Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?

Gestart door KenJo, mei 29, 2015, 01:32:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

FriedelP

Zelf de eenvoudigste uitdraaipoten van Alko kunnen een gewicht tot 250 kg dragen. 4 pootjes betekend dus dat het een wagen tot 1000 kg kan dragen zonder dat het op de wielen steunt. Denk dus wel dat je met de uitdraaipoten het kan waterpas zetten als het over een vouwwagen gaat. Caravan zal wat zwaardere poten nodig hebben en daar kan het best wel zijn dat het onvoldoende is. Maar een vouwwagen van meer dan 1000 kg gelanden ga je niet vaak tegen komen. En eens opgeslagen gaat al een behoorlijk deel van het gewicht uit de wagen.

Denk dus wel dat bij de meeste vouwwagens het kan dat je ze met de poten waterpas zet. Echter ik ben niet direct de sterkste en een wagen van meer dan 600 kg met een zwengel via de pootjes opkrikken om waterpas te zetten... Als het verschil klein is lukt met dat nog vlot, maar bij groter verschil ben ik dan erg lang bezig om daar voldoende kracht voor op te brengen. Een leveler is dan een stuk sneller. Gebruik daarvoor ook de goedkopere waterpas die standaard in de dissel ligt.

GuustFlater89

Ik denk dat het probleem niet direct zit in de pootjes zelf, maar in het frame van de vouwwagen zelf. Die wordt ineens heel anders belast wanneer het gewicht op de hoeken drukt ipv het midden op de as. Die pootjes zelf zullen niet zomaar doorbuigen.
Cabanon Malawi 2.0

FriedelP

Bij de aflevering van mijn wagen werd expliciet gezegd dat dit kon. Als ik naar het chassis kijk en wat op het kentekenplaatje staat, kan dat ook een pak meer verdragen. De beperking, in mijn geval tot 650 kg zit hem in de specificaties van de as. Denk dat dit bij de meeste vouwwagens wel het geval zal zijn.
Er lijkt mij meer stevigheid te moeten zitten om het hele gewicht op twee punten in het midden stevig te houden dan op vier punten in de hoeken, in de meeste gevallen nog ondersteund door een of meerdere wielen in het midden.

GuustFlater89

Het chassis (vaak Alko) zelf is zeker sterk zat. Maar de pootjes zitten vaak aan zijbalkjes die niet bij het Alko chassis horen, maar bij de opbouw van de vouwwagen. Die zijn heel anders gedimensioneerd (in ieder geval bij onze Malawi). Ik wil niet heel erg in de mechanica duiken, maar het moment dat ontstaat door het uitgedraaide pootje (wederom in ieder geval bij de Malawi) moet grotendeels worden opgevangen door een dunne stalen hoeklijn die zeker de 25% van het gewicht van de wagen (en niet te vergeten de personen die in de wagen slapen) niet gaat dragen. Een aanhanger chassis is juist helemaal ontworpen om het gewicht op de as te dragen.
Als de fabrikant zegt dat je de poten kunt gebruiken om te leveren, kun je dat gerust doen, zoals in FriedelP's wagen.
Maar als de fabrikant het ontraadt om de wagen te leveren met de poten zou ik me daar maar aan houden, als het wel zou kunnen hadden ze dat echt wel gemeld, is namelijk wel een handige optie.
Cabanon Malawi 2.0

bdw

Deze vraag specifiek gestel voor de Malawi 2.0. Kan er een andere uitdraai poot onder? Reactie van De Wit:

Citeer
Helaas zijn er geen andere opties dan de uitdraaipoten mogelijk voor de Cabanon Malawi 2.0. Hij zal altijd de wielen ook nodig hebben om op te rusten. Een klein beetje waterpas stellen met de uitdraaipoten kan wel, echter mogen de wielen niet uit de vering getrokken worden.

Wanneer een wiel te ongelijk staat, is een keg te adviseren.

Drikusniet

Onder mijn Malawi 1.0 heb ik wel andere poten er onder gezet. Maar  ook verplaatst, zodat de krachten goed op het frame worden overgebracht. De standaard constructie/plaats kon inderdaad naar weinig kracht overbrengen.

GuustFlater89

Citaat van: Drikusniet op augustus 05, 2024, 11:27:24 PM
Onder mijn Malawi 1.0 heb ik wel andere poten er onder gezet. Maar  ook verplaatst, zodat de krachten goed op het frame worden overgebracht. De standaard constructie/plaats kon inderdaad naar weinig kracht overbrengen.
Heb je daar misschien een fotootje van?
Cabanon Malawi 2.0

Spiegelbeeld

Schenk een glas (liefst een pul) vol met koud bier, zodat zich heerlijke condens druppels aan de buitenzijde vormen en zet dat glas op de dissel. Kijk naar het bierpeil, is dat min of meer vlak dan staat ie goed.
Bij twijfel drink het bier op, schenk een nieuwe in en herhaal proces, dit net zo lang volhouden tot je tevreden bent.

FriedelP

:H :H :H :H
Na een aantal keren herhalen zal je wel de indruk hebben dat ie waterpas staat, ook al staat die in werkelijkheid zo scheef als maar kan zijn  :H :H :H

Drikusniet

Citaat van: GuustFlater89 op augustus 06, 2024, 07:54:35 AM
Heb je daar misschien een fotootje van?
Volgens mij heb ik daar nooit een foto van gemaakt en de wagen is ondertussen verkocht.
Maar het principe is eenvoudig. Ik heb 4 nieuwe (zwaardere) poten gekocht (bij Middelbos in Assen) ook omdat ik graag de plankjes er direct aan vast wilde kunnen maken en ik dus die gesloten halfronde buisjes aan het uiteinde wilde.
Die poten heb ik naar binnen verplaatst, waarbij de 'lange poot van de T' op de chassisbalk geplaatst is. Hierdoor worden de krachten direct goed op de wagen overgebracht.

Als je een disselbak erop hebt, dan moet je de draaihendel verlengen als je makkelijk omhoog wilt draaien.

Ik kon hier mee de wagen gemakkelijk waterpas stellen, waarbij ik zonodig een wiel kon laten zweven.

Paultjepaulus

Las ook iemand die ipv de levellers het andere wiel een klein beetje uitgraaft om de wagen waterpas te zetten... Zal de camping eigenaar ook niet al te blij van worden :>

metalpe

Lijkt me ook niet neen :)

Wij doen het zo:
Eerst het neuswiel tot hij ongeveer recht staat.
De rest met de pootjes. Ik draai de pootjes niet graag te ver uit, dus als hij aan 1 kant hoger moet dan aan de andere, leg ik daar 2 of 3 plankjes onder, en aan de andere kant 1 zodat de hoek van de pootjes overal min of meer gelijk is. Nodig? Weet ik niet. Maar 't zit in m'n hoofd  :) Ongeveer recht is ook recht bij mij, vertel ik er wel bij.
Bij onze vouwwagen moet de klapkant altijd min of meer even hoog of hoger staan dan de andere kant. Zeker niet lager. Anders lukt het niet. Daarom heb ik dit jaar zo'n opblaasding gekocht om het wiel wat omhoog te pompen. Flatjack, maar dan namaak. gewoon met een klein hand-fietspompje. Op 2 van de 8 campings nodig gehad dus ik was er wel blij mee.

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

poldertoerist

Ik had een schaarkrikje en die heb ik dit jaar vervangen door een klein potkrikje.

In de lengte waterpas met het neuswiel, dan het potkrikje onder de as met een paar plankjes er onder, paar keer krikken (kost vrijwel geen energie) dan de pootjes uitdraaien. totdat je net beetje weerstand voelt. Krikje blijft dan wel staan maar doet geen dienst meer.

Dit kost echt zo weinig inspanning en succes is gegarandeerd, dat ik werkelijk niet begrijp waarom je het anders zou willen. Oh ja, en bij mij is recht dus wel echt recht.

Afgelopen zomer zag ik mensen met van die wiggen in de weer, en maar draaien met die wagen en weer niet goed... die waren echt heel lang bezig. nou hadden ze wel een harde deksel dus mogelijk dat het wat nauwkeuriger komt, maar juist dan zou ik die methode laten varen.
Adventure Awaits

metalpe

Die potkrik klinkt ook niet slecht.
Ik heb een foto gevonden van het opblaasding. Een beeld zegt zo veel meer dan 1000 woorden. Vandaar...

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Alex

Voor de Beachy gebruik ik deze.
Om het wiel schuiven en met de accuboormachine omhoog draaien.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden