Lekkage rits Malawi

Gestart door dickp, juli 30, 2016, 11:05:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dickp

Hallo allemaal,

Wij hadden deze vakantie lekkage op het dak. Om precies te zijn op de rits waarmee de voortent aan de wagentent vast zit. Dit is eerder nog nooit gebeurd. Het water komt door de tanden van de rits naar binnen.
Hebben anderen hier ook last van? En heb ik misschien iets over het hoofd gezien bij het opzetten? Vorig jaar totaal geen last van gehad (maar toen hadden we ook nauwelijks regen).

DrLivingstone

Hoort daar geen stuk doek overheen? Een kleine flap die over de rits heen gast. Bij AK is dit wel zo. Kan mij zo voorstellen dat een rits niet 100% wsterdicht is..

Koenta_kinte

Ik kan vanavond even kijken maar volgens mij zit daar plastic en doek overheen. Zit vast aan de wagentent. Vorig jaar een heel weekend regen gehad maar geen drupje door ritsen.

dickp

Klopt, er zit een plastic rand en daarboven een stuk doek. Nu kun je dat stuk doek ook nog afspannen met een scheerlijn, aan de zijkanten van de voortent. Dat hebben wij nooit gedaan en misschien zat daar wel het probleem.
Doen jullie dit altijd wel?

Daald

je moet inderdaad afspannen.

Drikusniet

Voor het opspannen opletten dat het stukje stof ook in het midden over de rits zit. Dan nog nooit lekkage gehad.

dickp

Mmh, net weer een flink buitje gehad en ook afgespannen en wel: lekkage.
Alleen als ik een van de twee extra dwarsstokken direct naast de rits plaats, blijft de zaak droog. Zonder stok vormt zich een zak bovenop het dak, ter hoogte van de beschermflap. Blijkbaar vormt zich dan een waterplas op de rits en tja, dat gaat doorlekken.
Wel vreemd dat het dakdoek zonder dwarsstok zo doorhangt dat de fatale plas zich kan vormen. Je kunt ook zien dat het dak niet precies aansluit op de beschermflap, maar iets doorzakt.
Hebben anderen dit ook? En is het de bedoeling de steunstok zo dicht bij de dakrits te plaatsen of is er een andere remedie?

Verstuurd met Tapatalk

Larss

Ik heb dit een paar weken geleden ook gehad, en had toe de indruk dat het ermee te maken had dat de wagen op een lichte helling stond (aflopend in de richting waarin je de wagentent uitklapt).

Dat is wel echt een puntje bij de Malawi: als je op een hellinkje staat en je zet de wagenpark horizontaal dan staat de wagentent óf te veel onder spanning (als die bergaf staat) of je krijgt 'm niet goed opgespannen (als die bergop staat). Onhandig.

Ik heb het toen ook opgelost door een stok direct tegen de rits aan tussen de voortentstokken te spannen maar fraai is het niet.

solex

Citaat van: Larss op augustus 02, 2016, 09:49:42 AM
Ik heb dit een paar weken geleden ook gehad, en had toe de indruk dat het ermee te maken had dat de wagen op een lichte helling stond (aflopend in de richting waarin je de wagentent uitklapt).

Dat is wel echt een puntje bij de Malawi: als je op een hellinkje staat en je zet de wagenpark horizontaal dan staat de wagentent óf te veel onder spanning (als die bergaf staat) of je krijgt 'm niet goed opgespannen (als die bergop staat). Onhandig.

Ik heb het toen ook opgelost door een stok direct tegen de rits aan tussen de voortentstokken te spannen maar fraai is het niet.

Wij kamperen vaak in de bergen en hebben altijd oprijplaten mee voor zo een geval.
Staat hij vanachter vrij hoog maar is hij wel goed af te spannen.
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

dickp

Klopt inderdaad dat de voortent iets omhoog loopt ten opzichte van de wagentent. Alsof er een soort kniek in zit. De ondergrond loopt hier ook wat op inderdaad.
@Solex, ik begrijp nog niet helemaal wat je bedoelt. Ook al zet je de wagen 100% waterpas, (juist) dan nog kan de voortent toch iets schuin omhoog lopen als de ondergrond dat ook doet?

Verstuurd met Tapatalk

solex

Als het maar licht oploopt en de wagen staat wat hoger komen de spatranden ook hoger en kan je die beter afspannen.
Waterpas zetten heeft hier geen effect op als het geheel hoger staat.

Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

Koenta_kinte

Uit ervaring met de malawi, de wagen hoger zetten heeft juist minder zin. Misschien dat de voortent dan beter staat, maar je krijgt problemen met het zeil in de wagentent (komt niet meer fatsoenlijk op de grond) en eventueel de achtertent.
Wij stonden tijdens onze overnachting met de wagen hoger dan het zeilgedeelte en dus ging de rits onder niet goed dicht en stond de achtertent als een dweil. Was maar voor een nacht en het bleef droog dus zo gelaten.

solex

Hoi

Gaat hier over een Malawi natuurlijk maar bij een odyssee werkt het prima.
Als de voortent te laag staat zit het grondzeil er ook niet goed in bij ons daarom mijn eventuele oplossing.
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

Larss

Citaat van: solex op augustus 02, 2016, 12:10:26 PM
Wij kamperen vaak in de bergen en hebben altijd oprijplaten mee voor zo een geval.
Staat hij vanachter vrij hoog maar is hij wel goed af te spannen.
Het is al gezegd maar die dingen zijn deel van het probleem ;) helaas moet  je bij de Malawi op een helling kiezen, bed waterpas of tent netjes opzetten.

Koenta_kinte

Nou hebben onze buren hier een oude jamet type bedden aan twee kanten en die staat ook raar. Ja perfect waterpas, met als gevolg tent aan de ene kant plat op de grond, aan de andere kant net niet. Soort vouwwagen doet er dus maar ten dele toe. Ach is ook de charme van het kamperen. Natuurlijk kan je er tot op zekere hoogte rekening mee houden, maar dat is het dan ook. Wij staan nu evenwijdig aan de helling, met de wagen op het laagste punt. Leek ons de beste manier. Nog geen regen gehad, dus we gaan het zien.