Klappen met de CC Flexi - ervaringen, tips & tricks

Gestart door villeke, april 13, 2013, 10:17:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Caspers

Na de laatste gezinsuitbreiding moest de tent wijken voor iets nieuws omdat het allemaal niet ging passen. Een nieuwe tent, bagagewagen en een slechte relatie met luchtbedjes leidde tot de overweging om uit te kijken naar een vouwwagen, hetgeen uiteindelijk een Combi-camp Flexi Tent & Trailer is geworden. Aangezien ik van te voren uitgebreid gebruik heb gemaakt van dit forum om zowel alle ervaringen, voor- en nadelen van de wagens en ook de gebreken bij oplevering door te nemen, leek het mij niet meer dan gepast om mijn eigen ervaring van het proef kamperen in de mei vakantie door te geven voor andere gebruikers.

Om maar gelijk de spoiler weg te geven: de Flexi T&T bevalt uitstekend en voldoet aan alle verwachtingen! Het laad- los systeem is ideaal om de wagen in te laden en met de rechte bak van de T&T kan je dit optimaal doen. Enige kanttekening die ik erbij moet maken is dat de disselkeuken die we hebben, eraf moet voordat hij volledig geopend kan worden. Het klappen zelf was in 1,5 uur, hetgeen absoluut niet slecht was aangezien we geen ervaring hadden, we de wagen verkeerd hadden ingeladen (cruciale onderdelen voorin) en hij binnen dit tijdsbestek volledig stond inclusief haringen, kuipzeil en varioluifel. Inklappen was wat intensiever maar 2 uur was in vergelijking met de tent nog goed, mede doordat hij vrij smerig was gezien het bos waar we in stonden. Hoewel de voortent niet ruim is in vergelijking met sommige andere merken heb je meer dan genoeg ruimte met een gezin van 5 omdat eigenlijk alle spullen in de bak kunnen blijven liggen door de opklapbare lattenbodem op de Flexi.

Bij de oplevering had ik een heel lijstje van veel voorkomende issues die allemaal nagelopen zijn en hier was niets op te merken. De kleine gaatjes in het doek komen van het spannen tijdens productie en trekken weg bij de eerste regenbuien. Tijdens het kamperen kwamen we een paar dingen tegen die we gemist hadden. Zo was de hor in het ondertentje gescheurd en was een slaapcabine ligt beschadigd doordat hij ergens klem had gezeten, beide mankementen zijn zonder discussie met de dealer vervangen.

Waar ik iets meer op in wil gaan is de constructie van de disselkeuken en dan in het bijzonder de bevestiging op de dissel. Dit is een Aart Kok Aircraft Space Kitchen en niet alleen de naam klinkt duur. Hoewel ik uitermate tevreden ben over de keuken zelf als het gaat om stevigheid, comfort en gebruiksgemak was de bevestiging zoals aangeleverd door de leverancier ronduit amateuristisch en in het geheel niet in verhouding met de 1500 EUR die de keuken zelf kost. Niet alleen lag je 20 minuten onder je wagen te prutsen om hem los te krijgen, ook trad er aanzienlijke beschadiging van de bouten op als je de aluminium balk die de dissel tussen de keuken en zichzelf klemde probeerde te verwijderen. Na de proef ben ik dan ook terug gegaan naar de Vouwwagen Specialist (VWS) en ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik naar alle goede opinies over deze dealer heb geluisterd en de 130 km heb gereden om hem daar te kopen. Omdat het de eerste keer was dat ze deze keuken uberhaubt verkochten hadden ze ook raar staan kijken bij de constructie en wilden ze nadenken over een andere oplossing. Een week later en wat laswerk verder hebben ze een briljante oplossing geleverd waardoor je de keuken nu binnen 3 minuten van de dissel hebt zonder er onder te liggen en hij ook nog eens veel steviger op de dissel staat. Kortom puik werk en geen gezeur, hopelijk neemt Aart Kok de constructie over.

Als laatste nog enkele dingen die opvallen en waar wellicht iemand anders een oplossing voor heeft. De T&T heeft geen wagenschort waardoor de wind vrij spel heeft onder de wagen, dit leidt tot het wegwaaien van je grondzeil als je van dat goedkope dunne plastic neemt en je kuipzeil dus alsnog vies wordt, maar ook tot een aardige tocht tussen de twee bedden aan de achterkant van de bak. Met name in het voorjaar is het nog vrij fris en ik vroeg me af of er een andere oplossing is dan met handdoeken alle gaten en kieren opvullen. Tevens heeft het ondertentje wel een hor maar is het aan de bovenkant volledig open waardoor muskieten vrij makkelijk naar binnen kunnen. Bij Obelink kan je een binnententje kopen welke je aan de lattenbodem bevestigd, maar misschien dat iemand anders een andere suggestie heeft. De disselkeuken weegt zelf 28 kilo, daar komt dan nog 16 kilo van de koelbox bij en het gewicht van alles wat je erin stopt, kortom best veel directe kogeldruk. Om dit te compenseren moet je andere zware onderdelen achterin de bak gooien maar met een vouwwagen zitten de zware tentonderdelen natuurlijk bovenop de wagen. Ik vroeg me af hoe andere mensen met bijvoorbeeld een disselkeuken/bak of fietsen dit oplossen.

Nogmaals dank voor alle tips, ervaringen en overwegingen,

Een gelukkige klaprecruit

Bea

Fijn om nog eens iets te kunnen lezen over de CC Flexi. :)

Wij hebben zelf de comfort maar ik dacht dat de wagenschort bij beiden hetzelfde was.  Het is wel een extra optie en kost je 165 euro... Hebben jullie dan ook niet zo'n stuk dat je onder de wagen moet hangen (zoals een gordijn) en waar je dan je kuipzeil aan plakt

Blij dat je zo goed geholpen bent bij de vouwwagenspecialist. Wij waren ook erg te spreken over hun service.

Caspers

Je hebt wel een schort welke je achter aan de wagen kan bevestigen en welke je met klittenband kan vastmaken aan het kuipzeil en het ondertentje. Ik dacht meer aan een wagenschort rondom zoals je deze soms wel ziet op een CC Country. Nu heb je rondom het achterste klapscharnier van het bed vrij grote openingen welke via ruimte onder de kar koude lucht doorlaten. Misschien moet ik de oplossing in een heel andere hoek zoeken en voor het voorjaar gewoon een keramisch kacheltje aanschaffen.  :J

Bea

https://www.combi-camp.com/images/galleries/combi-camp-6/05.jpg

Bedoel je zoiets als je op deze foto ziet?  Die vakkenschort: dat is wat je als optie voor 165 euro kan krijgen. Met dit en het "gordijntje" hebben we geen last van tocht. :J

Gericom

Aart Kok blijkt een "Slaaptent voor in buidel" te hebben. Extra slaaptent welke in de buidel gemonteerd kan worden
van de Kariba, Kavango en Tundra model.

http://webshop.aartkok.nl/nl/slaaptent-voor-buidel/

rvhaaren

#110
Citaat van: Gericom op juni 09, 2015, 05:49:10 PM
Aart Kok blijkt een "Slaaptent voor in buidel" te hebben. Extra slaaptent welke in de buidel gemonteerd kan worden
van de Kariba, Kavango en Tundra model.

http://webshop.aartkok.nl/nl/slaaptent-voor-buidel/

Die slaaptent zit dus ook nog niet standaard bij de comfort?
Wij hebben de vouwwagen nog niet nog een weekje geduld..

We zullen eens kijken in ons proef weekend. Of t nodig is voor onze dochters.


rvhaaren

Daarnaast nog een vraagje welke gasfles past in t keukentje van de comfort ?
Goede voorbereiding....

rvhaaren

#112
Citaat van: rvhaaren op juni 11, 2015, 11:29:50 PM
Daarnaast nog een vraagje welke gasfles past in t keukentje van de comfort ?
Goede voorbereiding....


Maw welke zijn t verstandigst om te kopen als je geen disselbak hebt

Drikusniet

In de kleinere heb je vooral de keuze tussen de campingaz 904 en de groene 2,5 kg. De laatste is veruit het goedkoopste, maar niet overal te verkrijgen. Navullen van beide kan in NL op heel veel plaatsen.

Gericom

#114
De Campingaz 907 past perfect, heb je meer aan als de 904. En vergeet de drukregelaar, 30mbar, met schroefdraad niet...

Caspers

Slaaptentje onder is niet standaard en stond bij ons ook niet op de optielijst! Bij Obelink kan je hem goedkoper krijgen volgens mij maar ik heb me niet in de bevestiging verschillen verdiept. In de keuken heb ik zelf een Campinggaz 904 staan omdat ik hem dan kan wisselen met de fles waarop de Cadans Braaij staat.

ccflex

#116
In bezit van Flexi T&T gekocht bij Aart Kok en er nu 2 keer mee weggeweest. T&T met IQ-doek en varioluifel.

Wagen bevalt prima. Een paar kleine dingetjes.
-Ook een moeilijk sluitende rits in de hoek bij de voorwand, opgelost met een nieuw T-stuk dat na melding direct werd toegestuurd.
Het klittenband bij de ritsen van de voorwand vind ik niet handig.
-1 van de 2 gasveren die het bed omhoog houdt sprong los en was niet meer vast te krijgen omdat het schroefdraad niet meer pakte.
Zelf nieuw schroefdraad getapt en opgelost.
(terugbrengen naar AK was geen optie omdat e.e.a. tussen 2 vakanties niet snel genoeg gemaakt kon worden.)
-1 rits van de zijwand van de luifel sluit niet helemaal mooi aan op rits van de voortent.
  De runner is bij de voortent aan het einde van de rits, maar bij de luifel heb ik nog een paar cm over.
  Vind het geen probleem, is wel wat slordig.
  Als je de wagen helemaal afspant en je ritst vervolgens de zijwanden van de luifel open, gaan ze niet makkelijk dicht.
  Anderen daar ook last van?

Nu nog 1 dingetje waar we afgelopen vakantie tegenaan liepen.
Het bed op de wagenbak kraakt (ja, ik hoor de grappen al...  :Z).
Het lijkt het matras zelf te zijn, of de hoes van de matras. In ieder geval niet de lattenbodem.
Zijn er meer gebruikers die hier last van hebben? Op de matras ligt nog een opdekmatras.

Overigens kan met opdekmatras en 2 campingstoelen de rits van het dekzeil nog steeds makkelijk dicht.
En ook het elastiek is nog gemakkelijk vast te maken.

Caspers

De luifel en de voortent sluiten hier goed op elkaar aan, het openen en sluiten van de zijwanden ging hier ook lastig maar dat was voornamelijk de nieuwigheid van de ritsen.

Kraken van het bed heb ik ook niet, heb zelf ook een opdekmatras.

Het dekzeil is bij ons iets verlengd omdat veel mensen problemen hadden maar dat is gebeurd door VWS. Ik weet niet of AK dat ook standaard doet.


naish

#118
Zo, dit hele topic ook doorgelezen.

Wij hebben zaterdag een Flexi comfort uit 2015 gekocht en die scheef hangende reflectoren vielen mij direct op. :-)
Kwestie van een verkeerde foam tape maar daar heb ik wel een mooie tape voor. ;-)

Wij hebben de flexi van oudere mensen gekocht die er 1 keer een paar dagen mee weg zijn geweest en niet echt wisten hoe alles meer werkte. Aart Kok gemaild en we hebben een afspraak waarbij onze Flexi, bij wijze van spreken, opnieuw wordt afgeleverd.  Top service!

poldertoerist

Adventure Awaits