[Kyte XL 2011] Opzetten met 2 personen lukt ons niet

Gestart door wmandemaker, september 20, 2020, 03:54:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Hemertje

ik had deze niet goed gelezen

Citeeren we de stokken in de tent ontspannen,

Yella

Ik woon wel vlak bij, maar heb helaas alleen ervaring met de Cocoon van 2014.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

wmandemaker

Het is voor ons geen probleem om een (klein) stukje te rijden naar iemand die ons kan helpen met het opzetten, het zou erg gewaardeerd worden!

Het weer is alleen niet best na morgen, dus dat wordt nog even afwachten. Tenzij iemand bijv. een optie weet om de wagen overdekt op te zetten?

Paulus

#18
Als 1 gasveer kapot is , gaat de tweede meestal ook vrij snel
daarna kapot, omdat het voor 1 gasveer te zwaar is.

Jerome

Citaat van: Paulus op september 21, 2020, 09:57:45 PM
Als 1 gasveer kapot is , gaat de tweede meestal ook vrij snel
daarna kapot, omdat het voor 1 gasveer te zwaar is.
Als een gas veer kapot is, volgt de ander meestal snel. Maar niet om de reden die je aangeeft. De veer wordt niet zwaarder belast. Deze kan een bepaalde kracht leveren. Omdat de andere veer kapot is, gaat hij niet 2x de kracht leveren. Het verlies van kracht moet je compenseren met je eigen spierkracht of massa :-).

Vaker is het zo dat de veren uit de zelfde serie komen en dan ook het zelfde mankement / onvolkomenheid heeft / levensduur heeft.
Ook kan het met de constructie te maken hebben, waardoor de levensduur verkort wordt.

Een gasveer is een slijtdeel. Dat deze na 9 jaar minder functioneert is niet vreemd. Hopelijk zit daar het euvel en is het probleem snel opgelost.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Rob Moerkerken

Wij hebben ook een Kyte XL uit 2011 en die kan ik gemakkelijk alleen opzetten!
Het moet zonder veel moeite kunnen met twee personen.
Ik zou Holtkamper er even naar laten kijken bij de Servicebeurt!
gr. Rob

wmandemaker

Fijn dat iedereen zo meeleest en -denkt!

Inmiddels ook een reactie van HK-Service gehad, vervanging van de gasveren zou inderdaad niet al te prijzig zijn. Dus dan maar duimen dat dat het is.

En nu maar afwachten tot onze Kyte een plekje in de serviceplanning heeft ;-)

Theu

Gasveren vervangen is heel goed zelf te doen. You tube is je vriend. Wel even iets onder zetten om hem te ondersteunen.
En het is zeer waarschijnlijk dat ze (veel) goedkoper zijn als je ze niet bij HK koopt.
Wees geen dief van je eigen portemonnee. :)6]


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....

Hemertje

Citaat van: Theu op september 23, 2020, 03:19:24 PM
Gasveren vervangen is heel goed zelf te doen. You tube is je vriend. Wel even iets onder zetten om hem te ondersteunen.
En het is zeer waarschijnlijk dat ze (veel) goedkoper zijn als je ze niet bij HK koopt.
Wees geen dief van je eigen portemonnee. :)6]


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....

laatst hier op het forum gelezen dat 2 nieuwe gasveren voor een Kyte / Aero / Cocoon een 100 euro kosten
HK zou ze aanbieden en monteren voor 200 euro gaf men meen ik aan
als je niet zo handig bent of er zelf niet aan wil beginnen is 200 euro niet te duur lijkt me

Marcel

Citaat van: Rob Moerkerken op september 22, 2020, 05:47:19 PM
Ik zou Holtkamper er even naar laten kijken bij de Servicebeurt!

Serieus? Een servicebeurt? Wat doen ze dan? K

Hemertje

Heb ze dat van de zomer eens gevraagd...

CiteerGeachte heer,

Dank u voor uw aanvraag.

Er zijn 2 onderhoudsmogelijkheden, een technische beurt (€ 245.00) en een grote beurt € 445.00.
Bij een technische beurt word het rijdende gedeelte gecontroleerd, gesmeerd en afgesteld. (koppeling, oploopdemper, remmen, verlichting, banden controle enz.)
Bij een grote beurt word naast de techniek ook naar het geheel gekeken. (vouwsysteem, frame, tent, techniek inwendig, keuken enz.)

wmandemaker


Marcel

Voor een apparaat dat je een paar weken per jaar gebruikt, lijkt me dat allemaal wat overbodig.
Ik kan me voorstellen dat je hem na een jaar of wat eens laat nakijken, maar zelfs dat weet ik niet.
Volgens mij kan je net zo goed naar de plaatselijk autodealer o.i.d. laten brengen als je toch de banden gaat vervangen en vraagt of ze de staat van remmen e.d. even bekijken.

Kole

Deze gasveren zijn niet zo heel makkelijk te vervangen.

Dit betreffen de veren die de hoofdmast van het frame in een verticale stand houden en zijn 900N.
Je moet de hoofdmast losmaken om de veer te kunnen verwijderen. Het lijkt erop dat beide veren niet goed werken / lek zijn. Wanneer er 1 lek is staat de mast scheef maar blijft deze wel staan.

Ik zit helaas niet in de buurt, maar we kunnen de kyte bij mij samen binnen opzetten. Over de reparatie en onderhoud kan ik u per pb informeren

wmandemaker

Conclusie: beide gasveren voor ondersteuning van het frame bij opzetten lek / niet goed werkend. "Bonus", 1 van de gasveren ter ondersteuning van het pack & go mechanisme: idem! Blijft toch een vreemde zaak dat zoveel veren het begeven hebben, maar goed, blij dat we het gevonden hebben. En dat onze eerste ingeving toch juist was en het dus niet aan ons lag :)

Veel dank aan Kole bij het helpen met opzetten en onderzoeken wat het probleem was  :) Het was de lange rit zeker waard. Zoals al gemeld, bij HK moet je maar afwachten wanneer je voorkomt in de jaarplanning, en de startkosten alleen al bedragen €495. Goed opgelost zo!