Tentstok uit buis trekken lukt niet

Gestart door tupp, mei 30, 2020, 02:27:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tupp

#15
Citaat van: RobB op mei 31, 2020, 05:55:09 PM
Dat gaat zeker gebeuren.
Was de vorige eigenaar niet meer op  te sporen om te vragen waarom de buizen waren aangepast.

Ze had geen idee, nog nooit plastic stokken gezien. Het zal een mysterie blijven, denk ik. Tenzij zich hier nog iemand meldt met eenzelfde vouwwagen die er meer over kan vertellen. Misschien hoorden ze er wel in om te voorkomen dat de echte buizen gaan schuiven ofzo? Geen idee.

Citaat van: Urgje op mei 31, 2020, 07:27:32 PM
Joepie!!!! En goed plan, eerst zo proberen. Wat heb je stiekem op het oog?

Cabanon Malawi 2.0 (dan eerst eventueel met extra slaaptentje.) Daar kunnen we t.z.t. ook prima met z'n tweeën mee weg, maar is in eerste instantie ook zeker groot genoeg voor 2 volwassenen en 2 kinderen (waarvan 1 of 2 in bijzettende).

Dat je hem open kunt klappen met het 'easy pack' systeem voor je bagage lijkt me ideaal. Klep open en de hele wagenbak is bereikbaar. Toch makkelijker dan wat we nu hebben. Ik heb prachtige bakken voor tussen de bankjes, maar het bedwarmer & doek zakken niet iets te ver in om die bakken eronder te kunnen schuiven terwijl de vouwwagen dicht is. We zullen hem altijd even open moeten klappen voor het inpakken.

Volgens mij is die Malawi wel redelijk snel op te zetten (zeker vergelijken met een Janet van rond de eeuwwisseling  8)) Ik vind een boogframe dan sowieso handiger dan stokken die je allemaal in elkaar moet schuiven.

En om me helemaal ultiem blij te maken... een dakraam in de slaapcabine  8)

Maar ik zag laatst ook een tent die je oppompt waardoor je helemaal geen stokken nodig hebt. Dus misschien moet ik ook eens gaan rondspeuren of er ook vouwwagens zijn met dit systeem. Klinkt ook wel relaxed.
Na een paar jaar testkamperen in een bejaarde Jamet Louisiana, overgestapt op een gloednieuwe Trigano Odyssee.

Yella

De Jamet Air heeft een oppompbare voortent. Maar ik weet niet of dat is wat je zoekt. Er is ook een Jamet geweest met een dakraam.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

RobB

Citaat van: Yella op juni 05, 2020, 08:22:55 AM
... Er is ook een Jamet geweest met een dakraam.

Klopt, dat is de Jametic zoals ik heb. Ik zie echter geen voordelen van zo'n dakraam, wel nadelen (lekt een beetje rond de naden).
Waarom kiezen tussen een vouwwagen of een caravan?

tupp

Citaat van: RobB op juni 05, 2020, 12:30:41 PM
Klopt, dat is de Jametic zoals ik heb. Ik zie echter geen voordelen van zo'n dakraam, wel nadelen (lekt een beetje rond de naden).

Oh, dat is niet wat je hebben wil.

Citaat van: Yella op juni 05, 2020, 08:22:55 AM
De Jamet Air heeft een oppompbare voortent. Maar ik weet niet of dat is wat je zoekt. Er is ook een Jamet geweest met een dakraam.

Ook een mooie vouwwagen. Al ben ik wel erg gecharmeerd van het systeem waarbij je de wagen (net als bij de cabanon Malawi) kunt openklappen, zonder heel d vouwwagen uit te klappen. Dus alleen bed omhoog, zeg maar. En dan toegang tot de hele wagenbak.
Na een paar jaar testkamperen in een bejaarde Jamet Louisiana, overgestapt op een gloednieuwe Trigano Odyssee.

RobB

Het is niet zo dat na een regenbui de voortent vol staat met water hoor.
Aan de binnenkant van het raam zit weer een doek met ritssluiting en bij een flinke bui loopt er door de gaatjes van de stiksels van het raam een heel klein beetje water naar binnen wat dan tussen het raam en het binnendoek blijft staan.
Maar eigenlijk heb ik nooit begrepen waarom je een raam in het dak wil hebben. Hij kan niet open voor ventilatie en wanneer de zon schijnt wil je deze niet naar binnen laten schijnen (wordt anders veel te warm).
Waarom kiezen tussen een vouwwagen of een caravan?

tupp

Citaat van: RobB op juni 05, 2020, 04:01:49 PM
Het is niet zo dat na een regenbui de voortent vol staat met water hoor.
Aan de binnenkant van het raam zit weer een doek met ritssluiting en bij een flinke bui loopt er door de gaatjes van de stiksels van het raam een heel klein beetje water naar binnen wat dan tussen het raam en het binnendoek blijft staan.
Maar eigenlijk heb ik nooit begrepen waarom je een raam in het dak wil hebben. Hij kan niet open voor ventilatie en wanneer de zon schijnt wil je deze niet naar binnen laten schijnen (wordt anders veel te warm).

Bij de Cabonon Malawi 2.0 zit het dakraam in je slaaptent. Kun je 's nachts naar de sterren kijken. Maar daar wil je dus helemáál geen water binnen hebben. Zelfs niet een beetje.
Na een paar jaar testkamperen in een bejaarde Jamet Louisiana, overgestapt op een gloednieuwe Trigano Odyssee.

Lars

Ah joh, zon Jamet is briljant. Ik heb er enorm van genoten, en heb me nooit gestoord aan het missen als zaken als easy pack.

Toegegeven, het is briljant als je het wel hebt, maar voor de vakantie vreugde als geheel maakt het toch niet uit. Als het ding staat, staat het. Je bier smaakt er niet beter of slechter door, en daar gaat het om  :)

hfolkers

Citaat van: tupp op mei 31, 2020, 05:08:35 PM
we hielden 3 stokken over! Die pasten prima in het frame van de wagen. Waarom daar nu plastic buizen in zaten, zal een raadsel blijven. De plastic stok die vast zat, hebben we zo ver in het frame kunnen tikken dat die echte stok er ver genoeg in kon.  :>
Bij ons waren het drie stokken met elk drie 'klikkers' om ze op verschillende lengte in het frame te kunnen zetten. In de buis waar ze in moeten zat bij ons een kunststof geleider (dus een soort kunststof binnen buis waar de andere buis dus weer in past)... Misschien was dit de plastic stok wel, inmiddels vervormd die het proberen los te halen waardoor de originele buis er niet meer in past, het is maar een idee  :?

tupp

We denken inderdaad dat we dus die plastic geleiders eruit gesloopt hebben. De vorige eigenaars verzekerden ons dat we ècht tentstokken uit de buizen van de wagenbak moesten trekken. Kennelijk waren ze vergeten dat ze die er bij de laatste keer afbreken zelf uit uitgehaald hadden...
Het goede nieuws: zonder die kunststof binnen buis werkt het ook. We hebben twee van de drie er heel uit gekregen. We nemen die voor de zekerheid wel mee, met een goede lijm. Mocht bij langer gebruik blijken dat ze toch onmisbaar zijn, kunnen we we er zo weer in monteren. Alleen die derde... tja, die is kapot.
Gelukkig hebben we standaard een rol ducttape in de vouwwagen liggen. En als dat niet helpt: tiewraps. Met één van die twee red je elke vakantie.  :#
Na een paar jaar testkamperen in een bejaarde Jamet Louisiana, overgestapt op een gloednieuwe Trigano Odyssee.

Nirak

Prima wagen om het vouwwagen kamperen uit te proberen, wij zijn ooit begonnen met een James Arizona van 14 jaar oud. Onze conclusie na het eerste seizoen; kamperen met een vouwwagen is geweldig... maar dan wel met een vouwwagen die makkelijker opzet en qua bagage makkelijker is, dus ingeruild voor een Trigano Odyssee van 5 jaar oud, stuk sneller en comfortabeler, alleen geen pack&Go. Inmiddels zijn we bezig aan ons 6e seizoen met een Raclet Panama Up, veel ruimte, snelle opzetter, pack&Go (1500 liter) en een vaste keuken.
Er zijn zoveel mooie vouwwagens, zoveel mogelijkheden, als je een andere wagen wil na de Louisiana goed je wensen lijstje op een rij zetten en dan vergelijken. Alle merken en modellen staan  op dit forum dus komt best goed.
Voor nu, Veel plezier met de Louisiana :>
Dans met je hart en je voeten zullen volgen.