Remsysteem hulp gevraagd

Gestart door Hemertje, augustus 08, 2025, 07:55:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

sanderv

Citaat van: poldertoerist op augustus 17, 2025, 09:23:52 PMAlles heeft onderhoud nodig. Al is het alleen maar een inspectie. Een tweedehands wagen kopen, vertrouwen op de blauwe ogen van de verkoper en dan 3 jaar later er achter komen dat er wat achterstallig onderhoud is, tja...
Want stel nou dat er maar 1 rem is die het doet, en je weet zelf hoe veel mensen hun vouwwagen beladen (te zwaar gewicht niet op de juiste plek (ik zeg niet dat dat voor hemertje ook zo is) ) en je remt plotseling wat fanatieker... dan is de kan groot dat die vouwwagen een andere route uitkiest dan jij voor ogen had.

Best heel veel mensen zijn totaal niet technisch aangelegd en zelf heb ik het op vakantie ook wel eens gehad dat ik een zwik bergpassen achter elkaar had waar het ook nog file rijden was. Dan hebben je remmen van je vouwwagen het best zwaar. twee van zulke vakanties en je hebt wat Hemertje nu heeft.

Een werkaanhanger wordt ook wel mishandeld, maar meestal door mensen die wel enigszins weten wat het materiaal kan. Groot verschil hoor.

Iedereen moet vooral laten doen waar die zich goed bij voelt. Maar je betaalt er een forse prijs voor en de echte noodzaak wordt mi nogal eens overschat. Bij een auto worden de trommelremmen echt nooit open gemaakt, zo lang de apk remmenbank geen te groot verschil geeft tussen links en rechts. Ook niet bij db grote beurt, wat sommige mensen wel denken.
Zeker zijn vouwwagens vaak aan de zware kant, maar bv in het geval van Hemertje rijdt hij bij mijn weten in een ioniq 6. Die mag ongeremd al 750 kg aan de haak hebben, die heeft niet eens extra remkracht van de kyte nodig, wat dat betreft.

Hemertje

Citaat van: sanderv op augustus 17, 2025, 09:59:08 PM...in het geval van Hemertje rijdt hij bij mijn weten in een ioniq 6. Die mag ongeremd al 750 kg aan de haak hebben, die heeft niet eens extra remkracht van de kyte nodig, wat dat betreft.

Correct.

poldertoerist

Niet nodig mss, een geremde wagen, maar dat is het wel en als jij remt zal je aanhangerkoppeling toch mee gaan remmen, dat is gewoon de massa van de wagen die 'm indrukt.

Hemertje heeft nagedacht over het beladen en dat is al meer dan menig ander doet.  dikke complimenten. 

Dan nog blijft het feit dat deze remmen
het wel zwaar hebben gehad. En vouwwagens komen nu eenmaal in omstandigheden dat dat ook nog makkelijk kan.  Zonder dat je, denkt dat je iets geks doet. 

En idd schrijft de garage nu met een vork. 

maar ik zou toch graag met een goed werkend systeem op pad gaan.  En wanneer dat is mag een ieder zelf bepalen.

Adventure Awaits

sanderv

Citaat van: poldertoerist op augustus 18, 2025, 01:37:34 PMNiet nodig mss, een geremde wagen, maar dat is het wel en als jij remt zal je aanhangerkoppeling toch mee gaan remmen, dat is gewoon de massa van de wagen die 'm indrukt.

Dan nog blijft het feit dat deze remmen
het wel zwaar hebben gehad. En vouwwagens komen nu eenmaal in omstandigheden dat dat ook nog makkelijk kan.  Zonder dat je, denkt dat je iets geks doet. 

Dat remmen oververhit zijn geraakt, wil niet zeggen dat ze per se nodig zijn  ;)
Maar het gaat mij gewoon om iets anders. Er wordt veel voor service gevraagd die mi niet zo veel toevoegt. En iedereen betaalt graag, maar ik zie de vraag niet zo vaak staan wat nu precies de toegevoegde waarde is.
Mijn broer heeft nu zijn voorruit laten vervangen. Via de verzekering 650 euro, helemaal zelf betalen 450  euro. Voor dezelfde ruit. Bij hetzelfde bedrijf. Huh? Dat zelfde gevoel heb ik ook bij het begrip 'bovag-beurt'. Zeker als daar ook nog 'voor de verzekering' aan toegevoegd wordt. Voor veel mensen is dat meer dan een week werken aan spaargeld...

Hemertje

hoe denken jullie over de demper vervangen voor een zwaardere 90S versie?

Drikusniet

Citaat van: Hemertje op augustus 18, 2025, 09:45:44 PMhoe denken jullie over de demper vervangen voor een zwaardere 90S versie?
Aangezien je niet meer dan 750kh hebt, lijkt het mij geen toegevoegde waarde te hebben. Ikzelf ben jaren achter elkaar door de bergen gereden, zonder problemen met de remmen, maar wel heel bewust elke keer de remmen loste na remmen en dan weer op de motor afremmen. 
Maar als je beter slaapt door die 90s dempers, is die slaap ook wat waard.

JanJD

Citaat van: Drikusniet op augustus 15, 2025, 10:48:40 PMEerlijk gezegd vraag ik mij zelfs af of de lagers vervangen moeten worden. De afdichting ziet er op de foto nog goed uit en de hoeveelheid olie in het afdekkapje is niet veel. Verder ook geen enkele verkleuring van te warm lopen of andere aanwijzingen dat er iets niet goed is. Ik zou gewoon de remschoenen laten vervangen terwijl je erbij staat zodat je de werkelijk bestede tijd kunt controleren en een second opinion aanvragen bij een betrouwbaar adres.

De grootste oorzaak van lager falen is gebrek aan smering. Het vet in een gesloten lager is olie in een drager; over de levensduur van het lager 'bloed' de olie uit de drager en voorziet het lager van smering. Hoe heter het vet, hoe sneller de olie er uit bloed. Lagers die onder warme omstandigheden functioneren gaan korter mee, niet omdat het staal er niet tegen kan maar.omdat het vet eerder 'op' is. Zeer hoge (en ook zeer lage) temperaturen zijn problematisch voor vetten, zie plaatje ((c) SKF). Als een lager eenmalig extreem heet is geweest, is het gedaan met het vet. Het is dan wachten tot lager falen volgt.

Een nog netjes uitziende seal is geen garantie dat het vet nog OK is. Ik zou bij twijfel, zeker als de wagen toch al in de garage is voor vervangen remschoenen etc., de lagers vervangen.
Met goed onderhoud en goed uitgevoerde reparaties (en goed gebruik) minimaliseer je de kans op problemen onderweg. Zie de extra investering als verzekeringspremie, het kan je veel narigheid besparen.

Tip: bij elke rust stop tijdens onze vakantiereis loop ik een rondje rond de auto en vouwwagen en voel de temperatuur van alle 6 de wielen. Dit doe ik voorzichtig met de achterkant van de vingers, bij eventuele hitte worden de vingers in een reflex weggetrokken. Ik let ook op of rechts en links gelijk opwarming vertonen, dit kan een indicatie zijn van onvoldoende werkende of vast zittende rem.
(Tot nu toe heb ik eenmalig een duidelijk verhoogde temperatuur bij een achterwiel van de auto waargenomen, waarschijnlijk liep de rem liep wat aan. Een jaar later bleek het wiellager aan vervanging toe...
Onze vouwwagen is voorzien van zware 250mm remtrommels, dit is duidelijk wat zwaarder dan gangbaar bij de meeste vouwwagens. Bij de laatste controle (na acht jaar gebruik en meer dan 30000km) die ik zelf uitvoer zagen ze er nog als nieuw uit.)

Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)