Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen

Gestart door Frankie, mei 04, 2012, 03:53:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Qwaqa

Maar waarom zou je de wielen van de grond moeten hebben?

Frankie

Citaat van: Taan op juni 08, 2012, 11:42:08 AM
door het neuswiel als krik te gebruiken. Eerst het neuswiel helemaal in, dus de dissel vrijwel op de grond leggen. Dan de achterpoten laten zakken (en goed vastdraaien ;)). Vervolgens met het neuswiel de wagen vlak draaien en voila. De wielen van de grond.
Maar dat is alleen omdat het hier om de 'methode Roadmaster' (methode C) gaat, die afwijkt  van de initieel genoemde methoden A en B (uitdraaipoten resp niet en wel als krik gebruiken).

Frankie

Citaat van: Qwaqa op juni 08, 2012, 12:00:40 PM
Maar waarom zou je de wielen van de grond moeten hebben?
Dat is dan misschien wel een leuk voordeel van de Roadmaster: misschien omdat je dan buiten de vw minder goed ziet en hoort wat er in de vw gebeurt? (zei hij heel decent)  :# :H

Miss BBQ

Citaat van: Qwaqa op juni 08, 2012, 12:00:40 PM
Maar waarom zou je de wielen van de grond moeten hebben?

Zoals al eens eerder genoemd in (diverse) andere topics, een Roadmaster staat niet stabiel met de wielen aan de grond. Met de 4 uitvalpootjes echter gesteld als hieronder beschreven, staat ie als een huis.

Taan

Op wielen staat een vouwwagen nooit 100% stabiel denk ik. En dan krijg ik scheuren in mijn stucwerk.

Qwaqa

Ik probeer me voor te stelen waarom het dan niet stabiel zou staan, maar zie het niet voor me. Ik begrijp dat als je de steunpoten niet zover uitdraait als de wielen dat het niet stabiel is, maar zodra ze toch minimaal net zo ver zijn lijkt het mij niets uit maken.

villeke

Citaat van: Mr Roadmaster op juni 06, 2012, 10:09:16 PM
De banden mogen /moeten zelfs van de grond komen voor de beste stabiele stevigheid.
geen extra keggen onder de as doen.

Hmmm dat ga ik eens proberen (de eerste mogelijkheid om dat te doen is Concert@Sea bij de Brouwersdam, nu al zin in!). Ik moet zeggen dat ik daar niet op was gekomen en dat ook niet uit de handleiding had begrepen. Zo zie je maar gebruikerservaringen zijn waardevol.  WW :#

villeke

Citaat van: Miss BBQ op juni 08, 2012, 12:30:33 PM
Zoals al eens eerder genoemd in (diverse) andere topics, een Roadmaster staat niet stabiel met de wielen aan de grond. Met de 4 uitvalpootjes echter gesteld als hieronder beschreven, staat ie als een huis.

Vorig jaar in Normandie was de wagen inderdaad wat wiebelig en steunde het gewicht voor een groot deel op de wielen. Stond op zich best prima, maar ben benieuwd hoe de RM over 3 weekjes staat. Kan niet wachten! :K

Taan

Op die manier komt je tent ook een paar centimeter hoger en heb je dus net wat meer sta-ruimte. Dat kan vooral in de keuken prettig zijn.

villeke

Citaat van: Taan op juni 10, 2012, 10:35:38 PM
Op die manier komt je tent ook een paar centimeter hoger en heb je dus net wat meer sta-ruimte. Dat kan vooral in de keuken prettig zijn.

En deze is dan ook beter af te spannen. Vorig jaar had ik daar flink wat moeite mee al kwam dat mogelijk ook omdat onze kampeerplek nogal afliep (net de flanken van Alpe d'Huez!  :H :H). Bedankt voor alle tips, ik weet nu al dat de tent nog mooier zal staan dan vorig jaar het geval was. Op een mooie zomer! W:

Yella

Bij onze Jametic gaat dat hoger stellen helaas niet op. De tent staat dan wel mooier, maar komt het kuipzeil beroerder te liggen omdat de ritsen dan ook omhoog gaan en het zeil gaat "zweven" langs de kanten.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

mschreurs

Iemand nog tips welke methode geschikt is voor onze Walker Valiant?
Jammer genoeg nog geen weer geweest om ons karretje uit te klappen...

Erg leuk al die tips hier! :)

Groet,
Marlies

wijnand

De Valiant kan je over de lengte waterpas stellen met het neuswiel en over de breedte met de uitdraaipoten. Die van ons stond altijd met de wielen aan de grond. Let er wel op dat de opengeklapte deksel in lijn staat met de wagenbak. Dit vanwege het afspannen en recht liggen op de matras. Ik weet dat wij de pootjes van het deksel weleens iets in de grond moeten hebben laten verdwijnen, of de wagenbak juist iets hoger moesten draaien om de boel in lijn te krijgen.

VanderSterre

Nu ben ik niet zo technisch, maar hoe stel je een Roadmaster waterpas met uitvalpootjes waarbij je de wagen dan ook nog wat omhoog wilt hebben om de druk enigszins van de banden af te halen?
Dit moet dan betekenen dat je het neuswiel dan heel ver omlaag moet draaien, maar hoeveel uitvalpoot blijft er dan nog aan de binnenkant zitten om voldoende steun te hebben?

Zover kan ik dit nog bevatten, maar dan staat de bak in de lengte waterpas en hoe doe je dit dan in de breedte? Dat lukt toch niet met uitvalpootjes?

Qwaqa

Citeer
A. Koppel uw Roadmaster van de auto
af en zet hem d.m.v. het neuswiel
'schuin voorover'. De keuken dus een
stukje hoger dan de dissel.
B. Draai de twee achterste uitdraaipoten
tot op de grond met bijgeleverde
slinger.
C. Draai met het neuswiel de voorkant
van de vouwwagen vlak, en draai de
twee voorpoten uit tot op de grond.
D. Laat de vier 'uitvalpoten' zakken en
draai deze vast met bijgeleverde
inbussleutel.
E. Draai nu het neuswiel van de spanning
af en de wagen zakt op zijn poten.
F. Draai nu de vier draaipoten los van
de grond. Uw Roadmaster staat nu
stabiel opgesteld.