Remsysteem hulp gevraagd

Gestart door Hemertje, augustus 08, 2025, 07:55:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

sanderv

Citaat van: PenH op augustus 16, 2025, 08:44:29 PMVanmiddag bijvoorbeeld 2uur geworsteld met onze Bosch wasmachine om de schokbrekers te vervangen. Wat zit dat kansloos in elkaar zeg! Vaste pennen die je moet uitboren (!), waarom niet gewoon met een boutje of een pennetje dat je los kunt klikken? :N

Hehehe, herkenbaar. Die schokdempers gaan er pas uit als je de kuip uit elkaar trekt. Iets wat bij de nieuwere machines zelfs niet eens kan, want geseald. Leve de wegwerp.
En daar wringt een van de schoenen: dealers zijn tegenwoordig vervangers geworden. Geen reparateurs. Het is voor hun makkelijker om voor 300 euro de trommels te vervangen, dan de oude even schoon te maken en er voor 50 euro nieuwe lagers in te persen. De klant betaalt toch wel, de meesten hebben geen flauw idee. Bovendien is er een machtsprobleempje, aangezien de auto of aanhanger bij de constatering en offerte al niet makkelijk meer mee kan voor een second opinion

sanderv

Citaat van: HoKaKy op augustus 16, 2025, 09:17:24 PMOnze Kyte uit 2016 kreeg bij de bovag beurt het advies om de remschoenen en oploopdemper te vervangen. Over de remschoenen was ik wel verbaasd, want zulke zware ritten hebben we niet gemaakt. Maar waarschijnlijk hadden we de oploopdemper eigenlijk eerder moeten vervangen. De kosten zijn voor ons uitgekomen op:
- oploopdemper 90S, eur 95,--
- set remschoenen, eur 96,--
- remstangbegeleider, eur 10,--
- arbeid, 1 uur 87,50
En natuurlijk de kosten voor de bovag beurt en btw.

Dus al met al best een aardige rekening, maar qua arbeidsuren flink wat minder dan waar Hemertje mee te maken heeft.

Ook hier zit er al wat marge op, maar niet zo gek als bij Hemertje. En het enige wat daar dan nog aan werk bij komt, is het uit- en inpersen van vier nieuwe wiellagers. Reken dan op een uurtje meer dan op jouw rekening en laten we zeggen 80 euro voor een wiellagerset. Maar dat is van een totaal andere orde dan de prijs- en uuropgave van Hemertje.

Alex

Vind de Bovag zowiezo altijd erg duur.
Heb die van ons een beurt laten geven van 100 euro.
Vond het wel bedenkelijk dat de wiellagers al aan de beurt waren voor vervanging bij een wagen van net 5 jaar oud.
Maar waren gelukkig de kosten niet.
Ze vonden het wel jammer ze de banden uit 2019 nog niet mochten vervangen. >:(
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

sanderv

Citaat van: Alex op augustus 17, 2025, 08:39:43 AMVond het wel bedenkelijk dat de wiellagers al aan de beurt waren voor vervanging bij een wagen van net 5 jaar oud.

Ook zoiets. Wat was de reden dat die lagers eruit moesten? Zongen ze? Verbrand? Die dingen hebben er dan misschien 15k km op zitten? Dat doen de vergelijkbare lagers in een autonaaf tussen twee beurtjes. En die lagers houden het doorgaans 3 ton en meer vol.

Alex

Dat dus.
Dit is de reden dat ik volgende keer op zoek ga naar iets anders.
Want vind het ook erg snel stuk.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

poldertoerist

Ik denk dat ze e.e.a aan achterstallig onderhoud zien en vervolgens denken, nu goed aanpakken, als hij volgend jaar gewoon weer komt dan hebben we niet heel veel werk en valt het voor de klant alles mee!

Ik zou overigens zelf niet snel 3 jaar zonder echt onderhoud doorrijden met een wagen die ik 2e hands heb gekocht. Los daarvan schrijven ze de offerte wel een beetje met een vork.
Adventure Awaits

pjottum

Onderhoud aan onze CC was best aan de prijs, gelijk nieuwe onderdelen en pas 3 jaar oud. Maar goed, er zit een bovag sticker op en dat is goed voor de verzekering.

Ik las hier over remmen en ver glazen en dacht 'huh', daarom keek ik bij anwb om te begrijpen: https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/rijden-met-de-caravan/remmen

Kort samengevat, de wagen drukt tegen de auto en remt daarom. Dus inderdaad, even hard remmen en gas geven haalt de druk er vanaf. Had ik best willen lezen voor we de sint Bernard naar beneden reden, maar ik denk dat ik van nature zo gereden heb (want voorzichtig).

sammyvannorel

Citaat van: Alex op augustus 17, 2025, 08:39:43 AMVind de Bovag zowiezo altijd erg duur.
Heb die van ons een beurt laten geven van 100 euro.
Vond het wel bedenkelijk dat de wiellagers al aan de beurt waren voor vervanging bij een wagen van net 5 jaar oud.
Ze vonden het wel jammer ze de banden uit 2019 nog niet mochten vervangen. >:(

Dat zijn altijd hele interessante discussies over banden: gelukkig heb ik hier een goede aanhangerboer om de hoek (alko premium ook voor onderhoud) hij is van het type wat moet gebeuren gebeurd, maar ook niet meer: remkabel beschadigd=nieuw, banden ouder dan 6 jaar maar nog geen enkele scheur=lekker laten zitten en 'onder verscherpt regime zetten': van dat soort bedrijven houd ik, zeker omdat ze schappelijke bedragen rekenen, alles op voorraad hebben, en volgende week plek hebben voor onderhoud.
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

sanderv

Citaat van: poldertoerist op augustus 17, 2025, 02:15:50 PMIk denk dat ze e.e.a aan achterstallig onderhoud zien en vervolgens denken, nu goed aanpakken, als hij volgend jaar gewoon weer komt dan hebben we niet heel veel werk en valt het voor de klant alles mee!

Ik zou overigens zelf niet snel 3 jaar zonder echt onderhoud doorrijden met een wagen die ik 2e hands heb gekocht. Los daarvan schrijven ze de offerte wel een beetje met een vork.

Hoeveel onderhoud denkt iedereen dat een aanhanger nodig heeft? Hoeveel mensen laten hun gewone aanhanger die bovag beurtjes geven? Paar jaar geleden examen BE gedaan. Die aanhangers werden teruggekeurd, volgeladen met grindtegels en dag in dag uit door de stad gesleept. Ze kregen 2 keer per jaar (!) een nieuwe set banden. Als je 'ons' vouwwagengebruik daar naar vertaalt, zouden die BE aanhangers iedere 2 maanden naar de Bovag keuring kunnen en zowat alles mogen vernieuwen..

winnieandbuzz

Citaat van: sanderv op augustus 17, 2025, 05:13:17 PMHoeveel onderhoud denkt iedereen dat een aanhanger nodig heeft? Hoeveel mensen laten hun gewone aanhanger die bovag beurtjes geven? Paar jaar geleden examen BE gedaan. Die aanhangers werden teruggekeurd, volgeladen met grindtegels en dag in dag uit door de stad gesleept. Ze kregen 2 keer per jaar (!) een nieuwe set banden. Als je 'ons' vouwwagengebruik daar naar vertaalt, zouden die BE aanhangers iedere 2 maanden naar de Bovag keuring kunnen en zowat alles mogen vernieuwen..

Juist het weinige rijden vergt frequenter onderhoud 🙂

sanderv

Citaat van: winnieandbuzz op augustus 17, 2025, 05:53:11 PMJuist het weinige rijden vergt frequenter onderhoud 🙂

Dat is maar zeer de vraag. Voor auto's met vloeistoffen en rubber is dat wel waar, maar bij aanhangers is dat al heel wat meer de vraag. Banden zijn eigenlijk de enige onderdelen die daar echt last van kúnnen hebben.

winnieandbuzz

Citaat van: sanderv op augustus 17, 2025, 06:02:27 PMDat is maar zeer de vraag. Voor auto's met vloeistoffen en rubber is dat wel waar, maar bij aanhangers is dat al heel wat meer de vraag. Banden zijn eigenlijk de enige onderdelen die daar echt last van kúnnen hebben.
Een oplooprem die 11 maanden niet gebruikt wordt is nu niet echt een voordeel. Bewegende binnenkabels is beter dan een langdurige stilstaande kabel etc.

poldertoerist

Citaat van: sanderv op augustus 17, 2025, 05:13:17 PMHoeveel onderhoud denkt iedereen dat een aanhanger nodig heeft? Hoeveel mensen laten hun gewone aanhanger die bovag beurtjes geven? Paar jaar geleden examen BE gedaan. Die aanhangers werden teruggekeurd, volgeladen met grindtegels en dag in dag uit door de stad gesleept. Ze kregen 2 keer per jaar (!) een nieuwe set banden. Als je 'ons' vouwwagengebruik daar naar vertaalt, zouden die BE aanhangers iedere 2 maanden naar de Bovag keuring kunnen en zowat alles mogen vernieuwen..

Alles heeft onderhoud nodig. Al is het alleen maar een inspectie. Een tweedehands wagen kopen, vertrouwen op de blauwe ogen van de verkoper en dan 3 jaar later er achter komen dat er wat achterstallig onderhoud is, tja...
Want stel nou dat er maar 1 rem is die het doet, en je weet zelf hoe veel mensen hun vouwwagen beladen (te zwaar gewicht niet op de juiste plek (ik zeg niet dat dat voor hemertje ook zo is) ) en je remt plotseling wat fanatieker... dan is de kan groot dat die vouwwagen een andere route uitkiest dan jij voor ogen had.

Best heel veel mensen zijn totaal niet technisch aangelegd en zelf heb ik het op vakantie ook wel eens gehad dat ik een zwik bergpassen achter elkaar had waar het ook nog file rijden was. Dan hebben je remmen van je vouwwagen het best zwaar. twee van zulke vakanties en je hebt wat Hemertje nu heeft.

Een werkaanhanger wordt ook wel mishandeld, maar meestal door mensen die wel enigszins weten wat het materiaal kan. Groot verschil hoor.
Adventure Awaits

Hemertje

Hoi Poldertoerist,

Een goeie toelichting!

Ik heb zelf een technische achtergrond, elektrotechnisch, niet auto / mechanisch, maar heb altijd oog voor veiligheid.

Onze huidige Kyte is van 2018 en in 2021 overgenomen van de eerste eigenaar die we hier kennen van het forum en van de klapweekenden, dus vertrouwd want we weten hoe zuinig zij altijd op hun spullen zijn. Zij hebben de Kyte verkocht wegens overstap naar een witte doodskist :P

Na onze eerste vakantie heb ik de Kyte (gereed voor vakantie) op de weegbrug gehad en toen zaten we tegen de 800kg aan, met nog zonder fietsen op de dissel! En dus het onnodige eruit gehaald wat we vrijwel nooit gebruikten, hiermee kwamen we onder de 750kg aan. Fietsen nemen we dus dan ook niet meer mee.
Bij het vertrek van deze zomer naar huis heb ik de disselweger nog eronder gehad, die gaf net iets meer dan 50kg aan

Helemaal dikke prima lijkt me zo...

sanderv

Citaat van: winnieandbuzz op augustus 17, 2025, 07:36:34 PMEen oplooprem die 11 maanden niet gebruikt wordt is nu niet echt een voordeel. Bewegende binnenkabels is beter dan een langdurige stilstaande kabel etc.

Ik sleutel veel aan auto's en aanhangers, al 25 jaar. Ben absoluut geen professional, maar ik heb al heel wat spul qua remmen ed uit elkaar gehad. Ik verzeker je dat die remkabels ook na 11 maanden zonder een probleem direct functioneren. Zeker als het spul droog binnen staat, wat voor vouwwagens nog meer op gaat dan voor aanhangers.
Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet mooi zelf (laten) doen waar die zich goed bij voelt, maar ik heb de indruk dat veel aanbieders daar ook zeer dankbaar gebruik van maken.