Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen

Gestart door Frankie, mei 04, 2012, 03:53:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankie

Citaat van: toonvkr op juni 06, 2012, 09:43:11 AM
Met name bij caravans geldt maar één regel;
En die regel is: :ca :ca :ca :ca :ca :ca    ;)

Citaat van: toonvkr op juni 06, 2012, 09:43:11 AM
In principe is deze systematiek ook geschikt voor de vw. Dus eerst de as horizontaal, dan via het neuswiel de lengte van de vw waterpas, en dan de uitdraaisteunen of uitvalpootjes omlaag.
Deze methode is benoemd als de methode A, maar blijkt dus niet voor alle vouwwagens de aanbevolen/juiste methode te zijn. Vooral omdat vouwwangens geen cara :ca s zijn.
Wel algemeen toepasbaar als het gaat om de as, maar zeker niet als het gaat om de poten en de manier waarop en de mate waarin ze uitgedraaid of uitgeschoven worden. Zoie hiervoor het eerste bericht in deze thread.

ff

Wat is dat toch met kampeerders die gaan graven.
Op sommige campings mag je niet eens een grondzeil hebben, maar je hoort wel mensen dat ze een kuil graven voor een wiel. Of een geul rond de tent.

villeke

Onze Roadmaster Family S plaatsen we volgens methode C. Waar wij nog wel eens mee zitten hoeveel druk er op de as/banden moet komen. Nu lossen we dat op door houten keggen onder de wielen te tikken en zo extra steun te geven. Maar tips van de RM-specialisten op dit forum zijn meer dan welkom  WW WW :)

Richard

Citaat van: villeke op juni 06, 2012, 10:02:30 PM
Onze Roadmaster Family S plaatsen we volgens methode C. Waar wij nog wel eens mee zitten hoeveel druk er op de as/banden moet komen. Nu lossen we dat op door houten keggen onder de wielen te tikken en zo extra steun te geven. Maar tips van de RM-specialisten op dit forum zijn meer dan welkom  WW WW :)

De banden mogen /moeten zelfs van de grond komen voor de beste stabiele stevigheid.
geen extra keggen onder de as doen.

Bosje

Citaat van: Mr Roadmaster op juni 06, 2012, 10:09:16 PM
De banden mogen /moeten zelfs van de grond komen voor de beste stabiele stevigheid.
geen extra keggen onder de as doen.

dit geldt niet voor alle wagens, alleen op de as staat de vouwwagen nooit stabiel, omdat de as op rubbers veert.
Bij de meeste wagens mag je officeel de uitdraaisteunen niet als krik gebruiken, hoe wil je dan de wielen las van de grond krijgen?
(mi niet nodig, de alko as zorgt met zijn rubbers dat de druk niet te hoog wordt) ;)

nikkel1964

Citaat van: Bosje op juni 07, 2012, 02:54:13 PM
dit geldt niet voor alle wagens


... en dat is exact de essentie van dit topic: bij welke wagen past welke methode. Zie het startbericht.

DoctorLivingstone

Hoe werkt dat het beste die methode met die keggen?

Op een keg rijden en dan op juiste hoogte de handrem erop? dan aan andere kant van het betreffende wiel ook een keg eronder schuiven?
Gaat dat het handigste over een plankje?

Yella

Citaat van: DoctorLivingstone op juni 07, 2012, 06:09:35 PM
Hoe werkt dat het beste die methode met die keggen?

Op een keg rijden en dan op juiste hoogte de handrem erop? dan aan andere kant van het betreffende wiel ook een keg eronder schuiven?
Gaat dat het handigste over een plankje?
Over het algemeen laat je 1 wiel aan de grond, het hoogste. Wij zetten de vw dan op de gok een beetje scheef en blokkeren het wiel wat op de grond blijft staan. Dan de keg voor of achter het wiel wat omhoog moet en aan de dissel duwen of trekken zodat het wiel op de keg rijdt. dan op de handrem en blokkeren het wiel met blokjes die je bij de keggen kunt kopen. Paar keer oefenen en het gaat makkelijk zat.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Frankie

#38
Citaat van: DoctorLivingstone op juni 07, 2012, 06:09:35 PM
Hoe werkt dat het beste die methode met die keggen?
Mijn beperkte ervaring is dat je het beste de wagen niet helemaal recht kunt neerzetten, met de dissel afgewend van de kant van de wagen waar het wiel zit dat omhoog moet. Het andere wiel ga je blokkeren (met het blok dat bij de Livingstone tegen de zijkant van de wagen zit) en de banaan leg je dan tegen het te verhogen wiel, aan de kant die het verst van de dissel af zit. Vervolgens trek je zijwaarts aan de dissel, waardoor je het niet-geblokkeerde wiel in feite de banaan op trekt. Zodra de wagen ietsje verder dan op hoogte is, trek je snel de rem aan. Klaar!

Edit:  ik zie nu pas dat Jellejawa al gereageerd had met dezelfde procedure. Tapatalk waarschuwt helaas niet voor tussentijds gegeven reacties...

nikkel1964

Citaat van: DoctorLivingstone op juni 07, 2012, 06:09:35 PM
Hoe werkt dat het beste die methode met die keggen?

Op een keg rijden en dan op juiste hoogte de handrem erop? dan aan andere kant van het betreffende wiel ook een keg eronder schuiven?
Gaat dat het handigste over een plankje?

Wij gebruiken hier de handrem/terugrijautomaat voor. De wagen een beetje scheef zetten met het wiel waar de keg onder moet een stukje naar voren. Handrem aantrekken, keg plaatsen en de dissel haaks omduwen (haaks=naar de kant waar het wiel omhoog moet). Dankzij de handrem gaat het 'hoogste' wiel niet naar voren, dankzij de terugrijautomaat gaat het 'laagste' wiel w?l de keg op, zonder echt veel kracht te hoeven zetten. Werkt perfect!  :J

Frankie

Citaat van: NielsP op juni 07, 2012, 07:22:59 PMDankzij de handrem gaat het 'hoogste' wiel niet naar voren, dankzij de terugrijautomaat gaat het 'laagste' wiel w?l de keg op, zonder echt veel kracht te hoeven zetten.
Hmmmm... Dat gebruik van de terugrijautomaat had ik me nog niet gerealiseerd. Maar ehhh... blokkeert het wiel dat je de keg op 'draait' dan zodra je de dissel loslaat? En zo niet, hoe blokkeer je dat wiel dan snel op een veilige manier als het op hoogte is?

nikkel1964

Citaat van: Frankie op juni 07, 2012, 08:07:38 PM
blokkeert het wiel dat je de keg op 'draait' dan zodra je de dissel loslaat?

Ja, want dan wil het wiel naar voren en dat kan niet omdat de handrem is aangetrokken. Het klinkt misschien wat ingewikkeld maar probeer het eens!

Frankie

#42
Citaat van: NielsP op juni 07, 2012, 08:54:21 PM
Ja, want dan wil het wiel naar voren en dat kan niet omdat de handrem is aangetrokken. Het klinkt misschien wat ingewikkeld maar probeer het eens!
Ik ga dat zeker proberen, want het zou aanmerkelijk gecontroleerder zijn dan wat ik zelf deed. Tnx!

Yella

Citaat van: Frankie op juni 07, 2012, 08:56:46 PM
Ik ga dat zeker proberen, want het zou aanmerkelijk gecontroleerder zijn dan wat ik zelf deed. Tnx!
Had dat zelf ook nog nooit geprobeerd. Maar even onthouden voor de eerstvolgende keer.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Taan

Citaat van: Bosje op juni 07, 2012, 02:54:13 PM
....
Bij de meeste wagens mag je officeel de uitdraaisteunen niet als krik gebruiken, hoe wil je dan de wielen las van de grond krijgen?
....

door het neuswiel als krik te gebruiken. Eerst het neuswiel helemaal in, dus de dissel vrijwel op de grond leggen. Dan de achterpoten laten zakken (en goed vastdraaien ;)). Vervolgens met het neuswiel de wagen vlak draaien en voila. De wielen van de grond.