Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?

Gestart door bakkerty, mei 09, 2019, 10:22:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RDDR

Citaat van: Wanderer200 op mei 10, 2019, 11:15:25 AM
Dat diesels veel co2 uitstoten klopt ook niet. De huidige generatie diesels stoot minder CO2 uit dan een vergelijkbare benzine.

Klopt, de huidige Euro6 diesels zijn minder slecht voor het milieu dan de benzine varianten.
Minder CO2, fijnstof wordt netjes opgevangen en verbruik ligt veel lager.

bakkerty

Citaat van: RDDR op mei 10, 2019, 11:22:51 AM
Klopt, de huidige Euro6 diesels zijn minder slecht voor het milieu dan de benzine varianten.
Minder CO2, fijnstof wordt netjes opgevangen en verbruik ligt veel lager.

Niet helemaal. Diesels worden zelfs ingehaald door benzine want:
De uitstoot van voertuigen beperkt zich echter niet tot CO2 alleen. Want naast koolstofdioxide zijn er een reeks andere bestanddelen die wegen op de kwaliteit van de lucht die we inademen – en die wél toxisch zijn. Hier gaat het over de volksgezondheid. Andere substanties die verbrandingsmotoren uitstoten, zijn bijvoorbeeld koolstofmonoxide (CO), vluchtige organische stoffen (zoals benzeen), methaan, zwaveloxide, ozon en niet te vergeten stikstofoxides (NOx) en fijnstof: roetpartikels met een diameter tussen 10 en 100 nanometer, die PM 10 en PM 2,5 genoemd worden en beschouwd worden als de gevaarlijkste, aangezien ze diep in de luchtwegen en het bloed kunnen binnendringen. Die twee laatste vervuilers – partikels en stikstofoxides – staan trouwens helemaal vooraan in het debat omtrent luchtvervuiling en, bij uitbreiding, diesel.

Grofweg gesteld produceert de benzinemotor in de meeste gevallen minder stikstofoxides (NOx), maar meer CO, koolwaterstoffen en (in het geval van directie injectie) fijnstof, terwijl hij sterker bijdraagt aan de klimaatopwarming. Een diesel stoot dan weer minder fijnstof uit, maar meer stikstofoxides, zelfs met een DeNox-katalysator. Er is dus geen winnaar. Wat moeten we dan doen? Bewust en goed geïnformeerd kiezen: een hybride voor pendelaars, een benzine (voorzien van een filter vanaf september 2018) voor in de stad en een diesel voor veelrijders.
Of natuurlijk 100% elektrisch...

GJT

Mensen even eerlijk.. de uitstoot draagt je keuze, maar  je portemonnee maakt hem.

De discussie over hoeveel schoner elektrisch rijden op dit moment daadwerkelijk is moeten we denk ik hier niet voeren.

Mustang

Ik heb het liefst nog steeds een V8, het oor wil ook wat  :P

Ik zou het elektrisch nog niet aandurven. En wat zal het gaan worden? Het ene land investeert in waterstof en het andere in elektrisch. Ik wacht het nog even rustig af.

Bagheera

Wij rijden zéér tevreden een Nissan Leaf (actieradius plm 280 km) maar voor de vakanties (en voor vieze aanhanger-klusjes) hebben wij er een wat oudere Renault Scenic bij. Voor een volledig electrische vakantie vind ik het nog te vroeg. Wij hebben er totaal geen probleem mee om op normale langere ritten even aan de snellader te hangen, dat is idd een mindset dingetje. Maar op vakantie heb ik eerlijk gezegd geen zin in 'gedoe', dan wil ik gewoon zonder al te veel nadenken kunnen gaan waar en wanneer we willen. En daarvoor is dan -zeker wanneer er een vouwwagen achter zou hangen- de actieradius van deze auto te klein en de laadsnelheid (max 50 huppeldepup) te laag. Maar zodra er betaalbare (dus geen Tesla...) electrische auto's komen waar het allemaal wat makkelijker mee wordt, zijn wij zeker van de partij, het rijdt heerlijk en stiekem balen we er elke keer van als we de Scenic moeten pakken.

Hemertje

Alternatief kan ook zijn een plofauto huren zijn voor enkel de vakantieperiode

Marcel

Hoezo durven? Ik betaal mijn eigen auto, dus een Tesla komt niet in beeld.

h2o

Het feit dat je hem niet wilt of kunt kopen is toch niet relevant....

Ik zou het best wel durven met een model X en cocoon naar Slovenie, ik heb alleen het geld niet voor een tesla :)
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

AnnekeCornee

Citaat van: Bagheera op mei 10, 2019, 12:20:47 PM
Wij rijden zéér tevreden een Nissan Leaf (actieradius plm 280 km) maar voor de vakanties (en voor vieze aanhanger-klusjes) hebben wij er een wat oudere Renault Scenic bij. Voor een volledig electrische vakantie vind ik het nog te vroeg. Wij hebben er totaal geen probleem mee om op normale langere ritten even aan de snellader te hangen, dat is idd een mindset dingetje. Maar op vakantie heb ik eerlijk gezegd geen zin in 'gedoe', dan wil ik gewoon zonder al te veel nadenken kunnen gaan waar en wanneer we willen. En daarvoor is dan -zeker wanneer er een vouwwagen achter zou hangen- de actieradius van deze auto te klein en de laadsnelheid (max 50 huppeldepup) te laag. Maar zodra er betaalbare (dus geen Tesla...) electrische auto's komen waar het allemaal wat makkelijker mee wordt, zijn wij zeker van de partij, het rijdt heerlijk en stiekem balen we er elke keer van als we de Scenic moeten pakken.
Als de tank leeg is op vakantie, moet je toch ook op zoek naar een tankstation? Dat is toch ook gedoe?
Die betaalbare niet-Tesla's zijn er of komen dit jaar al! Hyundai Kona, Kia e-Niro, Hyundai Ionic 40 kWh, Nissan Leaf 60 kWh, VW I.D. En ook de Standard Range model 3 is betaalbaar. Of in ieder geval net zo duur als een vergelijkbare brandstofauto. Want die worden ook steeds duurder door complexe techniek (om de uitstoot te beperken) en belastingen.

RDDR

#39
Citaat van: AnnekeCornee op mei 10, 2019, 04:07:04 PM
Als de tank leeg is op vakantie, moet je toch ook op zoek naar een tankstation? Dat is toch ook gedoe?
Die betaalbare niet-Tesla's zijn er of komen dit jaar al! Hyundai Kona, Kia e-Niro, Hyundai Ionic 40 kWh, Nissan Leaf 60 kWh, VW I.D. En ook de Standard Range model 3 is betaalbaar. Of in ieder geval net zo duur als een vergelijkbare brandstofauto. Want die worden ook steeds duurder door complexe techniek (om de uitstoot te beperken) en belastingen.

Met mijn diesel rij ik zo'n 1.000km op 1 tank en tanken duurt een paar minuten en er zijn best veel tankstations in Europa.
Met de vouwwagen erachter wordt de 1.000km wellicht 800km range, maar geen probleem dus.

Zoals je boven ziet sta je met een elektrische auto momenteel nog een klein half uurtje tot 70% te laden om vervolgens na 150km weer op zoek te gaan naar een laadpaal waar er nog niet in elk land heel veel van zijn.

Ik heb echt niets tegen elektrisch rijden, ben er zelfs voorstander van. En de huidige generatie voldoet voor alles, behalve vakanties in mijn perceptie.


Selandus

Citaat van: Hemertje op mei 10, 2019, 01:15:39 PM
Alternatief kan ook zijn een plofauto huren zijn voor enkel de vakantieperiode
Dat lijkt me dan wel weer een onwaarschijnlijk alternatief. Hoe veel auto's staan er dan niet het hele jaar stil te staan bij de verhuurbedrijven? En waar huur je een auto met trekhaak?

Hemertje

Citaat van: Selandus op mei 10, 2019, 06:31:38 PM
Dat lijkt me dan wel weer een onwaarschijnlijk alternatief. Hoe veel auto's staan er dan niet het hele jaar stil te staan bij de verhuurbedrijven? En waar huur je een auto met trekhaak?

hoeveel consumenten huren niet een auto met trekhaak en een boedelbak voor bv een verhuizing?
meer dan je denkt


bakkerty

Citaat van: Selandus op mei 10, 2019, 06:31:38 PM
Dat lijkt me dan wel weer een onwaarschijnlijk alternatief. Hoe veel auto's staan er dan niet het hele jaar stil te staan bij de verhuurbedrijven? En waar huur je een auto met trekhaak?
Er zijn genoeg verhuurbedrijven met auto's plus trekhaak.
Leasemaatschappijen hebben ook een soort vakantie auto regeling.
Dus een benzine of diesel auto(met trekhaak) voor vakanties.
Hier betaal je natuurlijk ook extra voor. Voor max 28 dagen per jaar. Minimaal 7 aaneengesloten.

KampeerFan

Citaat van: Hemertje op mei 10, 2019, 01:15:39 PM
Alternatief kan ook zijn een plofauto huren zijn voor enkel de vakantieperiode

Voor 5 weken vakantie exclusief de weekendjes weg tussendoor die daar nog bijkomen wordt dat een dure hobby..

Selandus

Ik bedoel er vooral mee dat ik niet geloof dat dat model houdbaar blijft als er over een paar jaar meer elektrische dan niet elektrische auto's worden verkocht. Bovendien kost het erg veel geld om een beetje leuke trekauto met voldoende ruimte om ook de bagage mee te kunnen nemen voor drie weken te huren in het hoogseizoen.