Wij willen starten met klappen (applaus niet nodig?)

Gestart door Ronald#83, juli 27, 2025, 12:46:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ronald#83

Beste lezers,

Als vers lid van dit forum wil ik graag mijn overwegingen en twijfels delen om met hulp van kennis en ervaring tot een beter besluit te komen.

Mijn naam is Ronald en als vader van een gezin met 2 kinderen (9 en 11) zijn we van plan onze vakanties anders in te gaan delen.

Op 1 keer camperen na (klein geleend tentje, zonder de juiste spullen en nog zonder kinderen) na hebben we altijd huuraccommodaties gehad. Eerst huisjes/chaletjes e.d. en de laatste tijd veel vaker Safaritenten... Uitzondering hierop was een camperreis door Noorwegen die ook goed bevallen is. Het slapen onder doek bevalt zo goed dat we een volgende stap overwegen en dan voor een vouwwagen willen gaan.

De reden:
-Safaritenten staan vaak afgezonderd en de mooiste plekjes zijn vaak voor de vrije kampeerders...
-de wens om vrijer te zijn in aankomen/vertrekken en doorreizen.
-alles wat mee gaat is eigen... Stiekem gaat er best veel tijd zitten in een accommodatie in- en leegruimen en soms frustratie dat er iets niet tot de uitrusting behoort, al zijn creatieve oplossingen dan wel weer leuk.

Een caravan trekt ons niet en ook de auto trekt dit niet (max 750kg hybride)
Camper: fantastisch, maar beperkt de dagtochtjes teveel die we soms toch graag met de auto doen.
Tent...iets met de wens voor iets meer comfort.

Zelf een shortlist gemaakt waarbij 2 merken er voor ons uitspringen.

Aart Kok: Livingstone of kavango.
Kees Kampeert nr 13. met 2 binnententjes voor de kinderen....
Zit hem een beetje in de looks en snelheid en gemak van het opzetten en ook een gevoelskwestie bij dingen die we gezien hebben.

Willen mensen hun ervaringen en overwegingen delen met ons en ons wegwijs maken in vouwwagenland?

Vragen die we hebben:
Wel of geen vaste keuken en waarom.
Merk: ervaringen met deze partijen
Missen we iets?
Do's
Don'ts
Valkuilen?
4 mtb's moeten mee....

P.s. de zoektocht begint bij nieuw. Wellicht komen we op basis van nieuw uiteindelijk bij jong gebruikt uit als we daar geluk mee hebben. Stukje zekerheid rondom een jonge tent en waterdichtheid e.d. vinden we wel fijn.

Dank alvast voor het lezen van dit epistel en nogmaals dank voor een reactie.

CEO

Koop niet nieuw, dat zou mijn advies zijn. Koop eerst een relatief goedkope kar, die min of meer in de buurt komt van wat je zoekt. Ga dan ontdekken wat je nodig hebt (bijvoorbeeld in de buurt van Winterswijk :# ). Na 1 of 2 jaar weet je wat je huidige kampeerbehoefte is en kan je dan op zoek naar een passende wagen.

Look en indeling lijken in de showroom prachtig, maar we zien hier relatief veel mensen langskomen die een dure wagen weer snel verkopen omdat de praktijk toch iets anders is dan de theorie.

Succes met je zoektocht!
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Alex

Mischien is het model wat je graag wilt hebben wel ergens te huur??
Dan kun je mooi uitproberen of het is wat je ervan verwacht.

De keuzes zijn wel snel kappers als je tenminste dan geen 10 kastjes in elkaar gaat draaien.
Want als alles staat gaat het inrichten beginnen en daar valt het meeste winst in te halen.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Hannah

De grootste valkuil is: afgaan op adviezen. Wat voor een ander een must is kan voor jullie een no-go zijn en andersom.
Neem nou die vaste keuken, daar is hier al heel wat over geschreven en de een wil absoluut niet zonder en voor de ander komt zo'n ding niet in zijn kar.
Ga eerst ervaring wat voor jullie werkt en wat juist niet. Heb je behoefte aan binnenruimte of juist aan luifelruimte? Moet iedereen elke nacht in de kar slapen, of alleen bij doorreis? Ga je veel verplaatsen tijdens een vakantie of blijf je vooral op 1 plek? Is pack en go een eis of kun je zonder?
Daar kun je ideeen bij hebben, maar jouw praktijk kan toch andere ideeen opleveren.

A l e x

Nieuwe wagens houden dan weer hun waarde. Wij zijn in 2020 ook met een nieuwe begonnen en 5 jaar later verkochten we hem voor slechts 1500 onder de oorspronkelijke aanschafprijs.

Dat is natuurlijk ook de trend van de laatste jaren, of dat de komende jaren ook zo blijft is afwachten.

We hadden een trigano odyssee en zijn overgestapt op een combi-camp country.
Trigano odyssee gl 2020 --> Combi-Camp Country 2024

sammyvannorel

Citaat van: A l e x op juli 27, 2025, 09:47:59 PMNieuwe wagens houden dan weer hun waarde. Wij zijn in 2020 ook met een nieuwe begonnen en 5 jaar later verkochten we hem voor slechts 1500 onder de oorspronkelijke aanschafprijs.

Dat is natuurlijk ook de trend van de laatste jaren, of dat de komende jaren ook zo blijft is afwachten.

We hadden een trigano odyssee en zijn overgestapt op een combi-camp country.

De vraag is dan natuurlijk wel heb daadwerkelijk die 1500 euro afgeschreven of heb je afgeschreven tov een nieuwe voor de huidige prijs ( met andere woorden wat moet er bij voor een vergelijkbare kar) dat is met een tweede hands (zeker een oudere) altijd minder (al is het maar omdat de afschrijving daarvan al jaren geleden is begonnen)
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

KeithWM

Citaat van: Hannah op juli 27, 2025, 04:13:40 PMDe grootste valkuil is: afgaan op adviezen.

Maar moet hij dan wel of niet naar dát advies luisteren?!  :? Ik denk dat het vooral goed is om te luisteren naar adviezen van mensen die ongeveer dezelfde kampeerwens hebben. Mensen met een soortgelijk gezin, een vergelijkbare "mobiliteit" (blitzkampieren vs sitzkampieren), die evenveel spullen mee willen nemen, die een soortgelijk comfort zoeken, etc.

Ik kende die Kees Kampeert No 13 helemaal niet. Ziet er leuk uit, maar ik zou toch het advies geven om met kinderen van die leeftijd iets (veel) ruimers te zoeken. Voor mij is de ruimte die een vouwwagen biedt hét grote voordeel boven een tent (klein of veel werk) of caravan (klein of te zwaar voor de auto). Je ontkomt er volgens mij niet aan dat je ooit eens met het hele gezin binnen moet zitten. De dissel van de no. 13 lijkt dan wel weer lang genoeg om voor een hele wielerploeg fietsen mee te nemen...

Als het om fietsen gaat, heb ik de indruk dat vouwwagens met een vast deksel (bijv. Combi-Camp Country/Valley/Venezia) handig zijn omdat je de fietsen recht boven de wagen kunt zetten. Dat is ook voor de gewichtsverdeling misschien beter dan 4 fietsen op de dissel plaatsen.

Hierboven wordt ook al genoemd dat de praktijk weerbarstiger is dan het showroomideaal. Het opzetten van de wagen zelf gaat (bij wagens van deze eeuw tenminste) altijd wel snel genoeg, maar je moet ook nog al je spullen op de juiste plek krijgen. Bij onze Flexi is het afkoppelen en neerzetten van de losse keuken altijd gedoe. Maar ik vind het moeilijk te kiezen voor een keuken die ik niet op hoogte kan zetten. Wij zijn overigens ook feitelijk een halve slaapplek kwijt aan de kledingtassen zodat ze warm en droog staan. Maar met 6 slaapplekken en 5 mensen is dat voor ons prima te doen.

Jon

En ik heb het idee dat nieuwe wagens meer afschrijven op dit moment dan de jaren voorheen. Vorige jaren was je op marktplaats gauw uitgezocht, want het aanbod was klein. Nu staan er weer pagina's vol op, overigens nog steeds voor hoge prijzen maar dat zal met de toename van het aanbod gauw voorbij zijn. Ik zou voor een gebruikte of een huurklapper gaan.
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

A l e x

Citaat van: sammyvannorel op juli 27, 2025, 10:50:06 PMDe vraag is dan natuurlijk wel heb daadwerkelijk die 1500 euro afgeschreven of heb je afgeschreven tov een nieuwe voor de huidige prijs ( met andere woorden wat moet er bij voor een vergelijkbare kar) dat is met een tweede hands (zeker een oudere) altijd minder (al is het maar omdat de afschrijving daarvan al jaren geleden is begonnen)

Tuurlijk is de aanschaf van een tweedehands altijd minder en zal je er in de loop der jaren ook minder in op inleveren.

Niet iedereen voelt zich even prettig om een tweedehandse kar achter de auto te hangen. Als je niet technisch, handig of simpelweg niet thuis ben in kamperen/vouwwagens dan is er ook een enorm afbreukrisico. Wat ik er mee probeer te zeggen, met een nieuwe ben je nooit je hele investering kwijt. Zeker in deze tijd komt er een hoop terug.
Trigano odyssee gl 2020 --> Combi-Camp Country 2024

Ronald#83

Bedankt tot dusver... Adviezen worden inderdaad gegeven op basis van persoonlijke voorkeuren, maar ik hoop zo een beetje mijn kennis te vergroten. Uiteindelijk kan je niet verder denken dan je beschikbare kennis en weeg je hierbinnen de keuzes af.

Wij redeneren ook een beetje vanuit hoe we nu op vakantie gaan. Nu betalen we minimaal 1500,- per week voor een huuraccommodatie... Hier blijft aan (fysieke  ;) )restwaarde  niks van over.

@keith: jullie hebben de Flexi van CC, dit is toch eigenlijk hetzelfde als de AK Kavango?

Kevin2

Wij hebben ons in onze zoektocht ook eerst blindgestaard op (online) ideeën en adviezen, met analysis paralysis tot gevolg. Maar toen we in de winkel kwamen was er direct een klik en werd de keuze eenvoudig.

Het devies: ga kijken en voelen in de winkel. Dan kom je vanzelf uit bij de wagen die goed voelt.

Zorg er wel voor dat je van tevoren denkt te weten wat je belangrijk vindt. Wij wilden bijvoorbeeld sowieso onze bagage onder het bed kunnen laten liggen tijdens het kamperen, en vonden het een bonus als er twee tweepersoonsbedden waren zonder matjes te hoeven opblazen. Wij wilden ook graag super snel kunnen in- en uitklappen. Uiteindelijk hebben we een compromis gevonden in de Trigano Odyssee. Een Holtkamper Kyte was ook een optie, maar door te gaan kijken bij beide hebben we besloten dat de Trigano op dit moment de juiste wagen voor ons is.

FotoBart

Citaat van: Kevin2 op juli 28, 2025, 10:29:04 AMHet devies: ga kijken en voelen in de winkel. Dan kom je vanzelf uit bij de wagen die goed voelt.

Of kom langs bij een Klapweekend, daar staan verschillende merken en modellen en krijg je meningen en ervaringen van gebruikers, niet van verkopers  :P

Alex

Als je info wilt over Holtkamper kun je je ook aansluiten op de Winter meeting.
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=29503.0
Ook hier komen zowel Holtkamper bezitters als leden met andere merken.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Spiegelbeeld

Kinderen zijn al op leeftijd dat ze eigen tent willen, dus tweepersoons klapkar is voldoende. Overnachten onderweg kan altijd in voortent.
Kies voor een snelklapper, tijd over voor leukere dingen. Sjouw niet teveel mee.
En tot slot namens de WC eend adviesdienst: Kies voor een HK Cocoon, snelle goede klapkar met moooie uitstraling. Wij hebben er al 15 jaar enorm veel plezier van!

Jer81

Of het eerste weekend in september het camp-let weekend; https://www.vouwwagencentrumnoordbergum.nl/camp-let-weekend/

De zaterdag is voor geïnteresseerderen.