Tesla Model 3 met Campooz (ex Combi Camp) aan de haak, verbruik en ervaringen

Gestart door EriLin, april 29, 2020, 08:23:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Yella

Mooi meegedacht. Nu moet men nog willen. Want dat is vaak nog wel een dingetje om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.
Maar feit is dat er al meer ev's komen die opgeladen moeten worden. En het is logisch dat dit voor eigen rekening komt.
Is het overigens niet mogelijk om zelf een meter te installeren, buiten de hoofdmeter om. Die gewoon het verbruik registreert en via internet doorgeeft? Of komen er dan weer allerlei moeilijke regeltjes in beeld. dat de boel geijkt moet zijn e.d.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

martijn82

Citaat van: Yella op augustus 13, 2021, 12:43:34 PM
Mooi meegedacht. Nu moet men nog willen. Want dat is vaak nog wel een dingetje om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.
Maar feit is dat er al meer ev's komen die opgeladen moeten worden. En het is logisch dat dit voor eigen rekening komt.
Is het overigens niet mogelijk om zelf een meter te installeren, buiten de hoofdmeter om. Die gewoon het verbruik registreert en via internet doorgeeft? Of komen er dan weer allerlei moeilijke regeltjes in beeld. dat de boel geijkt moet zijn e.d.
Ik denk dat het simpeler kan. Laad paal plaatsen en die met een laad pas laten laden. Doen ze bij ons in de gemeente ook. En volgens mij zit er bij de meeste elektrische auto's een laad pas.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk


EriLin

Ik zeg het bijna bij iedere camping die ik tegenkom, plaats een laadpaal of 2 op je camping, het trekt alle EV rijders naar je toe als ze makkelijk kunnen laden.

Wij kijken ook bij de keuze van campings of we daar kunnen laden of dat er een supercharger in de buurt is.

En inderdaad de meeste zijn zakelijk, hebben een laadpas, dus die gaan hem echt wel daar neerzetten. Elk huisje voorzien van een fatsoenlijke laadpaal (Amperes) zal een uitdaging gaan worden voor de stroom infra van zo'n vakantiepark ben ik bang, en eigenlijk ook overbodig op dit moment.

Hemertje

Citaat van: Yella op augustus 13, 2021, 12:43:34 PM
Mooi meegedacht. Nu moet men nog willen. Want dat is vaak nog wel een dingetje om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.
Maar feit is dat er al meer ev's komen die opgeladen moeten worden. En het is logisch dat dit voor eigen rekening komt.
Is het overigens niet mogelijk om zelf een meter te installeren, buiten de hoofdmeter om. Die gewoon het verbruik registreert en via internet doorgeeft? Of komen er dan weer allerlei moeilijke regeltjes in beeld. dat de boel geijkt moet zijn e.d.

Ja, voordenken ipv nadenken noem ik dat ;)

Wat is aangeef dat je zelf inderdaad een meter plaatst achter de hoofdmeter, 1 die zo gecalibreerd is dat je daarmee mag verrekenen

Het kost vaak tijd om mensen uit hun vaste stramien van denken te halen

Hemertje

Citaat van: martijnmarleen op augustus 13, 2021, 01:36:11 PM
Ik denk dat het simpeler kan. Laad paal plaatsen en die met een laad pas laten laden. Doen ze bij ons in de gemeente ook. En volgens mij zit er bij de meeste elektrische auto's een laad pas.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Los van de EV rijders wil je ook je huurders van je vakantiehuisje laten betalen wat men daadwerkelijk verbruikt

Grappig om te zien dat de verhuurder zichzelf groen en geel ergert aan zijn 5 euro die hij op de camping moet betalen voor de koelkast en telefoon maar dit opdezelfde manier verrekent aan zijn eigen klanten terwijl het ook anders kan wat ik hierboven schets, of er nu wel of niet een EV staat...

Hier een mogelijkheid:

https://new.abb.com/low-voltage/nl/producten/system-pro-m/energie-efficiente-producten/energiemeters



sanderv

#110
Verhuur via oa bellevilla werkt niet op die manier. Verrekening van de huuropbrengst gaat niet rechtstreeks via de eigenaar, twee keer per jaar krijgen we wel een energierekening op basis van de geijkte meters in de centraalkasten. Sleuteluitgifte en inname gaat via een balie. Ik kan dus niet iedere week een meter opnemen en vereffenen met een huurder. Ik zie de huurder niet eens.
En ja, 5 euro per nacht betalen voor het opladen van een smartphone en een Led lamp staat inmiddels niet meer in verhouding. Geen wonder dat ik tegenwoordig op veel campings overdag soms ladingen powerbanks zie opladen in de sanitairgebouwen.

Hemertje

Als eigenaar zou ik ook die 'geijkte' meters willen controleren
Er zijn legio problemen bekend

https://www.gelderlander.nl/home/hoe-dom-is-de-slimme-meter-chris-levert-energie-terug-maar-heeft-geen-zonnepanelen~a7468086/

En als verhuurder kan je het natuurlijk best aankaarten bij Bellevilla dat je erop staat dat de vervuiler betaald

Ik hou misschien te graag controle over mijn eigen middelen en kosten. ;)


Marcel

Ik zag dit jaar ook een elektrische auto opladen op de auto. Ik was ten eerste verbaasd dat dit kon. Levert dat voldoende 'power'?
Verder lijkt me dit inderdaad een probleem voor de toekomst als er meer elektrische auto's dit gaan doen. Niet zozeer voor de kosten maar dat het net het niet trekt.
De kosten is niet zo moeilijk, gewoon twee tarieven ij het betalen van elektriciteit.

EriLin

De CCC is de deur uit na 5 jaar elke keer wel iets aan de wagen.

We zijn aan het kijken naar een nieuwe. Waarschijnlijk wordt het een Campooz Lazy Jack. Ben erg benieuwd wat de hogere opbouw met het energieverbruik gaat doen (wordt zeker slechter). De CCC zonder iets op of in het imperiaal was natuurlijk perfect qua stroomlijn. De Lazy Jack is gewoon een lompe kubus achter de auto.

Ben benieuwd...

martijn82

Citaat van: EriLin op november 29, 2021, 10:18:23 AM
De CCC is de deur uit na 5 jaar elke keer wel iets aan de wagen.

We zijn aan het kijken naar een nieuwe. Waarschijnlijk wordt het een Campooz Lazy Jack. Ben erg benieuwd wat de hogere opbouw met het energieverbruik gaat doen (wordt zeker slechter). De CCC zonder iets op of in het imperiaal was natuurlijk perfect qua stroomlijn. De Lazy Jack is gewoon een lompe kubus achter de auto.

Ben benieuwd...
Al eens aan een Camp-let gedacht? Is lager en minder gewicht. Dus beter achter de auto ?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk


JanJD

Citaat van: EriLin op november 29, 2021, 10:18:23 AM
De CCC is de deur uit na 5 jaar elke keer wel iets aan de wagen.

We zijn aan het kijken naar een nieuwe. Waarschijnlijk wordt het een Campooz Lazy Jack. Ben erg benieuwd wat de hogere opbouw met het energieverbruik gaat doen (wordt zeker slechter). De CCC zonder iets op of in het imperiaal was natuurlijk perfect qua stroomlijn. De Lazy Jack is gewoon een lompe kubus achter de auto.

Ben benieuwd...

Voor een eventueel meerverbruik door een andere vouwwagen aan de haak zie ik 2 belangrijke oorzaken:
1) Hogere luchtweerstand.
2) Hogere massa.
Het frontale oppervlak van een tenttrailer model Campooz is groter dan die van de Combi-Camp. De Campooz tenttrailer steekt zowel in de hoogte als breedte meer uit waardoor de wagen minder 'in de luwte' achter de auto zit. Zonder een gedetailleerde aerodynamica analyse lijkt mij dat in het algemeen een grotere vierkante doos (vouwwagen) achter de auto meer luchtweerstand oplevert.
De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtweerstand. Bij gelijke aerodynamische eigenschappen moet een automotor bij 30% snelheidsverhoging (bijvoorbeeld van 100km/u naar 130km/u) 70% meer vermogen leveren!
Meerverbruik vanwege extra massa wordt duidelijk zichtbaar in een bergachtige omgeving. Met behoud van snelheid een bergpas op rijden met veel extra massa aan de haak vraagt veel extra vermogen.
(Rolweerstand, motor efficiency en andere verbruik bepalende factoren zijn buiten beschouwing gelaten.)
Langdurig de automotor veel vermogen laten leveren kost energie (Energie = Vermogen x Tijd). De energie komt bij een auto in het algemeen uit de tank of accu.


Wij gingen in onze pre-vouwwagen tijdperk met losse auto met dakkoffer erop op vakantie. Nu hebben wij een qua vorm met de Campooz vergelijkbare 3Dog vouwwagen. Onze auto (ruime Toyota met 150pk ongeblazen 2.0 VVT-i benzine motor) rijdt zonder aanhangwagen en dakkoffer in Nederland ongeveer 11,5km op een liter.
Met de dakkoffer, in bergachtige omgeving en met stroom mee (dus ruim 130km/u in Frankrijk) zakte het verbruik naar ongeveer 10,7km/l.
Met de vouwwagen erachter (en zonder dakkoffer maar wel met de stroom mee) kan er minder dan 10km op 1 liter gereden worden. Vooral in bergachtige omgeving schiet het verbruik omhoog.


Ik was trouwens best teleurgesteld dat met de vouwwagen het brandstofverbruik zo sterk omhoog gaat. Ik heb de indruk dat de tenttrailer modellen van Campooz, Campwerk, 3Dog, Gordi-Gear, Buite-Lewe enz. niet uitblinken in gunstige luchtweerstand. En dit samen met een relatief hoge rijsnelheid levert een fors extra brandstofverbruik op. De genoemde Camplet lijkt mij veel gunstiger zowel qua luchtweerstand als massa.


Trouwens over aerodynamica, kampeermiddel en een elektrische (Tesla) trekauto gesproken: De afgelopen zomer kwam de combinatie op de foto 'onze' camping oprijden. Ben benieuwd wat de actieradius van een dergelijke combinatie is :-)
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

sanderv


martjeklap


EriLin

Gisteren een Campooz Lazy Jack besteld. Was de enige vouwwagen in de selectie lijst waar onze hartjes sneller van gingen kloppen.

We hebben nog even snel naar de Camplet gekeken maar dat is niet onze smaak en zooi meenemen zonder dakkoffer (die ik niet wil) wordt een uitdaging.

Week 4 kan hij afgeleverd worden, maar dat ging ons niet lukken. Medio februari gaat ie geleverd worden, dan kunnen we gelijk de eerste 80km/h landweg test naar de stalling rapporteren.

Yella

Citaat van: EriLin op december 02, 2021, 07:21:19 AM
Gisteren een Campooz Lazy Jack besteld. Was de enige vouwwagen in de selectie lijst waar onze hartjes sneller van gingen kloppen.

We hebben nog even snel naar de Camplet gekeken maar dat is niet onze smaak en zooi meenemen zonder dakkoffer (die ik niet wil) wordt een uitdaging.

Week 4 kan hij afgeleverd worden, maar dat ging ons niet lukken. Medio februari gaat ie geleverd worden, dan kunnen we gelijk de eerste 80km/h landweg test naar de stalling rapporteren.
Op de Camplet kan ook een opbergzak.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.