Hoe vaak gebruik je een leveller?

Gestart door Arent, juni 08, 2024, 09:29:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

FriedelP

Citaat van: Kuijfjes op juni 08, 2024, 09:21:22 PM
Misschien een gek idee, maar waarom het andere wiel niet gewoon een beetje ingraven?

Verstuurd vanaf mijn 22101320G met Tapatalk
Ik denk niet dat veel campingeigenaars daar blij mee zullen zijn. En op plaatsen waar je die nodig hebt is het vaak ook een erg harde stenige grond.

Joergarms

Voorheen toen we nog met de caravan kampeerden, heb ik ooit zo'n metalen leveler aangeschaft. Wat een onding! Vervolgens voor een potkrik gekozen die onder de as paste, om vervolgens 1 of 2 plankjes onder het wiel te leggen. Dat werkte prima.
Voor de tenttrailer hebben we zo'n set kunststof "bananen". Die werken prettiger dan wiggen want van die laatste wil een wiel altijd afrollen. Een banaan houdt het wiel meer vast.
Overigens nog maar 1 keer hoeven gebruiken. In de lengte zetten we met de poten waterpas.

https://www.obelink.nl/froli-pro-ronde-wielkeg.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwgpCzBhBhEiwAOSQWQTBTH7VnDntp4XJ6TZQhnPmWwu-yEwk9f84k93a-EgQJTB2wq9mpRhoCpBwQAvD_BwE

kimopo

Citaat van: Joergarms op juni 09, 2024, 05:24:22 AM

Voor de tenttrailer hebben we zo'n set kunststof "bananen". Die werken prettiger dan wiggen want van die laatste wil een wiel altijd afrollen. Een banaan houdt het wiel meer vast.
Overigens nog maar 1 keer hoeven gebruiken. In de lengte zetten we met de poten waterpas.

https://www.obelink.nl/froli-pro-ronde-wielkeg.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwgpCzBhBhEiwAOSQWQTBTH7VnDntp4XJ6TZQhnPmWwu-yEwk9f84k93a-EgQJTB2wq9mpRhoCpBwQAvD_BwE

Mogelijk als je maar 1 a 2cm hoger hoeft dat 't werkt, maar als je de schuine keg onder 't wiel nodig hebt qua hoogte hou je het wiel op z'n plek door aan de lage zijde (die mogelijk onder 't wiel uitkomt) zo'n klein 3hoekje te leggen die vasthaakt aan de keg.

Wij hebben die ronde dus in gebruik als de wagen langer stilstaat thuis.
Leef vandaag, je weet nooit of er nog een morgen komt

Campwerk

Ik heb altijd een garagekrik, houten balkjes en oprijblokken bij.
De krik zet ik dan onder die 2 achterste steunen, zodat ik er de balkjes en oprijblokken onder kan leggen en hem waterpas kan zetten.
Wij hebben 1 van de eerste Campwerk vouwwagens, waarbij de tent een stuk mooier staat als kar wat hoger staat.

cahummel

@Arent: dat is ook in de bergen, we hebben een keer die oprijblokken gebruikt, maar dan is de tent op geen manier goed neer te zetten. Wij rijden sowieso nooit in een ruk, maar veel de eerste dag en de tweede rustig binnenwegen naar de bestemming. Dus doorrijden is dan geen probleem. Ook reserveren wij eigenlijk nooit, mede om die reden (plus, als het regent wil ik ergens anders heen kunnen en nergens aan vast zitten). Verder is de ervaring dat de meeste campings wel min of meer vlak zijn, het is met een tent ook echt niet relaxt om alles de hele tijd scheef te hebben staan, of om scheef te slapen, en dat weten camping eigenaars ook wel.

FriedelP

Wij zitten quasi altijd in de bergen en heb quasi altijd al levelers nodig gehad. Van die oprijblokken gebruiken we ook. Vlak is relatief. Meestal zit er toch een redelijke helling als je wat hoger in de bergen gaat zitten. Wij zoeken nooit een camping beneden in het hoofddal, maar meestal eentje die wat hoger gelegen is in een zijdal. En daar is het zo goed als nooit vlak.
Nu gaan we mogelijk wel naar een dergelijke camping in het hoofddal omdat de oudste dochter absoluut een fitness in de buurt wil, maar dat zijn we nog aan het bekijken. Opties zijn daardoor veel beperkter geworden.

Joergarms

Citaat van: kimopo op juni 09, 2024, 06:07:54 AM
Mogelijk als je maar 1 a 2cm hoger hoeft dat 't werkt, maar als je de schuine keg onder 't wiel nodig hebt qua hoogte hou je het wiel op z'n plek door aan de lage zijde (die mogelijk onder 't wiel uitkomt) zo'n klein 3hoekje te leggen die vasthaakt aan de keg.

Wij hebben die ronde dus in gebruik als de wagen langer stilstaat thuis.
Wat jij gebruikt zijn geen levelers maar bandenbeschermers, deze zouden een platte kant moeten voorkomen.
Degene die ik in mijn link plaatste zijn levelers door door hun vorm voorkomen dat je terug rolt. Gaan uit mn hoofd tot 4 a 5 cm.

getiem

Laatste keer in zweden, rand van meer, op mooiste plekje, dus schuin. Was ook meteen het schuinste wat ik zou willen voor vouwwagen en tent (en dus ook kindertent). Hebben we gewoon op de 4 uitdraaisteunen gedaan. Wiel aan 1 kant was aan het zweven. Wiel aan andere kant, had maximale druk op de veer. 

Van die oprij blokken ga ik dus nooit gebruiken voor vouwwagen.

Bij caravan ooit wel gedaan, maar voelde niet fijn. Of je stapt uit een veel te hoge deur, of je loopt met je hoofd tegen de luifel aan (als je de luifel tenminste nog wilt laten afwateren).
Kamperen met de wouw-factor

paul.verhoef

Hoi Arent,

Ik heb mijn pootjes (2x) vervangen door deze https://www.easonderdelen.nl/default/al-ko-steunpoot-zijdelings-wegdraaibaar-1224068.html
daarmee kun je je bak prima waterpas stellen.

Arent

Klopt ik heb al naar geinformeerd. Echter krijg ik als antwoord dat het beter is als de wielen op de grond staan bij belasting van de bak.

JanJD

Wij gebruiken leveler-wiggen zo'n 1 keer per jaar. Onze 3Dog Camping Traildog kan prima zonder een leveler op 'normaal' aflopend kampeerterrein vlak gesteld worden. Alleen bij veel afschot (>10%?) is een leveler gewenst.

Wij trekken elk jaar 4 weken op de bonnefooi rond en wij komen vrijwel nooit campings tegen waar een leveler echt noodzakelijk is. Meestal bezoeken wij nieuwe streken en campings maar gaan onderweg vaak ook voor 1 week naar 1 bekende camping in de Alpes-de-Haute-Provence. Deze kleine eenvoudige camping heeft zowel vlakke als aflopende plaatsen. Ons gezin heeft op deze camping een voorkeur voor sterk aflopende plaats ontwikkeld :-(. Op deze plaats is een leveler noodzakelijk. Het afschot is zodanig groot dat de bovenkant van de wigvormige leveler redelijk waterpas loopt waardoor oprijden dan weer makkelijk gaat. Het bed en keuken staan perfect waterpas, de rest loop mee af met de scheve ondergrond.

Naast het ongemak van opbouwen met een leveler zijn er meer nadelen aan een scheve ondergrond. Denk aan scheef staande stoelen en tafel (hierom hebben wij een exemplaar met verstelbare poten). En op deze camping komt nog bij een ligging ver van het sanitair en stroompunt.

De nadelen van een scheve plaats worden voor ons op deze camping maar soms ook op andere campings, ruimschoots gecompenseerd door diverse voordelen:
- Er is altijd plaats, dat is vooral met op de bonnefooi kamperen wel handig. De vlakke plaatsen zijn in de regel als eerste vol, een scheve plaats blijft langer beschikbaar.
- Meer keuze in plaatsen met gunstige zon/schaduw ligging.
- Heel veel ruimte, onder meer een leeg grasveld voor de deur.
- Goede privacy en geen overlast voor de buren als wij bijvoorbeeld hout in onze vuurschaal stoken. (Met bbq rooster, officieel mag er geen open vuur gestookt worden! Bbq-en mag wel?)
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

spikehome

Ik gebruik om te leveren een flat-Jack die pomp je gewoon op de hoogt die je nodig hebt die ik heb kan Max 12cm de huidige nieuwe kunnen 20cm.
Lekker compact meenemen ook.
www.flat-jack.nl

Yella

wij hadden zo'n gele wig met met een geel blokje om het wiel vast te zetten. Het gebruik is erg eenvoudig. Deed ik altijd alleen. En ja, toch meerdere keren nodig gehad in Frankrijk. Dingen wegen niet veel, kunststof. In principe heb je aan 1 genoeg.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Arent

Ik heb de knoop doorgehakt en toch maar een leveller gekocht.

We zullen zien of ik hem nodig ben.

Alex

Ik heb de zelfde op marktplaats gekocht voor de Beachy.
Ik heb hem 2 keer nodig gehad.
En vond het wel een uitkomst.
Hij stond snel waterpas.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden