Beste allen,
even wat extra achtergrondinformatie n.a.v. de aanleiding van dit draadje.
Nadat wij (vader, moeder met zoontje van nu 5,5 jaar) jaren gekampeerd hebben met een Nomad Air Lodge 6 tent hebben we 2 jaar geleden de overstap gemaakt naar de vouwwagen.
We hebben toen als snelheidsklapper een 2e hands Jamet Jametic uit 2008 aangeschaft.
De Nomad tent had voor ons de volgende voordelen:
- vast grondzeil aan de tent, ideaal bij regenweer
- horrengaas bij deuren, ideaal bij ongedierte
- extra veel ventilatiemogelijkheden, ideaal bij warm zomerweer
- grote luifel, ook ideaal bij warm zomerweer
We zijn in principe mooiweer vakantievierders en zoeken dan ook graag Spanje op in de zomer.
We slapen in de klapper, leven onder de luifel en de wagenbak met voortent gebruiken we als opslagruimte.
In de wagenbak van de Jametic zitten dus de zitbanken maar die hebben we nog nooit gebruikt.
Ons zoontje slaapt in het ondertentje onder onze slaapplaatsen, hij vind het heerlijk, het meest koele plekje in de vouwwagen, andere kinderen komen ook graag bij hem spelen in zijn tentje
Tijdens de meivakantie nog niet wezen kamperen in NL maar dat staat wel op ons verlanglijstje, helaas weten de scholen deze vakantie steeds eind april, begin mei te plannen i.p.v. tussen Hemelvaart en Pinksteren zodat je meer kans op mooi weer hebt.
De Jametic heeft ons de volgende voordelen t.o.v. de Nomad Air Lodge 6 tent gebracht:
- snelklapper qua tijd
- lattenbodem, i.p.v. 50cm hoog luchtbed
- alle kampeerspullen (op onze kleding en wat klein spul na) in de wagenbak i.p.v. alles achterin de auto en in de dakkoffer
- keuken is kant en klaar beschikbaar, kwestie van eraf halen en op de gewenste plaats rijden (voorzien van keukenwielen)
- waar mogelijk net als met de auto met 130km/u over de snelweg
Maar voor deze zelfde mooie Jametic snelklapper waar we al een paar heerlijke vakanties mee gevierd hebben zien we voor onze thuissituatie toch wel een paar verbeterpunten die onze 2008 versie ons nu niet biedt:
- opzettijd waar mogelijk minimaliseren, b.v. het aantal haringen terug brengen
- (uitritsbaar) grondzeil
- horrengaas
- meer ventilatiemogelijkheden
- grotere luifel, dit hebben we vorig jaar zelf al opgelost door de luifel met 1mtr te laten verlengen (was 2, nu 3mtr diep)
- lage instap in het bed, met onze 1.70mtr hebben we namelijk een trapje nodig om in en (’s nachts) uit het bed te komen
- standaard matras was redelijk beroerd, daar hebben we een 7cm NASA topper extra overheen gelegd
- hoger laadgewicht ivm het meenemen van imperiaal en 3 fietsen, doordat de Jametic maar in het totaal 650kg mag wegen moeten we voordat we op vakantie gaan eerst uitklappen en diverse spullen naar de auto verhuizen
- bij het opbreken ’s morgens blijft de rand met plastic ritsafscherming van de overgang tussen het tentdoek en de luifel vrij lang klam / vochtig
- schoonmaak minimaliseren van de slikranden
- pack en go systeem, nu dus i.v.m. het overladen van gewicht een voordeel, wanneer we alle kampeerspullen in de vouwwagen kunnen laten zitten wordt dit natuurlijk minder
Bij de Jametic kruip je ’s nachts aan je voeteneind uit bed, net als bij een tent, je hoeft dus niet over elkaar heen te kruipen.
Een vergelijkbare indeling heeft vooralsnog nu dan nog onze voorkeur
Gisteravond hebben we dit hele draadje uitvoerig doorgelezen en al jullie voorstellen bekeken.
Gelijk op de diverse websites van de fabrikanten de types met hun functionaliteiten bekeken alsmede op Youtube de mogelijkheden en de diverse opzetinstructies van de diverse types op bekeken.
Om diverse redenen vielen helaas jullie voorstellen voor ons af:
- weinig (opzet) voordelen voor ons t.o.v. onze huidige Jametic 2008
- te weinig mogelijkheden zoals uitbreiding, met luifel, extra slaaptent etc
- te weinig laadvermogen, o.a. als je dus 3 fietsen mee wilt nemen en binnen het maximaal laadvermogen moet blijven
- andere (tent)eigenschappen die ons tegenstonden
Gevolg dat we laat naar bed gingen en ik tot 4 uur vannacht nog alle vouwwagens met hun eigenschappen nogmaals voorbij heb zien komen
Wat dat betreft dus terug naar af naar het merk Holkamper die al sinds jaar en dag inzet op extra doordacht (opzet) gemak.
Ik vraag mij verder ook nog wel af waarom Holtkamper voor zo’n lelijke kleur wagenbak bij de Flyer en Spacer gekozen heeft i.p.v. deze in dezelfde frisse kleur groen of crime ofzo als het tentdoek uit te voeren, de bak lijkt nu zo verwaarloosd en door de zon verbleekt…
Wanneer ik de types van Holtkamper bekijk komen we gezien onze ervaringen en wensen uit op de volgende types:
- Cocoon, alhoewel je hier met het “bed probleem, over elkaar heen kruipen” zit en de luifel niet al te diep is, wel met keuken onder de luifel
- Flyer, breder bed dan de Cocoon, grotere zitruimte bij slecht weer, spullen ook onder de zitbanken op te bergen ipv enkel onder het bed?
- Spacer, breder bed dan de Cocoon, grote luifel
Zijn bij de Spacer en de Flyer de luifels om te bouwen naar een voortent wanneer je bv in NL staat, optioneel de adverturetent voor de kinder(en)
Zitten deze luifels standaard vast aan de basis zodat deze alleen met de stokken uitgezet hoeven te worden?
Hoe maak je van deze luifels een voortent, wanden d.m.v. ritzen en dan met extra haringen? Zijn deze wanden standaard mee in te klappen of moet je ze loshalen bij inklappen?
Zijn de Spacer en de Flyer ook in een Pack & Go beschikbaar?
Bij de Spacer en Flyer kan je op de hardtop fietsendragers plaatsen, moeten deze dragers eraf omdat de kap anders op de dragers leunt?
Waar zitten bij de Spacer en Flyer de keukens gesitueerd? Zijn deze standaard verrijdbaar?
Zit bij de Spacer het keukenluifel standaard meegeleverd?
Is bij de Cocoon mogelijk de luifel dieper te laten maken of kom je dan met de stangen in de problemen?
Kan je de opzet van het interieur van de keukens (koelkast, gasstel, lades etc) makkelijk zelf aanpassen?