Constante stroom op het mistachterlicht!

Gestart door Rolf, mei 09, 2010, 02:37:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rolf

Hallo iedereen!

Als ik mijn verlichting aanzet van de vouwwagen gaat direct mijn mistachterlicht aan! Nou weet ik dat dit komt doordat het licht constante stroom krijgt, maar hoe kan ik dit veranderen zodat het mistlicht  pas aangaat als ik het mistlicht van de auto aanzet? Moet dit aan mijn vouwwagen of aan mijn auto worden veranderd? Het is een 7-polige stekker!
Ik hoop dat iemand mij kan helpen... :?

Groeten Rolf

Richard


Yella

#2
Constante stroom en mistachterlicht samen gaat niet lukken met een 7 polige stekker. Je zult de constante stroom moeten afkoppelen en een draad aansluiten van je mistachterlicht naar contact nr 2 op de stekkerdoos. Dat is de meest simpele oplossing. Als je ook nog wilt dat het mistachterlicht op de auto uitgaat als je de vw er achter hebt om hinderlijke reflectie te voorkomen, zal er ook nog een of andere schakeling tussen moeten. Via Google kun je simpel schema's vinden voor het aansluiten van de stekkers. Op de website van de KCK bijvoorbeeld. Zelf heb ik het ook simpel gehouden en zie wel hoe het uitpakt als ik ooit eens het mistachterlicht zou moeten gebruiken. Is afhankellijk van waar je naar toe gaat. Hier in Nederland is de kans gering. Als je de constant stroom wilt behouden voor koelkast of zoiets zul je aan de 13 polig moeten.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Henk CC

Een andere mogelijk heid is een 7 polige stekker met een schakelaartje er in waar mee je de lamp van de auto uitschakeld en dan de constante stroomdraad laat vervallen. Als je deze niet nodig hebt, ik heb het bij een van mijn vorige auto's laten doen ,het grapje kost mij ?25,00. Als je zelf handig bent is het wel tedoen.
Henk

meeder

Citaat van: Henk CC op mei 09, 2010, 05:12:36 PM
Een andere mogelijk heid is een 7 polige stekker met een schakelaartje er in waar mee je de lamp van de auto uitschakeld en dan de constante stroomdraad laat vervallen. Als je deze niet nodig hebt, ik heb het bij een van mijn vorige auto's laten doen ,het grapje kost mij ?25,00. Als je zelf handig bent is het wel tedoen.
Henk
Volgens mij is het probleem niet dat het mistachterlicht van de auto gaat branden, maar het mistachterlicht van de vouwwagen.
Als je de constante stroom niet nodig hebt dan is het een kwestie van het veranderen van de bedrading van de stekkerdoos aan de auto, dus constante stroom er af en een draadje trekken zodat de mistlamp op die pin komt.
Wil je toch ook de constante stroom hebben voor bijvoorbeeld een koelbox dan zul je een 13 polige stekkerdoos moeten plaatsen en de vouwwagen van een 13 polige stekker.

Rolf

Heel erg bedankt voor de informatie! Hier kan ik zeker wat mee!!! :W

Groeten, Rolf

caspar

7 polig is toch genoeg voor alles aarde 2xknipper 1x rem 1xstadslicht 1xcontinu en 1xmist

Yella

Citaat van: meeder op mei 09, 2010, 08:04:26 PM
Volgens mij is het probleem niet dat het mistachterlicht van de auto gaat branden, maar het mistachterlicht van de vouwwagen.
Als je de constante stroom niet nodig hebt dan is het een kwestie van het veranderen van de bedrading van de stekkerdoos aan de auto, dus constante stroom er af en een draadje trekken zodat de mistlamp op die pin komt.
Wil je toch ook de constante stroom hebben voor bijvoorbeeld een koelbox dan zul je een 13 polige stekkerdoos moeten plaatsen en de vouwwagen van een 13 polige stekker.
Yep, precies wat ik eerder al beschreef. Een 7 polige doos heeft niet genoeg aansluitingen voor een constante draad en een remlicht aansluiting.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Yella

Citaat van: caspar op mei 09, 2010, 08:11:49 PM
7 polig is toch genoeg voor alles aarde 2xknipper 1x rem 1xstadslicht 1xcontinu en 1xmist
Nee, linker en rechter achterlicht hebben ieder een aansluiting. Daar zal men een reden voor hebben gehad toen dit werd bedacht. Je zou natuurllijk wel alle achterlichten op 1 draad kunnen doen, maar ik weet niet wat daarvan de gevolgen zullen/kunnen zijn. Wellicht dat een techneut hier meer over kan vertellen.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

caspar

daarom schrijf ik ook 2xknipper maar de rest is allemaal 1 dat is meer dan genoeg en dat knipperlichten er allebij 1 hebben is dat ze apart geschakelt moeten worden voor l/r en in mijn vorige wagen zat hetzo als schrijf dus zal wel goed zijn

Teus

Mijn idee verander niet de stekkers maar vervang de mistachterlicht door een mistachterlicht met afstandbediening.
Voor dit mistachterlicht kan je stroom aftappen van het achterlicht.
Groot voordeel om niet de stekkers te veranderen is dat je ook met een andere auto je vouwwagen kan trekken (vervang auto i.v.m. autopech buitenland ) en je niet eerst de stekkers moet veranderen.
Voor 13 polige stekkers zijn verloopstekkers.

coinoperator

De wettelijke bepaling zegt dat het mistachterlicht vanaf de bestuurdersplaats in en uit te schakelen moet zijn.

Teus


Yella

Citaat van: Teus op mei 09, 2010, 10:40:27 PM
vandaar afstandbediening (draadloos)
Dus de beste oplossing voor ca. 4 tientjes. Heb je ook geen gedonder als er onverwacht een andere auto moet trekken.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

meeder

Citaat van: jellejawa op mei 10, 2010, 08:41:57 AM
Dus de beste oplossing voor ca. 4 tientjes. Heb je ook geen gedonder als er onverwacht een andere auto moet trekken.

Sinds wanneer is dat een probleem dan? Als een auto een correct aangesloten 7 polige stekerdoos heeft kan ik de Zambezi er zo achter hangen. Alles werkt dan, behalve de koelbox omdat de constante plus er niet is.
De truc is om de juiste stekkerdoos te nemen, de Multicon West dan kan je eigen kar met alle toeters en bellen er achter hangen en ook kan je er zonder problemen een boedelbak achter hangen die een 7 polige stekker heeft of een fietsendrager bijvoorbeeld.