Schokdempers oud alko chassis ivm Tempo 100

Gestart door Blackraven, april 25, 2012, 11:13:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Blackraven

Naar aanleiding van dit topic vroeg ik me af, of er onder mijn Holtkamper Flyer ook schokdempers kunnen worden geplaatst.

Op de foto's in dat topic lijkt te afstand overdwars niet al te groot, maar ik moet ongeveer 15cm overbruggen vanaf het chassis tot waar de demperhouder op de as wordt gelast.
Het lijkt me dat de demper dan nogal scheef komt te hangen?

Zou ik die gaten die in het chassis zitten kunnen gebruiken voor de demperhouder, of zijn die ergens anders voor bedoeld oorspronkelijk?

panevino

Bij onze nieuwere Flyer moesten bevestigingen-beugels op het chassis gemonteerd worden, waar de schokdempers aan kwamen. Die beugels heb ik bij HK besteld.

Wellicht heb jij ook iets van dergelijke beugels nodig.
// Marcellino Pane e Vino \\

Blackraven

Heb jij misschien een foto van deze beugels, zodat ik een beetje een idee heb hoe het eruit komt te zien?

gaan

#3
Interessant topic, ik was zelf ook al aan het denken om dempers onder mijn alko te zetten. Zal eens een foto maken van hoe het er bij mij onder uit ziet.

Ik vroeg me af of het wel echt zoveel scheelde qua veiligheid?


Edit, even wat foto's gemaakt van mijn situatie
Ik heb het idee dat ik vrij eenvoudig de boel kan monteren of heb ik het mis?
Zal de foto's ook eens meenemen naar de Wit voor advies.
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Blackraven

Ik had al eens eerder aan Al-Ko en Holtkamper gevraagd of er onder die van mij schokdempers konden, maar zij gaven beide aan dat de schokdempers pas vanaf 200? (ben ik vergeten) mogelijk waren, omdat vanaf dat jaar het chassis was aangepast.
Verder gaf Al-Ko ook aan dat zij schokdempers onder de 750kg max. gewicht niet nodig achten...

Maar goed, dat doet voor de tempo 100 keuring allemaal niet terzake, dan moeten ze er gewoon onder zitten en anders krijg je het stickertje niet...

gaan

Citaat van: Blackraven op april 26, 2012, 12:57:48 AM
Heb jij misschien een foto van deze beugels, zodat ik een beetje een idee heb hoe het eruit komt te zien?

Ik heb in de kampeerwinkel deze zien liggen, dit zijn beugels voor het bevestigen van de schokbrekers, weet niet of er nog andere modellen zijn.
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Blackraven

#6
Vraag me af waar die beugels op moeten, vond hier nog een visueel linkje waar je de onderbouw kunt bekijken.
Lijkt erop dat die demper zonder beugel zo in 1 van die gaten op het chassis wordt vastgebout.

Edit: De beugels gaan zo te zien IN de as... http://www.camperpoint.de/index.php?page=Thread&threadID=11277
Edit2: En de inbouwinstructies volgens alko voor een geschikt chassis

gaan

Citaat van: Blackraven op april 26, 2012, 10:46:29 AM

Edit: De beugels gaan zo te zien IN de as... http://www.camperpoint.de/index.php?page=Thread&threadID=11277

Dat is een duidelijk verhaal zo. Zo te zien heb ik die beugels dus niet nodig.
Denk dat ik toch maar eens een setje ga halen.
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Blackraven

Het lijkt er inderdaad op dat jij een geschikt chassis hebt, even vastbouten en klaar  :#
Ik moet sowieso lassen op de as, maar ik heb nog steeds niet uitgevonden of ik die demper zo scheef mag/kan monteren of dat ik de afstand iets kleiner moet maken door een U-profiel o.i.d. aan het chassis te bouten en daar de demper aan te hangen...

CEO

Misschien aardig om te vermelden wat eea kost? (ongeveer) De montage lijkt behoorlijk kinderspel.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Blackraven

#10
Zie het andere topic uit de link van m'n eerste post,
ongeveer 100 euro materiaal en 100 euro keuringskosten
en als alles al voorbereid is alleen de dempers, dus dan 50 euro materiaal...

Blackraven

Begin me steeds meer af te vragen waarom de as nog zo'n eind uit het chassis steekt...
Moet de demper per sé aan het chassis geschroefd zijn, of zou ik ook een beugel aan de bodemplaat vast kunnen schroeven?

Zoiets dus...?

julian

Ik ben benieuwd of dat lukt onder een flyer van 1998. Holtkamper zelf beweert dat het onmogelijk is maar ik zag ook en Feluka van 1999 die dat wel hadden gemaakt.

gaan

Citaat van: Blackraven op april 27, 2012, 11:09:56 PM
Begin me steeds meer af te vragen waarom de as nog zo'n eind uit het chassis steekt...
Moet de demper per sé aan het chassis geschroefd zijn, of zou ik ook een beugel aan de bodemplaat vast kunnen schroeven?

Zoiets dus...?

De bodemplaat is niet stevig genoeg hiervoor, altijd aan het chassis vastmaken.
Hij verwerkt alle klappen van het wiel en die schokken gaan dus ook door naar de bodemplaat. Hierdoor kan zelfs de bodemplaat losraken van de constructie.
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Blackraven

Zou een U-profiel van 10 cm breed dan voldoende zijn om de krachten over te brengen van de demper naar het chassis?
Dan bout ik hem vast op de 3 gaten in het chassis en dan op het andere uiteinde de demper.