Snelheid rijden met vouwwagen / omkeuring 100 ??

Gestart door Mrtouw, januari 29, 2019, 03:27:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

FriedelP

Hang een beetje van af waar en wanner je rijd. Op een typische route van vakantiegangers in een weekend dat er veel vakantiegangers zijn, vinden ze het wel een keer leuk om op de loer te liggen.

Met mijn ouders, dus wel heel lang geleden toen deze regeling vermoedelijk nog niet lang van kracht was, reden we in fille op de autosnelweg aan iets van een 70 a 80 per uur, echter alle buitenlandse vakantiegangers met aanhangwagen zonder tempo 100 werden er uitgepikt en stelselmatig op de bon gesleurd. Vragen achter foto's en later betalen kon alleen als je één specifieke dag in één specifiek kantoor ging gaan klagen achter bewijs en dan ging men het mogelijk terug betalen.

Wij konden er toen niet mee lachten.

Alpen snuiver

Over het algemeen kan je in Duitsland flink door rijden, hou er wel rekening mee, er zijn in Duitsland veel plekken waar aan de weg gewerkt wordt, is er een snelheidslimiet en wordt je daar geflitst terwijl de snelheid te hoog is, dan zijn de prenten minder leuk.
De kosten per 10km per uur is ongeveer 10€, de kosten per 10km per uur met een snelheidslimiet is ongeveer 40€.
Wij rijden altijd in de nachtelijke uurtjes weinig verkeer en politie, o ja incasso datum is meestal in januari/ februari van het volgende jaar,
Oostenrijk is heel anders, drukte te vergelijken als op de Nederlandse wegen en zo ook de bekeuringen, hier rij ik meestal voorbeeldig  :O

Mrtouw

Welke schokbrekers zou ik dan moeten hebben voor onze trigano odyssee van 1999? Teven welke beugeltjes etc zou ik moeten bestellen?

Loen

Hoe werkt het überhaupt met zo'n sticker die achterop zit en de flitskasten die van voren flitsen?

Wanderer200

Ik rij vaak 100-120kmh in Duitsland. Ik heb geen tempo 100 keuring, de installatie van de schokbrekers houd me tegen, is toch redelijk prijzig als je dit laat doen.

En de 80kmh limiet is echt idioot, ik durf te stellen dat je met 100kmh veiliger rijd en voor minder overlast zorgt als wanneer je 80kmh rijd zodat zelfs de vrachtwagens je in gaan halen.

RDDR

Wij hebben net de Tempo 100 keuring laten verrichten. Stelt niets voor. Vriendelijke meneer die circa 3 minuten binnen is geweest. Binnen 10 dagen de sticker in huis. Als je nog geen shockdempers hebt dan is het inderdaad een ander verhaal.

In Duitsland zijn de bekeuringen tot zo'n 20km/u overschrijding erg laag. Ik heb dus geen keuring laten doen om 100 te rijden, maar om 120 te rijden en de bekeuringen acceptabel te houden.

sanderv

Citaat van: RDDR op januari 30, 2019, 03:50:25 PM
Correct: en dat is een harde eis. Geen schokdempers = geen Tempo 100  keuring mogelijk.


Jawel dus...abs is een harde eis en banden met voldoende smelheidscodering. Dempers hangt van de massa's van auto en aanhanger af. Idem voor een antislingerkoppeling. Ook dat is een eis afhankelijk van de massa's.

RDDR

#37
Edit: zie pagina 2. Discussie hebben we eerder gevoerd. Volgens Dekra wel een eis.
Zie https://www.dekra-claims-and-expertise.nl/media/voorwaarden-tempo-100.pdf

sanderv

Citaat van: RDDR op maart 11, 2019, 08:29:05 PM
Edit: zie pagina 2. Discussie hebben we eerder gevoerd. Volgens Dekra wel een eis.
Zie https://www.dekra-claims-and-expertise.nl/media/voorwaarden-tempo-100.pdf

Ik ben in Duitsland bij de TUV zelf geweest, heb het er daar over gehad. Het is net zo´n harde eis als een antislingerkoppeling. Een Camplet achter een V70 of Insignia diesel heeft geen dempers nodig, een Cabanon achter een Panda  wel een antislingerkoppeling (max massa aanhanger >0,8 keer de lege massa van de auto).

Jerome

Citaat van: sanderv op maart 11, 2019, 08:38:13 PM
Ik ben in Duitsland bij de TUV zelf geweest, heb het er daar over gehad. Het is net zo´n harde eis als een antislingerkoppeling. Een Camplet achter een V70 of Insignia diesel heeft geen dempers nodig, een Cabanon achter een Panda  wel een antislingerkoppeling (max massa aanhanger >0,8 keer de lege massa van de auto).
Vanuit de wet gezien, klopt je stelling.
Maar praktisch gezien, geef mij maar schokbrekers ongeacht wat er voor hangt.

Klapband

Helemaal mee eens! Met een kleine aanhanger vind ik zonder schokdempers al vervelend rijden op kleine afstanden. Ik zou echt niet zonder schokdempers een lange afstand willen rijden met een klapper.
Wat is jouw klapband?

sanderv

Ja en nee, een rubbergeveerde as heeft van nature een dempende werking. De monteurs van de tuv hebben mijn zelf gelaste stellage toen bekeken en goedgekeurd, maar het eerste wat ze zeiden was 'maar die dempers heb je er alleen voor de tempo 100 onder gelast.' yep. An sich het de aanhanger het ook niet nodig. Ook zonder ligt dat ding al als een blok achter de auto. Eventueel deinen en stuiteren zit voornamelijk in de banden. Is mooi te zien aan de slijtage van de stofkappen van de dempers. Die schuren langs de lak, maar nu na 5 jaar zit er nog geen enkel sleepspoor op. Zo veel doen die dingen niet.

Urgje

Citaat van: Loen op maart 11, 2019, 02:50:25 PM
Hoe werkt het überhaupt met zo'n sticker die achterop zit en de flitskasten die van voren flitsen?

Meestal wordt je niet geflitst met je klapkar, het gaat meer om van de weg gehaald worden, en dan kan je je sticker laten zien.

Wanderer200

#43
Ik rij al sinds aanschaf zonder schokbrekers en de vouwwagen ligt echt heel stabiel achter de auto. Geen centje pijn tijdens onze ritten van 1200-1400km, de vouwwagen gaat pas stuiteren als het wegdek extreem slecht is, alleen nog maar mee gemaakt op een achteraf weggetje in Tsjechie.

C5CCV

#44
Citaat van: Urgje op maart 15, 2019, 04:25:20 PM
Meestal wordt je niet geflitst met je klapkar, het gaat meer om van de weg gehaald worden, en dan kan je je sticker laten zien.


Zou ik niet zo zeker van zijn; ik heb zelf al 2 bekeuringen op de mat gehad voor minimale snelheidsovertredingen met de vouwwagen (1x NL en 1x D)


In NL bij een trajectcontrole, gemiddelde snelheid was 95km/u, je mag daar 100, maar met de vouwwagen is het dus 90; die weten ze er dus prima automatisch uit te halen.