typeplaatje en betekenins

Gestart door swapevent, maart 21, 2011, 11:18:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

swapevent

hoi
wie kan mij vertellen hoe ik een typeplaatje precies moet lezen

zie voorbeeld
1e  495 kg
2e  495 kg
3e     30 kg == is dit de kogeldruk ???

swapevent

nikkel1964

swapevent

er zal toch wel iemand zijn die het weet, er zijn genoeg vragen geweest hier aangaande aanhangers etc

Belgskes

Die 495kg is het max gewicht van de vouwwagen (beladen)
Maar geen idee wat die 30kg wil zeggen.
Wij hebben een Raclet Pinato Sr. van 1998 en daar stond hetzelfde plaatje op.

Ik heb toen wel de vraag gesteld (aan de verdeler van Raclet België) waarom er slechts 495 kg op stond terwijl de as 650kg kan, mag dragen (gevonden op het plaatje van de as zelf).
Toen hebben ze mij geantwoord dat dat er destijds zo opgezet was omdat de max last die je vroeger mocht trekken met een personenwagen beperkt was tot 500kg ipv 750kg nu, en ze met 495kg hieronder bleven en zo in de "veilige" zone zaten.
Op mijn vraag of dit mogelijk was dit aan te passen aan de max last van de as hebben ze mij een nieuw chassis plaatje gestuurd waarop 650kg staat ipv 495kg.
Hup, 150kg gewonnen dus. En aangezien wij toch altijd beladen als een muilezel op reis vertrekken was dat extraatje mooi meegenomen

swapevent

bij de vouwwagen die ik sinds zondag in bezit heb staat er idd ook 600 kg ,600kg en 30 kg op
voor zover ik het kan inschatten houd het in dat bij een maximale belading van 600kg de kogeldruk 30kg is.
maar of die beredenatie correct is, durf ik niet te zeggen

swapevent

ben al iets wijzer geworden
de 1e waarde ( 495 ) betekent de maximale ladig van het geheel , in dit voorbeeld dus 495 kilo
de 2e waarde ( 495 ) betekent de maximale aslading van het geheel dus in dit voorbeeld 495 kilo

het kan dus voorkomen dat je een aanhanger hebt waarbij de constructie bijv max 500 kilo mag hebben terwijl de as zelf wel max 600  kilo kan hebben
nu nog die 30  kilo betekenins uitvogelen

Qwaqa

Ik zou zeggen dat die 30 de maximale kogeldruk van de vouwwagen is. Je moet de laagste waarde van je auto en aanhanger aanhouden.

swapevent

misschien bedoelen ze juist de minimale kogeldruk om stabiel te zijn.

swapevent

inmiddels geverifieerd betreft idd een minimum kogeldruk om stabliteit te garanderen.
de max druk ( 50 ..75 ) hangt van constructie auto/trekhaak af.

:#

Belgskes

Citaat van: swapevent op maart 22, 2011, 10:10:30 AM
ben al iets wijzer geworden
de 1e waarde ( 495 ) betekent de maximale ladig van het geheel , in dit voorbeeld dus 495 kilo
de 2e waarde ( 495 ) betekent de maximale aslading van het geheel dus in dit voorbeeld 495 kilo

dat is eigenaardig want op mijn plaatje stond ook 2 maal 495 en toch was de max aslast 650 kg. Maar het zal wel iets met veiligheidsmarges te maken hebben zeker?

papajur

Ik  heb wel folders in huis gehad van Raclet.
Sommige modellen waren in Nederland max.belasting 650/750kg.
Hetzelfde model maar dan in Frankrijk geleverd max.belasting 450 kg.

Dit heeft denk ik te maken met franse regelgeving.
Dus misschien wel grijze import oid.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

muis

Die 30 kg zou ook het laadvermogen kunnen zijn van het keukenblok, is bij ons 20 kg

swapevent

hoe moet ik dat opvatten
laadvermogen keukenblok????

Yella

Onze Jametic 2010 heeft eenzelfde Trigano typeplaatje met de getallen 650 - 650 - 60 op de wagenbak. Kan me niet voorstellen dat er 60 kg in het keukenblok zou mogen. Op de Alko dissel staat ingestanst 450 - 750 - S - 75 kg. Misschien toch met de kogeldruk te maken. Niet de minimale, want heel veel auto's mogen geen 60 of 75 kg hebben. Eerder de max. kogeldruk. Wel erg tegenstrijdig al die gegevens. In de folders van Jamet staat dat de wagen tot 750 kg mag hebben.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.