Schokbrekers, onderstel Humbaur

Gestart door ArnoldusWH, februari 23, 2018, 02:00:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Seb

#30
Om nog even terug te komen op de kwestie of de bevestigingsbouten nou van buiten naar binnen of andersom gemonteerd dienen te worden: ik heb -zoals beloofd in reactie #15 van dit topic- een mail naar AL-KO gestuurd met deze vraag. Zie hieronder mijn vraag en daaronder het antwoord van een medewerker:

—————————————
Ik heb een vraag over de montage van octagon schokdempers onder mijn Humbaur aanhangwagen.

In de catalogus op pagina 520 en 521 (zie bijgevoegde uitsneden), wordt aangegeven dat de boutkop van de bevestigingsbouten van de schokdempers aan de bandzijde moet zitten. Dit is tegen mijn gevoel in, namelijk wanneer de moer los zou draaien tijdens het rijden, zal de bout eruit glijden en met de kop tegen de band aan lopen (ik moet het wiel van de aanhanger verwijderen om de bout van buitenaf te kunnen plaatsen of verwijderen). Het risico op een klapband of minstens ernstige schade aan de band is dan aanzienlijk. Wanneer de bout er vanaf de binnenzijde in wordt gestoken, zal deze er gewoon uitvallen en zal de demper aan het montagepunt van het chassis blijven hangen zonder verder risico op schade aan band of aanhanger.
Kunt u uitleggen wat de ratio achter de aanbevolen montagerichting van die bouten is?

Om het nog verwarrender te maken, wordt de schokdemper op hieronder gelinkt filmpje, dat van AL-KO UK afkomstig is, niet conform de instructie in de catalogus gemonteerd (namelijk met de onderste bout van binnen naar buiten).

https://www.youtube.com/watch?v=tRTKqlbVo8o

Antwoord van AL-KO:
Bedankt voor je email, en daarnaast voor de feedback
Ik begrijp de opmerking, niettemin dient de bout te worden geplaatst zoals wordt beschreven in de AL-KO hoofdcatalogus en zoals hieronder.
Het Engelse filmpje is daarom niet correct en verwarrend, intern hebben we deze info reeds doorgegeven zodat correctie kan plaatsvinden

———————————————

Filmpje is dus fout en de info in de catalogus correct. Een reden voor deze montagewijze wordt helaas niet gegeven.

KellyVG

Dag allen,

we zijn vandaag eens met de kids gaan kijken naar de lazy jack. We zijn van plan deze één dezer aan te kopen. En wouden zeker zijn of kids wel enthousiast zouden zijn. Zeer enthousiast blijkt :-) We mogen ons alvast de Ugly Betty erbij kopen... want daar was de oudste echt gek van :-) En gezien we 3 kids hebben, is dat eigenlijk wel welkom.

Nu zijn we nog aan het twijfelen of we nu wel of niet de schokdempers zelf gaan installeren. Waar we vergeten naar kijken zijn: zijn in de modellen van 2022 ook de gaten voor de beugels voorgeboord?

En dan nog extra vraag van mijn wederhelft, zijn deze beugels de correcte? https://www.anhaenger-ersatzteile24.de/de/anhaengerersatzteile/rad-stossdaempfer-100er/rad-stossdaempfer-halter-schrauben/stossdaempferhalter-lange-bauform-passend-humbaur-ha-hk-serie.html

Dankjulliewel!

Seb

De beugels zijn de juiste. Ik ga ervan uit dat de gaten voorgeboord zijn, maar wellicht dat je dat voor de zekerheid even zelf moet checken in de winkel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

FriedelP

Ik zou voor ze aan te kopen wachten tot je de wagen hebt. Dan kan je het typeplaatje van de as vinden en opzoeken welke beugels en onderdelen je nodig hebt. Dan ben je zeker.
Die dingen worden binnen de week geleverd. De kans is klein dat ze er dan veel later zullen op staan dan dat je ze op voorhand besteld hebt.


KellyVG

Dankjewel. Heb alvast de vraag gesteld aan de dealer. En zouden dat sowieso niet vooraf aankopen... we hebben alleen wat schrik dat we het materiaal dan niet zouden vinden :-) Maar komt wel goed :-)

Maistri_44

Citaat van: Seb op januari 14, 2022, 11:08:16 AM
een alternatieve bevestigingsplaat met het oog/gat op een andere hoogte. Deze vond ik uiteindelijk bij Masta aan hangers (voor -schrik niet- 11 euro per plaat excl bouten en moeren).

Heb je een link of item nummer van die beugel?

Seb

Citaat van: Maistri_44 op april 09, 2022, 10:22:25 PM
Heb je een link of item nummer van die beugel?
Menno van Masta heeft ze apart besteld, zat niet standaard hun assortiment. Op de factuur staat: "Wielschokbreker houder Humbaur HA/HK Verstelbaar". Ik heb geen artikelnummer. Hij stuurde me bijgevoegde tekening van het item.
Is dezelfde die Kellyvg in post 32 in de Duitse winkel vond.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ArnoldusWH

#37
Wanneer de wagen door Humbaur wordt gebouwd kan je toch ook naar een Humbaur dealer in Nederland zoeken.

https://www.humbaur.com/nl/dealerservice/dealerservicepartner-vinden/

Ik heb hier een complete set gekocht, lijkt mij de beste optie, alles compleet en het past zeker

dRichardk

Het is alweer een paar jaar geleden dat dit topic actueel was. Maar ik wil er toch nog even op terugkomen. Ik zie dat er zwarte en groene AL-KO schokdempers gemonteerd worden. Ik ga blauwe AL-KO schokdempers monteren omdat deze geschikt zijn voor assen met draagvermogen tot 1350 kg, Groen zou tot 900kg zijn, en zwarte tot 1500KG .
Nu begreep ik dat groen te licht zou zijn en zwart veel te stug.
Ik vroeg me dus af waarom sommige de te lichte groene monteren andere weer de zwarte?.

Bij mij op het chassisplaatje bij de handrem staat 700-1350 kg vandaar dat ik de blauwe gekozen heb.

SKU: 244085 AL-Ko blauwe schokdemper
En heb schokdemperbeugel 2024129 erbij besteld alles bij aanhangwagendirect

dRichardk

Zo zou hij bevestigd moeten worden

FriedelP

Wat is het MTM van het geheel, dus ook de gebruikte banden en zo verder, de banden. Voor de meeste vouwwagens is dat 750 kg of minder, dus kom je met de groene meer dan genoeg toe. Wij hebben de groene gezet en zeker niet ondervonden dat dit te licht zou zijn.

Als je geen apart kenteken hebt, mag je tot max 750 kg laden en dus kom je met de groenen zeker toe.

dRichardk

Het antword op mijn eigen vraag, Ik zie dat er inmiddels een nieuwe generatie schokdempers is bijgekomen. Ik heb Astype AL-KO B1200-6 En de maximale aslast is 1350. Ik heb daarom de AL-KO | Wielschokdemper Schokbreker Octagon PLUS BLAUW | 244085

dRichardk

Citaat van: FriedelP op juni 10, 2025, 09:38:02 PMWat is het MTM van het geheel, dus ook de gebruikte banden en zo verder, de banden. Voor de meeste vouwwagens is dat 750 kg of minder, dus kom je met de groene meer dan genoeg toe. Wij hebben de groene gezet en zeker niet ondervonden dat dit te licht zou zijn.



Als de maximale toegestane massa van je aanhanger (typeplaatje) 1350 kg is, dan mag je hem ook tot dat gewicht beladen — dus tot 1200 kg is geen probleem, mits:

    De auto dit mag trekken;

    Je rijbewijs dit toelaat;

    En de banden/as/koppeling technisch geschikt zijn voor dit gewicht.

FriedelP

En je hem zo hebt ingeschreven en dus een appart kenteken voor hebt voorzien! De trekhaak van de wagen gekeurd is voor meer dan 750 kg en dus jaarlijks moet herkeurd worden (dat laatste zeker in België maar dacht dat dit ook europees zo was)

dRichardk

Een aanhangwagen heeft een eigen kenteken nodig als deze zwaarder is dan 750 kilo (toegestane maximummassa). Is de aanhanger lichter, dan krijgt deze hetzelfde kenteken als het voertuig dat de aanhanger trekt. Hij is lichter dus heb je in NL gewoon een witte plaat.

Ik heb nog navraag gedaan bij AL-KO de blauwe AL-KO Octagon schokbreker blauw 1350 kg
A27554 / 244085, zijn de juiste voor deze AS B1200-6 Dus wel even controleren of je de juiste as hebt.