Recente berichten
#61
Vragen algemeen. / Re: Schudden vouwwagen vermind...
Laatste bericht door poldertoerist - augustus 26, 2025, 09:32:42 PMHet is echt heel simpel op 7 punten sta je steviger dan op 4.
Dus wielen en neuswiel ook echt mee laten doen.
Dus wielen en neuswiel ook echt mee laten doen.
#62
Projecten / Hordeur trigano odyssee 2.x
Laatste bericht door Bertverm - augustus 26, 2025, 09:30:52 PMHeeft er misschien al iemand gedacht om een (volledige) hordeur te (laten) maken voor een trigano Odyssee? Zo ja, zijn deze ergens te koop?
Zo nee, heeft iemand toevallig een odyssee 2.x bij de hand die even de afmeting van de deur op kan meten?
Zo nee, heeft iemand toevallig een odyssee 2.x bij de hand die even de afmeting van de deur op kan meten?
#63
Vragen algemeen. / Re: Schudden vouwwagen vermind...
Laatste bericht door KeithWM - augustus 26, 2025, 09:06:57 PMHet probleem is niet zozeer dat de stelpoten het gewicht niet aankunnen, maar dat het geheel meer kan schudden als je met minder punten verbinding hebt met de grond. De vier hoekpunten en twee wielen zouden denk ik zorgen voor een betere demping van bewegingen dan alleen de hoekpunten. En de wielen zorgen juist voor een gedempte vering tussen de grond en de bak, de stelpoten niet.
Maar misschien zit ik er helemaal naast, ik ga dit ook eens navragen bij mijn werktuigbouwkundige collega's.
Maar misschien zit ik er helemaal naast, ik ga dit ook eens navragen bij mijn werktuigbouwkundige collega's.
#64
Vragen algemeen. / Re: Overzichtstabel vouwwagens...
Laatste bericht door KeithWM - augustus 26, 2025, 08:59:58 PMGewoon de wijziging/toevoeging doorgeven is wel genoeg, dan pas ik het overzicht wel aan.
#65
Combi-camp / Re: Keuken van de Flexi
Laatste bericht door KeithWM - augustus 26, 2025, 08:56:25 PMOndank het success van de wieltjes, denk ik dat er nog ruimge voor verbetering is in hoe makkelijk het is de keuken waterpas te krijgen. Ik zat te denken om in de kant zonder de wieltjes verstelbare meubelpootjes te maken, met een schroefdraad in de benen van de keuken. Ik vraag me alleen af hoe ik die schroefdraad erin zou krijgen. Heeft een van de handige mensen hier daar een idee over?
https://www.praxis.nl/ijzerwaren/meubelbeslag/meubelpoten-meubelwieltjes/meubelpoten/duraline-meubelpoot-bol-plat-6-4x4cm-fsc-beukenhout/10063491
https://www.praxis.nl/ijzerwaren/meubelbeslag/meubelpoten-meubelwieltjes/meubelpoten/duraline-meubelpoot-bol-plat-6-4x4cm-fsc-beukenhout/10063491
#66
Vragen algemeen. / Re: Overzichtstabel vouwwagens...
Laatste bericht door Stefaan - augustus 26, 2025, 07:45:23 PMTrigano chantilly, met ondertentjes ruim 4 kinderen, verblijfsduur minimaal 5 dagen. Daarnaast gebruik ik hem meestal meer dan 3 weken.
#67
Vragen algemeen. / Re: Schudden vouwwagen vermind...
Laatste bericht door FriedelP - augustus 26, 2025, 07:33:49 PMOK, het moet ook steunen op de wielen, en ook wij gebruiken een leveler om het waterpas te zetten voor zover dat mogelijk is. Echter wat die uitdraaihoeksteunen die veelal bij vouwwagens gebruikt worden aankunnen lijken me sterk onderschat te worden.
Als ik in deze lijst naar het maximaal gewicht per steun naar deze die veelal bij vouwwagens gebruikt worden is het minimaal 500 kg per steun. Als we geen rekening houden dat het ook op de wielen steunt, kunnen de steunen dus een goede 2000 kg in totaal aan. Bij neuswielen is de maximale druk meestal eerder beperkt tussen de 150 en de 300 kg en dus een pak minder. Als je de wielen neemt en neuswiel als de steunen en je gaat uit van een volle wagen van 750 kg zit je daar bij 250 kg per steun en dus teveel voor veel neuswielen.
https://www.obelink.be/voertuigtechniek/chassis/steunen/
Tenzij het chassis geen gewicht op die punten kan verdragen, wat me vreemd zou lijken, moet men wel wat aankunnen met die pootjes.
Als ik in deze lijst naar het maximaal gewicht per steun naar deze die veelal bij vouwwagens gebruikt worden is het minimaal 500 kg per steun. Als we geen rekening houden dat het ook op de wielen steunt, kunnen de steunen dus een goede 2000 kg in totaal aan. Bij neuswielen is de maximale druk meestal eerder beperkt tussen de 150 en de 300 kg en dus een pak minder. Als je de wielen neemt en neuswiel als de steunen en je gaat uit van een volle wagen van 750 kg zit je daar bij 250 kg per steun en dus teveel voor veel neuswielen.
https://www.obelink.be/voertuigtechniek/chassis/steunen/
Tenzij het chassis geen gewicht op die punten kan verdragen, wat me vreemd zou lijken, moet men wel wat aankunnen met die pootjes.
#68
Vragen algemeen. / Re: Overzichtstabel vouwwagens...
Laatste bericht door FriedelP - augustus 26, 2025, 07:20:48 PM Aantal kinderen** Beoogde vakantieuur* | 0 | 1 | 2 | 3 | 4+ |
1-3 dagen | |||||
4-10 dagen | |||||
11-20 dagen | Safari | Flexi | |||
langer |
#69
Vragen algemeen. / Re: Schudden vouwwagen vermind...
Laatste bericht door poldertoerist - augustus 26, 2025, 05:54:02 PMals ik het zo lees gebruik je idd de stelpoten te veel.
tipzet 'm in de lengte waterpas met het neuswiel en zorg dat ie goed op de handrem staat. in de breedte kan je idd een leveler gebruiken, krikje of een oprijwig (dat laatste moet dan wel voordat je m in de lengte horizontaal zet. en gebruik de stelpoten dan alleen nog maar voor de stabiliteit... ook al kan je met deze poten wel opkrikken, je komt dan idd erg wiebelig te staan.
tipzet 'm in de lengte waterpas met het neuswiel en zorg dat ie goed op de handrem staat. in de breedte kan je idd een leveler gebruiken, krikje of een oprijwig (dat laatste moet dan wel voordat je m in de lengte horizontaal zet. en gebruik de stelpoten dan alleen nog maar voor de stabiliteit... ook al kan je met deze poten wel opkrikken, je komt dan idd erg wiebelig te staan.
#70
Vragen algemeen. / Re: Schudden vouwwagen vermind...
Laatste bericht door KeithWM - augustus 26, 2025, 05:38:51 PMWelkom op het forum!
De wagen moet inderdaad vooral op de wielen rusten. De makkelijkste manier om te zorgen dat iets minder beweegt als er een kracht op wordt uitgeoefend is door dat ding zwaarder te maken. Als dat niet lukt, wil je dat er iets van demping is, maar dat heeft een vouwwagen wel. Heb je nu iets onder de uitdraaipootjes liggen? Misschien helpt dat al, eventueel iets rubbers waardoor het wat meer dempt.
De wagen moet inderdaad vooral op de wielen rusten. De makkelijkste manier om te zorgen dat iets minder beweegt als er een kracht op wordt uitgeoefend is door dat ding zwaarder te maken. Als dat niet lukt, wil je dat er iets van demping is, maar dat heeft een vouwwagen wel. Heb je nu iets onder de uitdraaipootjes liggen? Misschien helpt dat al, eventueel iets rubbers waardoor het wat meer dempt.