Recente berichten
Trekauto / Daktas voor op de auto
Laatste bericht door Jer81 - Vandaag om 10:28:26 AMIk zou het fijn vinden om een dakkoffer op de auto te leggen ivm de hoeveelheid spullen die de rest van het huishouden mee wil nemen op vakantie.
Maar voor een dakkoffer heb ik de overige 40+ weken geen ruimte in mijn schuur. Nu zit ik te kijken naar daktassen. Die zijn opvouwbaar.
Mijn auto heeft een gesloten dakrail en een panorama raam. Ik zou het liefst niets op het raam hebben willen liggen dus het moet goed vast zitten op dakdragers.
Heeft iemand ervaring met daktassen? Ben benieuwd of er een reden is dat je het weinig ziet of dat het juist super handig is. En welk model dan?

Maar voor een dakkoffer heb ik de overige 40+ weken geen ruimte in mijn schuur. Nu zit ik te kijken naar daktassen. Die zijn opvouwbaar.
Mijn auto heeft een gesloten dakrail en een panorama raam. Ik zou het liefst niets op het raam hebben willen liggen dus het moet goed vast zitten op dakdragers.
Heeft iemand ervaring met daktassen? Ben benieuwd of er een reden is dat je het weinig ziet of dat het juist super handig is. En welk model dan?
Vragen algemeen. / Re: zelfopblaasbare slaapmat
Laatste bericht door erik1972 - Vandaag om 09:37:18 AMWij hebben sinds enkele jaren zelfopblaasbare slaapmaten. We halen, na het opbouwen, het schuimmatras eruit..die gaat in het kleine tentje voor de jongste. Dan leggen we bij ons de 2 matrassen neer. En voor het extra comfort hebben we een goedkope topper daarbovenop liggen. Het.ligt heerlijk. De 2 matrassen nemen inderdaad wel veel ruimte in beslag, maar.ze.gaan ook de dakkoffer van de auto in. En om de 3 dagen even het ventieltje los zodat er weer extra lucht in kan.
Techniek / Re: Vouwwagen losgebroken; hoe...
Laatste bericht door KeithWM - juli 05, 2025, 11:11:49 PMCitaat van: dhrSmits op juli 05, 2025, 04:49:09 PMDank voor je reactie.
Nee, niet opgetild met neuswiel. Teveel vertrouwd op het groene palletje las ik al op dit forum.
Zoiets had ik twee jaar geleden. Gelukkig nog gewoon in de straat, maar toen met het terugzetten het neuswiel niet goed vastgedraaid, waarop dat later, op de snelweg, loskwam. Je bent in ieder geval niet de enige die ooit wat onhandig doet.
Laatste bericht door poldertoerist - juli 05, 2025, 11:07:22 PMbalen. zelf ook wel een paar keer gehad dat hij er vanaf schoot. 1keer te gehaast gedaan en 1 keer omdat ik niet zelf aankoppelde maar de campingeigenaar dat deed (lang verhaal iets met niet met de auto zelf de wagen op de plek mogen zetten) sindsdien pak ik de hele koppeling en kijk of ik m er zelf vanaf kan trekken. liever vieze handen...
annyway. daar heb jij nu niks meer aan. in tegenstelling tot enkele andere zie ik het niet zo zwart. Een vouwwagen is niet zo ingewikkeld het plaatwerk is nogal dun dus dat vervormd makkelijk. ik zou het voorzichtig loshalen en kijken hoe het buisje er achter uitziet. Als het alleen de bovenkant is voorzichtig terugbuigen en dan de wagen een keer opzetten..
Edit : gescheurde gemist. dan idd kijken of iemand dat stuk kan lassen. mss iemand van staalconstructie bedrijf. als je geen schadeherstel kan vinden.
annyway. daar heb jij nu niks meer aan. in tegenstelling tot enkele andere zie ik het niet zo zwart. Een vouwwagen is niet zo ingewikkeld het plaatwerk is nogal dun dus dat vervormd makkelijk. ik zou het voorzichtig loshalen en kijken hoe het buisje er achter uitziet. Als het alleen de bovenkant is voorzichtig terugbuigen en dan de wagen een keer opzetten..
Edit : gescheurde gemist. dan idd kijken of iemand dat stuk kan lassen. mss iemand van staalconstructie bedrijf. als je geen schadeherstel kan vinden.
Laatste bericht door erik1972 - juli 05, 2025, 09:33:13 PMzal niet meevallen.. Ik zie popnagels. Constructie wordt gemaakt en daarna rondom het plaatwerk eromheen. Zal het plaatwerk moeten verwijderen en dan terugbuigen en lassen. Caravan bedrijven zijn nu superdruk, caravans en vouwwagens uit de stalling en krijgen een keuring en/of beurt. Misschien proberen bij een plaatselijk auto bedrijf zonder merkdealer zeg maar, maak een prijs en geef hem extra wat als het snel kan..
Laatste bericht door JanJD - juli 05, 2025, 09:17:02 PMCitaat van: Norro op juli 05, 2025, 06:44:07 PMWe hebben er zojuist 2 weken opzitten(of beter liggen), het is even puzzelen om de mat op de juiste hardheid te krijgen maar heerlijk geslapen. Voordeel is dat we ook meer ruimte hebben met klappen.
Mooi dat je de eerste ervaring terug meld!
Veel slaap comfort toegewenst op de SI matten.
Laatste bericht door JanJD - juli 05, 2025, 09:03:37 PMCitaat van: Miekje op juli 05, 2025, 10:11:29 AMObelink heeft een ademende mat. "Air" heet die. Top ding!De Obelink Sleepwell Air serie slaapmatten hebben onder de tijk relatief brede horizontale uitgesneden banen in het schuim waardoor deze slaapmatten opgerold minder ruimte in beslag nemen. Zie de foto bij https://www.obelink.nl/obelink-sleepwell-air-10-xl-slaapmat-203-x-80-cm-608570.html
In de wat dikkere therm-a-rest matten uit de jaren 90 waren ook schuim banen weggelaten om gewicht en volume te besparen. In tegenstelling tot de Obelink Air mat is daar het schuim uit het centrum van de mat gesneden. Dit is lastiger en duurder.
Dit zorgt voor minder opbolling en beter behoud van isolatie. Deze matten had ik voor de overstap naar de Exped matten. Exped doet dit met de LW serie op gelijke wijze. Later is Therm-a-rest op een fijnmazigere wijze schuim weg gaan laten waardoor er geen sprake meer is van opbollen.
De Obelink Air mat gebruikt een wat eenvoudigere en voordeligere technologie. Direct onder de tijk is schuim weggelaten waardoor het een soort combinatie van luchtbed en SI mat is. Ik zie in de beschrijving dan ook geen innovatieve stap die de mat ademende eigenschappen geeft.
De keuze voor opbolling in horizontale of breedte richting en niet de lengte richting maakt dat de slaper niet veel van de banen merkt. Hiernaast wordt door de constante luchtdruk in de mat impliciet de druk op het lichaam verdeeld; het lichaam steunt hierdoor gelukkig niet alleen op de toppen van de banen maar ook daartussen. Er is dus geen sprake van een luchtlaag tussen het lichaam en de tijk van de mat.
Zoals bij elke zelf inflatable mat is de tijk luchtdicht en hiermee ook (transpiratie) vocht dicht. De Obelink Air mat is hier geen uitzondering op, anders zou de mat geen lucht vasthouden. Ik zie dan ook niet waarom deze mat qua vochtafvoer beter zou presteren dan een andere zelf-opblaasbare mat.
Het enige extra verkoelende wat ik kan bedenken is de verminderde isolatiewaarde vanwege de luchtbanen, hier is de isolatie mogelijk zelfs vergelijkbaar met een gewoon luchtbed. Obelink noemt in de beschrijving de ventilatie die de luchtbanen zouden geven. Mogelijk wijst dit naar de vrije, verkoelende, luchtverplaatsing die binnenin de banen van het luchtbed mogelijk is en een normaal luchtbed juist (te) koud maakt. De opgegeven totale R-waarde van 7 is echter nog steeds zeer goed, deze isolatie is ook meer dan goed genoeg voor koude winterse omstandigheden.
Op een goede SI mat kan confortabel geslapen worden. Zoals eerder aangegeven waren wij zeer tevreden met de Exped Megamat en was slaapcomfort niet de primaire reden voor overstap naar een vouwwagen. Ook een Top ding wat ons betreft.
Een SI mat, ook de Obelink Air, kan echter wel vanwege gebrek aan vochtafvoer klam en warm aanvoelen. Een matras op een open lattenbodem of froli schoteltjes geeft een goede vochtafvoer terwijl het ook goed isoleert.
Het in onze vouwwagen aanwezig ruime bed van met 10cm dik matras op een froli bodem ervaren wij als comfortabeler dan de genoemde SI matten.
Laatste bericht door Stefaan - juli 05, 2025, 07:35:27 PMDat is een behoorlijk baal moment. Ik hoop dat het alleen de koker is maar ik ben bang dat er meer schade zit dan je meteen kunt zien. Sterkte er mee
Laatste bericht door Norro - juli 05, 2025, 06:44:07 PMWe hebben er zojuist 2 weken opzitten(of beter liggen), het is even puzzelen om de mat op de juiste hardheid te krijgen maar heerlijk geslapen. Voordeel is dat we ook meer ruimte hebben met klappen.
Trekauto / Re: Waar hang jij je vouwwagen...
Laatste bericht door CEO - juli 05, 2025, 06:33:08 PMLaadstress en andere EV (on-)gemakken hebben we een apart topic voor. Laad (
) je vooral niet gek maken. Ja, je rijdt niet 6 uur op een lading, maar door de regelmatiger stops kom je veel relaxter op plaats van bestemming. Ik zou zelf niet anders meer willen (maar da's een mening, en wel de mijne)