Opzettijd Aart Kok Livingstone

Gestart door Lebbink, juni 11, 2014, 07:49:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lebbink

Hallo,

Wij zijn ons aan het oriënteren naar een vouwwagen, en na veel sites bekeken te hebben en natuurlijk dit forum doorgelezen te hebben zijn we tot de conclusie gekomen dat ik een Aart Kok Livingstone wil en mijn man een Combi Camp Country...... Een dilemma dus  ::)

Hij wil vooral de CCC omdat deze snel op te zetten is. Nu wil ik graag weten hoe lang het duurt om de Livingstone open te klappen (er staat wel een filmpje op YouTube, maar deze wordt versneld afgespeeld) en natuurlijk ook hoe lang het duurt om het weer in te klappen.....

Alvast bedankt voor jullie reactie  :)

villeke

Welkom!
De opzettijd wordt eigenlijk met name bepaald door alle andere kampeerspullen behalve de VW zelf. Uiteraard is er een verschil tussen een klassieke dubbelklapper en wagens als de livingstone en de country. Ga er maar van uit dat de livingstone en de country elkaar niet veel ontlopen. Let met name erop of je de wagens modulair of niet kunt opbouwen. Bij de country heb je misschien een gastencabine nodig om iedereen te slapen te kunnen leggen en dat kost weer extra tijd (misschien wel net zo veel als het opbouwen van de basis van de VW.
Succes!

Swede

ik heb mensen een Jamet volledig op zien zetten in 30 minuten. En dat zijn heel wat tentstokken. Veel ligt dus aan de personen die hem opzetten en iedere volgende keer zal het iets sneller gaan.
Mijn advies; luister naar je man  :O
live life outdoors

Frankie

Citaat van: Lebbink op juni 11, 2014, 07:49:04 PMdat ik een Aart Kok Livingstone wil en mijn man een Combi Camp Country...... Een dilemma dus
Dat is naar mijn idee niet echt een  dilemma. Of liever: dat zou het niet moeten zijn. Ik denk namelijk dat je de keuze niet primair af moet laten hangen van de klapsnelheid.
De tijd die je daar over doet wordt tussen vouwwagens onderling sterk maar elkaar toe gebracht door 'het gedoe eromheen'. En dat is sterk afhankelijk van de manier waarop je kampeert en de gezinssamenstelling.

Ik denk dat je met de Combicamp sneller klapt dan met de Livingstone. Maar verder zijn het qua kamperen (en dan met name de sfeer) niet goed te vergelijken wagens.

Ik kan je zeggen dat ik afgelopen voorjaarsweekend in 3 kwartier 'slaap- kook- en bierklaar' stond, met luifel en windpunten. (dit onder druk van de dreigende regen).
Ik sluit niet uit dat dat met de Combicamp een kwartier sneller kan. De hamvraag is: weegt het verschil in karakter, uiterlijk en sfeer kussen beide wagens op tegen dat kwartiertje opzet tijd. Ik denk van niet.
Als ik al zou mogen adviseren zou ik zeggen: kijk nog eens goed naar beide wagens en kijk nog eens goed in je portemonnee. En beslis dan. Maar maak de opzettijd niet belangrijker dan hij is. Het opzetten duurt misschien een uur, 3 kwartier of een half uur. Het kamperen zelf duurt stukken langer.

Overigens zeg je er niet bij tussen welke types jullie twijfelen. Combicamp Country, Flexi, Livingstone Game Drive of Tent+trailer... Het maakt allemaal nogal wat uit. :J

Lebbink

Citaat van: Frankie op juni 11, 2014, 08:06:19 PM
Overigens zeg je er niet bij tussen welke types jullie twijfelen. Combicamp Country, Flexi, Livingstone Game Drive of Tent+trailer... Het maakt allemaal nogal wat uit. :J

De keuze is dus tussen een Combi Camp Country of Livingstone Game Drive, en je slaat voor mij dus de spijker op de kop met je hamvraag.... De sfeer en karakter van de AK vind ik niet in de CC en de iets langere opzettijd zal voor mij geen onoverkomelijk probleem zijn, maar wel voor mijn wederhelft. Veel geld kosten ze allebei en je kunt het maar 1 keer uitgeven

GJT

Houd goed het verschil tussen kale opzet en afbreektijd en de tijd die daarbij komt voor inruimen en uitruimen van de wagen en hoe praktisch dit is. Zet je deze tijd af tegen de kale opzettijd, dan relativeert dat.

villeke

Citaat van: GJT op juni 11, 2014, 09:10:05 PM
Houd goed het verschil tussen kale opzet en afbreektijd en de tijd die daarbij komt voor inruimen en uitruimen van de wagen en hoe praktisch dit is. Zet je deze tijd af tegen de kale opzettijd, dan relativeert dat.

Wat ik zei....
Maar blijkbaar heb ik het nogal cryptisch verwoord :)2]

abbes008

Gaan jullie vaak verkassen? Meerdere keren per jaar? Of blijven jullie vooral op 1 plek voor een paar weken? En hoe kamperen jullie nu?
Altijd erg benieuwd hoe mensen tot een keuze komen?
Groeten,

Erik

Frankie

Citaat van: Lebbink op juni 11, 2014, 08:57:51 PMDe sfeer en karakter van de AK vind ik niet in de CC en de iets langere opzettijd zal voor mij geen onoverkomelijk probleem zijn, maar wel voor mijn wederhelft.
Tja... da's niet eenvoudig. Ik was bij Erica tijdens de voorjaarsdagen en toen ik de CCC opgezet zag worden, dacht ik: "sodeju, dat gaat toch wel heel makkelijk". Maar vervolgens stapte ik de wagentent in en stootte ik mijn hoofd aan een paal, schoof ik een laatje in de keuken uit dat (in een droge omgeving) bij voorbaat al kaarsvet nodig leek te hebben om soepel te schuiven. Er is (vind ik tenminste; anderen zullen daar wellicht anders over denken) een kwaliteitsverschil tussen beide wagens dat voor mij persoonlijk (naast de 'tentsfeer', die alleen maar door Smitveld wordt overtroffen) nog steeds doorslaat in het voordeel van de Livingstone. Ondanks het feit dat ik verlekkerd naar de klaptijd van de CCC kijk. Maar nogmaals. Als je alles bij elkaar optelt (plaatsje zoeken, plasje doen en sanitair beoordelen, afkoppelen, wagen waterpas zetten, slokje fris drinken, praatje maken, kroost weer bij elkaar harken indien van toepassing, electriciteit aansluiten, stoeltjes en tafel uitklappen, bedden opmaken indien nodig. Tassen uitpakken, inhoud 'keukenkratjes' (eten, pannen etc) naar de keuken verhuizen en nog meer 'gedoe' eromheen) dan wordt het verschil al een heel stuk kleiner. :)

Jansje53

Wij hebben een Zambezi RL (zelfde tent als Livingstone) en ken de CCC ook goed van dichtbij. Helemaal eens met Frankie. Het valt mij op dat de hoeveelheid bagage die je bij je hebt flink uitmaakt voor de klaptijd; veel bagage = veel tijd nodig om alles weer in tassen en kratten te krijgen én hoe meer spullen je hebt, hoe preciezer het inpakken moet. En dan maakt het dus weer uit hoeveel bagageplek je hebt (hoe meer bagageruimte, hoe minder puzzelwerk bij t inpakken (mits je die extra bagageruimte niet benut met nóg meer bagage ;-) ))

Lebbink, je hebt t over jij en je man... Maar slapen er nog kinderen in of rond de tent?

Drees

Inderdaad! Ik zou ook laten meewegen hoeveel bagage je in de wagen en de keuken kunt laten zitten. Dat scheelt veel tijd bij inpakken, opzetten en inruimen en ook bij het uitpakken na de vakantie.

Jansje53

O ja, nog over die filmpjes... Het valt mij op dat in sommige (bijvoorbeeld van Bravo over de Livingstone) wat essentiële stappen worden overgeslagen... Dan gaat t natuurlijk wel heel snel ;-)

Frankie

Citaat van: Jansje53 op juni 11, 2014, 10:26:30 PM(mits je die extra bagageruimte niet benut met nóg meer bagage ;-) )
Oef... Pijnpuntje... :#

Citaat van: Jansje53 op juni 11, 2014, 10:29:22 PMHet valt mij op dat in sommige (bijvoorbeeld van Bravo over de Livingstone) wat essentiële stappen worden overgeslagen... Dan gaat t natuurlijk wel heel snel ;-)
Dat geldt voor vrijwel alle filmpjes.
Is het niet het waterpas stellen van de wagen wat ze overslaan dan is het wel het inslaan van de haringen of het aan- resp. inritsen van tentdelen, kuipzeilen, luifels en windpunten...

Lebbink

Citaat van: Jansje53 op juni 11, 2014, 10:26:30 PM
Lebbink, je hebt t over jij en je man... Maar slapen er nog kinderen in of rond de tent?

Wij hebben 2 tieners die voor geen goud meer bij ons in de wagen willen slapen :> die hebben hun eigen tentjes, dit jaar zal ook waarschijnlijk het laatste jaar zijn dat de oudste meegaat

spikehome

Al eens naar de cocoon gekeken dan (om het FF lastiger te maken)