Holtkamper Kyte type mover

Gestart door Mini87, juni 02, 2025, 10:12:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hemertje

Citaat van: Mini87 op augustus 04, 2025, 04:04:46 PMFotos volgen nog een keer... Moet even kijken hoe ik de bestanden makkelijk klein krijg om ze toe te voegen...

Ik ben dus nog niet helemaal gek :P

Ben ook benieuwd naar hoe je het nu gemaakt hebt,
los van de overbelading discussie

Marcel78

Citaat van: sanderv op augustus 05, 2025, 06:32:12 PMEn ik zou even goed naar je verzekeringspolis kijken. Best kans dat er ergens een clausule staat over overbelasting.

Zowel het chassis als de as hebben ook een behoorlijke overcapaciteit. Een verzekeraar zal bij schade opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid moeten aantonen om de eigen schade af te kunnen wijzen. Dat is overigens niet eenvoudig.

Onze Holtkamper (zonder mover én reservewiel) is waarschijnlijk ook aan de zware kant maar ik moet zeggen dat hij altijd heerlijk achter de auto hangt.

CEO

Citaat van: Marcel78 op augustus 07, 2025, 05:26:54 PMZowel het chassis als de as hebben ook een behoorlijke overcapaciteit. Een verzekeraar zal bij schade opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid moeten aantonen om de eigen schade af te kunnen wijzen. Dat is overigens niet eenvoudig.

Weet je het van die overcapaciteit, of is het een aanname. Maakt eigenlijk niet uit: Met dat op internet staat dat de wagen overbeladen is, is het aantonen een stukje eenvoudiger geworden. Overigens leuk om te roepen dat zij (de verzekeraar) iets moeten aantonen, de ervaring leert dat ze botweg niet uitbetalen in geval van twijfel...
If you choose not to decide, you still have made a choice!

poldertoerist

Ik zit ook regelmatig op het camper forum.. daar heb je deze discussie ook.
campers die te zwaar beladen zijn en waar je niks van merkt etc, etc.

ze hebben er daar zelfs een begrip voor.  camper forum pakkans... ze rekenen er op dat het meestal goed gaat.

tja.

In de familie heb ik ook iemand die zo dacht maar die lag toch opeens toen hij op een rotonde bergaf uit moest wijken met zijn auto in de lucht en de aanhanger op zijn kant... tot dat moment merkte hij er helemaal niks van.

im hoop vooral dat je niet voor of achter bijmij of bij wie dan ook in de  rijd als het gebeurt.
Adventure Awaits

sanderv

Citaat van: Marcel78 op augustus 07, 2025, 05:26:54 PMZowel het chassis als de as hebben ook een behoorlijke overcapaciteit. Een verzekeraar zal bij schade opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid moeten aantonen om de eigen schade af te kunnen wijzen. Dat is overigens niet eenvoudig.

Onze Holtkamper (zonder mover én reservewiel) is waarschijnlijk ook aan de zware kant maar ik moet zeggen dat hij altijd heerlijk achter de auto hangt.

Maar het zijn allemaal aannames. En op het moment dat het wel fout gaat, hoeft het niet eens aan de overbelading gelegen te hebben. Het komt wel in het politierapport te staan. En een paar procent zal misschien niet zo'n issue zijn,  maar 20, 25% is dat wel. Dat de constructie mogelijk veel meer aan kan, is niet relevant. Het gaat om wat op de papieren staat. Op alle onderdelen mag 1,3 ton staan, als de aanhanger geen eigen papieren heeft, is het 0,75 ton. Niet zo moeilijk. En dat het chassis het aan zou kunnen, is wederom een aanname. Daar staat doorgaans geen component max op.
En dan maakt het ook nog uit hoe de boel is beladen. Ik heb 100 keer liever 20% overbelading in de vorm van een bergje zand op de as, dan in vouwwagenvorm waar een groot deel van de massa in kop en kont zit. Zeker met extra trailerhitches en zo.