Remsysteem hulp gevraagd

Gestart door Hemertje, augustus 08, 2025, 07:55:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hemertje

vandaag ben ik gebeld met een trieste mededeling

het remsysteem is naar de kl*te wat ik begrepen heb
- de olie heeft blijkbaar gekookt er loopt er zo uit
- de remmen zijn afgebroken want te heet gelopen
- de demper heeft ook zijn beste tijd gehad

morgenmiddag gaan we kijken en ervaren bij het bovag servicepunt

blijkbaar heb ik te langdurig bergafwaarts gereden waardoor het remsysteem oververhit is geraakt


peter123456

vreemd, mechanische oploopremmen (?) waar olie uitloopt?
als de demper stuk is ( zit alleen vet in) kan ik me voorstellen dat de remmen bergafwaarts constant slepen en daardoor te heet zijn geworden. nieuwe demper, nieuwe remschoenen en in slechtste geval nieuwe remtrommels en klaar is de kyte weer.
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

GuustFlater89

Ja dat van die olie snap ik ook niet helemaal. Wat Peter123456 zegt, ergste geval: nieuwe demper, remschoenen en trommels. Zal niet de wereld moeten kosten.
Cabanon Malawi 2.0

Hemertje

#18
ik kan me voorstellen dat er in de trommels remvloeistof zit om de druk te regelen?

men deed aan de telefoon voorkomen dat er grote onkosten zijn...

wat mag dit kosten bij een Bovag bedrijf?
nieuwe demper, nieuwe remschoenen en in slechtste geval nieuwe remtrommels?

de Kyte staat op een Alko onderstel, er werd verteld dat deze kleine(re) remmen heeft waar een lange(re) levertijd op kan zitten?

PenH

De oplooprem werkt met kabels en niet met remleidingen. Geen remolie dus. Maar misschien is het boeltje zo heet geworden dat het vet uit de wiellagers gesmolten is en (als olie) in de remtrommels is gelopen?


sanderv

Remmen zijn dus gewoon te heet geweest. De vraag is trouwens of die losse remschoenen gevolg of juist oorzaak zijn geweest. De voering van remschoenen komt wel eens los, waardoor deze losse voering blijft aanlopen of zelfs klem komt te zitten in de trommel. Het spul loopt dan zeer heet, met als gevolg dat het lagervet in de naaf smelt. Dat komt in de trommel terecht. Dat laatste maakt verder niet uit, afgeschreven is de rem dan toch al, maar het zou verklaren waarom je geen enkele remwerking meer voelde.
Je hebt in elk geval nieuwe remschoenen en lagers nodig. Of de trommels nog te gebruiken zijn, zal vooral afhangen van het feit of ze nog recht zijn. Een gietijzeren remtrommel gaat op een auto vele tonnen mee, dat is op een aanhanger doorgaans niet anders. Die verslijt je niet. 

sanderv

En als tip, iets dat veel mensen vaak vergeten tijdens het afdalen: geef tussendoor gas. Zeker als je bijvoorbeeld voor een haarspeld hebt geremd, geef dan even een korte stoot gas ná die haarspeld. Dat voelt wat tegennatuurlijk, zeker als de auto zelf al die tijd constant op de motor remmend aan het afdalen is. Zo lang er niet even gas gegeven wordt, blijft de aanhanger oplopen en dus remmen. Als je even een korte stoot gas geeft, trek je de aanhanger van de rem. Vervolgens kun je de auto weer op de motor laten remmen, dat gaat dermate geleidelijk dat de oploopdemper van de aanhanger zal voorkomen dat de aanhanger opnieuw in de oplooprem drukt. De remmen van de aanhanger hebben dan de tijd om te koelen tot je weer actief bijremt voor de volgende bocht. Je voelt dan doorgaans de aanhanger echt weer opnieuw oplopen.

CEO

Wij hebben in 2019 iets vergelijkbaars gehad met een afdaling van ruim een uur. Hoewel ik de combinatie regelmatig van de rem afhaalde door wat gas te geven, toch wat kosten gehad omdat de remvoeringen verglaast waren.

De afdaling was te steil om zonder remmen van de aanhanger af te dalen.

Als ik nu een lange afdaling heb, zal ik de wagen tussendoor stopzetten, aanhanger op de wielen blokkeren en uit de rem trekken.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Hemertje

Citaat van: sanderv op augustus 14, 2025, 10:49:33 AMEn als tip, iets dat veel mensen vaak vergeten tijdens het afdalen: geef tussendoor gas. Zeker als je bijvoorbeeld voor een haarspeld hebt geremd, geef dan even een korte stoot gas ná die haarspeld. Dat voelt wat tegennatuurlijk, zeker als de auto zelf al die tijd constant op de motor remmend aan het afdalen is. Zo lang er niet even gas gegeven wordt, blijft de aanhanger oplopen en dus remmen. Als je even een korte stoot gas geeft, trek je de aanhanger van de rem. Vervolgens kun je de auto weer op de motor laten remmen, dat gaat dermate geleidelijk dat de oploopdemper van de aanhanger zal voorkomen dat de aanhanger opnieuw in de oplooprem drukt. De remmen van de aanhanger hebben dan de tijd om te koelen tot je weer actief bijremt voor de volgende bocht. Je voelt dan doorgaans de aanhanger echt weer opnieuw oplopen.

ja die tip kreeg ik gisteren door de telefoon ook al, thx!

Hemertje

AI geeft met de volgende opgave

Wat kost het vervangen voor het remsysteem van een nieuwe oploopdemper, nieuwe remschoenen en nieuwe remtrommels bij een Bovag bedrijf?

CiteerDe kosten voor het vervangen van een remsysteem met een nieuwe oploopdemper, nieuwe remschoenen en nieuwe remtrommels bij een BOVAG-bedrijf kunnen als volgt worden ingeschat:

Oploopdemper: Specifieke kosten voor vervanging van een oploopdemper worden zelden apart genoemd in algemene bronnen, maar doorgaans kan dit variëren afhankelijk van het type aanhanger. Voor een remsysteem uitbreiding met oploopdemper moet je rekening houden met een paar honderd euro, inclusief montage. Dit is vaak maatwerk en hangt af van aanhanger en dempertype.

Remschoenen en remtrommels: Gemiddeld kost het vervangen van remschoenen ongeveer €250 per as bij dergelijke garages, en remtrommels samen liggen vaak tussen de €200 en €350 per as. Dit is inclusief montage.

De totaalprijs hangt af van het exacte type voertuig en aanhanger, maar als richtlijn kan je bij BOVAG-bedrijven rekenen op ongeveer €400-€600 voor vervanging van remschoenen en remtrommels op één as.

Omdat het om een oploopdemper gaat in combinatie met remonderdelen voor een aanhanger, kunnen de prijzen hoger uitvallen dan standaard autoremmen, zeker als er een arbeidsintensieve montage nodig is.

Kortom, voor alle drie de onderdelen bij een BOVAG-bedrijf kan je globaal rekening houden met een totaalbedrag vanaf ongeveer €500 tot €800 of meer, afhankelijk van auto/aanhangertype en specifieke garage. Voor een scherpe prijsopgave is het aan te raden een offerte aan te vragen bij een BOVAG-garage, waar je ook garantie op het werk krijgt.

Er zijn geen exacte vaste prijzen online gevonden voor oploopdempers specifiek, maar remschoenen en remtrommels kosten zijn redelijk goed te schatten uit standaard prijzen bij BOVAG-bedrijven.

Als samenvatting:

Oploopdemper: enkele honderden euro's inclusief montage (specifiek afhankelijk)

Remschoenen + remtrommels: ca. €400-€600 per as

Totaal indicatie: vanaf ca. €500 tot €800+ bij een BOVAG-bedrijf

Je kunt dus het beste direct bij een BOVAG-bedrijf informeren voor een inschatting op maat van jouw voertuig en aanhanger.

sanderv

#25
Er zal wel een 160 mm trommel onder zitten denk ik? De trommels zijn verreweg het duurste, dan moet je rekenen op zo'n 130 tot 150 euro per stuk, inclusief lager. Maar zoals gezegd, ik denk dat die helemaal niet vervangen hoeven te worden. Een lagerset kost ongeveer 25 tot 40 euro per zijde, beetje typeafhankelijk. Remschoentjes komen op ongeveer 70 euro voor vier, dus beide remmen samen. De rest van het binnenwerk (veren en hefboom) zal niet vervangen hoeven worden.  Een oploopdemper is type- en vooral gewichtafhankelijk, maar zit doorgaans tussen de 60 en 80 euro. Dit zijn allemaal particuliere prijzen. Montage zou niet langer mogen zijn dan 2 uur.
Ik doe het onderhoud zelf, zou daarmee dus op ongeveer 150 euro uitkomen als de trommels nog gewoon recht zijn. Een garage zou daar mi niet meer dan een factor 3 hoger mee mogen uitkomen.

Hemertje

nou, het is het goed mis met het remsysteem, trommels compleet verbrand, het vet uit de lagers gelopen, remschoenen verbrand.... de oplooprem doet het behoorlijk stroef....

verwachte materiaalkosten 600-650 euro
tot nu toe 2 uur aan arbeid
totaal verwachte arbeid 4-8 uur incl. hermontage met de nieuwe componenten, afstellen, remproef, keuring, etc

hieronder de foto's van het drama...

sanderv

Om heel eerlijk te zijn zie ik niets waar ik van schrik en precies datgene wat ik zou verwachten. Hebben ze gecheckt of de trommels nog recht zijn, met een meetklok? Van binnen de trommels even weer opschuren, nieuwe lagers erin persen en 4 nieuwe schoenen. Wat moet er nog meer gebeuren dan?

sanderv

8 uur?? Serieus? Plus de tijd die er al in zit? Waar gaat die tijd in vredesnaam in zitten dan? Als je zo ver bent, is het werk al weer bijna klaar...

GJT

#29
Hmm treurig idd. Tip, haal die 60s demper eruit (moet toch) en laat er een 90s inzetten. Ik heb het preventief gedaan en dit jaar met regeneratief remmen kwam de rem van de vouwwagen nauwelijks in omdat het zo vloeiend gaat.
De 60s is gekwalificeerd tot 750 kilo. In de praktijk zit je hier met volle bepakking dicht tegenaan. De 90s gaat tot 900 kilo en gaat net wat zwaarder. Dit heb ik destijds bij de kyte en nu met de aero weer gedaan op advies van een aanhangerspecialist na remproblemen.