Tesla Model 3 met Campooz (ex Combi Camp) aan de haak, verbruik en ervaringen

Gestart door EriLin, april 29, 2020, 08:23:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

EriLin

Hier nog wat linkjes naar andere ervaringen die ik tegenkom op het web:
- https://teslafacts.nl/model-3/op-vakantie-met-de-model-3-en-een-vouwwagen.asp
- https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/rijden-met-aanhanger-met-de-tesla-model-3.157907/


Zoals belooft zou ik bij houden wat het verbruik en de ervaringen zijn met het rijden van een elektrische auto + vouwwagen.

Vakanties dit jaar zijn nog onzeker maar ik zal alle ritten en de ervaringen hier delen.

De Tesla is een Long Range met Aero velgen met daarachter een Combi Camp Country 2018 met alle opties zo ongeveer.

Rijden met de vouwwagen doen we relaxed in de Chill stand (half vermogen geloof ik, en rustigere opbouw ervan) 100km/h max. Heb geen zin om de opbouw ergens te moeten gaan terughalen of kotsende kinderen ;)

Tot nu toe wat we hebben ervaren:
Tesla M3 LR (77kWh)
Range Warm/Droog 220Wh/km 100% tot 3%: 340km ccc
Range Warm/Droog 220Wh/km  80% tot 3%:  270km ccc
Range Koud/Nat      240Wh/km 100% tot 3%: 311km ccc
Range Koud/Nat      240Wh/km  80% tot 3%:  247km ccc

Polestar 2 LR (78kWh, 75kWh effectief)
Range Warm/Droog 250Wh/km 100% tot 3%: 291km
Range Warm/Droog 250Wh/km  80% tot 3%:  231km
Range Koud/Nat      290Wh/km 100% tot 3%: 251km
Range Koud/Nat      290Wh/km  80% tot 3%:  199km

EriLin

#1
We hebben wel de vouwwagen naar Boxtel gebracht voor een onderhoudsbeurt. Aan de haak gaat dit zonder slag of stoot, met de schokdempers aan de vouwwagen ligt hij er zonder problemen achter de auto.

Bij het brengen (de 84km) was het droog en rond de 20 graden met een lichte tegenwind uit het zuiden. Dit was gedeeltelijk binnendoor 80 wegen en op de snelweg 100km/h.

EriLin

#2
Vandaag terug van Boxtel naar Leusden, droog, 17 graden en een windje uit het westen (zijwind). ACC op 100km/h, bijna alleen maar snelweg.

Heenweg zonder vouwwagen rond de 150 Wh/km.

De 205 Wh/km viel mij niet tegen. Dit is natuurlijk nog niet afgeladen met spullen en personen. Er komen nog 2 Ortlieb Big Bags in het imperial ipv een dakkoffer, dat zal ook nog wat extra kosten. Gewicht zal een mindere impact hebben dan de verminderde aerodynamica door de vouwwagen en Big Bags.

Ik ga nog steeds uit van een verbruik tussen de 250-300 Wh/km wat uitkomt op zo'n 200/250km per etappe en zo'n 4-6 keer laden per reis. Maar we gaan het zien...

Lars


Alex

Ik hou wel van cijfertjes dus ben benieuwt hoe het in de praktijk gaat bevallen.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

August

Nog lang niet gek dat verbruik, inderdaad gewoon rustig rijden scheelt al veel. Wij rijden ook elektrisch alleen de onze (Kia Soul EV) mag niks trekken (en heeft ook niet de range van een model 3). Sinds we dit jaar ook onze benzineauto eruit hebben gedaan, hebben we de volgende oplossing. In vakantietijd lenen we de auto van ouders of schoonouders, en zij rijden die paar weken met de onze. Er komt dan vast nog wel een keer een opvolger met groter bereik en trekgewicht.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie praktijkcijfers op vakantie met volle bepakking.

naish

Interessant! Ik moet volgend weer wisselen auto en het liefst ga ik elektrisch rijden.
Volg modus aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jer81

Citaat van: naish op mei 18, 2020, 05:21:43 PM
Interessant! Ik moet volgend weer wisselen auto en het liefst ga ik elektrisch rijden.
Volg modus aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weet dat de bijtelling dan op 12% staat en je een vrij dure EV nodig zal hebben.

naish

Citaat van: Jer81 op mei 18, 2020, 05:43:12 PM
Weet dat de bijtelling dan op 12% staat en je een vrij dure EV nodig zal hebben.
Dat wordt nog wel een struikelblok. Ik ga wel kijken na de zomer.

EriLin

Eind juni staat een trip naar Zeeland geboekt, gaat de fiets ook mee :-) . Wordt de test voor Frankrijk in Augustus.

Swede

Citaat van: naish op mei 18, 2020, 08:02:07 PM
Dat wordt nog wel een struikelblok. Ik ga wel kijken na de zomer.
Hoeft niet, sinds gisteren is de hele lijn Model3 in prijs verlaagd. Er is een nieuwe accu in het vooruitzicht met langere range, dus misschien is dit maar tijdelijk. De Europees besproken 0% btw kan ook schelen als dat doorgaat. Zou zo maar kunnen dat volgend jaar de 12% gunstiger/gelijk is dan/aan die 4% van vorig jaar.

Electrisch rijden is in ieder geval een feestje, nooit meer terug naar normale brandstof (als ik de kans hou).
live life outdoors

moostveen



Citaat van: Swede op mei 28, 2020, 02:20:08 PM
Hoeft niet, sinds gisteren is de hele lijn Model3 in prijs verlaagd.

SRplus nog steeds boven 45k, dus bij particuliere aankoop of lease geen subsidie... Da's dan toch weer jammer. We wachten de ontwikkelingen nog even af....

Sent from my HD1903 using Tapatalk


naish

Citaat van: Swede op mei 28, 2020, 02:20:08 PM
Hoeft niet, sinds gisteren is de hele lijn Model3 in prijs verlaagd. Er is een nieuwe accu in het vooruitzicht met langere range, dus misschien is dit maar tijdelijk. De Europees besproken 0% btw kan ook schelen als dat doorgaat. Zou zo maar kunnen dat volgend jaar de 12% gunstiger/gelijk is dan/aan die 4% van vorig jaar.

Electrisch rijden is in ieder geval een feestje, nooit meer terug naar normale brandstof (als ik de kans hou).

Dat gaat de goede kant op. ga na de zomer kijken. Ook checken wat de levertijden zijn. april 2021 moet ik wisselen.

OhPeeCee

Wat betreft de trekhaak, met de basis mag je maar 500 kg trekken, de zwaardere versies 910 kg. Dan kom je niet uit met 45k.
https://www.tesla.com/nl_NL/support/model-3-ordering-faq#capability


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Swede

Citaat van: OhPeeCee op mei 28, 2020, 03:20:09 PM
Wat betreft de trekhaak, met de basis mag je maar 500 kg trekken, de zwaardere versies 910 kg. Dan kom je niet uit met 45k.
https://www.tesla.com/nl_NL/support/model-3-ordering-faq#capability


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
dit is precies andersom. Het topmodel (performance) mag om een of andere reden maar 500kg. De goedkopere varianten SR+ / LR kunnen 910 kg. Uiteraard heeft dit gevolgen voor het verbruik maar is zeer goed te doen. Die 910kg zal ik trouwens nooit halen met onze Cocoon.  De SR+(wit) incl trekhaak komt nu zelfs weer op 51k uit. Die prijzen lijken iedere maand anders te zijn.
live life outdoors