Opzettijd Aart Kok Livingstone

Gestart door Lebbink, juni 11, 2014, 07:49:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

PetrusPaulus1972

Jazeker verkopen ze een tussenstuk/groter zeil. De expandable. Ik geloof 95 euro. Ik ga binnenkort voor eentje kijken want ik ken dit probleem maar al te goed.

Ik moet ergens een foto hebben maar waar......

Frankie

Citaat van: PetrusPaulus1972 op augustus 06, 2014, 04:01:26 PM
Jazeker verkopen ze een tussenstuk/groter zeil. De expandable. Ik geloof 95 euro. Ik ga binnenkort voor eentje kijken want ik ken dit probleem maar al te goed.

Ik moet ergens een foto hebben maar waar......
Staat gewoon op facebook En inderdaad een pees met een breed stuk dekzeil ter vervanging van de standaard pees met nylon strook, zodat je maar één keer hoeft te ritsen. Maar hierbij valt het zeil niet meer over de rand en het standaard elastiek kun je dan ook niet meer overal vastmaken. En hoe waterdicht dat is... Zijn er mensen die dat ding hebben? Gebruikerservaring?

japio

Hallo wij hebben een trigano alpha . die is qua model gelijk aan de ccc. Wij hebben gekozen voor de alpha om dat die een stuk vriendelijker is geprijsd dan de ccc. De basis op zetten kost ongeveer 10 minuten dat wil zeggen pootjes uitdraaien en open klappen eigenlijk is het zo gebeurd. En dan kun je in principe slapen. Makkelijk voor alleen een overnachting.
Wij ritsen dan de luifel er nog voor en dat zijn drie stangen en het kleed, de laatste moet je er even aan ritsen.
Hij slaapt heerlijk. wel in combinatie met een opdekmatrasje ,4 cm.
De koeling werkt super evenals de waterkraan .gasfles open draaien en je kan koken of whatever ook gewoon onderweg.
nou succes met je keuze...... GROET JAPIO. :nl

tstn

Zoals ik een aantal opmerkingen lees, wordt snelheid vaak verward met opzet gemak.
Ook wij hebben snelheid in het begin gezien als een belangrijk punt.
Wij zetten onze Aart Kok Kampala inmiddels binnen het halve uur op inclusief zonneluifel. Dat komt omdat we op elkaar zijn ingespeeld en we er inmiddels een behoorlijke routine in hebben gekregen.
Hiervoor kampeerden we in een De Waard Albatros, die hadden we ook in ongeveer een half uur staan. Maar dat was wel aanzienlijk meer werk. Bij de Kampala gaat het allemaal wat makkelijker.
Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat het gemak van het opzetten belangrijker is dan de tijd die ermee gemoeid is. Immers hoe eenvoudiger dit gaat hoe minder je er tegenop ziet.

En dan blijken er tussen de verschillende merken behoorlijke verschillen te bestaan in het gemak van het opzetten. Zowel voor één overnachting als voor langere tijd op één plek.
Het dus zaak om eerst met elkaar af te stemmen wat je belangrijk vindt in een vouwwagen en je goed te laten informeren bij de dealer of fabrikant. Stel veel vragen en wees kritisch. Je legt er tenslotte een niet gering bedrag voor neer.

Miirjam met Livingstone

Heeft iemand al ervaring en tips voor het opzetten van een verschrikkelijk natte tent? Wij vertrokken van de tussenstop met stromende regen en kregen bij het opzetten later op de dag de stokken nauwelijks uitgeschoven. Het horizontaal stellen van de zijstokken was ondoenlijk. We hebben hierdoor veel langer over het opzetten gedaan. Ook het dichtritsen van het zeil ging moeizaam met zo'n nat pak eronder.
Tevens hadden we op advies van de winkel alleen de klemmen van de middelste stok vastgezet. Een van de klemmen van de achterste stok is afgebroken. Dat advies dus maar niet meer opvolgen....

Cadillacfreak

Hebben wij ook een keer gehad. Zo goed als kan de tent opzetten en dan laten drogen, vervolgens kun je hem weer prima als vanouds opzetten.

tstn

Wij hebben dit ook eens aan den lijve ondervonden met onze kampala. Zeer frustrerend.
We hebben er van geleerd dat we ons grondzeil bij het opzetten altijd eerst inritsen en daarna pas boel vastzetten en afspannen. Dan gaat het met een natte tent ook goed.
En het verhaal dat je je beddengoed gerust kan laten liggen gaat bij onze kampala zeker niet op. Ik leg bij nat inpakken altijd een plastic zeiltje over de bedden.

Jerome

Wij hebben wel eens ingepakt in de regen. Maar dat was op de weg naar huis. De volgende dag hebben we de tent laten drogen, maar hiervoor hoeft ie niet volledig strak opgezet te worden. Dus de voorste buizen niet volledig uit getrokken.
Het horizontaal zetten van de zijstokken kost bij ons altijd de nodige kracht. Ik kan me voorstellen dat dit met het zware natte doek bijna niet te doen is. Mijn oplossing zou dan zijn om de stokken dan maar niet horizontaal te zetten. Zet ze in de positie lager onder een hoek of laat ze zelfs in de buizen geklikt waarin ze ook in ingeklapte stand zitten. Dan staat er flink wat minder spanning op het doek en kan je de tent strak spannen door de voorste zijbuizen wat verder uit te schuiven.
De volgende dag, als de tent droog is kan je de buizen nog horizontaal zetten als je wil.

Het dichtritsen van de hoes komt vrij kritisch. Toch hebben wij afgelopen vakantie  rond getrokken met behoorlijk wat spullen op het bed. Dekbed + kussens + 3x self inflateble matjes + 3x slaapzak en de kuip aan de tent geritst. Al met al een flink pakket. Je moet er wel voorzorgen dat niet alles naar 1 kant ligt maar wat verdeeld over de breedte van het bed. Tijdens het inklappen komt er meer aan de achterkant te liggen dan aan de voorkant. Je moet er dus voor zorgen dat niet het meeste aan de achterkant komt te liggen maar mooi verdeeld over het bed.
Hiervoor is het ook nodig om de voorste en achterste buizen los te zetten. Dan kunnen deze enigszins weg gedrukt of getrokken worden zodat het pakket lager wordt.
Ik denk dat de klem ergens "klem" heeft gezeten bij het inklappen waardoor deze gebroken is. Ik zou zeggen een aandachtspuntje bij het inklappen. Maar ik zou ze niet vast zetten. Dan wordt je pakket eerder hoger dan lager en is het dicht ritsen van de hoes alleen maar moeilijker.
Verder is van belang dat de hoes er goed recht op ligt. Besteed even zorg aan het verdelen van de lading en de tent op het bed en aan het positioneren van de hoes. Dan is het ritsen een fluitje van een cent. Wanneer je dat niet doet is het een gevecht.
Wat ook helpt, maar dat is alleen bij mooi weer, leg de hoes even in de volle zon, daar wordt ie zacht en soepel van. Dan valt ie makkelijker over de wagen.
By the way, wij willen onze hoes wat laten verhogen, zodat we de self inflatebles niet leeg hoeven te laten.

Frankie

Citaat van: Miirjam met Livingstone op augustus 08, 2014, 11:12:06 PMTevens hadden we op advies van de winkel alleen de klemmen van de middelste stok vastgezet. Een van de klemmen van de achterste stok is afgebroken. Dat advies dus maar niet meer opvolgen....
In de opzetinstructie van Aart Kok zelf staat ook vermeld dat je alleen de klemmen van het middelste portaal vast moet zetten. In het videofilmpje wordt echter gezegd dat alle klemmen vast moeten.

Yella

Citaat van: Frankr op juli 30, 2014, 09:03:52 AM
Jammer dat Aart Kok wat dat betreft niet als Holtkamper (bij de kyte) een ruimer afdekzeil kan leveren (door een tussenstuk ertussen te ritsen), maar dat moet volgens mij ook alsnog wel te (laten) maken zijn. Een strak zeil zit er wel mooi uit, maar voor mensen met een opdekmatras is inklappen met luifel etc er nog aan al niet meer te doen.
Niet alleen de kyte heeft dit ruime afdekzeil, ook de Cocoon. Althans de onze. Er kan echt veel onder dit dekzeil. Wij laten bij het inklappen alles op de bedden liggen, slaapzakken, kussens, kussen en slaapzakken en luchtbedden (leeg) van de beide pubers. Past allemaal makkelijk. Dan inklappen en vervolgens nog alle andere troep boven op de tent. Dichtritsen van het dekzeil gaat gemakkelijk en met de elastieken trek je het dekzeil vervolgens simpel strak vast. Klappert niet. Verbaas me er nog steeds over, want bij de Jametic bolde het zeil altijd erg op, ondanks de vele spanpunten voor het elastiek.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.