te meer ik denk dat dit niet zonder trial en error is op te lossen, tenzij ik gewoon de goede contactdoos vind.
Hoeveel draadjes zitten er op die microschakelaar? is dat 2 of 3?
Verder loop ik even praktisch mee te denken, kun je misschien ook alleen het binnenwerk verwisselen en de buitenrand met microschakelaar laten zitten?
of bijvoorbeeld gaatjes boren in de huidige op de plek waar de kleine pinnetjes het plastic raken, zodat hij er dan wel in past?
En natuurlijk last but not least: misschien toch gewoon de stekker op je vouwwagen aanpassen, aangezien je toch geen extra voordeel hebt van die extra pennen omdat je toch een 7p op je auto hebt...
Als je een Skoda hebt, dan zou je ook even hier kunnen gaan zoeken:
http://www.skodaforum.nl/index.php (http://www.skodaforum.nl/index.php)
Ik weet dat dit onderwerp al verschillende malen op verschillende manieren ter sprake is gekomen, even de zoekfunctie gebruiken!
Aaah, welkom mede skoda rijder, heb zelf een fabia combi met af fabriek een jager maar, dit maakt het al een heel stuk duidelijker.
De extra draden van de micro switch zijn dus in waarschijnlijk om de PDC uit te schakelen en wellicht ook de mistlamp (kan als de nul, gedeelt door beide wordt onderbroken via de micro switch).
Een vraagje, als je je VW aangekoppeld hebt, en je geeft richting aan, krijg je dan een extra melding (lampje) op je dashboard? Want dit zou inhouden dat je trekhaak toch in de electronica hangt (je hebt dan ook een steekzekering op de positie voor "trekhaak" in de auto zitten in het zekering paneel rechts bij de de bestuurders kant).
Het lijkt erop dat je dus geen orgineel skoda trekhaakstekkerdoos hebt (inclusief de bijbehorende kabelboom), want standaard voor alle skoda's (al van voor 2000) is een 13 polige jager.
De link naar het skoda forum is zo wie zo een aanrader, ben zelf ook lid en heb al menig tip voor mijn trouwe fabje daar opgedaan. En ze hebben een apparte sectie voor elk model skoda
Citaat van: bosi op april 25, 2012, 01:36:32 PM
De link naar het skoda forum is zo wie zo een aanrader, ben zelf ook lid en heb al menig tip voor mijn trouwe fabje daar opgedaan. En ze hebben een apparte sectie voor elk model skoda
En zo kom je elkaar overal weer tegen, ben zelf sinds half maart bereider van een (lease) Oktavia Combi ;)
Citaat van: Blackraven op april 25, 2012, 12:26:39 PM
Hoeveel draadjes zitten er op die microschakelaar? is dat 2 of 3?
2
CiteerVerder loop ik even praktisch mee te denken, kun je misschien ook alleen het binnenwerk verwisselen en de buitenrand met microschakelaar laten zitten? of bijvoorbeeld gaatjes boren in de huidige op de plek waar de kleine pinnetjes het plastic raken, zodat hij er dan wel in past?
Nee gaat helaas niet. Gaatjes boren hmmm, liever niet.
CiteerEn natuurlijk last but not least: misschien toch gewoon de stekker op je vouwwagen aanpassen, aangezien je toch geen extra voordeel hebt van die extra pennen omdat je toch een 7p op je auto hebt...
Ik laat alles graag zo origineel mogelijk, dus 13 polig op de aanhanger en 7 polig op de auto. Als ik straks weer een andere auto heb zit ik anders weer.
@ bosi: geen aanhanger signaal op het dashbord. Wel als van die aanhanger de verlichting niet goed werkt. Dit was het geval bij mijn fietsenrek.
Skodaforum zit ik ook al op onder dezelfde naam.
@ bosi: geen aanhanger signaal op het dashbord. Wel als van die aanhanger de verlichting niet goed werkt. Dit was het geval bij mijn fietsenrek.
Skodaforum zit ik ook al op onder dezelfde naam.
[/quote]
Oke duidelijk, dan hangt je trekhaak niet in de auto electronica (lees Can-bus) en wordt naar alle waarschijnlijkheid alleen je PDC via de microswitch uitgeschakeld bij aangekoppelde aanhangerstekker.
Je kunt eventueel controleren of de trekhaak via zogenaamde y-stekkers aan de achterlichten van de auto zijn gekoppeld. Als je het inspectie luikje bij één van de achterlichten (in de kofferbak) open maakt kun je zien of de stekker van de auto (kabelboom) in een een "losse stekker" zit en dus niet direct op de achterlicht module is aangesloten , vanuit die "losse stekker" gaat een korte kabelbundel met stekker naar je achterlicht en er loopt een kabelbundel richting de trekhaakstekker. Dit zou dan bij zowel rechts als links moeten zitten.
Het kan ook zo zijn dat ze de trekhaak met losse knijpconnecters aan de induviduele draden van de kabelboom hebben gekoppeld.
Citaat van: bosi op april 25, 2012, 01:36:32 PM
De link naar het skoda forum is zo wie zo een aanrader, ben zelf ook lid en heb al menig tip voor mijn trouwe fabje daar opgedaan. En ze hebben een apparte sectie voor elk model skoda
:off Ze hebben er ook een leuk winterbandentopic :K... :#
Zit ook soms op het Skoda forum. Onze Roomster van 2008 gaan ook geen extra lampjes branden bij een aanhanger erachter. Bij een storing knalde wel meteen de zekering van de verlichting er uit. Wij hebben nieuw meteen een trekhaak met 7 polige stekker laten monteren door de dealer. Was noodzakelijk vanwege de fabrieksgarantie. Kennelijk kan het zelf monteren toch invloed hebben op het functioneren van de auto.
Citaat van: jellejawa op april 25, 2012, 07:43:42 PM
Zit ook soms op het Skoda forum. Onze Roomster van 2008 gaan ook geen extra lampjes branden bij een aanhanger erachter. Bij een storing knalde wel meteen de zekering van de verlichting er uit. Wij hebben nieuw meteen een trekhaak met 7 polige stekker laten monteren door de dealer. Was noodzakelijk vanwege de fabrieksgarantie. Kennelijk kan het zelf monteren toch invloed hebben op het functioneren van de auto.
Dat de zekering eruit gaat bij een storing wil alleen maaar zeggen dat de zekering zijn werk doet. De zekering voorkomt dat de auto electronica (bij skoda oa de comfortmodule) en de rest van het electrisch circuit geen schade leidt agv de kortsluiting. Dat heeft helemaal niets te maken met het al dan niet zelf vervangen van de stekkerdoos.
Zit je auto nog in de garantie dan wellicht toch naar de dealer, maar mijn fabje heeft inmiddels ruim 2 ton onder het rubber zitten en ik doe zo veel mogelijk zelf (zoals bij mijn voorgaande auto's), spaart een hele hoop euri.
Je hoeft geen volleerd automonteur te zijn om dit soort zaken zelf te doen, gewoon gezond verstand is al voldoende. Een ander verhaal wordt is als de trekhaak via can-bus of een extra aanhanger module in de auro electronica hangt, dan moeten er instellingen worden aangepast en/of ingeleerd, maar op het skoda forum zijn er genoeg mensen (met voldoende kennis) die zelf over een Vag-com beschikken en dit voor je kunnen doen (soms tegen een geringe vergoeding).
De dealer vraagd al gauw tussen de ?75,- en ?100,- voor het vervangen van een stekkerdoos van nog geen ?25,- en dan moet er niks anders zijn zoals de kabelboom of can-bus. Een nieuwe, orginele kabelboom kost al gauw tussen de ?100,- a ?150,- (afhankelijk wel of geen can-bus).
Ik heb volgens mij wel gevonden wat ik nodig heb. http://www.ecs-electronics.nl/NL/catalogus/accessoires/contactdozen/7-polig_schroef (http://www.ecs-electronics.nl/NL/catalogus/accessoires/contactdozen/7-polig_schroef)
de SP-043-ZZ. Alleen te bestellen via een Webshop.
Desondanks heb ik besloten er een 13polige Multicon West stekkerdoos op te zetten met microschakelaar. Die kon ik kopen bij een winkel in de buurt. Dan sluit ik alleen 7 polen aan en de schakelaar.
Op die manier weet ik vrij zeker dat ik A iets heb dat gaat werken en B dat ik het op tijd in huis heb. We moeten namelijk dinsdag met de vouwwagen rijden.
Als het vanavond droog is ga ik hem monteren. Wordt vervolgd.
Citaat van: Taan op april 26, 2012, 08:37:46 AM
Desondanks heb ik besloten er een 13polige Multicon West stekkerdoos op te zetten met microschakelaar. Die kon ik kopen bij een winkel in de buurt. Dan sluit ik alleen 7 polen aan en de schakelaar.
Op die manier weet ik vrij zeker dat ik A iets heb dat gaat werken en B dat ik het op tijd in huis heb. We moeten namelijk dinsdag met de vouwwagen rijden.
Als het vanavond droog is ga ik hem monteren. Wordt vervolgd.
Lijkt me een verstandige keuze, dan weet je zeker, zoals je zelf al aangeeft, dat het past en werkt.
Bijkomend voordeel is dat als je een keer permanente voeding naar je VW wilt hebben voor je disselbak (koelbox etc). dan kun dat je vrij makkelijk doen, want je hebt met de 13-polige aan weerszijde de boel al voorbereid en hoef je dus alleen nog maar een paar draadjes te trekken (wel van voldoende dikte gebruiken dus 1.5mm3 voor zowel voeding als aarde). Heb je een sigaretten aansteker in je kofferbak zitten (de meeste skoda's hebben er één), kun je daar de geschakelde permanente voeding vandaan halen (pootje 9 voor de + en 13 voor de -).
Gelukt! En werkt perfect. Mistachterlicht en parkeersensoren van de auto gaan keurig uit. Verlichting+ mistlicht van de VW doen het ook netjes. Zelfs de fietsendrager met metalen stekker werkt probleemloos. Dit kan natuurlijk zo lang ik de buitenste polen niet heb aangesloten. Als ik dat doe dan moet er een andere stekker op de fietsendrager.
Mooi dat het voor elkaar is.