Flightcase als disselbak, fietsendrager erop?

Gestart door Thomas1984, augustus 23, 2024, 10:22:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

Thomas1984

Hallo forumleden,

Ik heb een idee wat mogelijk slecht is. Op mijn vw heb ik een fietsendrager voor twee fietsen op de dissel gemonteerd zitten. Mijn vw heeft echter ook een keukenblok erachter hangen, waardoor ik constant moet opletten dat de gewichtsverdeling in de wagenbak op orde is, als ik deze verplaats zonder fietsen.

Ik wil nu eigenlijk een disselbak op de dissel hebben waarin ik mijn tentstokken én gasttank kwijt kan, evenals eventueel ander gerief, én daar bovenop dan de fietsen. Deze disselbak kan dan natuurlijk niet van kunststof zijn, maar dit zou stevig genoeg moeten om én de inhoud veilig te vervoeren, door bochten e.d. én een tweetal elektrische fietsen zónder accu te dragen.

Andere opties, zoals een imperial monteren óf een buis onder de vouwwagen voor de stokken, is voor mij geen optie. Een imperial is duur, kost meer tijd, is te hoog en kost plek op de camping en onder de vouwwagen is niet genoeg plek voor een grote genoeg buis of stokkenkist.

Ook wil ik dat deze disselbak goedkoop is én stevig genoeg is. Zelfbouw is (g)een optie, maar ik zie voor hetzelfde geld een mogelijkheid om een tweedehands flightcase op de dissel te monteren en daar bovenop dan de fietsendrager. Met vier beugel van de flightcase op de dissel en vier tot zes beugel van de fietsendrager zou dit moeten werken. De flightcase zal zo'n veertig centimeter hoog zijn, wat het plaatsen en verwijderen van de fietsen niet onmogelijk maakt.

Ik ben benieuwd wat jullie advies is. Zouden de krachten van de beladen fietsendrager te groot zijn voor een flightcase? Ik weet de dikte van het materiaal nog niet.

OhPeeCee

De fietsendrager en de ruimte tot de wagen bak is die groot genoeg om een pvc pijp op de dissel te schroeven, a la campwerk optie voor opbergen stokken.

Ik denk dat goedkoop heel lastig wordt, en het is een relatief begrip. Bij trailerparts hebben ze disselbalken in veel verschillende maten.
Bak moet toegankelijk zijn. Ook als je de fietsen erop hebt staan, dus vertikaal een klep is dan wel een must.
Je kan een frame laten maken waar je fietsendrager opstaat en de kist binnen dat frame plaatsen. 

Misschien met een hoge fietsdrager adapter zou je het ook mogelijk kunnen zijn.

Maar een kist waar de fietsen drager opgebouwd kan worden wordt een apart verhaal. De kist zou kunnen hebben maar hoe zwaar moet het bevestigingsmateriaal materiaal worden waarmee je het op de dissel vastbout.

Succes. Als je het gelukt is zien we de foto's wel verschijnen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Alex

Ik zou geen fietsen in de hoogte willen hebben.
Blijven dan snel wiebelen.
Als ik die mee zou nemen dan gelijk op de dissel.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

FriedelP

Weet ook niet direct of dat dit de oplossing is voor je probleem. Gaat nog altijd veel lading moeten verplaatsen voor in evenwicht wel of geen fietsen erop. Denk zelf dat het effect nog groter kan zijn.

Je kan de fietsen ook op het dak van de auto zetten. Dan is dat probleem weg en neem je geen risico's op de vouwwagen. OK, is ook hoog, maar er zijn van die dakdragers waar je met een lift de fiets op de auto kan zetten en dus de inspanning minder complex is.
Een voorbeeld maar er zijn er meer:
Fischer fietsendrager dakbevestiging met daklift - Berger Camping (berger-camping.nl)

sammyvannorel

Ikzelf ben van team fietsen op het dak van de auto, maar een optie zou kunnen zijn om PVC buizen (stuk of 4) op je dissel te knutselen en daarop het fietsenrek plaatsen: dan kun je je stokken kwijt en gaan je fietsen niet al te veel de hoogte in.

Ik heb daar wel eens een plaatje van gezien, maar kan het zo snel niet terugvinden op het forum.
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

poldertoerist

fietsen wat hoger is geen probleem, mits de constructie solide is.  en je er geen ebikes op gaat zetten.

zelf heb ik heel lang een constructie gehad van een lange adapter met kogel waar ik mijn normale fietsendrager op had. daar tegenaan had ik een eenvoudige kunststof smalle disselbak.  dat was echt een Prima constructie.

Adventure Awaits

FriedelP

Er is uiteraard veel verschil in wat hoger en achter welke auto het gaat.

Hier wordt een case van 40 cm gesproken waarop de fietsendragen wordt geplaatst en daarop de fietsen. Hoe je nog in de case gaat kunnen is dan ook een vraag.
Maar je komt dan aan een constructie van iets van een 40 cm + 20 cm + 110 cm voor de fietsen zelf. Dat is 170 cm of ongeveer de hoogte van de meeste auto's vanaf de grond. Een behoorlijk deel van je contstuctie gaat dan boven de auto uit steken en dus heel veel wind vangen. Die fietsendragers zijn gemaakt om achter de auto de fiets mee te nemen, dus zonder dat de wind daar vol op zit. Sterk de vraag dus of dat die berekend en gemaakt is om de fietsen een stuk hoger dan de auto vast te houden en daar vollop wind te krijgen. Laats was hier nog een tullip die gescheurd was achter een HK vouwwagen waar de fietsen ook meer wind vangen omdat ze veel hoger zitten dan de de vouwwagen zelf. Ik heb daarom sterk mijn twijfels dat die fietsendragers daar wel echt op gebouwd zijn.

Hier wordt dat geheel vast gemaakt een de flightcase die al dat gewicht en wind en wiebelen moet gaan dragen. Ook hier sterk mijn twijfels dat de case daarop berekend is. En dat geheel wordt aan dissel vast gemaakt...

Ik vindt dat heel veel risico's bij elkaar waar je van de meeste dingen te weinig info hebt om deftig door te rekenen wanneer dat wel of niet gaat houden. Maar vindt het een groot risico.

Bovendien gaat het het probleem van bagage verhuizen voor wel of geen fietsen op de dissel niet oplossen. Doordat de fietsen hoger staan gaat die impact juist groter zijn.

Kan begrijpen dat men het hoog vindt om ze met imperiaal op de vouwwagen te zetten. en ook de andere opmerkingen van de imperiaal kan ik volledig inkomen.

Daarom het voorstel van de dakdrager met lift. Lost het probleem van de hoogte op. De wagen met of zonder flightcase kan altijd op zelfde wijze geladen zijn of men de fietsen nu mee heeft of niet De dakdrager kan tijdens verlof op auto blijven staan. Mijn inziens lost dat veel meer de probleemstelling van de toppic starter op en is het een robustere en veiligere constructie.

Thomas1984

Bedankt voor jullie input! Vooral de laatste beschrijving van FriedelP vond ik nuttig. Ik heb zo inderdaad mijn twijfels of het veilig is. En onzekerheid = geen veiligheid. Ik zie er dus vanaf.

Aanvullende informatie; de trekwagen is een ford focus station. De fietsen op de drager zijn nét hoger dan de auto. Met mijn 'plannetje' zouden ze inderdaad zo'n 40cm hoger staan en dus meer wind vangen én meer krachten uitoefenen. De dissel zal geen kik geven, maar een flight case die niet berekend is op het topgewicht dat tevens twee scharnierpunten heeft is een onzekerheid. Ik heb dakdragers voor tot wel vier fietsen, maar ik wil m'n combinatie zo gestroomlijnd houden, dat rijdt lekkerder en kost minder benzine en tol.

Ik ga mij eens verdiepen in een buis op de dissel of eronder.

FriedelP

Bij die dakliften wordt de fiets op zijn zei op het dak gelegd. Dus minder hoog. Bij tol kan dat schelen, maar zult moeten rekenen. Maar zal zo wie ook wel wat extra verbruik opleveren.

poldertoerist

zo had ik het destijds op mijn Trigano.

werkte echt prima
Adventure Awaits

Thomas1984

Heb je hier een kogel op een hoge paal achter de disselbak op de dissel gemonteerd?

xray

Citaat van: poldertoerist op augustus 23, 2024, 06:22:45 PM
zo had ik het destijds op mijn Trigano.

werkte echt prima
Maar 1 wielrenfiets is wel veel lichter dan 2 elektrische fietsen die TS wil meenemen.... Denk dat je met 2 fietsen snel over je kogeldruk gaat?

poldertoerist

Citaat van: Thomas1984 op augustus 23, 2024, 06:54:10 PM
Heb je hier een kogel op een hoge paal achter de disselbak op de dissel gemonteerd?
klopt en deze disselbak is smaller dan de meeste.. eigenlijk voor een caravan en dat zijn die palen ook.  maar let op! die heb je in verschillende kwaliteiten.

Adventure Awaits

poldertoerist

Citaat van: xray op augustus 23, 2024, 07:56:28 PM
Maar 1 wielrenfiets is wel veel lichter dan 2 elektrische fietsen die TS wil meenemen.... Denk dat je met 2 fietsen snel over je kogeldruk gaat?
hier stond er maar 1 fiets, maar heb er ook twee op gehad.

geen met ondersteuning want dat heb ik nog niet nodig ;-)
maar ebikes zijn sowieso zo zwaar dat je goed na moet denken over de constructie.. ook bij Campers is dat een bron van ellende bij dragers.
Adventure Awaits

OhPeeCee

Er is iemand die de uitdaging had en overwonnen. Plaatje komt van marktplaats. Wat voor kogeldruk ga je hier mee krijgen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro