Ervaringen met Campooz Lazy Jack voortent

Gestart door Sjappo, mei 13, 2017, 10:27:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjappo

Ik lurk al een tijdje op dit prachtige forum en ik heb altijd antwoord kunnen krijgen op al mijn vragen zonder ze te hoeven stellen. Tot nu toe  :)

Wij zijn op zoek naar een andere vouwwagen als vervanging voor onze 20 jaar oude Jamet Louisiana. Nu hebben we, buitende Raclet Panam Up en de Cabanon Malawi, onder de Campooz Lazy Jack op het oog. We zijn bij De Wit in Schijndel gaan kijken en hij zag er erg stoer uit. Vooral het modulaire van de voortent sprak ons erg aan. Ik vroeg me een paar dingen af en ik hoop dat een van jullie daar ervaring mee heeft.

In de voortent van de Lazy Jack vond ik een ongelooflijke hoeveelheid stokken terug. Vooral in het dak. Een nok, twee zijstangen, een extra steunstang en daartussen nog een handvol gordingen. Daarbij werden de zijwanden ondersteund met een extra stang. De, grotere, voortent van de Raclt Panama Up heeft slechts 4 stangen ter ondersteuning, exclusief voorkant. De Malawi kan ook met minder stangen toe. Zijn die stangen bij de Lazy Jack echt nodig?

Het donkere dak samen met het antraciet grondzeil maakte dat de voortent nogal donker oogt. Hoe is dat in de praktijk?

Andere ervaringen met de Lazy Jack of een van de andere wagens zijn natuurlijk ook welkom.

Dank je!

Alex

Denk dat licht of donker persoonlijk is.
Heb zelf een Holtkamper dus hou van licht in de tent maar ben ook bekent met de Campwerk en zie het donkere niet echt als deal breaker.
Er zijn zelfs leden die erbij zweren omdat ze dan wat langer kunnen uitslapen .;)
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Sjappo

Citaat van: Alex op mei 13, 2017, 11:28:31 PM
Denk dat licht of donker persoonlijk is.
Heb zelf een Holtkamper dus hou van licht in de tent maar ben ook bekent met de Campwerk en zie het donkere niet echt als deal breaker.
Er zijn zelfs leden die erbij zweren omdat ze dan wat langer kunnen uitslapen .;)
Natuurlijk valt over smaak niet te twisten. Helemaal waar. En het blijft natuurlijk wel donkerder 's morgens. Thanx.

Pollotti

Hangt natuurlijk ook af van hoeveel raam er in zit. Wij hebben een Aart Kok Kariba (beige of oker, weet niet hoe ze het noemen) maar vinden het wel  donker in de tent....

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De Lodge

Hallo Sjappo,

Wij hebben de Fat Freddy II, en vrienden hebben de Lazy Jack.
De hoeveelheid stokken lijkt misschien veel, (je kunt ervoor kiezen ze niet allemaal te gebruiken) maar bij alle stokken in gebruik staat hij super strak én niet geheel onbelangrijk ook stormvast.
En dat is goed doordacht van Campooz want de plaats van de stokken in combinatie met de stormlijnen zorgen ervoor dat de tent stormvast afgespannen word op de stokken en niet op het tentdoek.
En dat was bij onze vorige Cabanon Safari Lodge vouwwagen echt wel een minpunt.

Het donkere dak en grondzeil, dat is wellicht persoonlijk, wij hebben ook antraciet tenttapijt in de leeftent en voortent liggen, maar wij vinden de donkere kleur juist heel prettig. Daarbij kun je juist door de grote ramen die helemaal open kunnen, voldoende licht in de tent krijgen. Waarbij je diverse mogelijkheden hebt om te variëren tussen alles dicht, het tentdoek open maar nog wel het (plastic) raam dicht of op warme zomerdagen alles open tot op alleen het gaas in de ramen dicht waardoor de beestjes buiten je tent blijven en het toch lekker kan doorwaaien.
Van de zomer komt de test of het Clima-C systeem werkt  :)

Wij zijn erg tevreden met deze tenttrailer, de mannen van Campooz hebben goed nagedacht en naar onze mening een hoop zaken verbeterd t.o.v. andere merken.
Groot bed
Modulair op te bouwen voortent
Stormvast
Stoer uiterlijk
Eenvoudig op te zetten
Ook bij regen kun je de boel open laten staan door de zijluifels
Bagage kun je inladen zonder de tent uit te klappen
Heel veel bagageruimte
Indeling raampartijen en de waterdichte afwerking ervan
Leeftent insektenvrij

Ik heb zelf nog het Froli bedsysteem geïnstalleerd, extra ( Silverline) kratten erbij gekocht zodat de hele kampeeruitrusting in allemaal dezelfde kratten zit, de luifel erbij gekocht en zelf sloten in de achterklep ingebouwd (dit concept heeft Campooz overgenomen en kan nu bij de dealers ingebouwd worden  :H).

Het is nu alleen nog wachten op de levering van de keuken.

Met de meivakantie hebben we onze 1e try out gehad en het is ons fantisch bevallen!
En met Hemelvaart gaan we weer.

Sjappo

De kogel is inmiddels door de kerk en het gaat de Lazy Jack worden. Nu nog even bestellen bij de Wit :)

@De Lodge: dank voor het delen van je ervaring. Dat heeft mijn beslissing wel bevestigd. Ik vind het nog steeds wel veel stokken, maar ze zijn wel snel te plaatsen. Een van de dingen waar we vanaf willen is het eindeloze gepuzzel en gefrunnik met stokken zoals met onze huidige Jamet Louisiana.

Of ik er de luifel ook bij ga nemen weet ik niet. In ieder geval wel de Froli bodem en de keuken. De kratten zeker niet, die zijn me te duur. Als je een  beetje winkelt kun je industriële afsluitbare magazijnkratten krijgen voor een stuk minder.

Hoewel  de Aart Kok keuken ook erg mooi is en ook past ...

muis

Gaaf, alvast veel plezier met de Lazy Jack en sterkte met wachten :J :>

De Lodge

Hoi Sjappo, alvast veel klapper plezier.

De Froli's zijn verkrijgbaar bij froli-bedbodemsystemen.nl. Wij kregen ook nog eens korting  :).
De kratten (Silverline uitvoering) zijn te koop bij schiphorstbv.nl, tegen veel lagere prijzen.

Succes!

Alex

Citaat van: De Lodge op mei 19, 2017, 03:16:23 PM
Hoi Sjappo, alvast veel klapper plezier.

De Froli's zijn verkrijgbaar bij froli-bedbodemsystemen.nl. Wij kregen ook nog eens korting  :).
De kratten (Silverline uitvoering) zijn te koop bij schiphorstbv.nl, tegen veel lagere prijzen.

Succes!
Ook 1 van onze sponsoren geeft ook korting op froli.
http://www.camperencaravanartikelen.nl/froli-bedsysteem.html
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Wfikse

Nog steeds Alex? Heb twee weken geleden 2 sets besteld :)30] had ik even moeten weten.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Alex

Miesjel

Weekendje weg geweest met hemelvaart, met de nieuw aangeschafte tenttrailer.

De basis tent opzetten was zoals beloofd in de folder binnen 5 minuten gebeurt. De gehele voorluifel inclusief zijwanden en voorwand hebben wij denk ik 2 uur over gedaan. Dit komt vooral omdat wij vreselijk aan het zoeken en puzzelen waren waar de stokken moesten. En de tent en luifel niet onder spanning opzetten. Maar de volgende keren zal een stuk eenvoudiger gaan nu we weten hoe het moet. We hadden ook alles gebruikt om het te testen. Volgende keer gaan echt niet alle zijwanden en/of de voorwand gebruikt worden. Afhankelijk van het weer, te ver zuidelijk gaan wij niet.

Met de bagageruimte hadden wij een enorm luxe probleem, er was te veel ruimte over in de kar. We moesten lege kratten plaatsen zodat de boel onderweg niet ging schuiven. Met het gevaar dat je te veel onnozele dingen straks gaat mee gaat nemen omdat je toch ruimte over hebt.. En onder het zeil en in de auto nog steeds veel ruimte over. Zitten de kinderen ook eens comfortabel onderweg. De opening bagageluik onder het bed mag wel wat groter.

De opening van het luik zit extra vierkante buis in het midden, deze zou ik weg kunnen slijpen. Of iemand die ook in bezit is van een Campooz moet een reden of ervaring hebben en dit mij afraden

We hebben ook heerlijk met open dak geslapen, als de zon des ochtend er binnen komt wordt je wel te vroeg wakker . Het scheelt wel enorm voor warmte in de tent als je alles kan doorluchten.
We hebben de eerste avond met zijn vieren in de tent trailer geslapen wij op het bed kinderen in de voorruimte en dat is prima te doen.
Nu nog wel even lattenbodems halen bij de Leenbakker o.i.d.

Wij kijken al wel uit naar de volgende vakantie en hiermee rond te trekken.

Drikusniet

Is die buis niet ter ondersteuning, zodat je niet doorzakt als je in je bed ligt?

Miek

Wij hebben sinds april dit jaar de Campooz Lazy Jack. Het Frolisysteem hebben wij (net als de opbergbakken) erbij onderhandeld en daar ben ik nog steeds super blij mee! Ik ben niet de lichtste en lig heerlijk!! Het matras is van zichzelf al heel lekker en met het frolisysteem heb je nog meer ondersteuning.

Wat betreft de voortent. De eerste keer deden wij er ook 2 uur over, maar afgelopen kampeerweekend stond het allemaal binnen een uur! Er staan nummers op de stokken en inmiddels zijn we op elkaar ingespeeld. Ik leg alvast de buitenste stokken op de grond en haak de bovenste stokken in de buizen van de basis, terwijl mijn man het dak van de voortent erin aan het ritsen was (wij doen alle kanten los van elkaar erin). Wij zetten eerst het frame neer en dan het dak erover en met scheerlijnen direct vast. Als je de voorste stokken laag zet heb je nergens een opstapje voor nodig en kan de wind de tent ook niet pakken. nadat de zijkanten en de voorkant erin zit zetten we de boel strak en klaar is Kees.

We hebben nu 2 weekenden gehad met flinke hitte en het is beduidend koeler dan in buurtenten met het doorluchten. Het zijn wel wat onhandig veel ramen (super veel oprollen van verduistering binnen en plastic buiten), maar je het is wel lekker licht! En het is zo prachtig dat je vanuit je bed naar de sterren kunt turen...
Wat wij nu doen, is het slaapstuk wel verduisteren s'avonds en de voortent niet. We kleden dan gewoon in het tussenstuk ons om enzo. Want elke ochtend 8 dingen oprollen is wel een werkje en aangezien ik dan vakantie heb, heb ik daar geen zin in ;-)

Sjappo

Wij zijn met hemelvaart ook een lang weekeinde weg geweest met onze nieuwe aanwinst. Woensdag avond bij de Wit opgehaald. Alles prima in orde, buiten een los draadje in de stekker. Maar dat werd keurig opgelost.

Onze eerste ervaringen zijn goed. We hadden van de voortent alleen het dak en de linker zijwand (bij de wagen) neergezet en dat was met het warme weer meer dan voldoende. Een kleine breakdown:

Inpakken was een genot. Alles stond als zo'n beetje in bakken en kratten klaar. Dat schoof je er allemaal zo in. Daardoor bleef wel wat ruimte tussen het "deksel" en de bakken over. Dat opvullen, bijvoorbeeld met slaapzakken of andere propspullen, bleek lastig omdat die gemakkelijk blijven haken en je er vanuit de klep niet goed bij kunt. Tenzij je half in de wagen kruipt. Ook iets om rekening mee te houden. In de tentzak kan nog enorm veel bij. Wij hadden er uiteindelijk het doek van de voortent en 4 stoelen bij zitten zonder dat ie echt vol zat. De volgende keer gaan de slaapzakken enzo daar ook in. Wordt ie wel hoog. Ik had alleen problemen met de kogeldruk. Zowel heen als terug kwam ik met moeite op een kilo of 40. Dat vind ik te laag. Maar goed, er komt nog een fietsdrager op dus dat komt goed.

Rijden doet hij prima. Ik denk wel dat ik een set brede spiegels koop. De tent is vrij breed en onze auto (Skoda Fabia) vrij smal. Ik kan net niet goed onder de tent door kijken en ook niet er langs. Dat gaf me een onprettig gevoel, hoewel het eigenlijke zicht nog voldoende was om veilig te manoeuvreren.

We kwamen laat aan en hadden de basistent zo staan. De voortent hebben we tot donderdag bewaard. Een kwartier opzetten is wat optimistisch maar veel scheelt het niet. Je moet wel nadenken met inpakken want je kunt niet goed overal bij in de bak. Uiteindelijk hadden we zowat alles naast de wagen staan tijdens het opzetten. Dat moet anders, maar dat is een kwestie van plannen. Ook de voortent liet zich goed opzetten. Door de genummerde stokken en de tekening hadden we alles zo gevonden. Wat we niet precies snapte was de extra stok rechts voor. die stak door een ringetje aan het frame en dan door een gat in het dak. Maar het leek ons logischer dat dat ringetje voor het aanhaken van het luifel was. Hoe dan ook, daar kwamen we niet goed uit. Uiteindelijk hebben we geen extra stokken onder de voorkant gezet.
Hat lastigste was nog om alles netjes strak en aflopend te krijgen.

We hebben een stevige bui gehad om zondag ochtend. Toen bleek dat het netjes afspannen nog niet mee viel. Er bleef water staan op het dak van het slaaptentje en op de driehoekige flappen links en rechts aan het luifel. Vooral het dakje liet zich lastig afspannen. Te steil en het dakje kwam op het frame van het slaaptentje en dat fungeerde als dam. Niet steil genoeg en door het iets doorhangen van het doek ontstond een zak. Het lukte uiteindelijk wel maar dat was wel prutsen. En je merkt pas of het goed staat als er echt water op valt.

Verder was de wagen heel prettig in gebruik. Wat Miek schrijft herken ik. Je bent eeuwig bezig met het op en afrollen van de ramen en de verduistering. Ik kan me daar prima mee amuseren dus ik vond dat niet zo erg. Het dakraam hebben we niet echt gebruikt. We stonden onder bomen en daar viel redelijk wat zooi uit. Als je dan het dakje dicht wilt doen, en dat moet wel van binnen uit anders kun je er niet bij, valt alle zooi zo in je bed. Leuke gimmick maar volgens mij uiteindelijk niet praktisch.
Wel verduistert de tent uitstekend. Zeker het slaaptentje is door dat extra dak en donker doek erg donker. Ook overdag. Heel fijn. Het grote bed was een verademing ten opzichte van wat wij gewend waren in onze Jamet Louisiana. Wel vond ik de matras, ondanks de Froli, nog aan de harde kant.

Het opruimen en inpakken ging net zo voorspoedig als het opzetten. Zo klaar. Wel bleken bij het afbreken de onderkant van de matrasjes in het slaaptentje nat te zijn. Of dat een lekkage is of condens weet ik niet. Houden we de volgende keer in de gaten.