Remsysteem hulp gevraagd

Gestart door Hemertje, augustus 08, 2025, 07:55:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

GuustFlater89

Citaat van: sanderv op augustus 14, 2025, 11:29:30 PM8 uur?? Serieus? Plus de tijd die er al in zit? Waar gaat die tijd in vredesnaam in zitten dan? Als je zo ver bent, is het werk al weer bijna klaar...

8 uur is echt bizar. Ik doe het met mijn ogen dicht en met 1 hand op de rug sneller...
Zoals @sanderv al zegt: Op de foto geen rampzalige dingen. Al dat vuil en stof ziet er heftig uit, maar valt allemaal wel mee. Lijkt er een beetje op dat iemand wat extra probeert te verdienen aan iemand die graag op vakantie wil.
Cabanon Malawi 2.0

Hemertje

Citaat van: sanderv op augustus 14, 2025, 11:26:22 PMOm heel eerlijk te zijn zie ik niets waar ik van schrik en precies datgene wat ik zou verwachten. Hebben ze gecheckt of de trommels nog recht zijn, met een meetklok? Van binnen de trommels even weer opschuren, nieuwe lagers erin persen en 4 nieuwe schoenen. Wat moet er nog meer gebeuren dan?

verbrand, versleten, ingekrast en niet meer te gebruiken is me verteld

Hemertje

Citaat van: sanderv op augustus 14, 2025, 11:29:30 PM8 uur?? Serieus? Plus de tijd die er al in zit? Waar gaat die tijd in vredesnaam in zitten dan? Als je zo ver bent, is het werk al weer bijna klaar...

tot nu toe heeft met een 2 uur verspijkerd aan de vouwwagen op de brug zetten en alle onderdelen eraf halen om na te zien wat de huidige status is

dan hebben ze tijd nodig om de nieuwe materialen te bevestigen, controle uit te voeren en o.a. een remmentest te doen

ook de oplooprem demonteren en hermonteren met nieuwe componenten schijnt nogal wat werk te zijn?

Hemertje

Citaat van: GJT op augustus 14, 2025, 11:33:54 PMHmm treurig idd. Tip, haal die 60s demper eruit (moet toch) en laat er een 90s inzetten. Ik heb het preventief gedaan en dit jaar met regeneratief remmen kwam de rem van de vouwwagen nauwelijks in omdat het zo vloeiend gaat.
De 60s is gekwalificeerd tot 750 kilo. In de praktijk zit je hier met volle bepakking dicht tegenaan. De 90s gaat tot 900 kilo en gaat net wat zwaarder. Dit heb ik destijds bij de kyte en nu met de aero weer gedaan op advies van een aanhangerspecialist na remproblemen.

dank voor de tip GJT!  :J

Hemertje

Citaat van: GuustFlater89 op augustus 15, 2025, 08:37:22 AM8 uur is echt bizar. Ik doe het met mijn ogen dicht en met 1 hand op de rug sneller...
Zoals @sanderv al zegt: Op de foto geen rampzalige dingen. Al dat vuil en stof ziet er heftig uit, maar valt allemaal wel mee. Lijkt er een beetje op dat iemand wat extra probeert te verdienen aan iemand die graag op vakantie wil.

ik neem je reactie mee naar het Bovag servicepunt

Hemertje

Citaat van: GuustFlater89 op augustus 15, 2025, 08:37:22 AM8 uur is echt bizar. Ik doe het met mijn ogen dicht en met 1 hand op de rug sneller...
Zoals @sanderv al zegt: Op de foto geen rampzalige dingen. Al dat vuil en stof ziet er heftig uit, maar valt allemaal wel mee. Lijkt er een beetje op dat iemand wat extra probeert te verdienen aan iemand die graag op vakantie wil.

woon je toevallig in de regio Eindhoven :P

GuustFlater89

Citaat van: Hemertje op augustus 15, 2025, 09:12:16 AMwoon je toevallig in de regio Eindhoven :P

Helaas... Zit momenteel zo'n 1100 km zuidelijker :#
Cabanon Malawi 2.0

Hemertje

Citaat van: GuustFlater89 op augustus 15, 2025, 09:35:32 AMHelaas... Zit momenteel zo'n 1100 km zuidelijker :#

ah, das stukken beter, geniet ervan!

sanderv

Misschien dat die bovag monteur het inderdaad geprobeerd heeft met een blinddoek en een hand op de rug... dit is echt nog geen twee uur werk. 8 wielbouten en twee naafmoeren los, dan ben je op het punt wat je op de foto's ziet. En nogmaals: als die trommels niet volledig kromgetrokken of gescheurd zijn door de hitte en onevenredige afkoeling (en die kans is verdomde klein), kunnen ze gewoon hergebruikt worden. Even opschuren en ze remmen gewoon netjes opnieuw in. Zoveel werk krijgen deze remmen normaal gesproken echt niet te verstouwen. Het gaat om aanhangers die ook nog wel ongeremd aan de haak zouden kunnen... ik vind de kosten- en urenraming echt zeer hoog ingeschat.

Hemertje

Citaat van: sanderv op augustus 15, 2025, 12:30:14 PMMisschien dat die bovag monteur het inderdaad geprobeerd heeft met een blinddoek en een hand op de rug... dit is echt nog geen twee uur werk. 8 wielbouten en twee naafmoeren los, dan ben je op het punt wat je op de foto's ziet. En nogmaals: als die trommels niet volledig kromgetrokken of gescheurd zijn door de hitte en onevenredige afkoeling (en die kans is verdomde klein), kunnen ze gewoon hergebruikt worden. Even opschuren en ze remmen gewoon netjes opnieuw in. Zoveel werk krijgen deze remmen normaal gesproken echt niet te verstouwen. Het gaat om aanhangers die ook nog wel ongeremd aan de haak zouden kunnen... ik vind de kosten- en urenraming echt zeer hoog ingeschat.

Woon jij toevallig in regio Eindhoven? :P

Drikusniet

Eerlijk gezegd vraag ik mij zelfs af of de lagers vervangen moeten worden. De afdichting ziet er op de foto nog goed uit en de hoeveelheid olie in het afdekkapje is niet veel. Verder ook geen enkele verkleuring van te warm lopen of andere aanwijzingen dat er iets niet goed is. Ik zou gewoon de remschoenen laten vervangen terwijl je erbij staat zodat je de werkelijk bestede tijd kunt controleren en een second opinion aanvragen bij een betrouwbaar adres.

sanderv

Citaat van: Drikusniet op augustus 15, 2025, 10:48:40 PMEerlijk gezegd vraag ik mij zelfs af of de lagers vervangen moeten worden. De afdichting ziet er op de foto nog goed uit en de hoeveelheid olie in het afdekkapje is niet veel. Verder ook geen enkele verkleuring van te warm lopen of andere aanwijzingen dat er iets niet goed is. Ik zou gewoon de remschoenen laten vervangen terwijl je erbij staat zodat je de werkelijk bestede tijd kunt controleren en een second opinion aanvragen bij een betrouwbaar adres.

Als het gewone conische lagers zouden zijn, ben ik het met je eens. Even in de ultrasoon en nieuw vet erop, dan doen die het waarschijnlijk wel weer. Met deze gesealde industrielagers zou ik het niet laten zitten voor die paar tientjes. Als ze wel te ver heen zijn, kom je daar mogelijk pas ver van huis achter 

sanderv

Citaat van: Hemertje op augustus 15, 2025, 08:30:33 PMWoon jij toevallig in regio Eindhoven? :P

Ja, redelijk, maar ik heb nog te veel werk liggen helaas  ::)
Maar de tip van drikusniet is niet verkeerd. Deze prijsopgave vraagt wel om een second opinion, dat is niet onredelijk

PenH

#43
Een Bovag bedrijf moet ook Bovag garantie geven. Dus ik snap wel dat ze alles gaan vervangen. Dan is het gegarandeerd goed en weet je zeker dat de boel niet weer opnieuw los moet omdat er ergens iets piept of toch niet helemaal lekker remt. En dat is ook fijn voor de klant, zeker als je het pas halverwege Frankrijk merkt...
En nieuw spul monteren gaat sneller dan oude onderdelen reviseren.
Blijft over de uren. Als ik het goed lees staat er 4 tot 8 uur voor montage. Misschien valt het mee en is het in 4uur klaar allemaal.
Zelf ben ik best wel handig, maar geen monteur en kan het dus niet beoordelen. Vanmiddag bijvoorbeeld 2uur geworsteld met onze Bosch wasmachine om de schokbrekers te vervangen. Wat zit dat kansloos in elkaar zeg! Vaste pennen die je moet uitboren (!), waarom niet gewoon met een boutje of een pennetje dat je los kunt klikken? :N

HoKaKy

Onze Kyte uit 2016 kreeg bij de bovag beurt het advies om de remschoenen en oploopdemper te vervangen. Over de remschoenen was ik wel verbaasd, want zulke zware ritten hebben we niet gemaakt. Maar waarschijnlijk hadden we de oploopdemper eigenlijk eerder moeten vervangen. De kosten zijn voor ons uitgekomen op:
- oploopdemper 90S, eur 95,--
- set remschoenen, eur 96,--
- remstangbegeleider, eur 10,--
- arbeid, 1 uur 87,50
En natuurlijk de kosten voor de bovag beurt en btw.

Dus al met al best een aardige rekening, maar qua arbeidsuren flink wat minder dan waar Hemertje mee te maken heeft.