Remsysteem hulp gevraagd

Gestart door Hemertje, augustus 08, 2025, 07:55:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

Citaat van: poldertoerist op augustus 17, 2025, 09:23:52 PMAlles heeft onderhoud nodig. Al is het alleen maar een inspectie. Een tweedehands wagen kopen, vertrouwen op de blauwe ogen van de verkoper en dan 3 jaar later er achter komen dat er wat achterstallig onderhoud is, tja...
Want stel nou dat er maar 1 rem is die het doet, en je weet zelf hoe veel mensen hun vouwwagen beladen (te zwaar gewicht niet op de juiste plek (ik zeg niet dat dat voor hemertje ook zo is) ) en je remt plotseling wat fanatieker... dan is de kan groot dat die vouwwagen een andere route uitkiest dan jij voor ogen had.

Best heel veel mensen zijn totaal niet technisch aangelegd en zelf heb ik het op vakantie ook wel eens gehad dat ik een zwik bergpassen achter elkaar had waar het ook nog file rijden was. Dan hebben je remmen van je vouwwagen het best zwaar. twee van zulke vakanties en je hebt wat Hemertje nu heeft.

Een werkaanhanger wordt ook wel mishandeld, maar meestal door mensen die wel enigszins weten wat het materiaal kan. Groot verschil hoor.

Iedereen moet vooral laten doen waar die zich goed bij voelt. Maar je betaalt er een forse prijs voor en de echte noodzaak wordt mi nogal eens overschat. Bij een auto worden de trommelremmen echt nooit open gemaakt, zo lang de apk remmenbank geen te groot verschil geeft tussen links en rechts. Ook niet bij db grote beurt, wat sommige mensen wel denken.
Zeker zijn vouwwagens vaak aan de zware kant, maar bv in het geval van Hemertje rijdt hij bij mijn weten in een ioniq 6. Die mag ongeremd al 750 kg aan de haak hebben, die heeft niet eens extra remkracht van de kyte nodig, wat dat betreft.

Hemertje

Citaat van: sanderv op augustus 17, 2025, 09:59:08 PM...in het geval van Hemertje rijdt hij bij mijn weten in een ioniq 6. Die mag ongeremd al 750 kg aan de haak hebben, die heeft niet eens extra remkracht van de kyte nodig, wat dat betreft.

Correct.

poldertoerist

Niet nodig mss, een geremde wagen, maar dat is het wel en als jij remt zal je aanhangerkoppeling toch mee gaan remmen, dat is gewoon de massa van de wagen die 'm indrukt.

Hemertje heeft nagedacht over het beladen en dat is al meer dan menig ander doet.  dikke complimenten. 

Dan nog blijft het feit dat deze remmen
het wel zwaar hebben gehad. En vouwwagens komen nu eenmaal in omstandigheden dat dat ook nog makkelijk kan.  Zonder dat je, denkt dat je iets geks doet. 

En idd schrijft de garage nu met een vork. 

maar ik zou toch graag met een goed werkend systeem op pad gaan.  En wanneer dat is mag een ieder zelf bepalen.



Adventure Awaits

sanderv

Citaat van: poldertoerist op augustus 18, 2025, 01:37:34 PMNiet nodig mss, een geremde wagen, maar dat is het wel en als jij remt zal je aanhangerkoppeling toch mee gaan remmen, dat is gewoon de massa van de wagen die 'm indrukt.

Dan nog blijft het feit dat deze remmen
het wel zwaar hebben gehad. En vouwwagens komen nu eenmaal in omstandigheden dat dat ook nog makkelijk kan.  Zonder dat je, denkt dat je iets geks doet. 


Dat remmen oververhit zijn geraakt, wil niet zeggen dat ze per se nodig zijn  ;)
Maar het gaat mij gewoon om iets anders. Er wordt veel voor service gevraagd die mi niet zo veel toevoegt. En iedereen betaalt graag, maar ik zie de vraag niet zo vaak staan wat nu precies de toegevoegde waarde is.
Mijn broer heeft nu zijn voorruit laten vervangen. Via de verzekering 650 euro, helemaal zelf betalen 450  euro. Voor dezelfde ruit. Bij hetzelfde bedrijf. Huh? Dat zelfde gevoel heb ik ook bij het begrip 'bovag-beurt'. Zeker als daar ook nog 'voor de verzekering' aan toegevoegd wordt. Voor veel mensen is dat meer dan een week werken aan spaargeld...

Hemertje

hoe denken jullie over de demper vervangen voor een zwaardere 90S versie?

Drikusniet

Citaat van: Hemertje op augustus 18, 2025, 09:45:44 PMhoe denken jullie over de demper vervangen voor een zwaardere 90S versie?
Aangezien je niet meer dan 750kh hebt, lijkt het mij geen toegevoegde waarde te hebben. Ikzelf ben jaren achter elkaar door de bergen gereden, zonder problemen met de remmen, maar wel heel bewust elke keer de remmen loste na remmen en dan weer op de motor afremmen. 
Maar als je beter slaapt door die 90s dempers, is die slaap ook wat waard.

JanJD

#66
Citaat van: Drikusniet op augustus 15, 2025, 10:48:40 PMEerlijk gezegd vraag ik mij zelfs af of de lagers vervangen moeten worden. De afdichting ziet er op de foto nog goed uit en de hoeveelheid olie in het afdekkapje is niet veel. Verder ook geen enkele verkleuring van te warm lopen of andere aanwijzingen dat er iets niet goed is. Ik zou gewoon de remschoenen laten vervangen terwijl je erbij staat zodat je de werkelijk bestede tijd kunt controleren en een second opinion aanvragen bij een betrouwbaar adres.

De grootste oorzaak van lager falen is gebrek aan smering. Het vet in een gesloten lager is olie in een drager; over de levensduur van het lager 'bloed' de olie uit de drager en voorziet het lager van smering. Hoe heter het vet, hoe sneller de olie er uit bloed. Lagers die onder warme omstandigheden functioneren gaan korter mee, niet omdat het staal er niet tegen kan maar.omdat het vet eerder 'op' is. Zeer hoge (en ook zeer lage) temperaturen zijn problematisch voor vetten, zie plaatje ((c) SKF). Als een lager eenmalig extreem heet is geweest, is het gedaan met het vet. Het is dan wachten tot lager falen volgt.

Een nog netjes uitziende seal is geen garantie dat het vet nog OK is. Ik zou bij twijfel, zeker als de wagen toch al in de garage is voor vervangen remschoenen etc., de lagers vervangen.
Met goed onderhoud en goed uitgevoerde reparaties (en goed gebruik) minimaliseer je de kans op problemen onderweg. Zie de extra investering als verzekeringspremie, het kan je veel narigheid besparen.

Tip: bij elke rust stop tijdens onze vakantiereis loop ik een rondje rond de auto en vouwwagen en voel de temperatuur van alle 6 de wielen. Dit doe ik voorzichtig met de achterkant van de vingers, bij eventuele hitte worden de vingers in een reflex weggetrokken. Ik let ook op of rechts en links gelijk opwarming vertonen, dit kan een indicatie zijn van onvoldoende werkende of vast zittende rem.
(Tot nu toe heb ik eenmalig een duidelijk verhoogde temperatuur bij een achterwiel van de auto waargenomen, waarschijnlijk liep de rem liep wat aan. Een jaar later bleek het wiellager aan vervanging toe...
Onze vouwwagen is voorzien van zware 250mm remtrommels, dit is duidelijk wat zwaarder dan gangbaar bij de meeste vouwwagens. Bij de laatste controle (na acht jaar gebruik en meer dan 30000km) die ik zelf uitvoer zagen ze er nog als nieuw uit.)



Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Hemertje

Laatst onderstaande e-mail verstuurd naar de Bovag dealer waar de Kyte heen was gebracht en ze een oordeel geveld hadden

Ten eerste hartelijk dank dat ik vorige week zaterdag gelijk onze Holtkamper vouwwagen kon komen brengen nadat we geconstateerd hadden dat het remsysteem niet meer functioneerde.

Je monteur heeft hier afgelopen woensdag naar gekeken en mij gelijk telefonisch geïnformeerd over de status van het remsysteem.

Afgelopen donderdag ben ik bij jullie in de werkplaats komen kijken om dit met eigen ogen te aanschouwen en heeft je monteur mij een en ander persoonlijk toegelicht.


Hieronder een korte samenvatting van zoals ik het begrepen heb

-       De remvoeringen zijn (langdurig) aangelopen tegen de remtrommels en het geheel is (veel) te heet geworden
-       Het vet in de naaf heeft blijkbaar gekookt (en is als olie eruit gelopen)
-       De remvoeringen zijn vrijwel nihil en zijn afgebroken (want te heet gelopen)
-       De remtrommels vertonen groeven aan de binnenzijde (diepte?)
-       De demper heeft ook zijn beste tijd gehad, die komt langzaam uit wanneer ingedrukt

Het advies van je monteur:
-       Remtrommels en binnenwerk zoals veren etc vervangen
-       Remvoeringen vervangen
-       Remkabels vervangen, want warmgelopen remmen
-       Oplooprem vervangen, want is aan de trage kant
-       Montage nieuwe onderdelen incl. afstemming
-       Remmentest
-       Reeds gemaakte uren i.v.m. demontage, beoordeling en weer hermonteren zonder reparatie, 2 uur
-       Geschatte uren nog te maken, 4-6 uur
-       Geschatte materiaalkosten € 600,- tot € 650,-
-       Geschatte kosten uren maximaal 8 uur a € ?,-
-       Kosten excl. BTW ?
-       Richtbedrag € 1.000,- tot € 1.500,- excl. BTW?

Nu ben ik al jaren actief op het vouwwagenforum en heb daar mijn bevindingen en gemaakte foto's gedeeld met de vraag wat de ervaringen van andere vouwwagengebruikers zijn, tenslotte is een vouwwagen veel lichter dan de gemiddelde caravan.

Op het forum geven ze met hun ervaringen aan dat de remtrommels normaliter op te schuren zijn om vervolgens zonder problemen nieuwe remvoeringen en veren te plaatsen. Men ziet op de foto's niets waar men van schrikt en men ziet precies datgene wat men zou verwachten na het aanlopen van de remmen. Men adviseer te controleren of de trommels nog recht zijn met een meetklok en van binnen de trommels even weer opschuren, nieuwe lagers erin persen en 4 nieuwe schoenen te plaatsen, ingeschatte tijd, maximaal 2 uur.

Een forum lid geeft me aan dat hun Kyte vouwwagen bij de Bovag beurt het advies kreeg om de remschoenen en oploopdemper te vervangen. De kosten zijn voor hun uitgekomen op:
- oploopdemper vervangen voor een 90S, eur 95,--
- set remschoenen, eur 96,--
- remstangbegeleider, eur 10,--
- arbeid, 1 uur 87,50


Omdat we de prijsopgave € 1.000,- tot € 1.500,- aan de zeer hoge kant vinden ben ik vrijdag naar een aanhangerspecialist bij mijn werk om de hoek gegaan waar we zakelijk onze aanhangers halen.

Zij geven mij het volgende aan.

Wanneer de groeven in de trommels niet te diep zijn schuren ze de trommels op om vervolgens nieuwe remschoenen en veren etc te plaatsen.

Kunnen jullie aangeven hoe diep te groeven zijn en of opschuren mogelijk is of hebben jullie daar geen ervaring mee?

De remkabel hoeft niet vervangen te worden wanneer deze geen bobbels van oververhitting vertoont en/of nog normaal functioneert, dit is snel te controleren. Nrmaal worden deze bij oververhitting van de trommels en remschoenen niet oververhit. Daar zijn dus hoogstwaarschijnlijk  geen werkzaamheden aan benodigd.

Een oplooprem van 750kg reageert altijd traag, het is dan ook geen oplooprem die een zware caravan of aanhanger (snel) terug hoeft te duwen. Daar zijn dus geen werkzaamheden aan benodigd.

Alko heeft standaard voorschriften voor het afstellen van de remtrommels en remvoeringen. Een remmentest is in de basis dan ook overbodig, tenzij je de afstellingen niet vertrouwt.

De te maken uren voor bovenstaande werkzaamheden worden ingeschat op 2 uur naast de gemaakte uren van de demontage en de beoordeling tot nu.

Past dit met het beeld met wat jullie voor ogen hebben?

Of dient jullie inziens nog steeds de trommels vervangen te worden?

Willen jullie de benodigde leveringen en werkzaamheden n.a.v. bovenstaande nogmaals beoordelen en mij een herziene opgave van de gemaakte en de nog te maken kosten opgeven?

Alvast hartelijk dank!

Gegroet,

 
Hemertje

Hemertje

Helaas na een week en een keer nabellen geen reactie ontvangen dus ik heb afgelopen dinsdag gebeld dat ik de vouwwagen weer kwam ophalen.

Werd hartelijk ontvangen en kreeg de wagen weer gewoon mee, onderzoekskosten waren niet nodig en de vraag werd gesteld of nu iemand van het forum de reparatie uit ging voeren?

Nee, zeik ik, ik breng hem naar een aanhangerspecialist die me een realistisch opgave van de materialen en werkuren heeft gedaan incl. Bovag keuring :P

Hemertje

De factuur van de aanhangerspecialist 'Aanhangwagen Centrum Eindhoven'

Omschrijving Aantal Prijs Totaal
BOVAG keuring en onderhoud van aanhangwagen
Holtkamper Kyte
Enkelas Geremd ECO
Gebruikte onderdelen:

1 € 154,00 € 154,00

Remschoen AL-KO 140 x 35 set 2 € 45,00 € 90,00
Compactlager Eco 30/60 x 37 set 2 € 35,00 € 70,00
Flensmoer M24 x 1,5 mm AL-KO/BPW 2 € 6,00 € 12,00
Breekkabel 1M + harpsluiting 1 € 12,50 € 12,50
Kleinmateriaal 1 € 7,50 € 7,50
Extra werk ,5 € 77,00 € 38,50
Excl. BTW : € 384,50
BTW 21% : € 80,75
Incl. BTW : € 465,25

Dank voor jullie reacties en input!

 WW

Alex

Nog genoeg maar zeker realistischer denk ik.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

sanderv

Dit lijkt inderdaad veel meer op wat ik verwacht zou hebben. Met zelf doen kwam ik op zo'n 150 euro, dus een factor 3 erboven bij alles laten doen en garantie ed is niet vreemd

sanderv

En inderdaad dus geen nieuwe trommels...