Ervaringen met de Cabanon Malawi

Gestart door Drees, oktober 06, 2013, 04:11:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

nikkel1964

Citaat van: Drees op oktober 10, 2013, 10:28:23 PM
En ik slaap nog een paar nachtjes over die keuken...

Doe dat. Als ex-tent kampeerder met het CampinGaz-stelletje voor de knieĆ«n ben ik er wel achter na drie (lange  :> ) seizoenen met de vouwwagen dat ik die keuken nooit meer kwijt wil op de camping.

C5CCV

Theo, who the f is Theo  :? ;)


Inderdaad, ik zou ook voor een (vaste) keuken gaan.


( het sjouwen met de keuken van onze vorige vw heeft ons grijze haren bezorgd; overigens hoef je bij de Malawi de keuken niet echt te verplaatsen, eigenlijk alleen van de beugels loshalen en 10cm naar rechts verplaatsen; maar m.i. is een vaste keuken toch wel het meest ideale)

nikkel1964


wijnand

Citaat van: nunogconway op oktober 10, 2013, 10:48:22 PM
Volgens mij reken je her en der wat te ruim, maar goed hij zal wat duurder zijn, maar ik  denk dat je 1 heel belangrijk ding vergeet: Het model en de flexibiliteit van de voortent.

(Zit er bij de Alpha de luifel aan de voortent bij? Volgens mij staat die toch echt voor ? 395,- op de prijslijst en m.i. kun je hem best vergelijken met de CCC 50th Anniversary van ? 9.495,- dan kost ie in de basis 'slechts' ? 800,- meer; steunen aan de voorzijde van de wagen zijn totaal onnodig. Ladenbak is zijn geld niets eens waard en zou ik ook nooit nemen. Andere prijzen van de opties zijn veelal hetzelfde.

Voor de rest blijft de aanschaf voor een belangrijk deel emotie; als je alleen naar het geld zou kijken zou je waarschijnlijk geen van deze 2 wagens kopen.
Wat duurder? Het scheelt bijna 50%... Wij hebben de luifel aan de voortent er gratis bijgeleverd gekregen. Of je bepaalde opties het geld waard vindt doet even niet ter zake. Als je appels met appels wilt vergelijken moet je de uitrusting gelijk trekken. En daarna maak je de afweging of het je dat geld waard is. Dan pas komt de emotie om de hoek, niet bij het het optellen van de uitrusting. Overigens denk ik niet dat ik te ruim heb gerekend, ik heb de prijslijsten van de vouwwagenspecialist naast elkaar gelegd en ben toen gaan tellen. ChrisHoek komt kennelijk op hetzelfde bedrag uit. De Anniversary zie ik niet als gelijkwaardige basis, daarvoor ontbreken teveel zaken (zoals de genoemde gas/water aansluiting).

Wat bedoel je met de flexibiliteit van de voortent? De Alpha is net zo modulair opzetbaar als de CC... En of je het model van de voortent mooier of minder mooi vindt dan die van de CC is inderdaad smaak, daarom heb ik dat ook niet genoemd. Voor ons was destijds (en nog steeds) het prijsverschil niet te verantwoorden uit de verschillen tussen de twee.

@Drees: ben heel benieuwd waar je uiteindelijk op uitkomt. Ik moet heel eerlijk zeggen dat als wij nu voor een ander vouwwagen zouden gaan, de Raclet Panama ook hoge ogen zou scoren (was er in 2010 nog niet). Die heeft weliswaar geen vast deksel, maar je kan wel heel makkelijk bij de bagageruimte zonder de tent uit te hoeven vouwen. Ook dat model zit in deze prijsklasse, zet ook snel op en biedt veel van de voordelen van de CC/Alpha...

C5CCV

#34
Zaken niet tellen die je er gratis bij hebt gekregen  :?  Zo lus ik er nog wel een. Ik heb het hier nog niet vernoemd maar wij hebben op de beurs een fractie meer betaald voor onze CC als destijds de Malawi kostte. Een korting van bijna ? 2.000,- en de gasten cabine voor de helft van de prijs.

Oh ja, en dan vergeet ik ook nog het gratis verhoogde bed.

In mijn geval zou een Alpha veeeeeel duurder zijn geweest dan een CC  :J

chrishoek

Citaat van: nunogconway op oktober 11, 2013, 07:56:05 AM
Zaken niet tellen die je er gratis bij hebt gekregen  :?  Zo lus ik er nog wel een. Ik heb het hier nog niet vernoemd maar wij hebben op de beurs een fractie meer betaald voor onze CC als destijds de Malawi kostte. Een korting van bijna ? 2.000,- en de gasten cabine voor de helft van de prijs.

Oh ja, en dan vergeet ik ook nog het gratis verhoogde bed.

In mijn geval zou een Alpha veeeeeel duurder zijn geweest dan een CC  :J

In dat geval zou je een Alpha ook niet moeten vergelijken met een CC Valley, de Alpha heeft nog wat meer standaard  opties dan een CC Country, die krijg je er dus al "gratis" bij. Een verhoogd bed heeft een Alpha niet nodig, de bagageruimte onder het bed is al groter dan bij een CCC.

Het komt er op neer dat iedereen gelukkig zijn eigen keuze maakt, die keuze hoeft zeker niet alleen op prijs gemaakt te worden. Een CC is duurder en daar krijg je op sommige punten  wat betere materialen voor terug. De trigano groep maakt echter gewoonweg veel meer vouwagens en kunnen daardoor misschien weer iets goedkoper produceren.


wijnand

Een Valley zonder keuken is geen vergelijk met een Alpha (en het verschil beperkt zich niet tot de keuken). Maar even goede vrienden, doen we van die 4400 euro 395 af voor een luifel. Houd ik nog steeds ruim 4000 verschil over en die zie ik op basis van de prijslijsten niet kleiner worden. En dat vind ik op een basisprijs van 8500-9000 euro heel veel geld. Dat je daarna nog een onderhandeling te gaan hebt is duidelijk, maar om de prijzen te vergelijken kan je dat natuurlijk niet meerekenen. Het maakt ook nogal uit of een exemplaar al bij de dealer in voorraad staat en hij er af moet, of dat deze nog besteld en geproduceerd moet worden. En als je de mazzel hebt bijvoorbeeld een overjarig model te treffen kan het allemaal weer heel anders liggen. Heb jij trouwens bij de kosten van de Valley ook de kosten voor het achteraf plaatsen van de keuken meegerekend? Wel appels met appels blijven vergelijken.... Overigens heb ik, om het prijsvergelijk zuiver te houden, ook niet gemeld wat wij voor onze Alpha hebben betaald, ook met beursaanbieding, etc. Heeft ook geen zin, want dat is toch niet de prijs die TS straks voorgelegd krijgt.

Er zijn topics geweest over wat onderhandelen nu eigenlijk oplevert. De praktijk is dan vooral dat het gaat om onderhandelen over (gratis) accessoires en niet zo zeer over de prijs van de kar zelf. Die prijzen liggen redelijk vast. Tenzij de klapper overjarig is, dealer eraf moet, etc.

Maar goed, het prijsverschil tussen Combi Camp en Alpha is wel duidelijk denk ik, en het is aan een ieder persoonlijk of je de CC die meerprijs waard vindt. Ik ben benieuwd welke keuze Drees uiteindelijk gaat maken. Het blijft toch altijd leuk en spannend, zo'n aankoop.

Drees

Tja, de Raclet Panama, hoor ik ook goede verhalen over. Maar: waar is die te zien? In Boxtel zijn we al geweest en daar hebben we hem niet gespot (of hij is ons niet opgevallen...) Anderhalf uur rijden voor ons, dus ja, dat doen we niet dagelijks.

chrishoek

#38
De panama stond eind augustus opgesteld in Boxtel en volgens mij staat hij er nu nog. :)

We gingen er heen om de Alpha uitgebreid te bekijken, maar we hebben de Panama GL gekocht.  De wagenbak, keuken en disselbak zijn hetzelfde als de Alpha, alleen vinden wij de tent veel mooier. De wagentent is ook zo groot dat een voortent (voor ons) niet nodig is. Voor de kinderen hebben we er een aanritsbare gastencabine bijgekocht en we hebben er ook nog een luifel bijgekocht. Alles tesamen kostte ons rond de 7800 euro.  :J

C5CCV

Citaat van: chrishoek op oktober 11, 2013, 08:15:25 AM
... Een verhoogd bed heeft een Alpha niet nodig, de bagageruimte onder het bed is al groter dan bij een CCC.....

Proficiat;

Verhoogd of verlaagd bed, de hoeveelheid laadruimte niet uit; het gaat alleen om de plaats voor de bagage; Het verhoogde bed is overigens alleen noodzakelijk vanwege de grote wielen van de CCC.
Voor de rest zal ik wat mij betreft de discussie stoppen. Wij hebben aan de CC een zeer fijne en mooie vouwwagen waar we 200% tevreden over zijn en dat zal in jullie geval voor de Alpha en de Panama hopelijk ook gelden.

@Drees: veel suscces en wijsheid met de keuze; ik hoor tzt graag wat het is geworden. Ik denk dat je met alle 4 de modellen een goede keuze maakt.

wijnand

Citaat van: nunogconway op oktober 11, 2013, 03:22:53 PM

Proficiat;
[...]
Voor de rest zal ik wat mij betreft de discussie stoppen. Wij hebben aan de CC een zeer fijne en mooie vouwwagen waar we 200% tevreden over zijn en dat zal in jullie geval voor de Alpha en de Panama hopelijk ook gelden.

Ik hoop dat ik er naast zit, maar de reacties lezend krijg ik het gevoel dat jij je (persoonlijk?) aangevallen voelt over de Valley. Dat is niet het geval en zeker niet zo bedoeld. Er is slechts geprobeerd een feitelijk prijsverschil vast te stellen tussen de verschillende types. Er is geen enkel waarde oordeel uitgesproken over welke vouwwagen dan ook, ook de tevredenheid over de verschillende types is niet ter discussie gesteld. Is ook onmogelijk want ieder is toch het meest tevreden over zijn eigen keuze, waar TS weer haar eigen afweging maakt. Dan is het wel van belang om het bij feiten te houden, de waarde oordelen bepaalt ze uiteraard zelf.

GJT

 :off
Zijn jullie er al uit welke nu goedkoper/duurder is?  :# :** :#

zippey

Ik reageer een beetje laat, maar beter laat dan nooit zal ik maar zeggen. Wij zijn in het bezit van een Malawi model 2013. Wij hebben een uitvoering met de luxe luifel en een inritsbare voorwand. Hiervoor hadden we een Cabanon Mercury. Ook een mooie vw alleen erg bewerkelijk qua opzetten. Aangezien we echte trekkers zijn, wilde we een vw die snel op te zetten is. En die hebben we gevonden. De Malawi is best rap op te zetten. In een kwartiertje staat het basisdeel, perfect als je kort ergens staat. Het mooie is dan ook dat je een slaapplek en ook meteen leefruimte hebt. Het achtertentje voor de kids hebben wij er ook bij en die staat in nog geen 5 minuten. Wanneer je de luxe luifel besluit op te zetten, dan kost dat ongeveer een half uurtje. De inritsbare voorwand maakt het geheel af. Het maakt de opstelling van de vouwwagen erg flexibel. Al met al zijn wij erg tevreden met onze Malawi. Veel succes en wijsheid met het maken van jullie keuze.  :#
Cabanon Malawi DL 2013 groen

Muilwijk

Ga vooral kijken wat je het beste bevalt. Zelf hebben wij enorm zitten twijfelen tussen de trigano en de combicamp. Nu ik de Malawi bekeken heb, moet ik zeggen dat ik dit ook een mooie wagen vind. Hoewel ik wel erg blij ben, dat ik geen grondzeil hoef schoon te maken.
Wat de prijzen betreft, dit ligt ook aan het moment waarop je de wagen koopt. Zo hebben wij voor de Country gekozen. Deze was op dat moment nagenoeg niet duurder dan de trigano. Ik geloof dat wij nog geen 9.500 hebben betaald voor een country met gastencabine, wel zonder grondzeil, deze wilden wij niet. Een hele goede echte aanbieding. Bij Trigano en Jamet viel mij toen op dat de zogenaamde aanbiedingen het hele jaar geldig waren. Bij de combicamp kun je een gastencabine aan de zijkant inritsen of een achtertent plaatsen. Hoewel ik de achtertent belachelijk duur vind. 

Qwaqa

Citaat van: Muilwijk op oktober 11, 2013, 10:29:07 PM
Hoewel ik wel erg blij ben, dat ik geen grondzeil hoef schoon te maken.
Er is een heel draadje over pros en cons van (inritsbare) grondzeilen, maar het is niet alsof je nou heel veel moet doen voor het grondzeil. Wij hebben er een worteldoek onder en dan is er eigenlijk geen sprake van schoonmaken. Ja, bij het opruimen de rommel van 3 weken naar buiten vegen, vooral in bosgebied.