Klappers kunnen horizontaal gesteld worden door
A. de poten (tot op zekere hoogte) te gebruiken als krik.
B. de wagen eerst stabiel waterpas te zetten met blokken en het neuswiel,
waarna de poten als niet meer dan een stabilisatiemiddel dienen.
C. De 'Roadmastermethode' waarbij de twee achterste poten niet gedraaid maar uitgeschoven
worden, de wagen vervolgens omhooggedraaid wordt met het neuswiel, waarna de voorste
twee poten uitgeschoven worden en het neuswiel weer ingedraaid wordt
Het gebruik van methode A bij wagens die bedoeld zijn voor methode B kan schade veroorzaken.
Hang hieronder als reply het merk en -type van je klapper en geef aan wat voor jouw wagen geldt met daarbij de bron van deze kennis.
Kijk eerst of je wagen er al bij staat en of de informatie volgens jou juist is. Vermijd dubbele vermeldingen.
Gebruik het volgende format als voorbeeld:
Aart Kok Livingstone B (Opzetinstructie en Dealer)
Alpen kreuzer Allure B (instructie boekje)
Combi Camp Venezia, Valley en Country: B (instructie dealer)
Cabanon (alle types): B
Verstuurd van mijn Transformer Prime TF201 met Tapatalk
Trigano Alpha: A (volgens instructie leverancier)
Jamet Jametic Outdoor: A (instructie dealer)
Citaat van: Frankie op mei 04, 2012, 03:53:02 PM
Klappers kunnen horizontaal gesteld worden door
A. de poten (tot op zekere hoogte) te gebruiken als krik.
B. de wagen eerst stabiel waterpas te zetten met blokken en het neuswiel,
waarna de poten als niet meer dan een stabilisatiemiddel dienen.
Het gebruik van methode A bij wagens die bedoeld zijn voor methode B kan schade veroorzaken.
Hang hieronder als reply het merk en -type van je klapper en geef aan wat voor jouw wagen geldt met daarbij de bron van deze kennis.
Kijk eerst of je wagen er al bij staat en of de informatie volgens jou juist is. Vermijd dubbele vermeldingen.
Gebruik het volgende format als voorbeeld:
Aart Kok Livingstone B (Opzetinstructie en Dealer)
Er zou ook nog een methode C genoemd moeten worden, die in elk geval geldt voor alle Roadmasters.
Roadmasters worden nl. waterpas en stabiel gezet puur en alleen op de uitvalpootjes. Dus zonder gebruik te maken van de uitdraaipootjes (alleen in de stalling gebruiken) en ook het neuswiel volledig opdraaien.
Doe je dit niet, zal ie van ze leven niet stabiel blijven staan, maar altijd voelen alsof ie wat wiebelt (zeeziekgevoel geeft mij dat).
Deze methode aldus instructieboekje én Dealer
Tago Settler ( Crossing) ; B
de HK Cocoon mét Kyte keuken: A
Deze hebben n.l. de verzwaarde uitdraaisteunen.
Deze uitdraaisteunen zijn gemonteerd op het chassis.
Hiermee kun je zelfs een wiel wisselen, bij bijv. lekke band.
Holtkamper kyte methode A
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
HK cocoon xl mtt compact A
net als voorgaande poster (mars), maar dan zonder keuken en chassis omgedraaid
c,zegt genoeg................. :zw
Citaat van: Miss BBQ op mei 04, 2012, 04:58:13 PM
Er zou ook nog een methode C genoemd moeten worden, die in elk geval geldt voor alle Roadmasters.
Ik heb ff het instructieboekje gelezen I: en het er in m'n eigen woorden bij gezet.
Citaat van: Frankie op mei 04, 2012, 10:14:50 PM
Ik heb ff het instructieboekje gelezen I: en het er in m'n eigen woorden bij gezet.
WW WW WW
Raclet Jade A (instructieboekje)
Zoals omschreven: de wagen waterpas zetten met de hoekkrikken en daarbij de as weinig oplichten
volmondig C :)
scout pivo, methode b
rapido confort klapcaravan, methode a en b zijn beide geschikt
De gebruiksaanwijzing van de AK Tundra is nogal summier. Er staat: met behulp van de uitdraaisteunen stelt u de wagen waterpas. Hebben we het dan over optie A of B? Eigenlijk wordt het neuswiel niet eens genoemd, maar die gebruiken we wel. Anders is het bijna niet te doen, hebben we gemerkt.
Ik zet de Jamet Dakota altijd pas volgens methode A, maar ik heb geen idee of dat de juiste manier is.
Ik kwam overigens deze tegen op het net:
(http://v2outdoor.nl/content/image/nl_NL/original/webshop/7203760.jpg)
Leveler van Milenco (http://v2outdoor.nl/shop/leveller/milenco-aluminium-leveller/)
voor de mensen die op methode B zijn aangewezen misschien best een uitkomst?
Citaat van: ScubaRider op mei 08, 2012, 03:54:23 PMvoor de mensen die op methode B zijn aangewezen misschien best een uitkomst?
Ik zag 'm bij Erica receatie in het schap liggen. Het leek me een snelle oplossing, maar ik meen dat die bij Erica nogal pittig geprijsd was. Uit mijn hoofd ergens rond de 150 Euro. Maar het kan best dat mijn geheugen niet helemaal goed werkt v.w.b. die prijs. Of misschien was het een ander merk. Ik vond het te veel voor een impulsaankoop, dus hield ik het bij keggen van 3 tientjes. Maar zeker bij flinkere hoogteverschillen zal het wellicht een snelle en effectieve oplossing zijn. :)
Citaat van: ScubaRider op mei 08, 2012, 03:54:23 PM
Ik zet de Jamet Dakota altijd pas volgens methode A, maar ik heb geen idee of dat de juiste manier is.
Ik kwam overigens deze tegen op het net:
(http://v2outdoor.nl/content/image/nl_NL/original/webshop/7203760.jpg)
Leveler van Milenco (http://v2outdoor.nl/shop/leveller/milenco-aluminium-leveller/)
voor de mensen die op methode B zijn aangewezen misschien best een uitkomst?
Beetje off topic.
Ik heb er nog één in de aanbieding, mag afgehaald worden in Uden voor 30,00
Nu weer on topic.
Voor ons is methode B van toepassing.
Alpenkreuzer Select, methode B
Alleen gebruiken wij geen keggen, maar een houten banaanvormig blok waar je het wiel in kunt rijden, hij blijft daar ook automatisch in, zodat je geen keggen nodig hebt. We hebben dat ding van de oma van mijn vriendin, die stopte met kamperen, en die is ongeveer 60 jaar geleden begonnen met kamperen (met een travelsleeper!), dus het zal wel een erg oud ding zijn, heb ze iig nog nergens anders gezien.
Merk: Smitveld
Type Ruebist
Voor alle zekerheid nog even ge?nformeerd bij Smitveld;
Wij gebruiken methode A en dat is voor onze VW de juiste volgens Smitveld.
Dus eerst in de lengte richting met het neuswiel waterpas zetten en dan met de uitdraai steunen in de breedte richting waterpas zetten.
Weet iemand wat de juiste methode is voor een jamet rondo xl, ik laat hem nu in het gras op de wielen staan en stel hem dan waterpas met de steunen. Alleen nu blijft iedere keer mijn tent zo slap dat ik hem niet opgespannen krijg( hij lijkt te laag te staan)
Danny
voor mensen die het lekker makkelijk willen
kan je ook met DIT (http://www.obelink.nl/auto-caravan-accessoires/chassis/enduro-autosteady.html?category_params=category_id%3D1241) waterpas stellen.
Daar heb je een leuk tweedehansje voor dan doe ik het wel met de hand slinger
Trigano Odyssee en methode A.
Maar ik wel iedereen waarschuwen de wagen niet zover op te draaien dat deze alleen op de poten steunt. Afgelopen jaar is bij het terugdraaien een van de schroefassen gebroken doordat hij te ver was opgedraaid. Ik heb toen voor nood een set van die Fiamma piramide steunen moeten kopen. En dat werkt eigenlijk ook zeer prima eigenlijk.
Anders. (ook met een Odyssee)
Eerst de wagen in de breedte vlak genoeg zetten (zodat het luchtbelletje niet tegen de zijkanten van het glaasje komt). Dan staat het bed recht genoeg.
Dan met het neuswiel een klein tikkie voorover zetten (1 halve slinger aan het neuswiel)
Achterpootjes uitdraaien, dat de wagen net aan beweegt.
Neuswiel terugdraaien: wagen staat nu waterpas in de lengte.
Voorpootjes uitdraaien, dat de wagen net aan beweegt.
Eventueel neuswiel omhoog.
Is dat methode Q?
Met name bij caravans geldt maar één regel;
Eerst de as van de caravan waterpas zetten. Daarvoor zijn meerdere methodes, bijv. een gat gravan waar één wiel ingaat, of een leveler (zie foto hierboven), of een bananaan (wigvormig, iets gebogen voorwerp waar je het wiel optrekt). Als de as waterpas staat, wordt de caravan in de lengte waterpas gezet m.b.v. het neuswiel.
Daarna worden de vier uitdraaisteunen omlaag gedraaid, zodanig dat de net stevig staan.
Met deze methode wordt voorkomen dat erg veel gewicht omhoog geschroefd wordt middels de uitdraaisteun, waardoor het chassis vervormt, wringt.
In principe is deze systematiek ook geschikt voor de vw. Dus eerst de as horizontaal, dan via het neuswiel de lengte van de vw waterpas, en dan de uitdraaisteunen of uitvalpootjes omlaag.
Citaat van: CEO op juni 05, 2012, 10:05:07 AMEerst de wagen in de breedte vlak genoeg zetten (zodat het luchtbelletje niet tegen de zijkanten van het glaasje komt). Dan staat het bed recht genoeg.
Dan met het neuswiel een klein tikkie voorover zetten (1 halve slinger aan het neuswiel)
Achterpootjes uitdraaien, dat de wagen net aan beweegt.
Neuswiel terugdraaien: wagen staat nu waterpas in de lengte.
Voorpootjes uitdraaien, dat de wagen net aan beweegt.
Eventueel neuswiel omhoog.
Is dat methode Q?
Volgens mij is dat, zolang er geen grote druk op de poten komt te staan in essentie n.m.m. niet iets wezenlijk anders dan methode B, alleen dan wat omslachtiger. En gezien het feit dat het kennelijk om slechts een halve slag van de slinger van het neuswiel gaat, komt er inderdaad geen grote kracht op de poten.
Citaat van: toonvkr op juni 06, 2012, 09:43:11 AM
Met name bij caravans geldt maar één regel;
En die regel is: :ca :ca :ca :ca :ca :ca ;)
Citaat van: toonvkr op juni 06, 2012, 09:43:11 AM
In principe is deze systematiek ook geschikt voor de vw. Dus eerst de as horizontaal, dan via het neuswiel de lengte van de vw waterpas, en dan de uitdraaisteunen of uitvalpootjes omlaag.
Deze methode is benoemd als de methode A, maar blijkt dus niet voor alle vouwwagens de aanbevolen/juiste methode te zijn. Vooral omdat vouwwangens geen cara :ca s zijn.
Wel algemeen toepasbaar als het gaat om de as, maar zeker niet als het gaat om de poten en de manier waarop en de mate waarin ze uitgedraaid of uitgeschoven worden. Zoie hiervoor het eerste bericht in deze thread.
Wat is dat toch met kampeerders die gaan graven.
Op sommige campings mag je niet eens een grondzeil hebben, maar je hoort wel mensen dat ze een kuil graven voor een wiel. Of een geul rond de tent.
Onze Roadmaster Family S plaatsen we volgens methode C. Waar wij nog wel eens mee zitten hoeveel druk er op de as/banden moet komen. Nu lossen we dat op door houten keggen onder de wielen te tikken en zo extra steun te geven. Maar tips van de RM-specialisten op dit forum zijn meer dan welkom WW WW :)
Citaat van: villeke op juni 06, 2012, 10:02:30 PM
Onze Roadmaster Family S plaatsen we volgens methode C. Waar wij nog wel eens mee zitten hoeveel druk er op de as/banden moet komen. Nu lossen we dat op door houten keggen onder de wielen te tikken en zo extra steun te geven. Maar tips van de RM-specialisten op dit forum zijn meer dan welkom WW WW :)
De banden mogen /moeten zelfs van de grond komen voor de beste stabiele stevigheid.
geen extra keggen onder de as doen.
Citaat van: Mr Roadmaster op juni 06, 2012, 10:09:16 PM
De banden mogen /moeten zelfs van de grond komen voor de beste stabiele stevigheid.
geen extra keggen onder de as doen.
dit geldt niet voor alle wagens, alleen op de as staat de vouwwagen nooit stabiel, omdat de as op rubbers veert.
Bij de meeste wagens mag je officeel de uitdraaisteunen niet als krik gebruiken, hoe wil je dan de wielen las van de grond krijgen?
(mi niet nodig, de alko as zorgt met zijn rubbers dat de druk niet te hoog wordt) ;)
Citaat van: Bosje op juni 07, 2012, 02:54:13 PM
dit geldt niet voor alle wagens
... en dat is exact de essentie van dit topic: bij welke wagen past welke methode. Zie het startbericht.
Hoe werkt dat het beste die methode met die keggen?
Op een keg rijden en dan op juiste hoogte de handrem erop? dan aan andere kant van het betreffende wiel ook een keg eronder schuiven?
Gaat dat het handigste over een plankje?
Citaat van: DoctorLivingstone op juni 07, 2012, 06:09:35 PM
Hoe werkt dat het beste die methode met die keggen?
Op een keg rijden en dan op juiste hoogte de handrem erop? dan aan andere kant van het betreffende wiel ook een keg eronder schuiven?
Gaat dat het handigste over een plankje?
Over het algemeen laat je 1 wiel aan de grond, het hoogste. Wij zetten de vw dan op de gok een beetje scheef en blokkeren het wiel wat op de grond blijft staan. Dan de keg voor of achter het wiel wat omhoog moet en aan de dissel duwen of trekken zodat het wiel op de keg rijdt. dan op de handrem en blokkeren het wiel met blokjes die je bij de keggen kunt kopen. Paar keer oefenen en het gaat makkelijk zat.
Citaat van: DoctorLivingstone op juni 07, 2012, 06:09:35 PM
Hoe werkt dat het beste die methode met die keggen?
Mijn beperkte ervaring is dat je het beste de wagen niet helemaal recht kunt neerzetten, met de dissel afgewend van de kant van de wagen waar het wiel zit dat omhoog moet. Het andere wiel ga je blokkeren (met het blok dat bij de Livingstone tegen de zijkant van de wagen zit) en de banaan leg je dan tegen het te verhogen wiel, aan de kant die het verst van de dissel af zit. Vervolgens trek je zijwaarts aan de dissel, waardoor je het niet-geblokkeerde wiel in feite de banaan op trekt. Zodra de wagen ietsje verder dan op hoogte is, trek je snel de rem aan. Klaar!
Edit: ik zie nu pas dat Jellejawa al gereageerd had met dezelfde procedure. Tapatalk waarschuwt helaas niet voor tussentijds gegeven reacties...
Citaat van: DoctorLivingstone op juni 07, 2012, 06:09:35 PM
Hoe werkt dat het beste die methode met die keggen?
Op een keg rijden en dan op juiste hoogte de handrem erop? dan aan andere kant van het betreffende wiel ook een keg eronder schuiven?
Gaat dat het handigste over een plankje?
Wij gebruiken hier de handrem/terugrijautomaat voor. De wagen een beetje scheef zetten met het wiel waar de keg onder moet een stukje naar voren. Handrem aantrekken, keg plaatsen en de dissel haaks omduwen (haaks=naar de kant waar het wiel omhoog moet). Dankzij de handrem gaat het 'hoogste' wiel niet naar voren, dankzij de terugrijautomaat gaat het 'laagste' wiel w?l de keg op, zonder echt veel kracht te hoeven zetten. Werkt perfect! :J
Citaat van: NielsP op juni 07, 2012, 07:22:59 PMDankzij de handrem gaat het 'hoogste' wiel niet naar voren, dankzij de terugrijautomaat gaat het 'laagste' wiel w?l de keg op, zonder echt veel kracht te hoeven zetten.
Hmmmm... Dat gebruik van de terugrijautomaat had ik me nog niet gerealiseerd. Maar ehhh... blokkeert het wiel dat je de keg op 'draait' dan zodra je de dissel loslaat? En zo niet, hoe blokkeer je dat wiel dan snel op een veilige manier als het op hoogte is?
Citaat van: Frankie op juni 07, 2012, 08:07:38 PM
blokkeert het wiel dat je de keg op 'draait' dan zodra je de dissel loslaat?
Ja, want dan wil het wiel naar voren en dat kan niet omdat de handrem is aangetrokken. Het klinkt misschien wat ingewikkeld maar probeer het eens!
Citaat van: NielsP op juni 07, 2012, 08:54:21 PM
Ja, want dan wil het wiel naar voren en dat kan niet omdat de handrem is aangetrokken. Het klinkt misschien wat ingewikkeld maar probeer het eens!
Ik ga dat zeker proberen, want het zou aanmerkelijk gecontroleerder zijn dan wat ik zelf deed. Tnx!
Citaat van: Frankie op juni 07, 2012, 08:56:46 PM
Ik ga dat zeker proberen, want het zou aanmerkelijk gecontroleerder zijn dan wat ik zelf deed. Tnx!
Had dat zelf ook nog nooit geprobeerd. Maar even onthouden voor de eerstvolgende keer.
Citaat van: Bosje op juni 07, 2012, 02:54:13 PM
....
Bij de meeste wagens mag je officeel de uitdraaisteunen niet als krik gebruiken, hoe wil je dan de wielen las van de grond krijgen?
....
door het neuswiel als krik te gebruiken. Eerst het neuswiel helemaal in, dus de dissel vrijwel op de grond leggen. Dan de achterpoten laten zakken (en goed vastdraaien ;)). Vervolgens met het neuswiel de wagen vlak draaien en voila. De wielen van de grond.
Maar waarom zou je de wielen van de grond moeten hebben?
Citaat van: Taan op juni 08, 2012, 11:42:08 AM
door het neuswiel als krik te gebruiken. Eerst het neuswiel helemaal in, dus de dissel vrijwel op de grond leggen. Dan de achterpoten laten zakken (en goed vastdraaien ;)). Vervolgens met het neuswiel de wagen vlak draaien en voila. De wielen van de grond.
Maar dat is alleen omdat het hier om de 'methode Roadmaster' (methode C) gaat, die afwijkt van de initieel genoemde methoden A en B (uitdraaipoten resp niet en wel als krik gebruiken).
Citaat van: Qwaqa op juni 08, 2012, 12:00:40 PM
Maar waarom zou je de wielen van de grond moeten hebben?
Dat is dan misschien wel een leuk voordeel van de Roadmaster: misschien omdat je dan buiten de vw minder goed ziet en hoort wat er in de vw gebeurt? (zei hij heel decent) :# :H
Citaat van: Qwaqa op juni 08, 2012, 12:00:40 PM
Maar waarom zou je de wielen van de grond moeten hebben?
Zoals al eens eerder genoemd in (diverse) andere topics, een Roadmaster staat niet stabiel met de wielen aan de grond. Met de 4 uitvalpootjes echter gesteld als hieronder beschreven, staat ie als een huis.
Op wielen staat een vouwwagen nooit 100% stabiel denk ik. En dan krijg ik scheuren in mijn stucwerk.
Ik probeer me voor te stelen waarom het dan niet stabiel zou staan, maar zie het niet voor me. Ik begrijp dat als je de steunpoten niet zover uitdraait als de wielen dat het niet stabiel is, maar zodra ze toch minimaal net zo ver zijn lijkt het mij niets uit maken.
Citaat van: Mr Roadmaster op juni 06, 2012, 10:09:16 PM
De banden mogen /moeten zelfs van de grond komen voor de beste stabiele stevigheid.
geen extra keggen onder de as doen.
Hmmm dat ga ik eens proberen (de eerste mogelijkheid om dat te doen is Concert@Sea bij de Brouwersdam, nu al zin in!). Ik moet zeggen dat ik daar niet op was gekomen en dat ook niet uit de handleiding had begrepen. Zo zie je maar gebruikerservaringen zijn waardevol. WW :#
Citaat van: Miss BBQ op juni 08, 2012, 12:30:33 PM
Zoals al eens eerder genoemd in (diverse) andere topics, een Roadmaster staat niet stabiel met de wielen aan de grond. Met de 4 uitvalpootjes echter gesteld als hieronder beschreven, staat ie als een huis.
Vorig jaar in Normandie was de wagen inderdaad wat wiebelig en steunde het gewicht voor een groot deel op de wielen. Stond op zich best prima, maar ben benieuwd hoe de RM over 3 weekjes staat. Kan niet wachten! :K
Op die manier komt je tent ook een paar centimeter hoger en heb je dus net wat meer sta-ruimte. Dat kan vooral in de keuken prettig zijn.
Citaat van: Taan op juni 10, 2012, 10:35:38 PM
Op die manier komt je tent ook een paar centimeter hoger en heb je dus net wat meer sta-ruimte. Dat kan vooral in de keuken prettig zijn.
En deze is dan ook beter af te spannen. Vorig jaar had ik daar flink wat moeite mee al kwam dat mogelijk ook omdat onze kampeerplek nogal afliep (net de flanken van Alpe d'Huez! :H :H). Bedankt voor alle tips, ik weet nu al dat de tent nog mooier zal staan dan vorig jaar het geval was. Op een mooie zomer! W:
Bij onze Jametic gaat dat hoger stellen helaas niet op. De tent staat dan wel mooier, maar komt het kuipzeil beroerder te liggen omdat de ritsen dan ook omhoog gaan en het zeil gaat "zweven" langs de kanten.
Iemand nog tips welke methode geschikt is voor onze Walker Valiant?
Jammer genoeg nog geen weer geweest om ons karretje uit te klappen...
Erg leuk al die tips hier! :)
Groet,
Marlies
De Valiant kan je over de lengte waterpas stellen met het neuswiel en over de breedte met de uitdraaipoten. Die van ons stond altijd met de wielen aan de grond. Let er wel op dat de opengeklapte deksel in lijn staat met de wagenbak. Dit vanwege het afspannen en recht liggen op de matras. Ik weet dat wij de pootjes van het deksel weleens iets in de grond moeten hebben laten verdwijnen, of de wagenbak juist iets hoger moesten draaien om de boel in lijn te krijgen.
Nu ben ik niet zo technisch, maar hoe stel je een Roadmaster waterpas met uitvalpootjes waarbij je de wagen dan ook nog wat omhoog wilt hebben om de druk enigszins van de banden af te halen?
Dit moet dan betekenen dat je het neuswiel dan heel ver omlaag moet draaien, maar hoeveel uitvalpoot blijft er dan nog aan de binnenkant zitten om voldoende steun te hebben?
Zover kan ik dit nog bevatten, maar dan staat de bak in de lengte waterpas en hoe doe je dit dan in de breedte? Dat lukt toch niet met uitvalpootjes?
Citeer
A. Koppel uw Roadmaster van de auto
af en zet hem d.m.v. het neuswiel
'schuin voorover'. De keuken dus een
stukje hoger dan de dissel.
B. Draai de twee achterste uitdraaipoten
tot op de grond met bijgeleverde
slinger.
C. Draai met het neuswiel de voorkant
van de vouwwagen vlak, en draai de
twee voorpoten uit tot op de grond.
D. Laat de vier 'uitvalpoten' zakken en
draai deze vast met bijgeleverde
inbussleutel.
E. Draai nu het neuswiel van de spanning
af en de wagen zakt op zijn poten.
F. Draai nu de vier draaipoten los van
de grond. Uw Roadmaster staat nu
stabiel opgesteld.
Als je het zo doet als hierboven beschreven staat ie gegarandeerd te laag en kun je de tent niet afspannen.
Of je moet met de uitdraaipoten de wagen nog wat liften. Bovendien krijg je door de uitdraaipoten het wankele tafel idee.
Ik ben benieuwd naar de bron.
Je kunt het ook met de uitvalpoten doen.
1. Je doet eerst de voorpoten (keukenzijde) zoals normaal
2. Dan met het neuswiel de disselkant omhoog zodat de wagen enigszins vlak staat
3. Dan de uitvalpoot bij de dissel die het laagst op de helling staat laten zakken
4. Nu kun je het neuswiel indraaien. De voorpoot die het laagst op de helling stond komt omhoog. Je moet misschien nog op de disselkant duwen op de hoogste zijde van de helling of de achterkant optillen bij de laagste kant van de helling. Zo kun je de keukenzijde waterpaszetten.
5. Nu de voorpoot die het laagst op de helling stond (en omhoog gekomen is) weer op de grond zetten.
6. Nu de wagen eventueel nog in de lengte waterpas zetten dmv het neuswiel
7. De poten aan de disselkant laten zakken en klaar.
Bovenstaande is uit mijn hoofd bedacht, maar volgens mij kan het zo werken. Je moet wel zorgen dat de wielen na stap 2 vrij zijn van de grond. Anders werkt het niet.
De methode die robbie hier beschrijft spreekt me ook wel aan. Lekker makkelijk. http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7403.msg8605.html#msg8605 (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7403.msg8605.html#msg8605)
hoe ik het ook probeer, mijn wielen komen niet van de grond. zelfs op de vlakke straat geprobeerd!
wel is de tent gewoon goed af te spannen.
dit jaar, voor de derde keer de wagen opgezet, nu in frankrijk op een best wel scheef plekje binnen 5 minuten waterpas gezet, eerst in de breedten dan in de lengte . in de lengte met het neuswiel(bijna waterpas zetten), dan de breedte eerst de "kortste poot neerzetten,neuswiel iets verder draaien, dan de langste . Laatste stukje om de lengte waterpas te zetten( iets doordraaien) pootjes laten vallen, neuswiel van spanning af en klaar . :#
Helemaal offtopic : ik denk bij deze topictitel steeds dat er iemand een poot is uigedraaid :)):))
Verstuurd van mijn Transformer TF101 met Tapatalk
Ik heb diversen merken voorbij zien komen die je met een neuswiel waterpas moet zetten.
(bv. Cabbanon?)
Maar bij veel merken is het neuswiel een optie........
Meestal is het een pakket dat er toevallig bijzit.(neuswiel/disselbak/luifel)
Wat nu als je een methode B vw hebt en zegt tegen de dealer: "ik hoef geen neuswiel" W:
Lijkt mij logisch dat wanneer een neuswiel een onderdeel is van het waterpas stellen, deze dan niet als optie verkrijgbaar is maar gewoon standaard.
Dus voor we hier een hele theoretische discussie krijgen: is er hoe dan ook een vouwwagen op de markt die ?n het neuswiel nodig heeft voor het stellen ?n waarbij het neuswiel een *optie* is?
Lijkt mij erg onhandig, je koppelt de wagen los, dan ligt 'ie met z'n neus op de grond en dan moet een van de twee de wagen eerst omhoog houden terwijl de ander de poten naar beneden doet.... Bij het weggaan moet er iemand weer de wagen horizontaal houden om 'm om te draaien en aan de auto te koppelen. Oftewel, bestaan ze echt, zonder neuswiel?
Onze Jamet Dakota moet volgens de dealer worden opgezet volgens methode B.
Citaat van: Frankie op mei 04, 2012, 03:53:02 PM
Klappers kunnen horizontaal gesteld worden door
A. de poten (tot op zekere hoogte) te gebruiken als krik.
B. de wagen eerst stabiel waterpas te zetten met blokken en het neuswiel,
waarna de poten als niet meer dan een stabilisatiemiddel dienen.
C. De 'Roadmastermethode' waarbij de twee achterste poten niet gedraaid maar uitgeschoven
worden, de wagen vervolgens omhooggedraaid wordt met het neuswiel, waarna de voorste
twee poten uitgeschoven worden en het neuswiel weer ingedraaid wordt
Het gebruik van methode A bij wagens die bedoeld zijn voor methode B kan schade veroorzaken.
Hang hieronder als reply het merk en -type van je klapper en geef aan wat voor jouw wagen geldt met daarbij de bron van deze kennis.
Wij hebben pas net een klapper, Trigano Odyssee 2002, en eigenlijk ging ik automatisch uit van methode B. Ik dacht altijd dat het volle gewicht niet op de pootjes mocht. Daarom was ik zojuist op zoek naar wat info over levellers / keggen, maar stuiite daarbij op dit topic. Leerzaam!
Overigens moet ik zeggen dat mij bij het doorlezen van dit topic opviel dat in enkele bijdragen de A en B verwisseld zijn, mensen omschrijven B en noemen dan dat ze A hanteren. Beetje verwarrend.
Ook lees ik over een kruising tussen beide methodes: in de lengte waterpas zetten met het neuswiel en dan in de breedte waterpas zetten met de pootjes. In mijn beleving is dat niet methode B, want dasrbij staat blokken (keggen) en neuswiel...
Maar dat ter zijde...
Ik zie in dit topic twee keer genoemd staan dat de Trigano volgens methode A waterpas gesteld zou moeten worden, dus m.b.v. de pootjes. Dus dan zou het kunnen dat één wiel komt te zweven...
Doen / durven jullie dit werkelijk zo te doen? Of stoppen jullie in praktijk toch maar een blok of keg onder dat ene wiel?
Overigens (zie ik nu) dat het boekje onderscheid maakt tussen de Odyssee en de andere modellen.
- Voor de andere modellen geldt de tekst op de foto.
- Voor de Odyssee staat er verderop: voor het opzetten, zie het aparte instructieblad, hetgeen zich in de vouwwagen bevindt. En daarin staat dan weer: make the trailer tent level by jacking up the corner steadies / mit den Stützen den Anhänger im Niveau stabilisieren.
Sorry, misschien beter als ik mijn laatste vraag in het Trigano-deel zet... Oeps!
Een Camplet moet je in elk geval niet met de wieltjes los zetten van de grond. Ik heb het wel eens gedaan om de kantelbeugels er links en rechts onder te kunnen zetten, maar het levert een zeer instabiele bak op. Die pootjes zijn niet bedoeld om zijwaartse krachten op te vangen. De as vangt alle krachten op, de pootjes stabiliseren het geheel. En als de tent eenmaal is afgespannen, doen die pootjes ook niet meer zo heel veel.