Recente berichten

#61
Trekauto / Re: Vouwwagen achter elektrisc...
Laatste bericht door Hemertje - september 04, 2025, 08:18:51 PM
jammer te lezen hoe jullie reis is vergaan, zo hoeft het namelijk echt niet te zijn

wij combineren de plasstop met eten/drinken en het laden, dus iedere 2,5 uur ff de benen strekken zoals ook het advies is om relaxed te reizen, wanneer wij terug komen van het tankstation zit in de regel de accu vol en kunnen we verder

je schrijft 'nu we hier zijn maar gelijk laden', dat is ook het omdenken wat ik al eerder schreef, EV-rijden is nu eenmaal geen tanken met binnen 5 minuten 700km bereik erin en dan zit het ook niet mee met de laadcapaciteit en -snelheid van jullie auto...

de ingebouwde navigatie van jullie auto geeft niet het aantal bezette laadpunten weer van een laadplein?

TIP: kijk eens naar de App ABetterRoutePlanner (ABRP) daarin kan je aangeven dat je laadplaatsen zoekt die geschikt zijn zijn aanhangers ed

wil niet zeggen dat die er altijd zijn maar deze planner houdt er wel rekening mee

hopelijk heb je er wat aan?
#62
Trekauto / Re: Vouwwagen achter elektrisc...
Laatste bericht door Steijlen - september 04, 2025, 09:53:52 AM
Citaat van: PenH op september 03, 2025, 10:24:44 PMFijn dat je je ervaring uit 'de echte wereld' hier met ons deelt! Ik ben wel benieuwd naar nog meer details van de reis. Zij jullie in 1x naar Bordeaux gereden? En welke uitvoering auto is het, de standaard of extended range? Omdenken is wel een ding natuurlijk, ik neem mij ook elke keer voor om minder ver te gaan. Zo was onze bestemming dit jaar de Pyreneeën met 1 tussenstop...  ::) 
De Explorer EV stond bij mij ook hoog op de wensenlijst, maar tweedehands was deze niet/ nauwelijks beschikbaar. Ook met de wens voor een (kleine) caravan durfden we het nog niet aan.
We rijden nu wel een auto met stekker, maar er zit ook nog een benzine motor in (phev dus). Thuis stekkeren en onderweg tanken.

Wij hebben de extended range, een eis van het werk van manlief.
Wij hebben op de heenweg de reis gebroken door een paar dagen in de Loire te staan. Een camping zonder laadplek, maar wel een laadplek in de buurt, op een kilometer. Dat was op zich prima, maar we merkten al snel dat we er toch mee bezig waren: oh nu we hier zijn, laten we dan toch maar laden.

Daarna zijn we doorgereden naar Lacanau, ten westen van Bordeaux. Over een rit van 5 uur, doe je al snel 8. En dan vlak voor de bestemming het net niet redden, dus dan moet je nog een keer laden. Als je de auto volgooit met benzine, gaat dat gewoon een stuk vlotter.

Op de camping in Lacanau waren laadpunten, dus toen we naar huis gingen, hebben we vol kunnen vertrekken. Wel veel file onderweg gehad, dus nog een heel stuk route national gereden, richting het hotel in Chartes, onder Parijs. We zijn om 10 uur vertrokken en kwamen hier pas half 7 aan. Bij het hotel in Chartes konden we gratis laden, dat was super fijn!
's morgens om half 7 vertrokken, om half 3 waren we thuis. Nu geen file, ook bij Parijs konden we goed doorrijden. Eerste laadpunt na Parijs wat we nodig hadden, bleek gesloten/stond uit. Gelukkig laadpunt er vlakbij, maar verder geen voorzieningen. We hadden geluk dat de Eleclerc open was, en dat daar een toilet was.

Vaak stuurt hij je net van de snelweg af, maar daar zijn de voorzieningen gewoon erg beperkt. Voordeel daar is wel dat de kans groter is dat je de vouwwagen aangekoppeld kan laten, omdat er minder mensen zijn.
Langs de peage is toch vaak drukker en als je pech hebt, zelfs een wachtrij met laden. Dat ziet dat systeem natuurlijk niet.

En wat de een relaxed vindt, vonden wij juist onhandig. De stop duurt gewoon veel langer, je staat echt letterlijk te wachten. Onze kinderen vonden de reis ook echt veel langer duren; normaal geven we ze bijv wat te eten in de auto, zodat ze wat te doen hebben. Nu deden we dat bij de stop, waardoor ze gewoon ook langer wat bewuster in de auto zaten.

We hebben het een kans gegeven, we hebben omgedacht; de reis anders ingestoken. Maar het is het niet voor ons.
#63
Trekauto / Re: Vouwwagen achter elektrisc...
Laatste bericht door PenH - september 03, 2025, 10:24:44 PM
Citaat van: Steijlen op september 02, 2025, 10:05:50 PMDe ford laadt maar met max 125Kw, dus dan doe je er al een stuk langer over.
Helemaal eens dat de vakantie begint in de auto, maar nu werd het een frustratie. Het zal inderdaad aan je auto liggen. De ford was voor ons de 'beste' optie waar manlief uit kon kiezen. We hebben het geprobeerd, de vakantie er op aangepast maar het is het niet voor ons.
Fijn dat je je ervaring uit 'de echte wereld' hier met ons deelt! Ik ben wel benieuwd naar nog meer details van de reis. Zij jullie in 1x naar Bordeaux gereden? En welke uitvoering auto is het, de standaard of extended range? Omdenken is wel een ding natuurlijk, ik neem mij ook elke keer voor om minder ver te gaan. Zo was onze bestemming dit jaar de Pyreneeën met 1 tussenstop...  ::) 
De Explorer EV stond bij mij ook hoog op de wensenlijst, maar tweedehands was deze niet/ nauwelijks beschikbaar. Ook met de wens voor een (kleine) caravan durfden we het nog niet aan.
We rijden nu wel een auto met stekker, maar er zit ook nog een benzine motor in (phev dus). Thuis stekkeren en onderweg tanken.
#64
Trekauto / Re: Vouwwagen achter elektrisc...
Laatste bericht door Hemertje - september 03, 2025, 09:35:45 PM
Citaat van: Spiegelbeeld op september 03, 2025, 10:44:55 AMMoet er niet aan denke4n!
Nu gooi ik tank vol en blaas met 130 km per uur door Frankrijk. Keertje pitstop, tank weer vol, bak koffie, plassen en doorrrrrrrr!

Misschien even in de spiegel kijken :P

je tank bepaald niet je bereik dat bepalen je honger of blaas voor je

Kan natuurlijk zijn dat je geen honger hebt of dat je je blaas lang op kunt houden :)
#65
Projecten Algemeen. / Re: Elektrische installatie vo...
Laatste bericht door JanJD - september 03, 2025, 08:08:24 PM

Citaat van: Mirri74 op september 03, 2025, 04:49:14 PMMisschien ook leuk: ik zag in een off the grid programma op Discovery dat iemand de zonnepanelen mee liet draaien naar de zon, dmv klein motortje, een mini computer en 2 lichtsensors op een horizontaal plankje. Het motortje draaide iedere keer naar de kant van de sensor die het meeste licht registreerde
Een paneel gedurende de dag op de zon gericht houden maakt dat de opbrengst van het paneel aanzienlijk kan toenemen. Tracken op de X-as kan tot  30% meer opleveren en met 2-as komt er nog tot 10% extra bij. https://www.repsol.com/en/energy-move-forward/energy/solar-trackers/index.cshtml#:~:text=Advantages%20of%20solar%20trackers&text=The%20installation%20of%20solar%20trackers,into%20greater%20solar%20energy%20generation.
Professioneel ben ik zijdelings betrokken geweest bij een project voor het maken van een dergelijke tracking installatie voor grote zonneparken. Dit was ongeveer 12 jaar geleden toen de zonnepanelen nog kostbaar waren. Toen was de economische haalbaarheid al twijfelachtig. Deze oplossing concurreert met het plaatsen van extra panelen. Nu na de grote prijsdaling van de panelen is de voordeligste oplossing extra panelen bijplaatsen.
https://www.solarreviews.com/blog/are-solar-axis-trackers-worth-the-additional-investment
De 'solar-tracker' systemen zijn alleen interessant voor toepassingen met speciale eisen waar de prijs minder een rol speelt zoals compacte al dan niet mobiele installaties.

Maar de techniek er achter is leuk, ik ben ook met de gedachte bezig geweest mijn kleine 100Wp paneel op een solar-tracker te plaatsen in plaats van een groter paneel te kopen. Vanwege de tijd die het ontwikkelen van een goed systeem kost heb ik voor de eenvoudige oplossing met meer panelen gekozen.

Het genoemde systeem met 2 (of 4 voor 2-assen) lichtcellen is eenvoudig maar wat mij betreft ook ongeschikt omdat het onvoldoende robust is. Wat gaat het systeem doen op grijze dagen of als er een wolk voor de zon komt? Zonder voorzieningen gaat het systeem 'zoeken', oftewel de motor wordt actief aangestuurd zonder dat er (extra) energieopbrengst tegenover staat. Er moet iets slims aan het systeem toegevoegd worden om het in alle omstandigheden goed te laten werken.
Als als het toch slim moet worden dan zou ik het graag echt slim maken. Mijn idee was om te berekenen waar de zon staat en alleen als het paneel hier x% vanaf wijkt en voldoende energie opbrengt het paneel te verzetten. Dit om de energieverbruik voor het draaien te minimaliseren.
Om het universeel te maken was ik van plan een GPS positie sensor te gebruiken om te bepalen waar het paneel (meestal ergens zuid Europa) precies staat en een zwaartekracht sensor met hoekmeting en kompas in het paneel te plaatsen om de paneel positie te weten. Dit alles aangestuurd door een microcontroller. Een leuk project maar helaas ontbreekt het mij tot nu toe aan tijd dit uit te voeren.

n.b.: In het laatste artikel staat trouwens ook een leuke passieve solar-tracker beschreven die werkt op het principe van verdampen van vloeistof. Interessant concept!
#66
Trekauto / Re: Vouwwagen achter elektrisc...
Laatste bericht door Markvv - september 03, 2025, 06:42:26 PM
Idd allemaal punten die het reizen comfortabel maken, maar of die nu alleen voor een ev opgaan.
Denk dat deze punten ook voor een goede niet ev auto op kunnen gaan (als ik het zo met mijn eigen auto vergelijk).

In de polo met een bouwjaar van 30 jaar geleden, zonder automaat, climate control, (adaptieve) cruise control en flink wat minder vermogen kwam ik jaren terug met de tent ook heel anders aan op de camping als nu met de v60, 2 kleine kinderen op de achterbank en de vouwwagen erachter.

Voordeel voor mij met de benzine is dat ik nu vanaf vertrek om 3:00 met slapende kinderen op 1 tank door kan rijden tot het ontbijt in luxemburg.
#67
Trekauto / Re: Vouwwagen achter elektrisc...
Laatste bericht door CEO - september 03, 2025, 05:01:03 PM
Citaat van: Alex op september 03, 2025, 09:22:42 AMHeel stoer om dit een makkie te noemen. O0  O0
Ooit van files en of weg werkzaamheden gehoord.  :evil:  :evil:
En niet voor iedereen is 10 uur in de auto een makkie te noemen.
Maar weer een ander onderwerp.

Normaal rijden we alleen de eerste dag 800 km en daarna van camping na camping zo rond de 400 km.

Maar deze discussie zal er altijd wel blijven.
Net als hoe snel zet je een vouwwagen op.  >:(  >:(
Net wat ik al geschreven had ik ben er nog niet aan toe.

Citaat van: Markvv op september 03, 2025, 09:08:22 AMIk ben wel benieuwd waarom je van rijden in een ev minder moe zou worden als in een benzine auto?

Het was zeker niet bedoeld als 'stoer', ik wilde alleen aangeven dat langere reisdagen met EV en klapkar ook mogelijk zijn. En 700 km is twee keer laden onderweg, zeg maar Koffie en lunch. Dan kom je relaxed aan. Wat daarbij helpt is dat de auto veel meer werk doet: goede navigatie, om files heen geleiden, hele fijne airconditioning (ook als het buiten 39 graden in de schaduw is, is het binnen in no-time heerlijk), comfortabele stoelen met koeling (en verwarming), denkt mee over de laadt-strategie (en houdt rekening met de aanhanger) en past die waar nodig/mogelijk aan. Maar hij is ook heel stil. Het totaalplaatje maakt het voor mij een voertuig om veel uitgeruster uit te stappen. En ja, de stops om de 3 uur (eerste rit iets langer: 3,5 uur) moedigen je aan om rustig te blijven. Je komt verder door niet te jagen...

Toen we uit de Provence terugkwamen waren we natuurlijk moe, maar wat wil ja na 14 uur onderweg. Maar dan kan je thuis meteen je mandje in. We zouden dat nooit doen op de heenweg: dan is 850 echt de max (Dan staan we bij Arjan in Cognac La Forêt).

Juist de rust is het uitgangspunt, als we geen zin meer hebben duiken we een hotelletje of B&B in. Dat is weer het voordeel van buiten de vakanties reizen.
#68
Projecten Algemeen. / Re: Elektrische installatie vo...
Laatste bericht door Mirri74 - september 03, 2025, 04:49:14 PM
Misschien ook leuk: ik zag in een off the grid programma op Discovery dat iemand de zonnepanelen mee liet draaien naar de zon, dmv klein motortje, een mini computer en 2 lichtsensors op een horizontaal plankje. Het motortje draaide iedere keer naar de kant van de sensor die het meeste licht registreerde
#69
Projecten Algemeen. / Re: Elektrische installatie vo...
Laatste bericht door sanderv - september 03, 2025, 03:40:31 PM
Leuk. Ik merk dat we redelijk gelijk op lopen in deze projecten  :#
De thuisaccu ben ik nu aan het bouwen, wederom op basis van Victron. 32 kWh,15kW, 3 fasen. Of het kostentechnisch uitkan, boeit me eigenlijk niet meer zo. We hebben zo'n 5000 kWh per jaar over, ik wil de energie zo veel mogelijk binnen het huis gaan gebruiken en zo min mogelijk afhankelijk zijn van het eindeloze zwabberbeleid.
#70
Trekauto / Re: Vouwwagen achter elektrisc...
Laatste bericht door A l e x - september 03, 2025, 03:36:30 PM
Het is maar net hoe je er in zit. Ik moet er niet aan denken om zo gejaagd op pad te gaan. Alleen maar hard en niet willen stoppen. Wij laden (max 85 kWh) om de 2 a 2,5 uur. Zo kom je prima 800km (zonder file) en nog genoeg tijd om zelf te koken s avonds. Waar het mag rijden we 110-120.