waar laat ik mijn spullen

Gestart door wergeaster, februari 06, 2011, 10:50:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Richard

En het laaste deel 5

In steeds meer landen is een reflectievest verplicht waaronder  Italië, Spanje, Portugal, Oostenrijk, Kroatië, Finland, België en nu ook in Frankrijk een reflecterend vest te dragen bij pech of een ongeluk. Een vestje moet verplicht in de auto worden meegenomen en het moet worden gedragen als u de auto buiten de bebouwde kom of op en auto(snel)weg verlaat in geval van pech, een ongeval of om een andere reden.

Als je op een luchtbed slaapt en je hebt het koud, dan is het beste een isolerende deken tussen je zelf en het luchtbed. De iso deken onder het luchtbed werkt minder omdat de lucht in het luchtbed in beweging blijft waar door het bed koud blijft aan voelen. De beste isolatie bereik je met stilstaande lucht.  Uitleg: het luchtbed is één open ruimte van binnen. De lucht gaat dus circuleren. Immers er is koude lucht en warme lucht dat gaat bewegen en elke beweging pompt lucht als het ware rond. De koude en warme lucht mengen zich dus goed met als resultaat dat het snel vrij koud is. De selfinflatable matjes hebben dat niet omdat de lucht in het matje min of meer stil blijft staan door het schuim in het matje. Die zijn dan ook een heel stuk warmer dan een luchtbed. 

Ik lees regelmatig over het gebruik van ty-rips, maar wat ik ook erg handig vind is het zogenoemde Ducktape, tape met een linnen rug wat je zo kunt afscheuren en werkelijk voor honderd en  dingen te gebruiken.

Gele vlam en walmen kunnen ook komen door een verkeerde drukregelaar. Als er een regelaar van 30 gr. nodig is en je gebruikt er één van 50 gr. dan krijgt de brander meer gas dan hij aan kan, waardoor je een onvolledige verbranding krijgt.

Reactie van een ervaren installateur

Het werkt andersom als de druk te laag is krijg je een gele vlam deze duidt op onvolledige verbranding door te weinig zuurstof, dus ook vorming van koolmonoxide, verdere oorzaak kan zijn dat de mengbuis (luchttoevoer) onder de brander verstopt of vervuild is bijv. door spinnen.
De mengbuis werkt als een venturi, deze zuigt dus de juiste hoeveelheid lucht mee, om voor een mooie blauwe verbranding van het gas te zorgen.
Ga je nu een verkeerde drukregelaar gebruiken dan is de uitstroomsnelheid  van het gas hoger en zal er te veel lucht meegezogen worden.
Hierdoor krijgt de vlam een andere blauwe kleur, gaat afblazen (los van de brander branden) en geeft meestal een scherpe onaangename lucht.
Ik heb voor onze Jametic opzetpoten met wielen gemaakt. 2 met rem en 2 zonder rem. Voor je de keuken eraf tilt op de keukenpoten zetten met vleugelmoeren, poten uitklappen. Als je dan de keuken eraf tilt kan je hem gelijk naar zijn plaats rijden. Hele fijne vouwwagens maar ze hebben zware keukens, ook makkelijk als je de keuken buiten wilt zetten. Snel en scheelt een hoop tillen, zeker als je niet zo'n sterke rug heb.

We nemen altijd een heleboel plastic zakken, die je in alle winkels krijgt bij je boodschappen, mee. Je stopt ze gemakkelijk ergens tussen.Zo heb je elke dag een schone vuilniszak, die ik met een haring in de grond vast zet.

Soms is er tussen piramidetent en aanritsbare luifel bij de stokken een te groot gat voor een regenhoedje. Gevolg: er lekt regen langs de stok. Wij gebruiken 2 deksels van Jodenkoekenbussen. Gewoon erdoor prikken en je hebt regenhoedjes van 10 cm doorsnede.
Om te voorkomen dat glazen potten onderweg tegen elkaar kapot gaan, doe ik ze in een lege jodenkoekbus. Een 600 gr pindakaas- en duopenotti pot passen er precies in.

Neem waterschoentjes mee, heel fijn als de bodem van de rivier uit stenen bestaat.
Neem als man of jongen ook een "gewone" speedo zwembroek mee als je naar Frankrijk gaat, want in sommige zwembaden mag je niet met een boxer aan zwemmen.
Contanten altijd over meerdere personen verspreiden, evenals bankpassen en creditcards. Zo kun je bij diefstal van de 1 toch nog geld opnemen.
Over tentharingen kunnen ook die handige pingpongballetjes die je op iedere camping wel vindt.
Bij de ANWB heb ik een plastic containertje gekocht, hier kun je het geld en pasjes indoen en om je nek hangen als je gaat zwemmen (hij blijft niet onbeperkt urenlang waterdicht), handig als er niemand is om op de spullen te passen.
Heb je een stationwagen met zo'n leuke klep om achterin alles aan het zicht te onttrekken? Laat hem bij het parkeren vooral open, dan zien de potentiële dieven tenminste dat er niets kostbaars in ligt.

Tips na aanrijding in het buitenland:
Bent u slachtoffer van een aanrijding in het buitenland? Let dan goed op! Een aantal tips.
1. Teken formulieren niet of anders alleen onder voorbehoud. Wie zijn handtekening zet onder een tekst die hij niet begrijpt, zit toch aan zijn handtekening vast en kan daardoor ongewild of onbedoelde schuld erkennen.
Wees ook voorzichtig met het ondertekenen van het Europees schadeformulier. Hoewel daarop staat vermeld dat ondertekening geen erkenning van aansprakelijkheid inhoudt, willen buitenlandse rechters daar wel eens anders over denken.
2. Leg een (wegwerp)camera in de auto en fotografeer na een aanrijding de situatie ter plekke. Leg zoveel mogelijk feiten en omstandigheden vast. Verplaats de auto's niet voordat de politie ter plekke is.
3. Zoek getuigen, noteer kentekens en vraag zo mogelijk om adressen. Dus ook van de vriendelijke medelander die even stop en vraagt  'alles goed?' om daarna weer door te rijden. Zijn verklaring kan later van groot belang zijn.
4. Laat de schade door een erkend deskundige vaststellen. Geef geen opdracht tot reparatie zonder overleg met de verzekering.
5. Reparateurs vragen vaak een blanco, ondertekende slip van een creditcard als betalingsgarantie. Als er later contant wordt afgerekend, sta er dan op dat deze slip in uw aanwezigheid wordt verscheurd.
Wie dit vergeet, loopt kans dat een malafide reparateur het bedrag nogmaals via de creditcard int. Voor de gedupeerde zal het vrijwel onmogelijk zijn om te bewijzen dat hij is getild. Hij is dus zijn geld kwijt.

Handdoeken, badlakens e.d. beslaan erg veel ruimte onderweg. Er zijn 2 mogelijkheden:
- leg ze languit op de achterbank. De kinderen kunnen er gewoon op gaan zitten. Je kunt zo echt een laag of 5 of 6 neerleggen.
- vacuümzakken (regelmatig te koop bij Kruidvat of Trekpleister). Scheelt heel veel in ruimte. Thuis zuig je ze vacuüm met stofzuiger, op de camping met de voetpomp!

Draadloos internet op de camping in Europa http://www.eurocampings.net/nl/europa/ Klik op meer voorzieningen, diversen, WIFI punt of WIFI 80 %.

Voor degene die een internetcafé bezoeken in Italië je moet je paspoort laten zien.
http://www.webwereld.nl/ref/newsletter/37653

Parasolkapstokje, het kapstokje heeft vier haken en is met een vleugelmoertje vast te zetten opvrijwel elke parasol. Adviesprijs 4,95 http://www.vdb.nl/index.php?option=com_catalogger&Itemid=53&item=25488

Heb je een zaklamp nodig, kan je nergens batterijen vinden. Of ze moeten nog opgeladen worden. Met de MagicTorch zijn die soort problemen voorbij. Een minuutje schudden. Dat is alles. Het is genoeg voor minimaal twee uur lang zaklamplicht. Het schudden levert energie op. Inductie, heet dat ook wel. De energie wordt in dit geval in een accu in de zaklamp opgeslagen. Niet alleen handig, maar ook lekker milieuvriendelijk. De MagicTorch is waterdicht, schokabsorberend en drijft op water. http://www.magictorch.nl/

Nog een tip voor de inloop van je tent of voortent. Bij een woninginrichtingzaak verkopen ze stukjes vloerbedekking voor 1 euro, in de maat van een voetenmatje. Ideaal op de camping want als het dan vuil of vies is, gooi je het zo weg en heb je geen rotzooi in je tent.

Om kleine spullen op te bergen hebben wij van die auto opbergzakken, die je achter de stoel kunt bevestigen. Je hangt ze aan de tentstok om je hebt een enorme opbergruimte voor kleine spullen.

Als het 's nachts wat kouder wordt en je hebt last van koude voeten, neem dan een lege glazen fles met schroefdop. Doe daar warm water in en sluit de dop goed af. Wikkel het in een handdoek en leg deze een  uur voor het slapen gaan in de slaapzak en je  hebt heerlijk warme voeten.

Wij gebruiken een plastic fles, zonder een handdoek en ook weer niet te heet.

Voor de schoenen heb ik een klapkrat onder de tafel van de treinzit staan. Altijd de schoenen opgeruimd en als je ze nodig zijn. kun je ze zo pakken.

Ik las de KCK in de bibliotheek, daar stond in dat je in Italië op vertoon van je paspoort gratis lid wordt van de plaatselijke bibliotheek. Je krijgt een pasje en zo kan je maximaal gratis 3 uur internetten. Dus dat is het proberen waard.

Een plastic tijdschrifthanger is ook handig om in je voortent hangen met schoenen.

Wij gebruiken ook een droogmolen, maar om hem vast te zetten hebben wij gaten in de poten geboord. Daar een trekmoer in gedaan. Vervolgens het schroefdraad uit de trekmoer geboord. En er past een haring in. Haringen heb je doorgaans toch voldoende mee.

De droogmolen hebben we door het open gedeelte van de dissel in de grond gezet, zodat de poot van de droogmolen tegen één kant van de dissel stond.

Wij zetten hem altijd vast met een pen vlak bij het uiteinde van alle vier de pootjes, waarbij het uitstekende (ronde) deel van de pen over het pootje valt.

Belangrijke zaken zoals je paspoort, rijbewijs en wat je nog meer wilt voor het buitenland, kun je scannen en als email aan je eigen Hotmail adres sturen. Zo kun je het overal ter wereld openen.  Mijn zoon heeft ook zijn TAN-codes gescand, niet overal is mobiel tel. te ontvangen, Internet bijna wel overal.

Roest weghalen van stoelen en ligbedden, tafels: als aluminium geoxideerd is, is het lastig om dit helemaal te verwijderen. Toch bestaan er  allerlei middelen voor om aluminium tuinmeubelen schoon te maken, bijvoorbeeld van het merk HG http://nl.hg.eu/wizard-shop/index/id/6/Rondom_het_huis___tuin

Stekkers binnen een Europa http://www.camperleven.nl/index.php?doc=stekkers

Elastieken vergaan vaak, en als het vaste tent elastieken zijn is er niet al te vaak een goed alternatief. Ik gebruik daarom de brede elastieken van de 'postbode'. Goedkoop en prima bruikbaar! Ik slinger ze ook om de buizen van de voortent heen, en daar hang ik dan bijv. mijn veger+blikje aan! Losse s-haken gebruik ik voor dingen met een haakje of lusje. Ik neem er ook altijd een mee als ik ga douchen, heb zo extra ruimte om een badtas aan te hangen, want soms heb je pech en moet alles op een klein plankje/hoekje gelegd worden en wordt het nat

Databank (auto)snelwegen in Frankrijk. http://saratlas.free.fr/index.php?page=edito&lang=nl

Deze databank verenigt alle gegevens betreffende de Franse autosnelwegen en snelwegen, zoals hun lengte, de verkeerswisselaars, de uitzonderlijke kunstwerken, enz. 

Europese zorgpas.
Elke Nederlander die een zorgverzekering in de zin van de Zorgverzekeringswet heeft afgesloten, heeft recht op afgifte van een EHIC (European Health Insurance Card) door zijn zorgverzekeraar. U kunt de EHIC op verzoek aanvragen bij uw zorgverzekeraar.

De EHIC is te gebruiken bij tijdelijk verblijf (bijvoorbeeld: vakantie) in een lidstaat van de EU, de EER, Zwitserland en Australië. Op vertoon van de EHIC krijgt u in die landen recht op medische noodzakelijke zorg volgens de wetgeving van het land waar u tijdelijk verblijft. In sommige landen wordt tevens een legitimatiebewijs gevraagd.
Wanneer u gebruik maakt van de diensten van een zorgaanbieder die niet onder het buitenlandse gezondheidszorgsysteem gedekt zijn kunt u geen gebruik maken van de EHIC (bijvoorbeeld: bij privé-klinieken). Veelal behoeft u echter de kosten van de zorg niet voor te schieten. In beginsel declareren de zorgaanbieders de nota?s rechtstreeks bij de verzekeringinstelling van het betreffende land.

De wettelijke regelingen van de landen verschillen. Zo is bijvoorbeeld in sommige landen de zorg gratis, in andere landen betaalt u een deel van de kosten (eigen bijdragen) en in weer andere landen moet u alle kosten direct betalen en daarna de vergoeding aanvragen. U doet er dus goed aan voor u op reis gaat een EHIC aan te vragen, maar bewaar ook de rekeningen, voorschriften en kwitanties.

bedankt voor het lezen :#

retteketed

nou nou, mr roadmaster.

Daar heb je flink op gebroed 8)
Was leuk om te lezen!

Richard

Ach internet he..... ;D je leest nog eens wat..surf eens hier en daar.. :# :# :#

panevino

Na deel 2 ben ik afgehaakt...  Waar is de management-samenvatting? (Die ben ik gewend te lezen  8) )
// Marcellino Pane e Vino \\

Richard

Citaat van: PaneVino op februari 09, 2011, 01:04:53 AM
Na deel 2 ben ik afgehaakt...  Waar is de management-samenvatting? (Die ben ik gewend te lezen  8) )

management-samenvatting:
Minder is meer, wees creatief, denk logisch na, en hou je aan de regels, en heb veel plezier...

nikkel1964

Citaat van: Mr Roadmaster op februari 09, 2011, 06:39:40 AM
management-samenvatting:
Minder is meer, wees creatief, denk logisch na, en hou je aan de regels, en heb veel plezier...

:#

GJT

Citaat van: Qwaqa op februari 08, 2011, 07:47:19 PM
Goede tip! Gaan we zo ook eens proberen.
Is dat nog een grotere dan de 'extra grote disselbak'? Als hier een kinderwagen en dan nog stoelen passen enzo... Heb je de dissel verlengt ofzo?

Nee, we gebruiken de standaard (extra) grote kunstof disselbak van Cabanon. Stoelen tegen de achterwand. (past werkelijk exact, dukdalf, type weet ik zo niet) Hier de klaptafel tegenaan (kleintje). Dan het ingevouwde frame van de kinderwagen, wielen, zitgedeelte en kap erin en ook nog de ikea kinderstoel. Daar bovenop en ertussen gaan de stoomsnoeren en ander kleiner spul. Smorgens voor we vertrekken gaat het dekbed erbovenop in een grote plastic zak om vies worden te voorkomen. Er gaat meer in dan je denkt.

@Mr. Roadmaster... das een heul verhaal!  I:

sannie75

Jeetje zeg da's een heleboel info zo ff...

Toch heb ik nog een aanvullende vraag; Hoe pak je nou het beste de keuken in, gaat alles dan niet liggen schuiven?

Gr Sannie

Klavertjes

Wij hebben op de 'plankjes' in de keuken van dat simpele antislip spul liggen (vaak in een rolletje te koop bij Xenos of Action o.i.d.). Er is altijd nog wel wat verschoven, maar het meeste blijft aardig op zijn plek zo!
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

sannie75

Ok bedankt, daar had ik nog niet aan gedacht! Dat ga ik dan nog wel ff halen! :J

retteketed

Citaat van: sannie75 op februari 12, 2011, 03:47:34 PM
Toch heb ik nog een aanvullende vraag; Hoe pak je nou het beste de keuken in, gaat alles dan niet liggen schuiven?
Gr Sannie

In de keuken leg ik tussen de "harde" materialen zoals pannen/bekers en borden, opgerolde theedoek, keukendoekjes e.d.
Rolt er niets weg en rammelt er niets...

Yella

Citaat van: retteketed op februari 12, 2011, 04:30:45 PM
In de keuken leg ik tussen de "harde" materialen zoals pannen/bekers en borden, opgerolde theedoek, keukendoekjes e.d.
Rolt er niets weg en rammelt er niets...
Check, wij doen ook theedoeken ertussen. En dat rubberspul hebben wij ook. Maar dan van de Blokker, was de maat iets groter van. Maar geloof dat de action die maat nu ook wel heeft. We hebben ook nog veel spullen zoals de pannen in de originele dozen uit de winkel. bergt ook makkelijk op. We doen niet zoveel in de keuken, alleen lichte materialen.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

CEO

Citaat van: Klavertjes op februari 12, 2011, 03:52:38 PM
Wij hebben op de 'plankjes' in de keuken van dat simpele antislip spul liggen (vaak in een rolletje te koop bij Xenos of Action o.i.d.). Er is altijd nog wel wat verschoven, maar het meeste blijft aardig op zijn plek zo!

Tip: Koop dat sul niet bij Ikea maar inderdaad bij Xenos of Action. Ook Hornbach heeft het voor relatief weinig.

Wij hebben daarvoor Aerotex (gaatjes-grondzeil) in ons keukentje. We hadden bij de overgang van de 1e naar 2e klapper erg veel van die zooi over. En dan kost het gratis, qua geld dan.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

wergeaster

Hartelijk dank voor al jullie tips.
Er zitten zeker een paar tussen die ik kan en ga gebruiken. :K

gonzoco

Formidabel. Bedankt voor de tips. Heerlijk om te lezen. Ik denk dat ik een klapgek in wording ben...