Jaarlijks onderhoud bij Dealer

Gestart door StijnMattheus, september 20, 2012, 03:13:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

StijnMattheus

Allen,

Op het gevaar af dat dit soort topic al eens eerder werd gepleegd... (ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar niet het antwoord gevonden wat ik zocht)

Bij de dealer waar ik mijn klapper heb gekocht hangt er een groot bord met daarop de melding dat als je je klapper om het jaar bij hen op onderhoud doet je telkens een jaar extra garantie krijgt.
Dit kan tot 4 keer gebeuren.

Nu heb ik daar zo mijn bedenkingen bij:
1. Is dit een 'lokkertje'?  Ik bedoel, het is als dealer vrij lucratief om de mensen een extra jaartje garantie te geven op een nieuwe klapkar als ze op onderhoud komen.  je vervangt eens wat, je rekent onderhoudskosten aan en op het moment dat er effectief iets aan de kar kan schelen (bijvoorbeeld na 5 jaar) geef je er de brui aan.
2. Wat ze precies controlleren (men zegt 40 punten) zeggen ze niet (heb het, moet ik toegeven, ook niet gevraagd)  hebben jullie daar een idee van?
3. Is het de moeite om jaarlijks twee keer de verplaatsing naar de dealer te maken (voor mij toch een 240 km enkele reis) aangezien de klapper daar een week moet blijven?
4. Doen jullie dit soort onderhoud en wat is jullie ervaring hiermee?

alles hierboven is zeker niet negatief bedoeld, ik heb een zeer goede ervaring tot nu toe met mijn dealer (vw-specialist Boxtel), ik wil gewoon even polsen naar jullie gedachten hierover, en als het jaarlijks onderhoud effectief nuttig blijkt te zijn dan doe ik dat met de glimlach, want ook ik wil een zorgeloze vakantie...

Alvast bedankt voor jullie inzichten...


nikkel1964

Citaat van: StijnMattheus op september 20, 2012, 03:13:53 PM
Allen,

Op het gevaar af dat dit soort topic al eens eerder werd gepleegd... (ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar niet het antwoord gevonden wat ik zocht)

Bij de dealer waar ik mijn klapper heb gekocht hangt er een groot bord met daarop de melding dat als je je klapper om het jaar bij hen op onderhoud doet je telkens een jaar extra garantie krijgt.
Dit kan tot 4 keer gebeuren.

Nu heb ik daar zo mijn bedenkingen bij:
1. Is dit een 'lokkertje'?  Ik bedoel, het is als dealer vrij lucratief om de mensen een extra jaartje garantie te geven op een nieuwe klapkar als ze op onderhoud komen.  je vervangt eens wat, je rekent onderhoudskosten aan en op het moment dat er effectief iets aan de kar kan schelen (bijvoorbeeld na 5 jaar) geef je er de brui aan.
2. Wat ze precies controlleren (men zegt 40 punten) zeggen ze niet (heb het, moet ik toegeven, ook niet gevraagd)  hebben jullie daar een idee van?
3. Is het de moeite om jaarlijks twee keer de verplaatsing naar de dealer te maken (voor mij toch een 240 km enkele reis) aangezien de klapper daar een week moet blijven?
4. Doen jullie dit soort onderhoud en wat is jullie ervaring hiermee?

alles hierboven is zeker niet negatief bedoeld, ik heb een zeer goede ervaring tot nu toe met mijn dealer (vw-specialist Boxtel), ik wil gewoon even polsen naar jullie gedachten hierover.

Alvast bedankt voor jullie inzichten...

Ik ga dit jaar voor het eerst (na 2 seizoenen) de wagen w?l voor een beurt brengen. Hij moet er toch heen voor een kleine reparatie. Geen idee wat de dealer allemaal gaat doen, maar dat weet ik eigenlijk bij mijn auto ook nooit... Maar mijn situatie is qua reizen wat anders, de dealer zit bij mij letterlijk om de hoek. Zelf ontbreekt mij de handigheid om aan zaken als oplooprem en zo te knutselen en ik weet van mijn dealer dat hij vakman is.

Wezel

Ik heb net een vouwwagen gekocht en de dealer gevraagd naar de onderhoudsperiodiek. Hij gaf aan om de twee jaar, remmen, banden, gasdruk op de keuken en aansluitingen van gas. Hij gaf aan dat de vouwwagen ook mee kan naar de onderhoudsbeurten voor de auto, dan kijken ze in de garage remmen en banden na. Echter, je gasaansluitingen niet. Vind ik persoonlijk ook belangrijk. Kortom hij gaf aan om de twee jaar, maar ik ben een vouwwagen noob.

nikkel1964

 :off

Grappig: als iemand mij zegt "om het jaar" dan denk ik: dit jaar niet, volgend jaar wel, het jaar daarop niet et cetera.
Maar als iemand zegt "om de 2 jaar" dan denk ik ??k: dit jaar niet, volgend jaar wel, het jaar daarop weer wel et cetera.

Dat zal dus vast niet kloppen...  ::)

Sami

Als het gaat om een technische controle van de "aanhanger" dan kun je net zo goed naar een locaal servicepunt gaan voor caravans en aanhangers. Het wordt een ander verhaal als het gaat om onderhoud aan de "Tent"zelf.

Ik ga altijd naar mijn locale Bandenservice welke ook Bovag servicepunt is voor caravans en aanhagers.

Over de frequentie waarop je de VW laat controleren doe ik geen uitspraak. Ik zelf doe dat gemiddeld om de 2 jaar, maar ik rijd ook gemiddels zo'n 8000 km per jaar met de VW. Hiervan is het meerendeel in bergachtige gebieden waar de remmen behoorlijk op de proef worden gesteld.

Of de banden nog in goede staat en voldoende profiel hebben kun je zelf redelijkerwijs beoordelen. Met de remmen ligt dat anders. Periodiek deze laten nakijken is geen overbodige luxe maar een pure noodzaak in verband met je veiligheid.


StijnMattheus

#5
Het gaat hier echt om een jaarlijkse onderhoudsbeurt die een verlenging van de garantie tot gevolg heeft.
zoals ik al zei, wat ze doen weet ik niet.  Ik had het beter gevraagd natuurlijk (kan ik alsnog doen)
Als de dealer in kwestie mee leest mag ie het natuurlijk ook gewoon in de groep gooien.


nikkel1964

In je oorspronkelijke vraag zeg je "om het jaar". Is het nu elk jaar of om het haar, gezien je reisafstand maakt dat ook nog wel even uit!

StijnMattheus

Citaat van: NielsP op september 20, 2012, 04:20:15 PM
In je oorspronkelijke vraag zeg je "om het jaar". Is het nu elk jaar of om het haar, gezien je reisafstand maakt dat ook nog wel even uit!

Bij ons in West-Vlaanderen (BelgiĆ«) is om het jaar  gelijk aan jaarlijks.
Dus elk jaar...

Ik weet dat hier nogal wat verwarring rond is (ook in BelgiĆ« zelf trouwens). 
Dus om het jaar = jaarlijks = elk jaar = iedere keer dat het nieuwjaar is geweest.


Alberik

Citaat van: StijnMattheus op september 20, 2012, 03:13:53 PM
Bij de dealer waar ik mijn klapper heb gekocht hangt er een groot bord met daarop de melding dat als je je klapper om het jaar bij hen op onderhoud doet je telkens een jaar extra garantie krijgt.
Dit kan tot 4 keer gebeuren.

3. Is het de moeite om jaarlijks twee keer de verplaatsing naar de dealer te maken (voor mij toch een 240 km enkele reis) aangezien de klapper daar een week moet blijven?

Ik vind het nogal een vaag verhaal.  Dus als je de klapper om het jaar voor onderhoud brengt krijg je 1 jaar extra garantie, maar het 2e jaar dan? Vervolgens lees ik uit je verhaal dat de klapper 2 x per jaar voor onderhoud moet.

Je moet je afvragen wat die extra garantie inhoud en of dit opweegt tegen de kosten. Een onderhoudsbeurt is niet gratis. Zelf heb ik tot op heden mijn klappers om het jaar naar de plaatselijke aanhanger/caravan onderhoudsboer gebracht en kreeg na afloop een Bovag checklist mee. Het belangrijkste vindt ik dat de reminrichting, banden, verlichting en dat soort technische zaken in orde zijn.

StijnMattheus

Citaat van: Alberik op september 20, 2012, 04:24:04 PM
Ik vind het nogal een vaag verhaal.  Dus als je de klapper om het jaar voor onderhoud brengt krijg je 1 jaar extra garantie, maar het 2e jaar dan? Vervolgens lees ik uit je verhaal dat de klapper 2 x per jaar voor onderhoud moet.

Je moet je afvragen wat die extra garantie inhoud en of dit opweegt tegen de kosten. Een onderhoudsbeurt is niet gratis. Zelf heb ik tot op heden mijn klappers om het jaar naar de plaatselijke aanhanger/caravan onderhoudsboer gebracht en kreeg na afloop een Bovag checklist mee. Het belangrijkste vindt ik dat de reminrichting, banden, verlichting en dat soort technische zaken in orde zijn.

Ok, ik merk dat er toch nog wat taal en interpretatieproblematiekjes opduiken.
Duidelijker zo misschien:

Je koopt je klapper in 2012.  Je hebt dus 1 jaar garantie, dwz: tot 2013
Indien je elk jaar onderhoud laat doen bij de dealer dan krijg je telkens 1 jaar extra garantie.
Voorbeeld:

Ik koop mijn klapper in 2012 --> garantie tot 2013
ik ga op onderhoud in 2013 --> garantie wordt uitgebreid tot 2014
ik ga op onderhoud in 2014 --> garantie wordt uitgebreid tot 2015
enz... 4 keer max.

ik moet geen twee keer per jaar op onderhoud gaan, maar de klapper  moet er een week blijven. 
Gezien ik niet telkens een week verlof ga nemen om erop te wachten doe ik dat zo:

2012: ik rij naar nederland met de klapper, en ik keer terug naar huis zonder.  Ik wacht een week en ik rij zonder klapper naar nederland.  Daarna rij ik terug naar huis met klapper.
2013: idem
2014: idem




Qwaqa

Dat is toch bijna zo'n 1,000 km voor je verlenging van je garantie waar je waarschijnlijk toch al recht op hebt. http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

StijnMattheus

Citaat van: Qwaqa op september 20, 2012, 04:38:48 PM
Dat is toch bijna zo'n 1,000 km voor je verlenging van je garantie waar je waarschijnlijk toch al recht op hebt. http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Verkoopsvoorwaarden van de dealer zeggen expliciet 1 jaar bij nieuwe wagens.
Door dit te ondertekenen heb ik denk ik afstand gedaan van wat in de consuwijzer staat.  Ik kan me vergissen natuurlijk (en hoop ik)

Qwaqa

Ik ben geen jurist, maar consumenten zijn redelijk goed beschermd. Een verkoper mag geen onredelijke beperkingen opleggen, en dat lijkt mij bij dit wel. Een vouwwagen is natuurlijk wel een wat complexer product. Je mag verwachten dat de wagen lang mee gaat, je mag verwachten dat de tent lang waterdicht is, maar mag je ook verwachten dat het kraantje het even lang doet, de koelbox?

Lastig hoor...

C5CCV

Wij hebben daar afgelopen jaar een nieuwe CC gekocht en ik meen mij te herinneren dat je het af kunt kopen voor ? 495,-. Dat heb je totaal 5 jaar garantie (= 4 jaar extra) en de 5 onderhoudsbeurten.
Ik heb er niet voor gekozen; wij zijn nu aan onze 3e vouwwagen toe en we hebben werkelijk nog nooit iets kapot gehad. En als er iets door onhandigheid of anders kapot gaat valt het weer niet binnen de garantie. Ik draag zelf het risico wel voor het geval er iets onverhoopt kapot mocht gaan. We hebben anders ook nog de verzekering op de vouwwagen.

StijnMattheus

Citaat van: Qwaqa op september 20, 2012, 04:53:59 PM
Ik ben geen jurist, maar consumenten zijn redelijk goed beschermd. Een verkoper mag geen onredelijke beperkingen opleggen, en dat lijkt mij bij dit wel. Een vouwwagen is natuurlijk wel een wat complexer product. Je mag verwachten dat de wagen lang mee gaat, je mag verwachten dat de tent lang waterdicht is, maar mag je ook verwachten dat het kraantje het even lang doet, de koelbox?

Lastig hoor...

dat is het nou net...  wat is garantie?
als je naleest op de website van de dealer en de website consuwijzer dan laat dit toch een hoop ter discussie.
Natuurlijk wil ik een goed onderhouden klapper, natuurlijk wens ik dat ik een jaar extra garantie krijg, maar wat stelt het in de praktijk allemaal voor...
vandaar dat ik de knuppel even in het hoenderhok gooi met dit topic.

ik vind 1 jaar op een nieuwe klapper al weinig.  Ik zou best wel willen de moeite doen om elk jaar een onderhoudsbeurt te laten doen.
Maar dan wil ik er wel wat voor terug als het mis gaat tijdens die eerste 5 jaar. 

Er zijn best wel een hoop forumleden die bij deze dealer een vouwwagen hebben gekocht. 
Deze dealer heeft bij diezelfde forumleden ook een heel goede reputatie, zo lees ik.
Mijn eigen ervaring met deze dealer is ook zeer positief, dus daar zeker geen probleem. 

Dit onderhoudsbeurten-verhaal moet dus wel gekend zijn op dit forum..
Vandaar de vraag naar ervaringen....