Na lang zoeken toch een Malawi 2.0?!!!!!!

Gestart door Klapmoose, november 23, 2016, 09:09:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klapmoose

Hallo Allemaal,

Mijn vrouw en ik kamperen sinds een aantal jaren in een tent. Wij kijken ook al sinds een paar jaar naar een vouwwagen. We willen gaag iets meer comfort met een echt bed en van de grond slapen. Maar wel onder tentdoek uiteraard ;-)
Nu een aantal weken geleden onze zoon geboren is moet het maar gaan gebeuren. De aanschaf van een vouwwagen en in juni met z'n drieën kamperen in een nieuwe klapper.

We hebben vele modellen bekeken en vergeleken en wat heeft dit geweldige forum ons al veel informatie gegeven. Iedereen die een bijdrage levert ontzettend bedankt.

Toen wij 2 jaar geleden al eens keken naar een vouwwagen zijn we verliefd geworden op de Camp-Let. Dat zijn we eigenlijk nog steeds, maar het gebrek aan bagageruimte en geen pack&go is een dealbreaker. Vervolgens hebben we gekeken naar de Teun TTT4, Combi Camp Flexi en Aart Kok Kavango. Alledrie prachtige vouwwagens, maar als ik kijk naar de plekken waar wij met de tent hebben gestaan, lijken me deze vouwwagens te groot. Dik 8 meter diep, inclusief luifel, exclusief scheerlijnen. En dan moet de auto er ook nog vaak bij. Dan blijft er vaak bijna geen plek over om lekker te zitten.

Wij houden wel van wat leefruimte rondom de vouwwagen en tijdens het kijken naar de Teun TTT4 viel ons oog op de compacte Cabanon Malawi. Deze vouwwagen hebben we afgelopen weekend voor de 2e keer eens goed bekeken en we worden steeds enthousiaster. De leefruimte van de wagentent is door de rechte wanden ruimer dan onze tent. We moeten nog definitief beslissen maar we gaan dan voor een combinatie wagentent en luifel. Bij de luifel zit ik eraan te denken om de voorwand te bestellen zodat de leefruimte eenvoudig te vergroten is. Lijkt me fijn bij slecht weer.

Ik heb veel gelezen op het forum maar heb toch een aantal vragen. Wellicht hebben jullie antwoorden.

• Ik lees dat de Malawi in 15/ 20 minuten op te zetten is. Geldt dat alleen voor de wagentent? Zoja, hoeveel tijd neemt de luifel in beslag?
  • Hoe lang duurt het voordat de vouwwagen weer ingeklapt is? En gaat dat makkelijk? Bij de meeste vouwwagens vind je hier maar weinig informatie over. Wel handig als je een beetje rond wil trekken lijkt mij  :P
  • Is het raadzaam on het grondzeil te bestellen in de luifel? Ik zat zelf te denken aan worteldoek met tenttapijt? Dat scheelt schoonmaken maar misschien is er een goede reden om toch voor het grondzeil te gaan?
  • Ik vond op internet afbeelding van een Malawi met boogluifel. Volgens de informatie op die website komt deze naast de huidige Malawi. Weet iemand de maten en de kosten hiervan? Ook viel mij op dat de wagentent een dakraam heeft? Kan deze open (met horgaas?) of is het alleen plastic. En komt deze wagentent alleen bij de boogluifel of alle Malawi's?
  • Hoe stormvast is de Malawi? Wat is jullie ervaring bij harde wind?
  • Zijn er dingen in het gebruik waar jullie tegenaan lopen?
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties

dickp

Wij hebben de Malawi gekocht met alleen de voortent. Die gebruiken we als afsluitbare luifel. Werkt voor ons gezin (5p) prima.
Het bed is echt lekker. De matras is wel wat hard en veel mensen leggen er een topper op.
Opzetten in 20 minuten kan je vergeten. Alleen al het waterpas zetten kost soms al 20 minuten. Verkijk je daar niet op.
Inklappen kan prima in een kwartier. In de praktijk kost het (winterklaar) schoonmaken en het opruimen van alle zooi ons zomaar twee uur extra.
Wij hebben alleen Bolon tenttapijt op de grond liggen. Werkt prima. Grondzeil is misschien handig in echte regengebieden, maar daar koop je zo'n soort wagen niet voor toch? Bijkopen kan altijd nog.
Zware storm hebben wij nog nooit gehad, maar als je de luifel of voortent goed afsluit en de extra stormbanden gebruikt dan loopt het wel los denk ik.
De boogluifel hebben wij niet en onze wagentent heeft geen dakraam.
Wij zijn erg tevreden over de Malawi. Het bed, het handzame formaat en de bagageruimte zijn voor ons de grote toppers. Aandachtspunt is het goed afspannen en plaatsen van de extra tussenstokken, anders kun je lekkage krijgen op de rits tussen wagentent/luifel.

Verstuurd met Tapatalk

Koenta_kinte

k lees dat de Malawi in 15/ 20 minuten op te zetten is. Geldt dat alleen voor de wagentent? Zoja, hoeveel tijd neemt de luifel in beslag?
Ja. Maar het meeste tijd kost het waterpas zetten. Daarna staat ie inderdaad in een kwartiertje. Maar goed, dat recht zetten moet je bij alle wagens.

Hoe lang duurt het voordat de vouwwagen weer ingeklapt is? En gaat dat makkelijk? Bij de meeste vouwwagens vind je hier maar weinig informatie over. Wel handig als je een beetje rond wil trekken lijkt mij  :P
Het opruimen van alle spullen die je buiten de wagenbak hebt liggen kost het meeste tijd. Wij rekenen voor alleen de wagentent met achtertent op een half uur.

Is het raadzaam on het grondzeil te bestellen in de luifel? Ik zat zelf te denken aan worteldoek met tenttapijt? Dat scheelt schoonmaken maar misschien is er een goede reden om toch voor het grondzeil te gaan?
Wij hebben alleen een tenttapijt gebruikt in de zomer in Frankrijk en tenttapijt met simpel plastic in de koude meivakantie in Nederland. Zeil niet gemist en zullen we dus ook niet kopen.

Ik vond op internet afbeelding van een Malawi met boogluifel. Volgens de informatie op die website komt deze naast de huidige Malawi. Weet iemand de maten en de kosten hiervan? Ook viel mij op dat de wagentent een dakraam heeft? Kan deze open (met horgaas?) of is het alleen plastic. En komt deze wagentent alleen bij de boogluifel of alle Malawi's?
Nog geen info gezien over de boog dus geen idee. Ik vind de rechte wanden juist fijn, dus zal de boog ook niet doen.

Hoe stormvast is de Malawi? Wat is jullie ervaring bij harde wind? Wij hadden een nachtje vol de mistral erop, ging prima. Ook windstoten tijdens onweer ging prima. Je kan em prima afspannen.

Zijn er dingen in het gebruik waar jullie tegenaan lopen?
De poten zijn niet super stevig, maar onze kapotte poot is kosteloos vervangen. Wij hebben de keuken aangepast. Voor ons had die sowieso minder luxe gemogen. Heerlijke wagen verder en wij zijn er nog steeds blij mee.

Koenta_kinte

Ik zie nu de foto's van de 2.0. Die luifel is zoveel kleiner dat hij in mijn ogen niet meer praktisch is. Je kan er niet echt onder zitten. Wij hebben voortent en luifel en koken en zitten onder de luifel. Lijkt met dit model niet te kunnen. Of je moet em aan de huidige voortent kunnen maken.
Dakraam is leuk, maar ik mis het nu niet en het is wel een extra risico op lekkage.

Drikusniet

Drikusniet

Dank! Lijkt op meerdere punten aangepast te zijn. Moet dat toch maar eens in het echt gaan bekijken.

C5CCV

Op het eerste oog te zien is hij volgens mij nogal serieus gewijzigd en verbeterd

Koenta_kinte

Verbeterd zie ik niet zo. Anders ja. Wat vindt jij er beter aan dan?

Klapmoose

Bedankt voor jullie reacties. Het waterpas zetten heb je denk ik inderdaad bij alle wagens. Of is het bij de Malawi lastiger omdat dit zo specifiek genoemd wordt? Is dit alleen belangrijk voor het comfort? Of ook voor de levensduur van de vouwwagen. Kortom, als jullie 1 nacht overnachten investeer je dan net zoveel tijd in het waterpas zetten dan bij een verblijf van een week? Dat waterpas zetten is wel iets waar ik met mijn tent geen last van had, daar lig je gewoon lekker altijd net in die ene kuil.  :#

CiteerAandachtspunt is het goed afspannen en plaatsen van de extra tussenstokken, anders kun je lekkage krijgen op de rits tussen wagentent/luifel.

Ik heb op dit forum inderdaad wat dingen gelezen over waterzakken en lekkage bij wagentent/ luifel bij de Malawi. Ik heb dat niet of minder gelezen bij andere modellen. Dat is wel een twijfelpuntje. Worden er standaard extra stokken geleverd om beter af te spannen? Ik ga sowieso nog naar de 2.0 versie kijken, wellicht heeft deze op dit punt een verbetering. Een dakraam lijkt mij prettig als deze te openen is met horgaas, dat vind ik het grote pluspunt van de Aart Kok Kavango. Anders hoeft het van mij niet.

CiteerZijn er dingen in het gebruik waar jullie tegenaan lopen?
De poten zijn niet super stevig, maar onze kapotte poot is kosteloos vervangen. Wij hebben de keuken aangepast. Voor ons had die sowieso minder luxe gemogen. Heerlijke wagen verder en wij zijn er nog steeds blij mee.
Bedoel je de steunpoot van de vouwwagen of de poot van de keuken? Wij gaan waarschijnlijk voor de versie zonder keuken. Omdat wij uit een tent komen hebben we alle spullen al.

Voorlopig in ieder geval nog lekker dubben en vergelijken  :)

dickp

Waterpas zetten is vooral om recht in je bed te kunnen liggen. Voor een nachtje hoeft dat allemaal niet zo nauwkeurig. Het waterpas zetten doe je overigens met een blok onder het wiel (bijv. van die gele caravan levellers). Dit mag niet met de poten want die zijn daar niet op berekend.
Er zijn dacht ik wel vouwwagens waarvan je de poten mag gebruiken om te levellen, maar dat zijn er niet zoveel.

Verstuurd met Tapatalk

Drikusniet

Dit waterpas zetten is niet anders als bij veel andere wagens. Wil je dit anders dan is het mogelijk om stevigere onder te zetten als je enigszins handig hebt. Maar velen doen het gewoon met een oprijwig.

martijn82

Citaat van: dickp op november 24, 2016, 09:46:51 PM
Waterpas zetten is vooral om recht in je bed te kunnen liggen. Voor een nachtje hoeft dat allemaal niet zo nauwkeurig. Het waterpas zetten doe je overigens met een blok onder het wiel (bijv. van die gele caravan levellers). Dit mag niet met de poten want die zijn daar niet op berekend.
Er zijn dacht ik wel vouwwagens waarmee je de poten mag gebruiken om te levellen, maar dat zijn er niet zoveel.

Verstuurd met Tapatalk
De Roadmaster kunnen je zonder blokken waterpas zetten. Die vouwwagen staat met luifel in 30 minuten

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Koenta_kinte

Ik heb maar 1 keer waterzakken gehad en dat was onze eigen schuld. Kwestie van de boel niet netjes afspannen. We hebben wel een extra stok mee, die gebruiken we voor vanalles (extra stukje waslijn, schaduw maken dmv handdoek spannen etc) en die kan bij nood ook tussen het voortentframe.
Onze poot is bij de las gescheurd, vandaar vervangen. Wagen stond toen niet eens op de poten.
Wij zetten em voor een nacht ongeveer waterpas en bij langer verblijf besteden we er wel even aandacht aan.

Een roadmaster heeft geen pack and go toch?

dickp

@Klapmoose, ik lees dat jullie zoontje nog erg jong is. Dan is het klapsysteem ala de Kavango, Teun, Jametic, Flexi, etc misschien toch wel interessant voor jullie. Het voordeel is dat je twee 2p bedden direct naast elkaar hebt. Je hebt hem dan goed in het oog en hoeft geen extra zooi mee te slepen of op te zetten voor zijn slaapplek.
De Malawi heeft maar een 2p bed. De opzetsnelheid van die andere snelklappers zal zeker niet onderdoen voor de Malawi.

Wij komen trouwens ook van een tent en hebben om die reden geen keuken genomen. Nooit gemist!

Verstuurd met Tapatalk