kogeldruk meter handig??

Gestart door Twice3, april 05, 2013, 09:49:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Twice3

Wij gaan in de meivakantie voor het eerst met de vouwwagen op stap  :>. Misschien een rare vraag voor de doorgewinterde klapper maar hoe weet ik nou of er teveel gewicht in de vouwwagen zit? gebruiken jullie een kogeldrukmeter? is dat handig? Wij hebben een Trigano Odyssee dus daar past behoorlijk wat in (en op  :J)

nikkel1964

Ik heb er wel één, onderdeel van een erfenisje zeg maar. Zo'n type met een veer er in. Maar gebruiken doe ik 'm eigenlijk niet. De kogeldruk bij mijn auto mag 75 kg zijn. Zodra het mij niet meer lukt de dissel met de hand op te tillen zal ik eens gaan wegen.

jackodb

Het gewicht van de wagen staat los van de kogeldruk. Misschien is er in de buurt een weegbrug voor bijvoorbeeld vrachtwagens om het gewicht te bepalen.

De kogeldruk is afhankelijk van de balans voorkant/achterkant van de wagen. Zelf gebruik ik een oude weegschaal met een stok ertussen, maar een echte kogeldrukmeter is natuurlijk wel mooier.


poldertoerist

Citaat van: jackodb op april 05, 2013, 10:57:01 AM
Het gewicht van de wagen staat los van de kogeldruk. Misschien is er in de buurt een weegbrug voor bijvoorbeeld vrachtwagens om het gewicht te bepalen.

De kogeldruk is afhankelijk van de balans voorkant/achterkant van de wagen. Zelf gebruik ik een oude weegschaal met een stok ertussen, maar een echte kogeldrukmeter is natuurlijk wel mooier.

Nadat bij mij de stok door het glas van de weegschaal ging heb ik toch maar een kogeldrukweger gekocht. Eigenlijk kost zo'n ding niet zo veel en ik vind het wel prettig. Te licht kan namelijk ook.

Wat je ook kunt doen is een keer als je de wagen aan het beladen bent om dan met alles wat je er in legt even op de personenweegschaal te gaan staan. zo krijg je een aardig beeld van wat je er aan gewicht instopt. het zou je zomaar nog eens kunnen verbazen.  vergeet dan ook niet het gewicht van je accessoires mee te tellen. Mijn luifel weegt bijvoorbeeld gewoon al 20kg.
Adventure Awaits

Jootje1710

Hoi,

Wij gebruiken een kogeldrukmeter al een aantal jaren en het bevalt erg goed.
Hiervoor gebruikten we een personenweegschaal en een colafles, maar dat ging ook weleens fout (lees een ingedeukte colafles).

Groetjes, Jootje
Antoon & Jolande van Harselaar met de kids (Steven, Emmy en Fleur), Aart Kok Livingstone Game Drive 2018 :-)

jackodb

Citaat van: poldertoerist op april 05, 2013, 12:01:16 PM
Nadat bij mij de stok door het glas van de weegschaal ging heb ik toch maar een kogeldrukweger gekocht.

Ik moet er wel even bijzeggen dat ik er nog een plankje of iets dergelijks op de weegschaal heb gelegd om de druk te verdelen, ook al is deze niet van glas.
Verder is het pure hollandse zuinigheid om een weegschaal te gebruiken haha

jari

Wij hebben er ook 1 en ach het is maar een hele kleine moeite om het te doen dus waarom niet??
Jevipro

Ccindy

Wij hebben deze meegenomen bij De Wit voor nog geen tientje:

Don't be afraid to fail, be afraid not to try

cahummel

Ik heb eigenlijk nog nooit de kogeldruk gemeten  ::) Vraag me ook wel af wat daar het nut van is. Ik ben van beroep roeibotentransporteur en rijd met een schamelwagen (aanhanger met een draaiende vooras). Die hebben helemaal geen kogeldruk, en rijden ook prima. En bij de vouwwagen zorg ik altijd dat ik de dissel zelf op kan tillen, dan blijft ie wel onder de maximale kogeldruk van mijn auto. Ik zou dus zeggen dat zo'n ding niet nodig is.

retteketed

hier ook,
als ik 'm kan tillen is het niet te zwaar.
is het veel te licht, zo licht, dat de dissel eenvoudig hoog is te houden, is het ook niet goed....
heb geen zin te mierenn..ken op een paar kilo... >:(

jackodb

Een paar kilo meer of minder maakt ook niet uit. Alles tussen de 50 en 75 kilo is meestal wel goed.

bosi

Citaat van: jackodb op april 05, 2013, 10:57:01 AM
Het gewicht van de wagen staat los van de kogeldruk. Misschien is er in de buurt een weegbrug voor bijvoorbeeld vrachtwagens om het gewicht te bepalen.

De kogeldruk is afhankelijk van de balans voorkant/achterkant van de wagen. Zelf gebruik ik een oude weegschaal met een stok ertussen, maar een echte kogeldrukmeter is natuurlijk wel mooier.

Voor de indatie zet ik het neuswiel op een oude personen weegschaal (ligt in de disselbak) als ik klaar ben met beladen met behulp van een opmaat gezaagd stukje bezemsteel op de weegschaal de exacte kogeldruk meten.

Linor

Citaat van: jackodb op april 05, 2013, 01:19:55 PM
Een paar kilo meer of minder maakt ook niet uit. Alles tussen de 50 en 75 kilo is meestal wel goed.

Mijn Toyota Verso-S mag maximaal 50 kg hebben aan kogeldruk, ik vind het dus wel een prettig idee dat ik even kan checken of ik daar niet overheen ga. Ik heb dus ook zo'n kogeldrukmeter zoals door Ccindy genoemd.

poldertoerist

Ik zie wel eens combinaites rijden met de neus van de aanhanger ver naar beneden en de kont van de auto ook. als je dat kunt voorkomen met een dingetje van 7 euro...
Adventure Awaits

Twice3

Als ik het van jullie goed begrijp zijn het dus eigenlijk 2 verschillende dingen??? de kogeldruk heeft dus met het balans te maken voor/achter en om te weten of ik mijn wagen niet te vol geladen heb moet ik 'm ff op een brug zetten???